Jump to content

Hur har sömnen och orken på dagen påverkats efter byte till LCHF?

Jeanette H-H

Recommended Posts

Sen jag började med LCHF klarar jag mig med en timme mindre sömn än tidigare. Dessutom går jag inte längre i koma hela dagen om jag sovit lite knappt. Jag piggnar till även efter jobbiga nätter med småbarn.

Hur har kostombytet påverkat ditt sömnbehov och din ork på dagen?

Jag är tyvärr lika trött som jag alltid har varit oavsett kost. Min kropp vill helst sova 10 timmar eller mer per dygn, vilket den väldigt sällan får. Humöret är i alla fall jämnare när jag är trött. Alltid något.

Tidigare kunde jag lätt somna i soffan redan före kl 20, jag hade inte ofta ork att göra saker efter att dottern lagt sig. Under dagarna hade jag lätt att "sova middag" och somnade ofta vid bilåkning utan att känna mig piggare efteråt. Sov 8-10 timmar på natten utan att vakna pigg.

Nu kan det ovan hända någon gång ibland, en gång på två månader ungefär. Nu är jag full av energi och får mycket gjort många kvällar, dygnet fyller mycket mer av kvalit'e vilket i sin tur ger ännu mer energi. Klarar mig lugnt på 6-7 timmar utan problem!

Klar förbättring med bättre kost!

Nu har jag bara ätit lchf i 6 veckor så det är för tidigt att säga nått om nattsömnen, inget jag märkt skillnad på än i alla fall. Däremot så har orken på dagen förändrats till det bättre. Störst skillnad är att jag numera är fortsatt pigg och kan jobba på under eftermiddagarna när jag tidigare blev så trött så jag hade kunnat somna stående. Behöver definitivt färre småpauser i jobbet.
Jag börjar också ha allt svårare att sitta still på kvällarna. Jag har alltid kommit hem från jobbet, ätit, promenerat med hunden och sedan suttit apatisk framför TV:n för att jag inte orkat annat, allt hushållsarbete har sparats till helgen (utom snöskottning för där har man inte så mycket att välja på...). Visst sitter jag fortfarande för mycket framför TV:n men promenaderna blir längre och lite annat hinner jag numera med. Dessutom kan jag inte sitta där utan att göra nått, så efter många års uppehåll har stick/virkkorgen kommit tillbaka till soffan.

Skulle jag komma att vakna utsövd på morgonen framöver så skulle det nog vara en av de största hälsovinsterna för jag behöver ett par timmar på morgonen innan jag har vaknat till, oavsett om jag kliver upp kl 5 eller 9.

Jag fick en ganska dramatisk förändring.

Innan lchf var jag aldrig utvilad och befann mig i en slags trötthets-koma större delen av dagen men framförallt efter lunch när jag ätit samt på eftermiddagen när jag kom hem från jobb.

Jag var tvungen att varje dag lägga mig en stund på eftermiddagen men ofta hann/orkade jag  aldrig lägga mig eftersom jag kom hem, dråsade ner i fåtöljen och somnade sittandes.

En stor orsak till denna extrema trötthet berodde antagligen indirekt på att jag ALDRIG fick sova ordentligt och ostört på nätterna. Vaknade VARJE natt ca 4-5, ja ibland 6 gånger för att gå upp och kissa! Anledningen till detta var (min egen gissning) att jag var på god väg att utveckla diabetes 2 för jag hade många symtom... stark törst hela dagarna etc etc. Min vana trogen att inte gå till doktorn så är detta dock inte vetenskapligt bevisat :P

Jag la om min kost till lchf rätt så strikt och omedelbart och det dröjde inte särskilt många dagar innan jag vaknade en morgon och blev mycket förvånad - då hade jag sovit hela natten och inte behövt gå upp på toa förrän på morgonkvisten vid 5 - halv 6 vilket är helt normalt :)

Nu har jag ätit lchf i drygt 3 år, har gått ner totalt 42 kilo och förrutom alla fördelar med vikten, onda leder som jag inte längre har besvär med så har jag fått en toppen- styrka som både gäller vad jag orkar rent kroppsligt och själsligt. Känner mig superstark, är pigg hela dagarna och sover i princip aldrig på eftermiddagen längre. Har faktiskt försökt någon helg bara för att jag kände det skulle vara mysigt att vila i soffan ett tag men det GICK inte ha ha. :) Fick gå upp igen.

• Like 3

Kan tyvärr inte säga att LCHF gjort mig mindre trött. (Har en sjukdomshistoria som spökar här, och LCHF hjälper ju trots allt inte mot allt vi kan drabbas av). Däremot vaknar jag inte för att jag behöver gå på toa sedan jag lade om kosten, och det är klart att det spelar roll. Man skulle kunna säga att jag är lika trött, men mindre sömnig. :)

Jag upplever inte att sömnbehovet förändras.

Däremot är den vakna tiden mer högpresterande. Har i regel mycket höga energinivåer, lättare att fokusera och koncentrera mig, i allmänhet mer mental stabilitet, upplever inga akuta känslor i relation till behov av mat oavsett om jag tränat/precis vaknat etc och har definitivt inga negativa effekter som "lunchkoma" etc.

Det negativa är väl då möjligtvis att jag inte känner mig "hög" efter träning. Det är snarare som att jag upplever att jag fortfarande har mycket potential i kroppen trots ett avverkat hårt pass. Inte samma tröttnadskänsla m.a.o. Men det kan å andra sidan diskuteras hur positiv den där upplevelsen bör betraktas vara. Jag skulle inte byta tillbaka den om vi säger som så...

