lenajohansson Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 hej alla! lite nya erfarenheter och avslöjanden har gjorts! hade ju ett jäkla ostbågssug som jag skrev om tidigare... jag som är hängiven 'min egna forskning om mig själv' var tvungen att kolla detta besvär mer på djupet... en snabbkoll... jag tog beslutet att följa mitt sug och tänkte på så sätt få detta ur systemet gick och köpte en påse ostbågar + en glass , som jag också haft starkt i tanken intressant: när jag började snaska på ostbågarna (s ljuva crunch) ville jag istället äta glassen först jag fattade att ostbågar är förknippat med godis och cocacola....funderade starkt ett tag på att gå tillbaka till mojjen o köpa cocacola också... Här nr 1: det var alltså socker jag egentligen ville ha åt allting på en knapp timme; glad hela kvällen låg jag i ett lätt rus, eller ska man säga avslappnade tillfredsställelse kollade mer info om mat/sockersug och dopamin och förstod att detta är mitt problem (med reservation för ev. missuppfattningar) jag är mycket beroende av socker och det dopaminpåslag jag får att det var den effekten jag ville ha av ostbåg-godissuget läste lite mer om periodisk fasta, vilket påminner om en naturlig strategi jag använt mig av vid överätning av godis o chips, förut i livet jag tror att lchf + några dagar emellanåt med periodisk fasta kan vara till stor hjälp för mig... det är så det känns iaf åt sista ostbågen vid 17 igår och fastade till 10 i morse... nu ser jag fram emot lunchen snart vid 11.30 och ett mål vid 17-18 för att sedan köra fasta till 10 på morgonen igen hade lätt för detta imorse. var piggare och körde en snabbstädning av lägenheten innan 10 Ja...jag lyckades! att avslöja sina begivelser är en bra strategi för att slipppa gå o fundera o stressa sig själv även om jag möjligtvis kunde haft mer framgång eller att det hade varit bättre att låta bli, så skulle jag gått o funderat på detta hela tiden villket förmodligen hade lett till allvarligare avvikelser samt oro.... nu tillbaka till vardagen igen med förhoppning om fler bra effekter av pf också.... det ser jag fram emot! och ostbågssuget är släckt för denna gång och nu när jag avslöjat grundorsaken (som jag tror) så är det lättare att möta detta nästa gång det kommer över mig.... får vara lite mer försiktig med typ grädde/bär kanske sötsuget försvinner och dopamingrejen börjar fungera bättre om ett tag! jag kan tro det faktiskt vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Alltid kul att läsa om experimenteranden och nya erfarenheter. Ur ett generellt perspektiv så skulle jag aldrig rekommendera att så tidigt (minns jag fel eller hade du inte nyligen börjat med LCHF?) göra ett så pass stort avsteg. Med detta sagt så verkar du ju ha hanterat det "med beröm godkänt". Fastan efteråt lär ju också ha underlättat för dig att komma tillbaka till den ketoanpassning du förhoppningsvis har uppnått. Vad gäller LCHF + PF så är det ofta = Sant. Mer eller mindre så brukar man efter ett tag på LCHF, ex. pga mättnadsupplevelsen, dra ned på måltidsfrekvensen och på ett "naturligt" sätt närma sig PF. Steget blir således inte så stort. Uttryckt annorlunda med betoning på ett ord, LCHF underlättar "naturlig" viktnedgång och kan leda till "naturlig" PF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Tror det är väldigt individuellt vad som funkar, så funkar det för dig så är det rätt! Att kunna ta ett steg bakåt och se sig själv utifrån är en bra metod att komma till rätta med ens "underligheter". Lycka till med din forskning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Alltid kul att läsa om experimenteranden och nya erfarenheter. Ur ett generellt perspektiv så skulle jag aldrig rekommendera att så tidigt (minns jag fel eller hade du inte nyligen börjat med LCHF?) göra ett så pass stort avsteg. Med detta sagt så verkar du ju ha hanterat det "med beröm godkänt". Fastan efteråt lär ju också ha underlättat för dig att komma tillbaka till den ketoanpassning du förhoppningsvis har uppnått. Vad gäller LCHF + PF så är det ofta = Sant. Mer eller mindre så brukar man efter ett tag på LCHF, ex. pga mättnadsupplevelsen, dra ned på måltidsfrekvensen och på ett "naturligt" sätt närma sig PF. Steget blir således inte så stort. Uttryckt annorlunda med betoning på ett ord, LCHF underlättar "naturlig" viktnedgång och kan leda till "naturlig" PF. ja, och effekten av att vara mätt o i balans är att jag blir mer aktiv...vill göra saker är sjukpensionär och har en utmattning sedan tre år tillbaka vilket gör att jag blir mycket stressad av att göra saker - typ träna eller tom gå promenad.. kan ej bestämma scheman om detta då slår jag i botten direkt... har tidigare i livet tränat väldigt mycket och arbetat med kroppen jävligt hårt, så detta är väl en naturlig bakutspark... är så befriande att känna att jag VILL gå ut en stund...har inte kunnat det de senaste åren... och det var värt att testa detta - jag höll på o spåna in på GI o sånt jag testat innnan....men nu finns det ju klarhet i detta med sötsug/dopamin och då blir det lättare att hitta på grejer för att undvika godisgrejen fastan idag var skön - jag ar piggelin o tänkte slänga mig ut, men städade istället... jävligt skönt att bara dricka kaffe på