Jump to content

Mindre ont i axlarna med LCHF?

Jeanette H-H

Recommended Posts

Jag hade praktiskt taget alltid ont i nacken tidigare. Även som normalviktig tonåring fick jag springa till massör. Jag motionerade alltför lite och orkade inte göra något av de tjugo ryggjumpaprogram jag genom åren samlat på mig.

En period lyckades jag få nacken i bättre skick genom att promenera raskt 1 h tre gånger i veckan. Men livssituationen ändrades och promenaderna tog slut.

För en tid sedan slog det mig att jag sedan jag gick över till LCHF inte haft ont i nacken mera. Och detta trots mycket sittande vid dator och ingen motion just alls. Motionerar ca en gång i månaden.

Det är nu snart tre år sedan redan!

Någon annan med liknande erfarenhet?

Ja, jag har alltid avskytt att vrida på huvudet när kör bil eftersom det gjorde ont. Efter några månader på LCHF märkte jag en dag när jag vred på huvudet att jag inte längre hade ont. Då blev jag väldigt glad.

Jag har också blivit av med värk i knän, axlar och andra leder.

Intressant tråd! Nackvärk brukar ofta vara kopplat till stress och att man då bl.a. tenderar elevera kappmuskulaturen. Problem med nacken/övre rygg brukar vara väldigt vanligt bland kvinnor och kan ofta vara kopplat till att ni tenderar vara lite mer "framtunga" s.a.s. Då behöver i synnerhet retraktionsmuskulaturen tränas upp.

Men klart intressant att ni fått den effekten enbart med kostomläggning. Jag vet många som fått mindre ledproblem/-värk genom ökat fettintag men då har det i regel alltid gällt knän etc.

Har haft ömhet över muskelfästen kring stora leder i hela kroppen så länge jag kan minnas. Har blivit rekommenderad stretching och styrketräning mot detta men inget har hjälpt. När jag började m lchf hade jag tränat 2-3 ggr i veckan sedan ett år utan resultat. När jag sen ändrade min kost mådde jag så attans bra att jag slutade gå till gymmet. (Har börjat nu igen bara för att det känns kul. :-) ) Efter ung ett år la jag märke till att ömheten var helt borta i axlarna där det varit som värst, runt knäna kändes det också i stort sett bra. Väntar mig nu att värken över höfterna också ska försvinna så småningom.

Min teori är att det är kostens antiinflammatoriska inverkan på kroppen som gör det. Åt mycket skit förut som nog satte igång både det ena och andra i kroppen.

• 3 months later...
  • 2 weeks later...

Har alltid haft mer eller mindre problem med  lederna och med en mor med reumatisk sjukdom så var jag ju rädd att det var det som spökade.

Rider och efter varje ridtur var jag som en 80-åring i höfterna när jag hoppat av hästen, linkade fram i en kvart efteråt av smärta.

Började äta Lchf för 4 år sedan och en dag ca 3 månader efter kostomläggningen kom jag på när jag hoppat av hästen efter en ridtur, att jag gick helt obehindrad utan att det gjorde ont i höfterna.

Detta har sedan hållit i sig utom när jag inte kunnat stå emot folks tjat och ätit något med mjöl, socker eller med mycket kolhydrater i, då kommer ledvärken redan efter några timmar som ett brev på posten och håller i sig  tills jag ätit strikt två tre dagar, då klingar det av.

Sitter just nu och förbannar mig själv för att jag inte orkade stå emot en halv fralla hos en kompis, ville inte vara krånglig, och att jag åt rabarberpaj igår med visserligen så lite som 1.5 msk socker i hela pajen men det var havregryn också i den och nu mår jag skit, har ont i rygg, nacke och höfter och en jäkla huvudvärk.

Nästa vecka ska jag på tredagarskurs med hästen och det ingår mat, och jag måste äta massor av kolhydrater för jag orkar inte bråka om specialkost eftersom jag ju är "frisk" man kan ju inte vara allergisk mot kolhydrater enligt folk.

Var på en annan kurs där jag bad om något alternativ till bröd och kakor i god tid innan med förklaringen att jag åt enligt lchf. Värdinnan slängde då fram ett stekt ägg till mej när de andra fick smörgåstårta med orden "jag orkar inte hålla på och ta reda på vad lchf är för något du får äta stekt ägg och bacon för det är väl sådant ni äter? Annars får du väl vara utan mat om du inte kan äta som vi"

Fast jag tog med egen mat resten av kursen fick jag betala för maten de serverade.

Så denna gången kommer jag att äta som de andra och ha ont i en vecka efteråt för det går inte att ha ett socialt liv med Lchf, då får man laga all mat själv men det funkar inte vid sådana här tillfällen.

Har blivit lite asocial sedan kostomläggningen mår ju alltid dåligt efter att ha varit hembjuden till folk, så stannar hellre hemma istället och det är ju sjukt egentligen men jag har ju ingen diagnos, blir ju bara dålig av maten men inget livshotande precis.

• Like 1

Har svårt att säga att jag är glutenallergiker när jag inte har diagnos.

De som känner mig vet ju att det inte är så.

Brukar säga att jag får ont i magen och lederna om jag äter mjölmat eller mycket kolhydrater/socker för så är det ju, men då tycker de flesta att jag är sjåpig och tycker att så lite mjöl som det är i en fralla kan inte orsaka något problem, och glutenfritt är ju inte precis kolhydratfritt heller.

Kolhydrater i större mängd triggar ju mitt sockersug också och det är nästan värre att bli av med än värken.

Ibland är det så svårt att väga fördelarna mot nackdelarna att äta så här, värk eller socialt accepterad? Jag vill inte alltid vara en krångelfia när det kommer till mat men jag vill inte må dåligt hela tiden heller. Jag är dessutom smal och det provocerar enormt också när jag tackar nej till kakor, godis och efterrätter för det får man bara göra om man är överviktig  <_<

Har svårt att säga att jag är glutenallergiker när jag inte har diagnos.

De som känner mig vet ju att det inte är så.

Brukar säga att jag får ont i magen och lederna om jag äter mjölmat eller mycket kolhydrater/socker för så är det ju, men då tycker de flesta att jag är sjåpig och tycker att så lite mjöl som det är i en fralla kan inte orsaka något problem, och glutenfritt är ju inte precis kolhydratfritt heller.

Kolhydrater i större mängd triggar ju mitt sockersug också och det är nästan värre att bli av med än värken.

Ibland är det så svårt att väga fördelarna mot nackdelarna att äta så här, värk eller socialt accepterad? Jag vill inte alltid vara en krångelfia när det kommer till mat men jag vill inte må dåligt hela tiden heller. Jag är dessutom smal och det provocerar enormt också när jag tackar nej till kakor, godis och efterrätter för det får man bara göra om man är överviktig  <_<

Det är skillnad på att vara glutenallergiker och glutenintolerant. Du kan fortfarande vara glutenintolerant. Du nämnde reumatism som är en autoimmun sjukdom och dom flesta koster jag har sett mot autoimmuna sjukdomar utesluter mjölmat (och baljväxter och mejeriprodukter). Sen så är ju en kost med lite kolhydrater/socker anti-inflammatorisk vilket är bra.

• 3 weeks later...

Jag märker att med LCHF är jag mer skärpt i hjärnan och irriterar mig inte på småsaker. Om det är likadant för dig så borde stressnivån sjunka och göra att du inte spänner dig lika mycket.

En alternativ förklaring alltså.