Jump to content

Urinketoner späds ut?


Leinadh
 Share

Recommended Posts

Blir lite förvirrad när det gäller urinketoner, som jag mäter med Ketostix. Jag vet att mätning med stickor på urinketoner är lite osäkra och opålitliga, men är det så att ketonerna späs ut ju mer man dricker? I så fall är ju mätning med urinketoner ett värdelöst mått om man strävar efter optimal ketos eftersom varje mätpunkt beror på mängden intagen vätska. Därmed kan man inte jämföra ett resultat med ett annat, eller?

Jag har misstänkt detta länge och prövade att mäta. Både igår och idag åt jag samma mat på samma tidpunkter; laxfilé med majonäs. Igår drack jag ca 1,5 liter vatten utspritt över hela dagen. Då hade jag ca 4 mmol/L enligt Ketostix (mätte morgon och eftermiddag). Idag drack jag 2 liter vatten mellan frukost och lunch, varpå urinketonvärdet under eftermiddagsmätningen hade minskat till någonstans i intervallet 0,5-1,5 mmol/l. Det är ju en ganska stor förändring på bara några timmar, där det enda som skiljer mot dagen innan är att jag drack mer vatten idag.

Blodketoner verkar vara mer säkra eller späds de också ut beroende på vätskeintaget? Jag har inte provat eftersom jag inte gillar att sticka mig.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer. Dricker man mycket vatten så späds urinkoncentrationen ut. Så du får helt enkelt försöka normalisera vattendrickandet under en period så att det blir likartat över tid. Poängen är ju först och främst att konstatera att man är i ketos, dvs det är primärt viktigt i början för att få koll på att man "är på banan". Därefter så är det i regel bara att fortsätta enligt samma inkörda spår och vartefter man varierar sig gå lite på känn.

 

Ketostix har ju även nackdelen att efter den första större anpassningsperioden är över så kommer ketonerna att börja användas av kroppen, dvs urinstickorna mister då sin funktion.

Link to comment
Share on other sites

Skönt när folk börjar tänka själva!

Japp, det är som du säger, ju mer du dricker ju mindre mängd ketoner i urinen per volym.

Sen så varierar det av en hel massa andra saker oxå, tex fysisk aktvitet, kyla, hur länge sedan du åt och lite till.

Och det gäller även i blodet, det varierar inte lika mycket och knappast av hur du dricker, men det går upp och ner över dygnet, prexis som de andra energisubstraten beroende på dygnscyckeln och hormoner och annat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Mycket intressant. Nä, jag skall nog förpassa stickorna till historien istället. Så länge jag mår bra och det tickar nedåt på vågen så är det bevis nog. :)

 

Om du precis börjat med LCHF så finns dock en poäng med att bara säkerställa att kroppen reagerar som den ska vilket också kan vara ett lackmustest på att den har anledning att göra det, dvs att du ligger på lämpliga kolhydratnivåer.

 

Det var ur detta perspektiv jag menade att du kan "normalisera" ditt vätskeintag, dvs sträva efter att urinet skall ha en klar gul nyans och då hellre med slagsida åt mer gult än vattnigt. Får du max utslag på stickorna då så är det sannolikt inga problem med kolhydratnivåer etc.

 

Bara en tanke eftersom du ju redan köptt dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...