Jump to content

Är ni som äter LCHF mindre hungriga på morgnarna?


MKJ
 Share

Recommended Posts

Jag är blandkostare och är ofta väldigt hungrig när jag vaknar på  morgonen. Är det någon som varit det tidigare och som inte är det längre med LCHF?

 

Jag undrar också om ni som hade nedsatt glukostollerans eller diabetes var hungriga på morgnarna eller inte?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag äter inte frukost.. det e ju bara 4 timmar till lunchen, och så åt jag ju för 15 timmar sedan!

 

Grejen är mer att det inte spelar så stor roll längre utan jag kan göra som jag vill.. utan en massa cravings och vrålhunger!

 

På semestern kan det var käckt att äta frukost på hotellet, då kan man skippa lunchen och äta sent på kvällen i stället.

Link to comment
Share on other sites

Tror det är mer läggning. Om man är morgonmänniska är man ofta hungrig när man vaknar. Kvällsmänniskor föredrar att vänts med frukosten. Själv är jag alltid hungrig, har ätit LCHF i många år. Och jag är morgonpigg, så för mig stämmer det.

Link to comment
Share on other sites

Jag är blandkostare och är ofta väldigt hungrig när jag vaknar på  morgonen. Är det någon som varit det tidigare och som inte är det längre med LCHF?

 

Jag undrar också om ni som hade nedsatt glukostollerans eller diabetes var hungriga på morgnarna eller inte?

 

På "normal" kost så hade jag stundom en djurisk relation till mat. :) Utan frukost relativt omgående på morgonen så mådde jag öken och kunde bli direkt illamående. Brukade äta havregrynsgröt direkt ur kastrullen eftersom det inte fanns någon tillräckligt stor tallrik...

 

Numera så upplever jag nästan aldrig att maten är "akut" på samma sätt. Avvaktar ofta första måltiden på dagen till "lunch" och i övrigt så äter jag när det känns läge för det. Inga konstigheter. Om något så måste jag vara varsam att jag får i mig det jag behöver varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Jag är oftast hungrig på morgonen. Jag äter middag senast 17.00 för det mesta och inget efter det förrän 7.00 morgonen därpå.

 

När jag inte åt LCHF var jag också hungrig men mer okontrollerat, mer sug i magen och kunde stoppa i mig i princip vad som hellst, chips från kvällen innan var inte ovanligt. Nu kan jag, om jag vill, vänta iallafall en timme om jag måste och har inga problem att gå en promenad innan frukost.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt hungrig på morgonen! Men har väldigt hög förbränning så kan vara det med... Men blir inte sådär vrålhungrig så jag måste ha nåt med en gång utan är lite mer "uthålligare" eller vad man ska kalla det hehe.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag upplever att jag är mycket mindre hungrig på morgonen nu än tidigare. Mönstret finns kvar, ju tidigare jag kliver upp desto hungrigare (motsägelsefullt men så är det). När jag jobbar och kliver upp tidigt, vid halv sex, så är jag hungrig. Är jag ledig och sover som jag vill, till niotiden, har jag ingen hunger alls när jag vaknar, dricker en kopp kaffe och äter en tidig lunch några timmar senare istället. Det är som om jag sover förbi hungern??
Det fungerade likadant när jag åt massa kolhydrater, men skillnaden för mig är, precis som fler skriver, att jag nu inte är lika vrålhungrig när jag kliver upp tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag var absolut hungrigare på morgonen innan jag började med LCHF. Särskilt om jag ätit sent på kvällen kunde jag vakna av att jag var hungrig. Förstår ju nu att det var blodsockersvängningar det handlade om, för det var ofta mackor, frukt eller mjölk jag satte i mig på kvällskvisten.

 

Nu kan jag vara uppe några timmar och styra med saker och ting innan jag äter. Men jag hoppar aldrig över frukosten. Det där med bara två måltider om dagen passar mig inte så bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är hungrig men på ett annat sätt. Håller med om att man kan vänta lite med frukost utan att dö av hunger. Tidigare kräktes jag (utan undantag) om jag inte åt inom tio minuter från det att jag vaknat. Det var verkligen så otroligt besvärligt så jag är väldigt glad att vara mer stabil i hungern. Men jag äter gärna frukost då jag tycker att det är gott och trevligt att äta något till kaffet.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Tiny Tom var jag tidigare vrålhungrig på morgonen, och om jag inte fick frukost så ledde det omedelbart till huvudvärk, illamående och skakningar. Låter det bekant? Just det, det kändes som en ordentlig baksmälla! Det var det i och för sig, fast pga sockerintag istället för alkohol.Mina tidigare frukostar bestod av musli med 50% torkad frukt och lättmjölk eller lättfil, så rena rama sockerchocken!  Efter 10 månader med LCHF så har mitt frukostsug minskat, numera blir det oftast bara en kopp kaffe med grädde. Lunch brukar komma lite tidigare än tidigare, vid 11.30, men å andra sidan äter jag inte längre en andra frukost. Om jag äter lunch senare blir jag inte hungrig på middag förrän vid 9-10 tiden på kvällen, och det känns lite för sent, knöligt också eftersom min man blir hungrig vid 7-tiden, oberoende av när vi äter lunch. Han har nyss kommit hem efter att ha jobbat i England senaste året, så vi håller på att vänja oss vid "nya" mattider. Han har en mycket bättre tolerans för kolhydrater och mejeriprodukter, samt kan äta mer totalt. Känns lite orättvist eftersom han också kan fuska utan att må pyton, fast å andra sidan tolererar jag vin bättre än vad han gör  :)

Jag tror att om man äter mycket kolhydrater till middag, så blir man mycket hungrigare på morgonen pga blodsockerfall. Joanna Hall, en engelsk fitness guru, propagerar för "carb curfew" efter 17.00, och det låter väl vettigt att göra för de som inte övergått till LCHF än, eller för de som vill göra en mjuk övergång? Kroppen får tid att utnyttja fettdepåerna under natten, och man blir inte så desperat för frukost. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag upplever att jag är mycket mindre hungrig på morgonen nu än tidigare. Mönstret finns kvar, ju tidigare jag kliver upp desto hungrigare (motsägelsefullt men så är det). När jag jobbar och kliver upp tidigt, vid halv sex, så är jag hungrig. Är jag ledig och sover som jag vill, till niotiden, har jag ingen hunger alls när jag vaknar, dricker en kopp kaffe och äter en tidig lunch några timmar senare istället. Det är som om jag sover förbi hungern??

Det fungerade likadant när jag åt massa kolhydrater, men skillnaden för mig är, precis som fler skriver, att jag nu inte är lika vrålhungrig när jag kliver upp tidigt.

 

Jag kan ha fel men det där skulle kunna hänga ihop med effekter av otillräcklig sömntillfredställelse. En av de bästa sätten att garantera viktuppgång är nämligen dålig sömn. Jag vet själv att när jag sover dåligt/för lite så känns kroppen i allmänhet otillfredställd. Det är mycket lätt och oerhört vanligt att man toklar detta som "sug", hunger eller liknande...och så äter man...och äter. Som lök på laxen så påverkas dessutom kroppens hormonflöden negativt av dålig sömn.

Link to comment
Share on other sites

Jag var absolut hungrigare på morgonen innan jag började med LCHF. Särskilt om jag ätit sent på kvällen kunde jag vakna av att jag var hungrig. Förstår ju nu att det var blodsockersvängningar det handlade om, för det var ofta mackor, frukt eller mjölk jag satte i mig på kvällskvisten.

 

Ja, blodsockersvängningar eller mer konkret, optimal bränslepartitionering. Effekten är m.a.o. både neurologisk (påverkar det som brukar sammanfattas som glukostatteorin) och metabol, dvs genom att kroppen har ständig åtkomst till fettlagren.

 

Nu kan jag vara uppe några timmar och styra med saker och ting innan jag äter. Men jag hoppar aldrig över frukosten. Det där med bara två måltider om dagen passar mig inte så bra.

 

Det här var huvudanledningen till att jag svarade på det du skrivit eftersom jag gillar att se när människor börjar tänka själva och på eget bevåg trimmar och skruvar bortom det grundläggande. Detta är något som de som läser det här och precis börjat uppleva lite rutin vad gäller grunderna bör ta fasta på för det är ofta sådant här som avgör om du på längre sikt kommer att anamma ex. en kosthållning samt få önskade resultat. Uttryckt annorlunda, som en generell grundregel skulle inte jag rekommendera att äta vare sig 1 gång/dygn eller 6 ggr/dygn. Om det däremot passar DIG och du får bra resultat på det...så är du i regel helt rätt ute och det spelar mindre roll vad någon potentiell auktoritet tycker och tänker.

Link to comment
Share on other sites

Tiny Tom: Intressant, det har jag aldrig tänkt på förut, men visst är det så att jag sover för lite under veckorna. Jag vet inte hur jag ska göra för att förändra min sömnrytm, hur jag än gör, när jag än går och lägger mig är det nästan omöjligt att somna före 23.30, fast jag ska upp 6 tim senare och behöver sova runt 8 tim. Enda undantaget är om jag är sjuk och ibland på fredagkvällar för då är jag så slut på att jag däckar vid 22-tiden. 

 

Men en närliggande fråga, hur hanterar ni alla era förändrade hungermönster i vardagen? Jag äter frukost kl 6 på morgonen och eftersom jag har kontorsjobb så är det lunch 12-13, men jag är inte hungrig förrän kl 14... Middagen kan jag lättare styra till senare på kvällen, men lunchen är ju en fast tid. Jag har provat att äta ännu mer till frukost för att se om jag klarar mig hela dagen, men fick en enorm halsbränna av det.

Fler som känner igen sig och hur löser ni det? Äta mindre till frukost så jag blir hungrig till lunch? Äta en minilunch trots att man inte är hungrig (vilket jag gör idag med ett ägg med majo)? Hoppa lunchen och ta en sked kokosfett i eftermiddagskaffet? Hinna bli vrålhungrig innan middag är inge bra idé (än så länge iaf) för då riskerar jag att stoppa i mig saker som jag inte ska äta. Hur gör ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag är hungrig på morgonen ibland, men det är ju också meningen om jag ska vara hungrig någon gång. Målet med mitt ätande är dock att undvika med alla möjliga medel att bli hungrig. Jag äter två gånger om dagen. Frukost och middag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat mycket på hur och när jag ska äta. Har haft funderingar på både att försöka hoppa över frukosten eller hoppa över lunchen för att försöka öka på viktnedgången men kommit fram till att tre mål mat om dagen passar mig och min familj bäst och finner mig i en viktnedgång i sakta mak. Så länge jag går ner tänker jag inte göra någon förändring. Har mycket att gå ner men inte bråttom :-)

 

Jag har minskat frukosten något och dragit in på antalet kaffekoppar med grädde på förmiddagen för att bli hungrig till lunchen. Jag äter 6.45, 12.00 & 17.00. Sällan något däremellan. Orsaken till varför jag valt att göra så är att jag vill äta tillsammans med mina barn. Har en ettåring (drygt) som gladeligen äter själv och det är riktigt trevligt att äta tillsammans, någon gång när tiden blir vajsing äter han sämre när jag bara sitter med.

 

För något år sedan hade en minskad frukost inte varit ett alternativ för mig. Då styrdes jag mer av sug och längtan efter "skit" och mättnaden efter bra måltider var ett måste. Nu äter jag inte så lite heller så jag går hungrig hela förmiddagen utan börjar känna hunger ca. 30 min innan det är dags för mat.

 

När jag åter igen jobbar finns det kanske anledning att ändra, det visar sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag motionerar 0,5 timme varje morgon. Förr var jag tvungen att dricka 1/2 glas juice eller mjölk innan för att inte bli helt darrig och när jag kom hem var jag varg-hungrig. Nu skulle jag kunna skippa frukosten om jag var tvungen men jag gillar att äta frukost så då gör jag det. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tiny Tom: Intressant, det har jag aldrig tänkt på förut, men visst är det så att jag sover för lite under veckorna. Jag vet inte hur jag ska göra för att förändra min sömnrytm, hur jag än gör, när jag än går och lägger mig är det nästan omöjligt att somna före 23.30, fast jag ska upp 6 tim senare och behöver sova runt 8 tim. Enda undantaget är om jag är sjuk och ibland på fredagkvällar för då är jag så slut på att jag däckar vid 22-tiden. 

 

Men en närliggande fråga, hur hanterar ni alla era förändrade hungermönster i vardagen? Jag äter frukost kl 6 på morgonen och eftersom jag har kontorsjobb så är det lunch 12-13, men jag är inte hungrig förrän kl 14... Middagen kan jag lättare styra till senare på kvällen, men lunchen är ju en fast tid. Jag har provat att äta ännu mer till frukost för att se om jag klarar mig hela dagen, men fick en enorm halsbränna av det.

Fler som känner igen sig och hur löser ni det? Äta mindre till frukost så jag blir hungrig till lunch? Äta en minilunch trots att man inte är hungrig (vilket jag gör idag med ett ägg med majo)? Hoppa lunchen och ta en sked kokosfett i eftermiddagskaffet? Hinna bli vrålhungrig innan middag är inge bra idé (än så länge iaf) för då riskerar jag att stoppa i mig saker som jag inte ska äta. Hur gör ni?

Jag käkar lite mindre till frukost för jag har så trevliga jobbarkompisar och tillgång till en suverän matsal så jag vill äta lunch. Om mina jobbarkompisar varit trista och/eller matsalen dålig hade jag ätit rejält till frukost och haft nåt ok "mellanmål" att ta till på eftermiddagen (en näve nötter, ett kokt ägg, lite kokosfett eller så) för att ta mig till kvällsmaten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för många intressanta svar! Det är ju lite olika men det lutar ju åt att många som börjat med LCHF inte är lika utsvultna på morgnarna som med blandkosten. Fett är ju kroppens "svältbränsle" så det borde ju gå bättre när man äter LCHF och har bättre fettförbränning.

 

Kul att höra också att jag inte är ensam om att kasta mig över maten på morgonen. Det svåraste har varit när jag har varit tvungen att fasta inför en operation. Att gå upp och tvätta sig med descutan och sedan ta sig till sjukhuset utan att få äta frukost har varit en ren pina. När jag skulle ta blodprov en morgon så var jag på väg att svimma i stolen så dom fick lägga ner mig och så fort jag kom till sans så trevade jag efter smörgåsarna jag hade i väskan.

Link to comment
Share on other sites

Jag var alltid vrålhungrig på morgonen tidigare och sedan hungrig igen 2-3 timmar efter osv....

Och min hunger var en sådan där riktigt sugande panikhunger - var tvungen att fixa något att äta SNABBT!

Nu äter jag aldrig på morgonen och jag vaknar tidigt vare sig jag är ledig eller jobbar. Äter runt tolv-snåret och sedan vid 17-19 tiden. Sedan ingenting förrän nästa dag vid lunch igen.

Jag känner givetvis lite hungrig ibland när det börjar bli dags att äta men det är ingen panikhunger och jag kan mycket väl vänta i lugn och ro tills jag har tid att fixa mat utan att må dåligt.

Jag dricker däremot en mugg kaffe på morgonen med smör, grädde och två sucketter i för att jag tycker det är gott :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vill alltid äta på morgonen för man är så indoktrinerad i att man ska göra det sedan alla år på kolhydratkost, men jag är sällan hungrig sedan jag började äta LCHF-kost och försöker därför att lära mig att hoppa över frukosten. Enda gången jag är hungrig på morgonen numera är om jag har sovit för lite så att jag är riktigt trött. Antar att kroppen försöker kompensera med extra energi in i systemet då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...