morgonen....gott, praktiskt tack för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Det där att man upplever så mycket energi är ju en viktig aspekt. Jag ser även detta som en viktig antydan om hur en kosthållning passar en. Man ska inte tro att ett matintag skall göra en dåsig, seg och trött utan det är raka motsatsen som skall ske. Tidigare så upplevde jag ju precis motsatsen, ex vad man skämtsamt brukar kalla "insulinkoma" efter lunchen etc. Pimplade även en hel del kaffe för att hålla mig alert. Det behöver jag inte längre, även om jag gärna dricker kaffe åtminstone på morgonen. Tycker det är intressant det du skriver om att du nu upplever radikal förbättring ur ett beteendeperspektiv, dvs att du vill gå ut en stund. Finns mycket sådana här potentiella fördelar som jag tror i varierande grad och direkt/indirekt kan påverka många av de problem vi idag vant oss vid. Håller med om att det verkligen var värt att testa LCHF. Jag har ju tvärtom lite ågren för att jag drog ut på det så länge. Jag satt på den teoretiska kunskapen/insikten många år innan jag provade det. Jag nöjde mig dock med något som mer kan klassas som "stenålderskost". LCHF är dock överlägset detta enligt min erfarenhet. Hade det inte varit för att jag fick så många frågor om LCHF/ketogena dieter och kände mig besvärad av att jag inte faktiskt provat på det fullt ut så hade jag nog inte tagit steget själv. Jag brukar undvika att rekommendera saker jag inte verkligen själv utvärderat/provat. Men nu när jag gjort det så är det än så länge en mycket positiv erfarenhet och något jag aldrig känt att jag ångrar/kommer överge. Man ska aldrig säga aldrig men "so far, so good". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 kollade mer info om mat/sockersug och dopamin och förstod att detta är mitt problem (med reservation för ev. missuppfattningar) jag är mycket beroende av socker och det dopaminpåslag jag får Om du vill läsa mer om sockrets effekt på hjärnan så rekommenderar jag Sockerbomben i din hjärna av Bitten Jonsson och Pia Nordström. Boken förklarar väldigt bra vad som händer i hjärnan och varför det är nästan omöjligt att stå emot suget när det kommer. Det handlar inte alls om karaktär, utan hormoner som går bärsärk och jävlas med oss. Det står också hur vi ska styra hormonerna, och där är lchf till stor hjälp. Fortsätt kämpa och lycka till! /Flamman, före detta ostbågejunkie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Om du vill läsa mer om sockrets effekt på hjärnan så rekommenderar jag Sockerbomben i din hjärna av Bitten Jonsson och Pia Nordström. Boken förklarar väldigt bra vad som händer i hjärnan och varför det är nästan omöjligt att stå emot suget när det kommer. Det handlar inte alls om karaktär, utan hormoner som går bärsärk och jävlas med oss. Det står också hur vi ska styra hormonerna, och där är lchf till stor hjälp. Fortsätt kämpa och lycka till! /Flamman, före detta ostbågejunkie aahhh...nice med en like tack! läste en del när jag fattade att det var socker jag ville ha ...du vet kanske ostbågar+cocacola...mkt socker ska kolla den boken! tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Det där att man upplever så mycket energi är ju en viktig aspekt. Jag ser även detta som en viktig antydan om hur en kosthållning passar en. Man ska inte tro att ett matintag skall göra en dåsig, seg och trött utan det är raka motsatsen som skall ske. Tidigare så upplevde jag ju precis motsatsen, ex vad man skämtsamt brukar kalla "insulinkoma" efter lunchen etc. Pimplade även en hel del kaffe för att hålla mig alert. Det behöver jag inte längre, även om jag gärna dricker kaffe åtminstone på morgonen. Tycker det är intressant det du skriver om att du nu upplever radikal förbättring ur ett beteendeperspektiv, dvs att du vill gå ut en stund. Finns mycket sådana här potentiella fördelar som jag tror i varierande grad och direkt/indirekt kan påverka många av de problem vi idag vant oss vid. Håller med om att det verkligen var värt att testa LCHF. Jag har ju tvärtom lite ågren för att jag drog ut på det så länge. Jag satt på den teoretiska kunskapen/insikten många år innan jag provade det. Jag nöjde mig dock med något som mer kan klassas som "stenålderskost". LCHF är dock överlägset detta enligt min erfarenhet. Hade det inte varit för att jag fick så många frågor om LCHF/ketogena dieter och kände mig besvärad av att jag inte faktiskt provat på det fullt ut så hade jag nog inte tagit steget själv. Jag brukar undvika att rekommendera saker jag inte verkligen själv utvärderat/provat. Men nu när jag gjort det så är det än så länge en mycket positiv erfarenhet och något jag aldrig känt att jag ångrar/kommer överge. Man ska aldrig säga aldrig men "so far, so good". ja lchf är bra.... åt en mer atkinsaktig grej förra vändan och valde då grejer som jag normalt inte äter...så det stog mig upp i halsen lite.. nu äter jag samma som innan fast byter kolhydrater till fett istället...det tror jag är mer hållbart i längden... jag menade att jag testade vad som var problemet.... det är bra att kolla upp symptoms grundorsak tror jag, att kunna adressera dem. och bra för andra att ta del av, som undrar eller har samma/liknande problem tack för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts