tomastor Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej på er alla. Jag undrar om hjärtklappning kan ha samband med d-vitaminintag (5000ie/dag) tar dessutom omega 3. Är det någon som har nån erfarenhet av detta. Det är inte korta intensiva slag utan regelbunda kraftiga slag som känns obehaglit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Inte så troligt. Har själv haft hjärtklappning på kvällarna i synnerhet. Magnesium i tablettform ca 400 mg avhjälper problemet troligtvis. Lycka till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hjärtklappning med obehag kan bero på stress. Har själv haft det men det gick över sedan jag började med LCHF. Men stressar nog nindre också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Varken D-vitamin eller omega-3 ger besvärande hjärtklapping, så det behöver du inte oroa dig för. Stress? Mer kaffe än tidigare? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Om du har kraftig hjärtklappning som känns obehaglig tycker jag att du ska kontakta läkare för att utesluta att det är något allvarligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomastor Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Inte så troligt. Har själv haft hjärtklappning på kvällarna i synnerhet. Magnesium i tablettform ca 400 mg avhjälper problemet troligtvis. Lycka till. Det kan faktiskt ha ett samband som du säger för mina magnesium tog slut för ett tag sen och det är efter som jag känt av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Hej på er alla. Jag undrar om hjärtklappning kan ha samband med d-vitaminintag (5000ie/dag) tar dessutom omega 3. Är det någon som har nån erfarenhet av detta. Det är inte korta intensiva slag utan regelbunda kraftiga slag som känns obehaglit. Det är inte så att du nyligen börjat med LCHF och har väske/saltbrist? Det kan nämligen ge mycket skumma symptom och det skulle inte förvåna mig om hjärtklappning är ett av dessa symptom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Jag hade obehaglig hjärtklappning när jag började med LCHF... Och nu när jag (efter 1 år på liberal LCHF) striktar till min kost emellanåt så känner jag av det igen, dock inte lika mycket. Jag skulle också vilja veta vad det beror på. Är det brist på nåt näringsämne eller bara kolhydratsabstinens typ...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Jag har också haft besvär med hjärtklappning, men trodde att det mest berodde på stress eftersom livet varit mer oförutsägbart än vanligt. Efter att ha läst Kjell Granellis svar, så bytte jag ut "raketkaffet" mot decaf, och mår nu mycket bättre! Tack Kjell för att du uppmärksammade mig på det uppenbara - det är ofta lättast att missa det man har rakt framför näsan! En tanke till; eftersom man påverkas starkare av alkohol med LCHF, så kanske det gäller för kaffe också? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bettis Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Hej, jag goglade på "Hjärtklappning av D-vitamin" och fann att du liksom jag har samma symtom. Frågan är varför man får denna reaktion av D-vitamin? Någon som kan förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Hej, jag goglade på "Hjärtklappning av D-vitamin" och fann att du liksom jag har samma symtom. Frågan är varför man får denna reaktion av D-vitamin? Någon som kan förklara? Jag har svårt att tro att D-vitamin ger hjärtklappning, kan inte få ihop hur det kan vara en biverkan. Däremot så finns det en biverkan på ketogen kost, och det är hjärtklappning. Så äter du strikt LCHF, kan det vara värt att prova med extra salt och vatten ett tag, eftersom man kissar ur sig mer vätska och därmed också salter vid en ketos 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag har också haft besvär med hjärtklappning, men trodde att det mest berodde på stress eftersom livet varit mer oförutsägbart än vanligt. Efter att ha läst Kjell Granellis svar, så bytte jag ut "raketkaffet" mot decaf, och mår nu mycket bättre! Tack Kjell för att du uppmärksammade mig på det uppenbara - det är ofta lättast att missa det man har rakt framför näsan! En tanke till; eftersom man påverkas starkare av alkohol med LCHF, så kanske det gäller för kaffe