Standpat Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Hejsan, ja jag vet att ungefär 10 st kommer eller vill svara att jag är dum i huvudet, men det är iaf så att jag har under två perioder förut i mitt liv ätit enligt lchf, och nu gör jag det igen. Strikt oxå.. Men viktnedgången är långsam för mig, och jag vill gå ner fler kilon fortare först, och sen kan jag återgå till lchf igen. ja jag började alltså med pulver i tre veckor, sen har jag ätit enligt LCHF i tre veckor nu, och vill återgå till pulver ett race igen för att sen igen tillbaka till LCHF. Det jag undrar är om det är någon som vet hur det är för kroppen att hålla på att "hoppa" så? Tacksam för svar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jojobantning med eller utan LCHF, kan leda till Chronic dieters syndrome.. men du gör som du vill, det är din kropp och din hälsa! Hur som helst.. om man upprepar samma sak gång på gång och förväntar sig annorlunda resultat varje gång så gör man fel och bör ompröva hela upplägget! Dvs det kan vara fel på dina förväntningar, ditt tålamod, ditt upplägg! Kanske dags att skaffa sig tålamod och se saker mer långsiktigt.. det får duga så länge det rör sig åt rätt håll och är varaktigt! Det enkla är att gå ner, det svåra är att behålla vikten.. och det är det sista som man bedömmer metodens lämplighet efter! Funkar det inte att behålla vikten långsiktigt så fungerar inte upplägget och bör skrotas och ersättas med något annat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Standpat Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Jojobantning med eller utan LCHF, kan leda till Chronic dieters syndrome.. men du gör som du vill, det är din kropp och din hälsa! Hur som helst.. om man upprepar samma sak gång på gång och förväntar sig annorlunda resultat varje gång så gör man fel och bör ompröva hela upplägget! Dvs det kan vara fel på dina förväntningar, ditt tålamod, ditt upplägg! Kanske dags att skaffa sig tålamod och se saker mer långsiktigt.. det får duga så länge det rör sig åt rätt håll och är varaktigt! Det enkla är att gå ner, det svåra är att behålla vikten.. och det är det sista som man bedömmer metodens lämplighet efter! Funkar det inte att behålla vikten långsiktigt så fungerar inte upplägget och bör skrotas och ersättas med något annat! Absollut jag är väl medveten om jojo bantning och allt det där, skillnaden är att jag för första gången i mitt liv har lagt om och vill lägga om min livsstil, jag tänker inte gå tillbaka till samma dåliga vanor igen utan jag vill gå ner till dit jag mår bra och stanna där!! men eftersom jag har så många kilos övervikt, så vill jag gärna gå ner dom första ganska snabbt som en kick start och sen fortsätta kämpa i "långsam" takt resten av livet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Altså.. spara dina pengar och ät väldigt lite av riktig mat i stället, rätt mycket ägg bör ingå i en sådan krashdiet! Äggdeff är en beprövad metod.. ägg innehåller nästan allt du behöver i form av näring, förutom c-vitamin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Standpat Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Altså.. spara dina pengar och ät väldigt lite av riktig mat i stället, rätt mycket ägg bör ingå i en sådan krashdiet! Äggdeff är en beprövad metod.. ägg innehåller nästan allt du behöver i form av näring, förutom c-vitamin. ägg äter jag nu till frukost varje morgon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Då kan du fortsätta äta ägg resten av dagen i stället för de eländiga påsarna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Standpat Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Då kan du fortsätta äta ägg resten av dagen i stället för de eländiga påsarna! nej du det kan jag inte, skulle kräkas men nåt helt annat, jag har fått en sjuklig trötthet dom sista två veckorna, så trött så jag somnar sittande på dagen... vet du om det är omställning eller är det någon vitamin jag kan behöva stoppa i mig? åter igen, jag kör alltså LCHF nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Tja är du i inledningen av LCHF så har du ju glukosbrist för tillfället, sånt blir man himla trött av! Stå ut en vecka till, det tar som regel tre veckor innan hjärnan tar ketonkroppar fullt ut.. det är lite som med träning, man måste utsätta sig för det om kroppen skall ändras. Sen så rekomenderas det i början att titta på salt och magnesiumintag, ta en tesked salt i ett glas vatten och svep det, går det över så var det saltbrist. Grejen är att det är vanligt med saltbrist, ofta förvärras det vid LCHF, då insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt. Sen de andra vitaminerna och mineralerna lär du inte känna skillnad på två veckor. Sen så.. kan man få några mineral och vitaminbrister på LCHF.. ja det kan man, lite beroende på hur man äter givetvis.. men det finns vissa vitaminer som befolkningen i gemen ligger lågt på.. och LCHF tenderar oftast att bli svensk husmanskost med mer fett och mindre kolhydrater. De som befolkningen ofta ligger lågt på är Folsyra, D-vitamin, Selen, magnesium och salt. Så det rekomenderas högt intag av ägg, lever en gång per vecka, mineralsalt, fisk och mycket gröna bladgrönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Bantningspulver och LCHf är väl egentligen motsatser till varandra. Pulverdieterna innehåller mycket socker vilket är meningen att undvika med LCHF. M.a.o står LCHF för det hälsosamma jämfört med pulver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Prova periodisk fasta istället. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Prova periodisk fasta istället. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ Faktiskt den bästa läsning jag sett på länge. Tack för länken Den har övertygat mig om att det jag håller på med är rätt för mig just nu. Har ju ätit var 24:e timme nu i snart två månader och tränat tuff styrketräning 2-3 ggr/veckan och det har funkat i stort sett hur bra som helst. Har mina trötthetsperioder men de skyller jag mer på årstiden och en gammal åkomma jag har än mitt sätt att äta och det grundar jag på att dessa perioder var fler och oftare på vanlig kost när jag minns tillbaka. Jag är snart 60 år och kan väl inte begära att jag skall ha samma ork längre men visst har den ökat sen jag började med PF. Viktminskningen pendlar mellan 3 - 4 kg och beror väl förmodligen på att jag lägger på mig en aningen mer muskler efterhand som tiden går. Det känns i kroppen som om jag har gått ner betydligt mer och även spegelbilden ser lite annorlunda ut så man skall nog inte fixera allt för mycket vid vågen. Hade ju inte heller så mycket övervikt innan jag började med PF. Vägde ca 86,5 kg till mina 1,73 cm och nu är jag nere i ca 83,5 och det pendlar som sagt lite på ett halvkilo upp eller ner. Borde kanske ligga runt 75 kg men det får tiden utvisa. Jag kör på som jag gör nu och ser vad som händer. Jag äter mitt mål på kvällen någon gång mellan 18-20. Ibland kan det bli något lite till lite senare om jag inte känner mig mätt på kvällen men det är inte så ofta. Tar också en proteindrink före träning för jag tror att det hjälper mig både med energi och återuppbyggnad men detta är jag inte alls så säker på. Protein är kanske något man måste ta kontinuerligt om det skall ge någon verkan. Att det händer positiva saker i kroppen på PF kan jag i alla fall skriva under på så testa ni som inte har vågat innan. Jag kan verkligen rekomendera det. Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Har du mycket eller lite övervikt? Har du bara en liten övervikt så går viktnedgången långsammare- du får bara ha tålamod helt enkelt! Är du normalviktig så händer ingenting med din vikt när du äter LCHF. LCHF är nämlingen en viktnormaliserande kost och inte enbart en viktminskningsmetod =). Jag var t.ex. underviktig när jag började med LCHF och har nu lyckats gå upp 5 kg till normalvikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Pulverdiet ÄR en dålig vana! Ät riktig mat istället! Vill du snabba på viktminskningen så kör LCHF fakir style ät mindre portioner, äter man ex pulver i 3 veckor finns risken att kroppen ställer in sig på svält... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Standpat Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Har du mycket eller lite övervikt? Har du bara en liten övervikt så går viktnedgången långsammare- du får bara ha tålamod helt enkelt! Är du normalviktig så händer ingenting med din vikt när du äter LCHF. LCHF är nämlingen en viktnormaliserande kost och inte enbart en viktminskningsmetod =). Jag var t.ex. underviktig när jag började med LCHF och har nu lyckats gå upp 5 kg till normalvikt! Jag har en hel del övervikt, väger 72 kilo till mina 163 cm lång. Jag gick upp i helgen och har nu stått still, inget har hänt i cm heller. så 1,4 kilo på tre veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JessieJ Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Fast det är väl inte så himla mycket övervikt? Jag är lika lång och väger 71kilo och SÅ överviktig uppfattar jag mig inte hehe. Det som fick fart på min viktnedgång nu var paleo faktiskt. Kör det strikt under 30 dagar som en "kickstart". Inne på vecka tre och har tappat 2,5 kilo hittills. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Standpat Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Fast det är väl inte så himla mycket övervikt? Jag är lika lång och väger 71kilo och SÅ överviktig uppfattar jag mig inte hehe. Det som fick fart på min viktnedgång nu var paleo faktiskt. Kör det strikt under 30 dagar som en "kickstart". Inne på vecka tre och har tappat 2,5 kilo hittills. det ska tilläggas att jag har gått ner 6,5 kilo totalt. dom första fem med pulver diet. jag vantrivs iaf väldigt mycket och har inte varit annat än överviktig sen jag va i tonåren och vill nu trivas med mig själv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts