Jump to content

Veckomenyer med handlingslista

acce

Recommended Posts

Hej!

Jag och min fru tänkte börja om med LCHF nu efter nyår.

Vi har ätit enligt metoden flertalet gånger tidigare med hyfsat resultat, vårt problem med det hela är just att skapa veckomenyer på det vi ska äta.

På grund av just detta har det blivit flertalet gånger vi kört och till sist gett upp och skitit i det=p

Finns det någonstans att hitta färdiga veckomenyer med tillhörande handlingslistor, på lätt/snabblagad mat som passar 2 vuxna och 2 tjejer på 4 respektive 2 år.

Just det, billigt måste det också vara.

• Like 2

Matdagboken.se eller LCHFklubben är ju några tips. De kostar en slant dock. Jag personligen kollar olika LCHF-bloggar när jag får tid över och sen lägger jag till eventuella recept jag önskar prova i bokmärken. Det har blivit några stycken nu. 

Ett annat tips är att hålla det enkelt. Jag gjorde i början ett alltför stort projekt av det hela vilket resulterade i att jag till slut tappade motivationen. Håll er till kött, ägg, feta såser, blomkålsris och sånt. Kör på er vanliga matlista egentligen, men ta bara bort "kolhydratsdelen" bara. Byt ut till fler grönsaker och såser. Testa lite tillbehör ibland men gör som sagt inte en alltför stor deal av det.

Lycka till!

• Like 2

tycker att LCHF-mat inte är så dyr ändå. Trodde att jag inte skulle ha råd med så mkt kött och grönsaker, men faktum är att jag äter mindre portioner då jag är mätt längre och blir mätt fortare.  Dessutom går jag förbi så många hyllor/avdelningar i affären att det jämnar ut sig. När jag undvek mejeriprodukter sjunk matkontot med 500kr/veckan... hade inte tänkt på ur mkt mejerier kostar och hur mkt vi åt.

Vad gäller recept tycker jag att det är lättare att laga mat som vanligt och bara byta ut det vi vet inte är LCHF. Köttfärsåsen serveras till zuccini, isbergs sallad till stroganoff och köttfärs (istället för nachos). Grillad kyckling och sallad och tzatziki, zuccini istället för lasagnaplattor och philadelphia ost med cr.fraiche med goda kryddor istället för bechamell sås... Tycker detta är lättare och mindre tidskrävande än att lära sig en helt ny meny.

Lycka till

• Like 2

Jag håller med en av de ovanstående "skrivarna": HÅLL DET ENKELT!!!

Utgå från den mat "ni åt innan" - plocka bort kolhydratrika livsmedel och handla hem bra råvaror!
Sen är det ju bara att öppna kylskåpet och laga något av det som finns ;O)

Själv känner jag att jag gärna äter samma mat flera dagar i rad och att det inte är så stor skillnad mot för 3½ år sen när jag lade om min kost.
Men det klart...det beror ju på VAD man åt då...

Här äter vi älgkött och kyckling, nån form av fet sås och lite grönsaker i form av kokta, gratäng eller mos.

Behöver inte vara en massa recept egentligen utan har man bra livsmedel hemma så får man alltid ihop nåt bra! :o))

• Like 1

Är man strikt och ska ha sallad endast som dekoration tycker jag att det fattas något på tallriken då det ligger något protein, sås och... Sen då? Broccoli och blomkål i olika former, det känns som att det kan bli tråkigt i längden? Ni som är strikt, är det en vanesak, eller hittar man andra saker till? Jag har en veckomeny med tillhörande handlings lista, jag har tänkt att skriva in det i min blogg. Sen ska jag göra fler :)

Äter man det man gillar och/eller älskar, blir det aldrig tråkigt. Det finns oändliga möjligheter till variation om man önskar det. Tvingas man äta något som som man inte är sugen på, kan jag tänka mig att det blir problematiskt relativt snabbt. Jag personligen äter inte grönsaker mer än för smakens skull till olika köttbitar. Jag föredrar paprika i alla färger, gurka och litet tomat och skippar resten. Jag är också periodare och kan t.ex äta ölkorv en halv vecka till samtliga måltider. En av mina "favoritsporter" är att försöka smaka på allt varuhusen har i sina chark- och ostdiskar. Jag själv tycker inte jag äter monotont... kanske någon annan gör det. Men det är inget jag bryr mig om. Jag får ju äta det jag vill !