Jaaa...inte helt lätt att svara på. Jag minns när jag började med LCHF (2007) - och förvånat konstaterade efter ett tag,när frågan kom upp: Nej just det, jag vaknar inte på nätterna längre. Jag brukade gå upp och kissa kl ett förr, inte för att jag behövde, utan för att jag lättare somnade om om jag gick upp en sväng. Jag minns när jag började med D-vitamin, och fick en obetvinglig lust att ge mig ut och jogga. Men det går lite i vågor. Ibland vaknar jag tidigt en söndag morgon och undrar: vad ska jag hitta på idag? Ibland lyfter jag på ena ögonlocket och tänker: skönt att inte ha något inbokat idag, då behöver jag inte gå upp ännu.

Jag har svårt att gå och lägga mig på kvällen, och min väckarklocka ringer tidigt, så det är lite svårt att avgöra hur trött jag borde vara. Det händer i alla fall aldrig numera att jag kommer hem, somnar vid sex, går upp och äter lite vid åtta och går och lägger mig direkt efteråt. Och paltkoman på eftermiddagen är borta. Och jag somnar inte på tråkiga möten vid tre.

Orken varierar också. Ibland känns trappan vid spårvagnshållplatsen urjobbig, ibland studsar jag uppför. Har en fundering om magnesiumtillskott under en längre tid hjälper, men jag har en tendens att glömma tabletter så det är svårt att veta.

Orken varierar också. Ibland känns trappan vid spårvagnshållplatsen urjobbig, ibland studsar jag uppför. Har en fundering om magnesiumtillskott under en längre tid hjälper, men jag har en tendens att glömma tabletter så det är svårt att veta.

Som en allmän tumregel så kan det vara värt att tänka på saltintaget. Det är det som jag tycker främst är kopplat till problem med prestation/ork på LCHF-kosthållning. Testa att dricka buljong på eftermiddagsfikat så kanske du studsar hela vägen in i spårvagnen. :) Jag brukar dricka buljong som en slags "pre-workout" innan träning.

Sedan har vi såklart ork/prestationsproblem kopplade till att man inte är fullt ketoanpassad vilket bör nämnas för den som har liknande problem.

Förr sov jag helst minst 9 timmar men vaknade ändå alltid trött. Gick på kaffe fram till kl. 10 och sen igen efter kl. 14 när eftermiddagströttheten kom. Ingen energi på kvällen och hade svårt att hålla mig vaken.

Nu sover jag oftast 7-8 timmar (gäller även helgerna när jag är utan väckarklocka) och vaknar pigg. Sen är jag äckligt pigg hela dagen. Spelar ingen roll om klockan är 7, 10, 14, 17 eller 20. :-)

Sen jag började med LCHF klarar jag mig med en timme mindre sömn än tidigare. Dessutom går jag inte längre i koma hela dagen om jag sovit lite knappt. Jag piggnar till även efter jobbiga nätter med småbarn.

För min egen del är skillnaden enorm, till det bättre. Är uppe tidigt, i säng sent och pigg precis hela tiden.

• Like 1

Jag orkar vara vaken längre på kvällarna nu, vilket är både för- och nackdel - väckarklockan ringer ju inte senare för att jag är piggare på kvällen B) . Men maken tycker att det är trevligt att jag håller honom sällskap :wub: . Morgonmänniska har jag alltid varit så även när jag är ledig vaknar jag tidigt och är pigg, skillnaden är väl att jag behöver mindre timmars sömn för att känna mig pigg. Är inte heller trött på eftermiddagarna på jobbet längre, det är väldigt skönt.

Jag har alltid sovit dåligt.. oroligt och sover egentligen kanske inte bättre nu, men behöver trots det sova kortare tid. Jag har också mer energi och det gör att orket är på högre nivå och piggheten varar längre än innan och kanske därför upplever jag att jag är mer utvilad. Åtminståne är jag mycket piggare på morgonen än tidigare och det är bara positivt.

Undra om jag inte sover djupare de korta stunderna jag sover och det ger mig extra piggheten ? Hmmm... då skulle jag iofs sova bättre ändå !

• 2 weeks later...

Även jag behöver mindre sömn numera. Dessutom har jag mer ork under dagarna och är piggare på kvällarna.

Jag sover inte heller mindre - eller bättre. Hoppas att det blir så i framtiden, jag behöver medicin för att sova och är orolig för att sluta med den. Ett livstrauma var orsaken till att jag började med medicin för några år sen. Skulle behöva hjälp med att sätta ut den men vet faktiskt inte vart jag ska vända mej.. Sorry, lite OT men kanske har någon tips/råd?

Oavsett så är jag ändå nöjd med att med hjälp av strikt lchf slippa min otroligt jobbiga berg-och-dalbana med blodsocker under min vakna tid på dygnet.

Jag har alltid älskat att få sova ut ordentligt på morgonen, men det händer ju extremt sällan sedan jag fick barn. Den här helgen har vi barnvakt, vi var ute på skoj i gårkväll och kom inte i säng förrän vid tvåtiden i natt, ändå vaknade jag och var för pigg för att somna om redan före klockan 8. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Ska bli spännande att se hur trött jag kommer att vara ikväll.

Jaa.. det måste räknas som en av biverkningarna/nackdelarna med LCHF!

Jag vill ju helst ligga och dra mig fram till 9-10 på helgen.. men det är stört omöjligt att somna om när man vaknar utvilad vid samma tid som klockan brukar ringa på!

Och jag är en sån som alltid brukar vakna 3-4 gånger om natten för att kissa, dricka eller vad som helst, det spelar ingen roll iomed att jag är utvilad när jag väl vaknar.