A-girl Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Om jag äter detta på en dag, är det då nyttigt? Får jag i mig allt jag behöver? Borde jag ändra något? Är sannolikheten att jag kommer minska i vikt med detta? Frukost: 1 msk äppelcidervinäger, 1 portion fiber havregryn, kanel, 4g proteinpulver, 1 äpple, ½ grapefrukt, 1 glas mjölk, grönt te. Lunch: 2 ägg, 1 quorn filé, 40g tomat, 70g paprika, 30g isbergssallad, grönt te. Middag: 1 msk äppelcidervinäger, 200g keso, kanel, 10g nötter, 1 äpple, grönt te. Mellanmål: 200g naturell yoghurt, 1 banan, grönt te. Kvällsmat: 70g morot, 2 stjälkar selleri, 30g paprika, 50g gurka, ½ advokado, 50g kesella, ½dl hummus, grönt te. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Tror du hamnat i fel forum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jaa.. går du inte ner i vikt på det så vet då inte jag.. men särskildt nyttigt verkar det inte vara hur som helst! Ändra på alltihopa, behåll äggen och byt ut resten mot mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Håller med... ser inte något vidare ut... äggen kan behållas men mer naturligt fett och skippa frukten och quorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Det är ju ingen LCHFdiet direkt. Det är för lite fett i din mat. Men du kan ju gå med i tex Matdagboken.se eller liknande. Då får reda på exakt vilka näringsämnen din mat innehåller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jag tycker inte heller att det verkar särskilt nyttigt. Och frågan är om du går ner och håller vikten långsiktigt. Men jag håller med evadal0708 - leta rätt på något kostverktyg (dumbbell, minmat, matdagboken - jag använder dem inte och känner inte till dem, men det finns sådana som är gratis, och som visar hur stor andel av dagsbehovet av olika vitaminer och mineraler maten innehåller) och registrera maten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Låter som en 80-tals diet............ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A-girl Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Jag förstår inte vad som är fel.. Det är lite över 1500 kcal, vilket man tydligen ska äta om man vill gå ner i vikt. Man ska ju äta fiber till frukost, därav fiber havregryn. Protein från ägg & quorn till lunch och från keso på eftermiddan & hummus på kvällen.. Sedan fett finns ju lite överallt ex äppelcidervinäger, nötter, advokado, yoghurt, mjölk... Kanske inte är LCHF men de är väll ändå bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Mnjae.. har du kollat näringsvärdet på den kosten? Sen så skall man inte alls äta 1500 kcal för att gå ner i vikt.. man skall äta det som kroppen säger genom sin aptitreglering.. den brukar kunna det bättre än någon tabell! Altså för att börja i rätt ända.. LCHF kan tydas på två sätt,, det första och egentligen viktigaste lyder.. Low Carb Healty Food! Sen.. när man gör så, kan man titta närmare på hur mycket kolhydrater man behöver! Fibrer är inget som kroppen behöver, speciellt inte tröskavfall som finns i fiberhavregrynen, dessutom så hindrar havregrynen näringsupptaget av mineraler! Då menar jag nog att ägg o bacon är betydligt nyttigare tillfrukost.. och det finns bättre och sämre bacon.. kika på Tulips torrsaltade.. bara tre ingredienser, och ägg har inte ens en innehållsförteckning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A-girl Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Jag har kollat och genom detta blir de 24 E% protein, 36 E% fett, 39 E% kolhydrater. Enligt SNR-05 så är de hyfsat lagom men lite för lite kolhydrater.. Jag har inga hunger eller mättnadskänslor vilket gör det svårt att gå på de. Jag vill verkligen inte äta enligt LCHF, vill helt enkelt bara äta helt okej nyttigt för att gå ner i vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 På din beskrivning låter det som du äter vegetarisk kost så jag skulle nog tipsa dig om att söka dig till ett forum där det diskuteras. Det här forumet handlar om just lchf, paelo eller andra varianter av lågkolhydratkost och då rekommenderas det att ca 80 E% ska komma från fett och att kolhydraterna ska minimeras. Visst finns det några som äter lchf och är vegetarianer också men även där ligger energiprocenten från fett mycket högt. Jag har svårt att tro att någon i det här forumet kommer att tycka att det du äter är nyttigt. Däremot råder jag dig att läsa några av trådarna här och kostdoktorns blogg för att få lite insikt i vad lågkolhydratkost innebär. Lchf innebär t.ex. inte att man bara vräker i sig kött även om media gärna framställer det så. Lycka till oavsett hur du väljer att äta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Varför vill du verkligen inte äta lchf? Om du ska gå ner i vikt så är nog lchf den bästa kosten du kan använda dig av ........ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har kollat och genom detta blir de 24 E% protein, 36 E% fett, 39 E% kolhydrater. Enligt SNR-05 så är de hyfsat lagom men lite för lite kolhydrater.. Jag vill verkligen inte äta enligt LCHF, vill helt enkelt bara äta helt okej nyttigt för att gå ner i vikt. Upprepar vänligen det jag skrev i inlägg #2: du är i fel forum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A-girl Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Jag har läst om LCHF på universitetsnivå och vet därmed att det inte gynnar hälsan i längden.. Det hjälper mot att gå ner i vikt osv men är verkligen inte bra med för mycket fett och protein i längden för just hälsan. Okej då John, nu är jag helt färdig med denna sida då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Om du inte tror att LCHF är bra så får du prova med annat. Men den dieten du äter låter inte bra enligt några läror. Vill du äta en massa kolhydrater och undvika för mycket fett och proteiner så kan jag rekomendera Statens Livsmedelsverks rekomendationer. Om du inte blir hungrig på din diet så kommer du inte att ha några problem med tallriksmodellen. Den modellen funkar tydligen för vissa. Den funkade faktisk för mig ganska bra. Jag var hyfsat smal och frisk, men hungrig jämt! Nu är jag äldre, smalare, friskare, bättre blodfetter (om man nu tror på sådant), mer muskler, äter som en kung (men lite) och är inte hungrig. Tro inte allt du läser på universitetet (eller nätet), var skeptisk mot ALLA auktoriteter, oavsett om de är dietister, imamer eller läkare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har läst om LCHF på universitetsnivå och vet därmed att det inte gynnar hälsan i längden.. Det hjälper mot att gå ner i vikt osv men är verkligen inte bra med för mycket fett och protein i längden för just hälsan. Vad har du läst om LCHF? Vad jag vet finns inga långtidsstudier på LCHF som skulle kunna visa vad som händer i längden. Känner du till något om detta skulle det vara mycket intressant att ta del av det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har läst om LCHF på universitetsnivå och vet därmed att det inte gynnar hälsan i längden.. Det hjälper mot att gå ner i vikt osv men är verkligen inte bra med för mycket fett och protein i längden för just hälsan. Okej då John, nu är jag helt färdig med denna sida då Vadå inte gynnar hälsan i längden? Och bara hjälper mot att gå ner i vikt? Jag är normalviktig (ville till och med gå upp) och äter lchf... Funkar kanon.... humör svägningar /pms/ har förbättras även fått sjukt bra hy! m.m.... vet inte vad du läst att det inte gynnar hälsan..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Den kosten du skrev upp som du själv ville följa först låter som en riktig svältdiet... men men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts