Jump to content

Det vämjeligaste jag nånsin provat (blötlagda linfrön)

Totto

Recommended Posts

Led av tillfällig trög mage, en lakemedlesbiverkan, och tänkte testa huskuren blötlagda linfrön. Det var verkligen det absolut vämjeligaste jag någonsin försökt få i mig! Nu har det löst sig på naturlig väg, med hjälp av kaffe och cigaretter.

Alla gånger att jag röstar för laxermedel från apoteket nästa gång.

Hehe, intressant eftersom jag precis läste om det i en annan tråd och där refererades det som "ett glas slem". :) Känner mig allt mer manad att prova på häxbrygden.

Vad gäller förstoppning/trög mage så kan du ju även testa magnesiumtabletter. Förutom att det sällan är fel att supplementera detta så kan det vid för höga doser (över tid men även som enstaka dos) ha en mycket laxerande effekt. Så slipper du kanske köpa något rävgift enbart för magen...

Hehe, intressant eftersom jag precis läste om det i en annan tråd och där refererades det som "ett glas slem". :) Känner mig allt mer manad att prova på häxbrygden.

Vad gäller förstoppning/trög mage så kan du ju även testa magnesiumtabletter. Förutom att det sällan är fel att supplementera detta så kan det vid för höga doser (över tid men även som enstaka dos) ha en mycket laxerande effekt. Så slipper du kanske köpa något rävgift enbart för magen...

Jag brukar använda chiafrön istället, smakar mkt mindre. Fast jag strör det på maten istället, funkar bra tycker jag. (Ffa om såsen är rinnig). Gäller bara att dricka tillräckligt sen annars blir det som cement i magen.  :unsure:

Googlade på chiafrön nyss, mycket intressant! Är det någon som använt det, o är den LCHF-vänlig, alltså kan vi bli hjälpta av de vegetabiliska omega3 i dem?

Själv brukar jag använda katrinplommon, antingen i puréform (barnmatsburk) eller som juice. Funkar finfint för mig, redan inom några timmar.

När jag tillfälligt hade problem med magen skulle jag göra samma sak och jag provade med både linfrö och psylliumfrö... Slutade med att jag svalde en matsked torra linfrön och hällde i mig ett glas vatten efteråt för att alla skulle följa med ner. Vet inte hur det blev med slemmandet där nere men magproblemen försvann efter ett tag så...  :)

Vi äter 1 msk kokosfett morgon o kväll och det håller magen igång utan problem. Gjorde uppehåll en vecka i höstas när vi var utomlands och då blev vi hård i magen direkt, så fort vi kom hem och började med kokosfett så fungerade magen igen.

• Like 1

Förra vändan jag åt lchf blev jag otroligt hård i magen, men har inga sådana problem nu. Skillnaden är att jag äter betydligt mer fett den här gången, framförallt mer kokosfett.

Linfrön går också att baka på, gör "förknäcke" på olika frön och fiberhusk så får du ett jättegott sätt att få i sig linfröna och få lite mer fart på magen. En bit knäcke med smör, ost, skinka och skivad avocado är riktigt smaskens. Sök på fröknäcke här på forumet så finns recept i nån tråd eller en länk till ett... minns inte men gott blev det.

Min mage får hjälp av cocosoljan och att jag kommer ihåg att dricka ett par extra glas vatten under dagen... Jag har alltid varit en dålig vattendrickare, så när det var "modernt" att dricka 1½-2 liter vatten per dag så kunde jag inte begripa hur folk fick i sej dessa mängder under en dag...

Jag känner sällan törst och ännu värre/bättre blev det med LCHF (antar att det påverkas mycket då många i regel upptäcker diabetes i och med den överdrivna törsten?!)

Jag märker direkt om jag varit slarvig med vattnet och ännu värre om jag får slut på cocosoljan....

Här är en till som rekommenderar kokosfett. Jag har inga problem med magen utan tar det för att det är nyttigt, men å andra sidan kan jag tänka mig att det hjälper vid hård mage för ibland drabbas jag av det motsatta någon halvtimme efter intaget  ;)

En till två teskedar i en kopp te är min dagliga dos.

Led av tillfällig trög mage, en lakemedlesbiverkan, och tänkte testa huskuren blötlagda linfrön. Det var verkligen det absolut vämjeligaste jag någonsin försökt få i mig! Nu har det löst sig på naturlig väg, med hjälp av kaffe och cigaretter.

Alla gånger att jag röstar för laxermedel från apoteket nästa gång.

svälj linförna som dom är! o häv in vatten efter.