också? Koffein är en stark orsak till att man kan utarma mineraler i kroppen och speciellt magnesium. Men koffein stressar dessutom sympatiska nervsystemet, något som jag själv i allra högsta grad fått känna av som lider av panikångestattacker sedan över två år tillbaka. En kopp kaffe försätter mig i tung ångest och panik i två dygn. Kan inte ens äta choklad numera som också innehåller koffein utan att bli förstörd. Minsta lilla drar igång systemet och nitar mig effektivt. Samma sak gäller de flesta téer, speciellt svarta, som också innehåller koffein. Det finns tre grundläggande orsaker till magnesiumbrist: Stress, Diuretika (vätskedrivande) och kost (specifikt högkolhydratkost). Kaffe är kraftigt vätskedrivande så man förlorar alltså salter, mineraler som magnesium i vätskeförlusten. Äter man då LCHF som gör att man kissar mer och rensar kroppen mer läggs det till. Sedan är det så att magnesiumbrist orsakar depressioner och gör en mer stresskänslig. Så man kan få stress, som då dessutom också ökar på magnesiumbristen. Magnesiumbrist gör också att blodtrycket ökar. Så får man högt blodtyck och går till doktorn och det ligger för högt.. får man blodtrycksmedicin. Och vad gör blodtrycksmediciner? Jo, de förbrukar mer magnesium och salter! Och får man samtidigt psykiska problem som depression ihop eller innan det, så får man SSRI preparat ofta. Och ta en vild gissning vad dessa orsakar? Japp.. de utarmar magnesium med mera i kroppen! En riktigt mysig och gosig ond cirkel. Ska man kolla upp magnesiumbrist, ska man kolla ett sorts spektrumvärde genom blodprov. Det betyder att man inte ska titta på serumnivåerna av magnesium eftersom de är väldigt fluktuerande och återspeglar i princip enbart om man intagit magnesium och att detta finns i transportsystemet - som blodbanorna är och har som funktion! Blodbanorna har en högst liten funktion som ämnesdepå, men det verkar inte många läkare ha fattat. När man tittar på spektrum värdet av magnesium, tittar man istället på hur mycket magnesium som finns i cellerna. Det är där det syns hur mycket magnesium kroppen har tagit upp. Därefter finns tydligen håranalys som ska berätta mer historisk perspektiv. Sedan finns det alltså symptomen på brist av ämnen som magnesium, vilket omfattar mycket hård i magen, muskelkramper, oregelbunden hjärtrytm, hjärtklappningar, utarmning av kalcium i benmärgen med mera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Jag har svårt att tro att D-vitamin ger hjärtklappning, kan inte få ihop hur det kan vara en biverkan. Däremot så finns det en biverkan på ketogen kost, och det är hjärtklappning. Så äter du strikt LCHF, kan det vara värt att prova med extra salt och vatten ett tag, eftersom man kissar ur sig mer vätska och därmed också salter vid en ketos Stämmer bra. Anledningen man kissar mer på strikt LCHF är just för att man är i ketos. Ketonproduktionen kan bli hög och kroppen hinner inte använda alla ketoner vilket gör att halten av ketoner i blodet måste regleras. Den regleringen sker genom en komplex procedur, men i grund och botten kan man säga att man andas ut en liten del, medan den största delen förs ut genom njurarna och i kisset. Om kroppen inte skulle göra det, skulle vi drabbas av ketosacidos och blir väldigt dåliga och förmodligen dö. Eftersom njurarna fungerar som de ska och är proffs på sin uppgift sker inte detta. Men bieffekten är alltså att man har en högre omsättning av vätska i kroppen - och därmed även salter. Därför är det förmodligen anledningen till att det är optimalt att ligga mellan 1.5 och 4 i ketos. Är man för högt kan det kanske innebära att kroppen lägger sig i svält (vilket innebär att kroppen drar ner ämnesomsättningen drastiskt och bränner mycket lite fett - ett misstag som jag tror jag gjort i stor omfattning under mina två år på LCHF, tillsamans med stressjukdomarna jag lever med). Naturmänniskor som enbart äter animaliskt/kött och inga kolhydrater har dock inte det problemet och det tror jag beror på att de äter högre andel proteiner än 20% och således har en tillräcklig hög glukoneogenes som ser till att de ligger inom optimala förhållanden i ketoner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts