Jump to content

Det här med vin

Mithera

Recommended Posts

Jag dricker gärna ett glas vin eller två till maten på helgen, men blir sedan jag la om kosten (lite mer än två år sedan) väldigt lätt påverkad av rött vin. Billigt, men inte så roligt eftersom jag somnar :/. Jag blir dessutom mycket segare dagen efter även om jag inte druckit några mängder. Av vitt vin märker jag inte alls samma (kan ju vara dåligt ur en annan synvinkel...).

Av vad jag läst så är rött vin att föredra när man äter lågkolhydratkost, eller möjligen torra vita viner. Men så läste jag för ett tag sedan (minns inte var) att rödvin kan innehålla mycket mer socker än vad man tror. Och ta mej tusan, det stämmer! På vita viner kan man titta på smakklockorna och välja de som har mycket litet sötma, men för rödviner finns ingen sådan markering utan man måste titta på varje vin för sig. Jag kollade på Systembolagets hemsida på ett par olika viner som vi brukar köpa och någon av rödvinerna hade så mycket som 12 g socker/liter (SomeZin)!!! (De flesta röda jag tittade på låg mellan 3-7 g.) De vita jag vanligtvis köper ligger på under 3 gram... Kan detta vara orsaken till att jag reagerar så olika beroende på om jag dricker rött eller vitt vin?

Jag dricker gärna ett glas vin eller två till maten på helgen, men blir sedan jag la om kosten (lite mer än två år sedan) väldigt lätt påverkad av rött vin. Billigt, men inte så roligt eftersom jag somnar :/. Jag blir dessutom mycket segare dagen efter även om jag inte druckit några mängder. Av vitt vin märker jag inte alls samma (kan ju vara dåligt ur en annan synvinkel...).

Av vad jag läst så är rött vin att föredra när man äter lågkolhydratkost, eller möjligen torra vita viner. Men så läste jag för ett tag sedan (minns inte var) att rödvin kan innehålla mycket mer socker än vad man tror. Och ta mej tusan, det stämmer! På vita viner kan man titta på smakklockorna och välja de som har mycket litet sötma, men för rödviner finns ingen sådan markering utan man måste titta på varje vin för sig. Jag kollade på Systembolagets hemsida på ett par olika viner som vi brukar köpa och någon av rödvinerna hade så mycket som 12 g socker/liter (SomeZin)!!! (De flesta röda jag tittade på låg mellan 3-7 g.) De vita jag vanligtvis köper ligger på under 3 gram... Kan detta vara orsaken till att jag reagerar så olika beroende på om jag dricker rött eller vitt vin?

alkohol förgiftar ju kroppen väldigt mycket..

själv tål jag knappt nånting och dricker mkt sällan

jag vet perioder då min kropp har mått bra så reagerade jag mer på alkohol...och att det hängde i ett par dagar efter....

nu förhåller jag mig nog sparsam till intag....tror jag...fast gott är det! :)

Känner du inte på smaken att det smakar sött när det går över 4-5 g per liter, det gör jag, jag tyckte också att SomeZin var ganska gott men det har blivit nu efter 2,5 års LCHF att jag  tydligen är sockerkänslig och tycker inte om smaken på den längre... :D

Vad jag sett av röda viner t ex amerikanska zinfandelviner är att det oftast är hög sockerhalt på dem, samma gäller ofta amarone m fl. Som tur är har jag alltid sockerhalten i Systemets app med mig. Jag har inte märkt att jag blivit känsligare sedan jag lade om maten, däremot är jag snarare mer OK även efter en festkväll.

Det är lite lurt det där med systembolagets siffror. Ett vin som har 3 g socker per liter (!) vin, har ju bara 0,3 g socker per 100 g vin, dvs 0,3 % socker!

Jo, det är sant. Det är inga stora mängder även om man tittar på mängden/liter, men man reagerar väl olika på olika mycket/lite socker. Tänkte på att det är så olika mellan vinerna och att det då kan vara bättre att välja ett vitt framför ett rött.

Varför jag reagerar olika beroende på färg på vinet får jag klura ut på annat sätt :)

Känner du inte på smaken att det smakar sött när det går över 4-5 g per liter, det gör jag, jag tyckte också att SomeZin var ganska gott men det har blivit nu efter 2,5 års LCHF att jag  tydligen är sockerkänslig och tycker inte om smaken på den längre... :D

Vad jag sett av röda viner t ex amerikanska zinfandelviner är att det oftast är hög sockerhalt på dem, samma gäller ofta amarone m fl. Som tur är har jag alltid sockerhalten i Systemets app med mig. Jag har inte märkt att jag blivit känsligare sedan jag lade om maten, däremot är jag snarare mer OK även efter en festkväll.

Kan inte påstå att jag känner att det är sött när det gäller rödvin, men det är inte gott i alla fall :rolleyes: . Hur jag upplever smaker har verkligen ändras!

Har letat bland appar för Systembolaget, men hittar ingen som anger sockervärdet. Kan du berätta exakt vad den heter?

Det är altså.. 3-4 gram per liter.. hur många liter får du i ett glas?

Det är altså 0,3-0,4 gram/100.. ungefär som i ett ägg!

Sen så ingår rödvin i medelhavskosten.. och den skall ju vara jättenyttig!!

Men när min företagssköterska pepåkade att det bara var nyttigt med ett glas om dagen fick jag rusa ut o köpa större glas!  <_<

• Like 6

Men när min företagssköterska pepåkade att det bara var nyttigt med ett glas om dagen fick jag rusa ut o köpa större glas!  <_<

Du har inte sett mina glas... :P . Närå, det är klart att den totala mängden inte blir så stor så det stör men det var ju inte heller de viner som har under 3 g som jag reagerade på utan de som har 11-12. Är man inte känslig så spelar de grammen antagligen inte någon roll, men det kan ju vara bra att ha koll på. Tänkte jag.

Att jag reagerar olika beroende på färg har säkert helt andra orsaker. Min kropp gillar väl vitt bättre än rött - rött signalerar ju fara... :)

Jag blir väldigt dålig av rödvin har jag upptäckt (har ej druckit vitt sen jag la om kosten). Dagen efter så känner jag mig väldigt seg och allmänt sjuk. Blir inte alls dålig av öl/grogg så jag tror det är nåt annat än alkoholen som ställer till det. 

Jag blir väldigt dålig av rödvin har jag upptäckt (har ej druckit vitt sen jag la om kosten). Dagen efter så känner jag mig väldigt seg och allmänt sjuk. Blir inte alls dålig av öl/grogg så jag tror det är nåt annat än alkoholen som ställer till det. 

Det kan skilja mellan olika rödviner, jag kan få ont i huvudet dagen efter av vissa sorter, räcker med ett par glas och då är det inte druvan utan ett visst vin men som tur är händer det inte ofta. 

Samma här. Fick tag på ett som rymmer 65 cl. Det räcker med ett glas! :-)

• Like 1

Huvudvärken kanske kommer från gifterna druvorna är indränkta i? Prova ett ekovin och se om det blir annorlunda. Just druvor är ett av de mest besprutade växterna. Annars kan jag bara hålla med om att jag är ännu mer lättpåverkad sen jag lade om kosten. Ett glas vin räcker för fullt fnitter!

• Like 1