Athenasmatte Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej! I söndags var jag med på ett pass som heter "Vasalopsspin" på Friskis & Svettis! Det innebär att man cyklar tillsammans med andra till en TV-skärm visandes Vasaloppet. Jag hade tänkt vara med från början, men av en olyckshändelse hade jag ställt in alarmklockan på fel dag (grrr...arg jag blev!!) och kom därför lite för sent. Hur som helst så var jag med och spincyklade i 2 timmar och 45 minuter. Det fanns ett buffébord med choklad, frukt och blåbärssoppa till de som ville ha. Alla de andra motionärerna frossade i sig allt detta när de kände att energin började ta slut, medan jag klarade mig alldeles utmärkt med min flaska vatten! Jag hade ätit 2 stora ägg och lite ost till frukost. Inte särskilt mycket kolhydrater! Dagen därpå pratade jag med en av gyminstruktörerna på F&S. Han vet att jag äter LCHF och jag berättade att jag var med på Vasalosspinnet. Då utbrast han; "Jaha, med DÅ måste du ju ha ätit kolhydrater för annars orkar man aldrig träna så länge". Nej, sa jag, jag klarade mig alldeles utmärkt med min vattenflaska. Då började han;"Men alltså glukogendepåerna tar slut efter i alla fall 2 timmar och då kan man helt enkelt inte träna mer om man inte äter kolhydrater!". Jag förklarade att man klarar sig alldeles utmärkt på fett och proteiner- ketoner omvandlar nämligen dessa till glukos! "Nämen det tar alldeles för lång tid för att kroppen ska hinna med det innan du behöver det- du MÅSTE äta kolhydrater". Jaha, hur förklarar du då att jag kunde spincykla i 2 timmar och 45 helt utan kolhydrater helt utan problem? Han malde bara på; "nämen, glukogendepåerna tar ju slut...så är det bara!". Trots mitt levande bevis så ville han alltså inte lyssna. Han hade bestämt sig för att det var så. "Jag tror inte att det stämmer" sa jag, varpå han svarade "jo det gör det visst det!" Vissa förstår visst inte att allt man läser faktiskt inte stämmer! Någon annan som hört samma sak angående glukogendepåerna? Hur förklarar ni att man klarar av att träna intensivt i timmar utan kolhydrater? Min teori är att bara man äter tillräckligt med protein och fett så hjälper ketonerna till att producera glukos hela tiden, så att det fylls på direkt när det tar slut! Är det så? För övrigt så klarade sig stenåldersmänniskan utan speciellt mycket kolhydrater, och de var i princip elitidrottare hela högen! (jagade ju hela dagen lång!) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Darenius Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej! I söndags var jag med på ett pass som heter "Vasalopsspin" på Friskis & Svettis! Det innebär att man cyklar tillsammans med andra till en TV-skärm visandes Vasaloppet. Jag hade tänkt vara med från början, men av en olyckshändelse hade jag ställt in alarmklockan på fel dag (grrr...arg jag blev!!) och kom därför lite för sent. Hur som helst så var jag med och spincyklade i 2 timmar och 45 minuter. Det fanns ett buffébord med choklad, frukt och blåbärssoppa till de som ville ha. Alla de andra motionärerna frossade i sig allt detta när de kände att energin började ta slut, medan jag klarade mig alldeles utmärkt med min flaska vatten! Jag hade ätit 2 stora ägg och lite ost till frukost. Inte särskilt mycket kolhydrater! Dagen därpå pratade jag med en av gyminstruktörerna på F&S. Han vet att jag äter LCHF och jag berättade att jag var med på Vasalosspinnet. Då utbrast han; "Jaha, med DÅ måste du ju ha ätit kolhydrater för annars orkar man aldrig träna så länge". Nej, sa jag, jag klarade mig alldeles utmärkt med min vattenflaska. Då började han;"Men alltså glukogendepåerna tar slut efter i alla fall 2 timmar och då kan man helt enkelt inte träna mer om man inte äter kolhydrater!". Jag förklarade att man klarar sig alldeles utmärkt på fett och proteiner- ketoner omvandlar nämligen dessa till glukos! "Nämen det tar alldeles för lång tid för att kroppen ska hinna med det innan du behöver det- du MÅSTE äta kolhydrater". Jaha, hur förklarar du då att jag kunde spincykla i 2 timmar och 45 helt utan kolhydrater helt utan problem? Han malde bara på; "nämen, glukogendepåerna tar ju slut...så är det bara!". Trots mitt levande bevis så ville han alltså inte lyssna. Han hade bestämt sig för att det var så. "Jag tror inte att det stämmer" sa jag, varpå han svarade "jo det gör det visst det!" Vissa förstår visst inte att allt man läser faktiskt inte stämmer! Någon annan som hört samma sak angående glukogendepåerna? Hur förklarar ni att man klarar av att träna intensivt i timmar utan kolhydrater? Min teori är att bara man äter tillräckligt med protein och fett så hjälper ketonerna till att producera glukos hela tiden, så att det fylls på direkt när det tar slut! Är det så? För övrigt så klarade sig stenåldersmänniskan utan speciellt mycket kolhydrater, och de var i princip elitidrottare hela högen! (jagade ju hela dagen lång!) Vissa människor är inte mottagliga för fakta även om man kommer med ett BEVIS. De tror ändå inte på beviset. En diskussion med sådana människor är meningslös. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Vissa människor är inte mottagliga för fakta även om man kommer med ett BEVIS. De tror ändå inte på beviset. En diskussion med sådana människor är meningslös. Jag har förstått det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej! I söndags var jag med på ett pass som heter "Vasalopsspin" på Friskis & Svettis! Det innebär att man cyklar tillsammans med andra till en TV-skärm visandes Vasaloppet. Jag hade tänkt vara med från början, men av en olyckshändelse hade jag ställt in alarmklockan på fel dag (grrr...arg jag blev!!) och kom därför lite för sent. Hur som helst så var jag med och spincyklade i 2 timmar och 45 minuter. Det fanns ett buffébord med choklad, frukt och blåbärssoppa till de som ville ha. Alla de andra motionärerna frossade i sig allt detta när de kände att energin började ta slut, medan jag klarade mig alldeles utmärkt med min flaska vatten! Jag hade ätit 2 stora ägg och lite ost till frukost. Inte särskilt mycket kolhydrater! Dagen därpå pratade jag med en av gyminstruktörerna på F&S. Han vet att jag äter LCHF och jag berättade att jag var med på Vasalosspinnet. Då utbrast han; "Jaha, med DÅ måste du ju ha ätit kolhydrater för annars orkar man aldrig träna så länge". Nej, sa jag, jag klarade mig alldeles utmärkt med min vattenflaska. Då började han;"Men alltså glukogendepåerna tar slut efter i alla fall 2 timmar och då kan man helt enkelt inte träna mer om man inte äter kolhydrater!". Jag förklarade att man klarar sig alldeles utmärkt på fett och proteiner- ketoner omvandlar nämligen dessa till glukos! "Nämen det tar alldeles för lång tid för att kroppen ska hinna med det innan du behöver det- du MÅSTE äta kolhydrater". Jaha, hur förklarar du då att jag kunde spincykla i 2 timmar och 45 helt utan kolhydrater helt utan problem? Han malde bara på; "nämen, glukogendepåerna tar ju slut...så är det bara!". Trots mitt levande bevis så ville han alltså inte lyssna. Han hade bestämt sig för att det var så. "Jag tror inte att det stämmer" sa jag, varpå han svarade "jo det gör det visst det!" Vissa förstår visst inte att allt man läser faktiskt inte stämmer! Välkommen till den fantastiska värld som domineras av träningsintelligentian! Är det något som tog mig lång tid att förstå och inse inom just träningsvärlden (och senare även kost och hälsoområdet...och ännu senare egentligen större delen av hela jämrans världen) så är det att auktoritet aldrig går att lita på och väldigt sällan är kopplat till enbart meriter. Det är alltså INTE så att den som har mest muskler i gymet nödvändigtvis VET mest om hur någon annan ska utveckla muskler kan göra det. Det är inte heller så att den med mest utbildningar, legitimationer, certifikat etc nödvändigtvis har mest koll på vad det nu är för område han/hon verkar inom. Med detta sagt, det är verkligen inte heller så att man inte behöver (mycket) praktisk erfarenhet för att bli riktigt "bra" på den här typen av områden. Hursomhelst, instruktören du stötte på utgår uppenbarligen inte från någon praktisk erfarenhet. Således litar han nog blint på de mest namnkunniga auktoriteterna inom fitness/tränings-världen. Misstänker också att han kanske undermedvetet har en liten romans med det som mainstreamvärlden slaviskt klassat som "nyttigt". Fibrer, frukt och grönt och "magert". Instruktören är således en god representant för den gedigna armé av nyttiga idioter som verkar inom träningsvärlden. Det riktigt jobbiga med den här typen av människor är att de i regel är helt blinda för konkreta argument. Som lök på laxen så har de också en vrångbild av det mesta. Det handlar alltså om en slags tro och mer om religion än att faktiskt veta saker. Så som förhållandevis "normal" människa, utgår jag ifrån, så spelar det ingen roll vad du egentligen säger/argumenterar för. För han/hon vet ju redan så klart bäst (och lite undermedvetet) så är ju du bara en "normal" människa som inte har gått hans/hennes fantastiska utbildning (några månader postorderkurs och så lite lattjolajbanlådakurs internt på F&S...i bästa fall kompletterat med en riktig utbildning som sjukgymnast). Har man tokkoll på vetenskapen och en professorsgrad i biokemi, fysiologi etc men saknar fysiken så räcker det ändå inte för "det syns ju vem som har koll här". Är man å tredje sidan riktigt vältränad och t.o.m. i kroppsbyggarklass så räcker det inte heller för "det syns ju var de där resultaten kommer ifrån...jäkla pillerknaprare/genetiska freak". Och, å fjärde sidan, är man rätt normal trots att man både har tokkoll på vetenskapen, riktigt bra koll på träningsbiten och bra fysik så räcker det ändå inte för att då är man ju någon som hör till "andra sidan", dvs den som inte etablissemanget gillar alls. Då går det att avfärda med allt ovan men oftast räcker det med att man i tanken ryggdunkar sig själv med all vishet man medvetet/omedvetet lärt sig från profeter som Rössner, etablissemangstyckare, Träningslärabloggen, funktionell-träning-core-stå-på-en-boll-med-deathwish-sekten. Det är fundamentalistisk tro helt enkelt och den är andlig själslig och kan, för det mesta, inte botas medelst annat än annan andlighet/själslighet. Någon annan som hört samma sak angående glukogendepåerna? Nej, aldrig. Hehe, jo, det är ju alltjämt den rådande normen. Det du måste förstå är att du har fel. Din kropp har fel. Evolutionen har fel. Dina resultat är fel. Sannolikt hela din världsuppfattning/sinnesförmåga etc. Alternativt så är det ju auktoriteterna som har fel. Fast det är väl otänkbart? Lite mer seriöst då, glykogendepåerna är försvinnande små. Så... Hur förklarar ni att man klarar av att träna intensivt i timmar utan kolhydrater? ...vore det så att vi vore primärt beroende av lagrade kolhydrater i kroppen, dvs glykogen, då skulle vi sannolikt inte ha överlevt som art. Det är fettet som är den primära energikällan. I normalfall brukar man säga att kroppen innehåller ca 500 gram lagrade kolhydrater i form av glykogen. Förenklat så är det 100 gram i levern och 400 gram i muskulaturen. 500 gram kolhydrater motsvarar 500x4 kcal, dvs 2000 kcal. Det är nu man verkligen ska ta sig en funderare. 2000 sketna kalorier? Hur klarar man ur ett evolutionärt perspektiv av det? Borde inte människan vara utdöende enligt den premissen? Sannolikt vore vi det om det inte vore så att en relativt normal man kan ha ett fettlager som är uppåt 100.000 kcal! Men kolhydrater är ju den primära energikällan! *fan tro't* Och så var det det där med träning ja. Anledning till att din världsbild kommer i kollisionskurs med sådana som "vet" är att du är ketoadapterad eller, på ren svenska, fettanpassad/fettdriftad. Din kropp har s.a.s. ställt om så att den optimalt använder det som de facto är din och människans primära energikälla, dvs fettet. Du har, uttryckt på ett annat sätt, en direktkanal till dina fettdepåer vilket gör att 2-3 timmar av någorlunda rimlig intensiv aktivitet är en fjärt i rymden för någon som dig. Åtminstone ur ett energiperspektiv. Vad gäller träning och då specifikt uthållighetsaktiviteter, dvs med låg-/medel-intensitet så är det klarlagt att den största mängden energi utgår från fett. Detta är så etablerat nu så att man inom dessa kretsar talar om "fettladdning" istället för "glykogenladdning". Man vill dock helst ha en kombinatorisk effekt men det är det förra som är av största vikt. Det som sker vid en god ketoadaption är helt enkelt att de intramuskulära kolhydraterna, dvs glykogenet, får minskad relevans och istället får intramuskulärt fett eller konkret triglycerider (IMTG), ökad relevans. Den här anpassningen är också väldigt intressant ur ett hälsoperspektiv eftersom man tidigare utgick ifrån att IMTG var något väldigt ohälsosamt. Mycket tack vare studier på uthållighetstränande så insåg man till slut att det som avgjorde hälsoaspekten var kroppens förmåga att använda fettet. På överviktiga så sker ingen större fettoxidation vilket den ju med råge gör på tränande. Min teori är att bara man äter tillräckligt med protein och fett så hjälper ketonerna till att producera glukos hela tiden, så att det fylls på direkt när det tar slut! Är det så? Ja ungefär så. Men det är mängden kolhydrater som är främst avgörande för ketonproduktionen. Sedan är man mig veterligen inte riktigt på det klara med hur även människor med högintensiv träning kan träna som de gör på LCHF, men det kan man ju bevisligen. Vad jag vet hittills är att IMTG spelar roll även för dessa. Stephen Phinney har även påpekat att man som fettanpassad har en starkt förbättraf glykogenåteranvändning, dvs vi blir mycket mycket bättre på att återanvända restprodukterna (mjölksyra). Vi kan alltså göra mycket mer med det glykogen vi har. Som ett exempel har han nämnt ketoanpassade uthållighetsidrottare kan vid start av ett lopp ha hälften av det glykogen som en sockeranpassad tävlande har. Pga den här förhöjda effektivteten så spelar dock detta ingen roll eftersom man vid målgång enbart gjort sig av med häften av det lilla man hade medan sockerkonkurrenten tömt sig och kanske även fyllt på. Den här processen är givetvis viktig även vid högre intensiteter. Sannolikt kommer mer forskning på detta framöver som kanske förklarar något ytterligare vi inte nu känner till. Tills dess kan man ju nöja sig med att det uppenbarligen funkar prima. För övrigt så klarade sig stenåldersmänniskan utan speciellt mycket kolhydrater, och de var i princip elitidrottare hela högen! (jagade ju hela dagen lång!) Tja, de var sannolikt i varje fall i bättre fysisk form än medelsoffpotatisen av idag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Tack för mycket bra svar! Jag har också sedan länge förstått att myndigheter inte går att lita på. Man måste tänka själv! Det roliga är att jag själv är instruktör på F&S och är en av de mest vältränade av alla instruktörer på F&S Höganäs! Den här gyminstruktören har flera gånger förundrats över hur stark och uthållig jag är! Vi hade "träningens dag" på F&S hösten 2012- där det under en halvdag erbjöds olika gratispass, oftast 30-minuterspass så att man skulle kunna prova lite olika träningsformer. Jag började med att själv hålla ett halvtimmespass, varpå jag testade följande halvtimmespass; spin/puls, crossfit utomhus, hinderbana, intensivjympa och core. Visst var jag hungrig efter allt detta, men jag klarade att köra alla pass! De andra ledarna förundrades över hur jag orkade och en ledare frågade mig om jag fortfarande käkade LCHF. Ja, absolut! Sa jag. Då frågade en annan ledare (vet inte riktigt hur hon tänkte här!); "Men orkar du verkligen träna hårt på LCHF? Det går väl inte?!" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta- först pratar vi om att jag tränat i flera timmar i sträck, sen ställer hon den frågan?! "Jag har väl precis bevisat att det går hur bra som helst, inte sant?". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Utmana honom och se vem som orkar längst utan att fylla på med mer än vatten! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Tack för mycket bra svar! Jag har också sedan länge förstått att myndigheter inte går att lita på. Man måste tänka själv! Det roliga är att jag själv är instruktör på F&S och är en av de mest vältränade av alla instruktörer på F&S Höganäs! Den här gyminstruktören har flera gånger förundrats över hur stark och uthållig jag är! Du ser, då är det ju ännu mer befogat att koppla det till någon slags fundamentalistisk tro. Han förundras över det han med sina sinnen kan observera men han fortsätter "tro". Hopplöst fall. Ur ditt perspektiv så kan du ju då se det som att du kunskapsmässigt ligger före övriga gänget. En konkurrensfaktor att föra upp på utvecklingssamtal. Vi hade "träningens dag" på F&S hösten 2012- där det under en halvdag erbjöds olika gratispass, oftast 30-minuterspass så att man skulle kunna prova lite olika träningsformer. Jag började med att själv hålla ett halvtimmespass, varpå jag testade följande halvtimmespass; spin/puls, crossfit utomhus, hinderbana, intensivjympa och core. Visst var jag hungrig efter allt detta, men jag klarade att köra alla pass! De andra ledarna förundrades över hur jag orkade och en ledare frågade mig om jag fortfarande käkade LCHF. Ja, absolut! Sa jag. Då frågade en annan ledare (vet inte riktigt hur hon tänkte här!); "Men orkar du verkligen träna hårt på LCHF? Det går väl inte?!" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta- först pratar vi om att jag tränat i flera timmar i sträck, sen ställer hon den frågan?! "Jag har väl precis bevisat att det går hur bra som helst, inte sant?". Strålande! En sannolikt bra väg att förändra synen på LCHF är just att själv verka som god ambassadör. Låter som du är en sådan. Det där är också något jag stött på privat och även rätt nyligen. Häromdagen hade jag en diskussion med en adept jag coachat från ruta ett vad gäller både kost och träning. Under åren som gått så har många i personens omgivning raljerat över hur "konstigt" hon äter och tränar. Det har varit väldigt mycket tyckanden och spydiga kommentarer. Detta trots att de själva varken fått resultat eller visat på något kunnande. I den senaste uppföljningen vi hade så berättade hon dock att under senaste året hade helt plötsligt en massa personer börjat fråga hur hon bär sig åt. Särskilt så här månaderna innan beach-2013 så hade det blivit väldigt mycket kommentarer som vittnade om desperation bland hennes kollegor. Borta var alla gliringar för nu gick det ju inte längre att ifrågasätta både kroppsfettnivåer och den allt mer muskulösa kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Jag läser just nu Jonas Bergqvists bok "LCHF och Träning" och den pratar om "fettmotorn och glukosmotorn" vilket beskriver fenomenet att du visst kan träna länge. Nu har jag inte läst klart boken än, fick den härom dagen, men som jag förstår kör man på fettmotorn som grund och så kickar glukosmotorn in vid extra intensitet (typ uppförsbackar vid löpning). As simple as that. Fortsätt med din vattenflaska och låt dem få tro att du fyllt flaskan med honungsvatten... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Inte omvandlas väl ketonerna till glukos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Inte omvandlas väl ketonerna till glukos? Korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 De ersätter glukos.. i viss vävnad.. främst hjärtat och hjärnan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Instruktören tog bara hänsyn själva matematiken med hur mycket fett och glykogen som används vid olika intensiteter. Han missar faktumet att ens diet påverkar hur stor andel av energin som kommer från fett vid en viss intensitet. Be honom läsa lite om "train low, compete high". Det är precis det man försöker utnyttja men den metoden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 De ersätter glukos.. i viss vävnad.. främst hjärtat och hjärnan! Ja det var väl det jag trodde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Inte omvandlas väl ketonerna till glukos? Nej det gör de inte. Wikipedia beskriver ketoner rätt bra: Ketoner (eller ketonkroppar) är en nedbrytningsprodukt av fettsyror och får förhöjd koncentration (i blod- eller urinprov) vid svält, icke-hyperinsulinemisk hypoglykemi och akuta fall av diabetes (vanligtvis ungdomsdiabetes, men ibland även åldersdiabetes). Dessa ketoner är aceton (propanon),acetoacetat (3-oxobutanoat) och beta-hydroxibutyrat (3-hydroxibutanoat). Acetoacetater och beta-hydroxibutyrater är viktiga bränslen för många vävnader, särskilt under fasta och svält. Särskilt hjärnan är kraftigt beroende av ketonkroppar under perioder av minskat födointag eller vid ketogen diet (med lite kolhydrater). Ketoner är i övrigt högoktanbränsle som utmärkt produceras i den omfattning så att det räcker till. Att kroppen inte skulle hinna med, med tanke på att den klarar av att producera hormoner och mycket mer komplexa kemiska processer, är inget man behöver oroa sig för så länge man har fettsyror att tillgå - vilket man givetvis har. Fett är dessutom innehåller dessutom dubbelt så mycket energi som samma mängd kolhydrater. Det är alltså en rätt bra kompakt energiform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Hej! I söndags var jag med på ett pass som heter "Vasalopsspin" på Friskis & Svettis! Det innebär att man cyklar tillsammans med andra till en TV-skärm visandes Vasaloppet. Jag hade tänkt vara med från början, men av en olyckshändelse hade jag ställt in alarmklockan på fel dag (grrr...arg jag blev!!) och kom därför lite för sent. Hur som helst så var jag med och spincyklade i 2 timmar och 45 minuter. Det fanns ett buffébord med choklad, frukt och blåbärssoppa till de som ville ha. Alla de andra motionärerna frossade i sig allt detta när de kände att energin började ta slut, medan jag klarade mig alldeles utmärkt med min flaska vatten! Jag hade ätit 2 stora ägg och lite ost till frukost. Inte särskilt mycket kolhydrater! Dagen därpå pratade jag med en av gyminstruktörerna på F&S. Han vet att jag äter LCHF och jag berättade att jag var med på Vasalosspinnet. Då utbrast han; "Jaha, med DÅ måste du ju ha ätit kolhydrater för annars orkar man aldrig träna så länge". Nej, sa jag, jag klarade mig alldeles utmärkt med min vattenflaska. Då började han;"Men alltså glukogendepåerna tar slut efter i alla fall 2 timmar och då kan man helt enkelt inte träna mer om man inte äter kolhydrater!". Jag förklarade att man klarar sig alldeles utmärkt på fett och proteiner- ketoner omvandlar nämligen dessa till glukos! "Nämen det tar alldeles för lång tid för att kroppen ska hinna med det innan du behöver det- du MÅSTE äta kolhydrater". Jaha, hur förklarar du då att jag kunde spincykla i 2 timmar och 45 helt utan kolhydrater helt utan problem? Han malde bara på; "nämen, glukogendepåerna tar ju slut...så är det bara!". Trots mitt levande bevis så ville han alltså inte lyssna. Han hade bestämt sig för att det var så. "Jag tror inte att det stämmer" sa jag, varpå han svarade "jo det gör det visst det!" Vissa förstår visst inte att allt man läser faktiskt inte stämmer! Någon annan som hört samma sak angående glukogendepåerna? Hur förklarar ni att man klarar av att träna intensivt i timmar utan kolhydrater? Min teori är att bara man äter tillräckligt med protein och fett så hjälper ketonerna till att producera glukos hela tiden, så att det fylls på direkt när det tar slut! Är det så? För övrigt så klarade sig stenåldersmänniskan utan speciellt mycket kolhydrater, och de var i princip elitidrottare hela högen! (jagade ju hela dagen lång!) Du kan ju visa gyminstruktören detta så kan denne fundera tills tiden går ur led vad det är för sorts "trolldom" bakom det hela http://www.kostdoktorn.se/colting-vinner-sos-triathlon/ Uppenbarligen fungerar LCHF utmärkt för långkörare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Jag läser just nu Jonas Bergqvists bok "LCHF och Träning" och den pratar om "fettmotorn och glukosmotorn" vilket beskriver fenomenet att du visst kan träna länge. Nu har jag inte läst klart boken än, fick den härom dagen, men som jag förstår kör man på fettmotorn som grund och så kickar glukosmotorn in vid extra intensitet (typ uppförsbackar vid löpning). As simple as that. Fortsätt med din vattenflaska och låt dem få tro att du fyllt flaskan med honungsvatten... Åh, den boken ska jag nog beställa då! Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Åh, den boken ska jag nog beställa då! Tack för tipset! Innan den, med tanke på att du verkar inom branschen dessutom, så rekommenderas Voleks och Phinneys "The Art and Science of Low Carbohydrate Performance". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oluies Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag skjuter luftpistol (LP10 http://en.wikipedia.org/wiki/10_metre_air_pistol) och lite andra grenar. Har märkt att LCHF är perfekt för skytte. Man får bättre koncentration och behöver inte fylla på med något under tiden. Träning ger mer direkt resultat också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Jag skjuter luftpistol (LP10 http://en.wikipedia.org/wiki/10_metre_air_pistol) och lite andra grenar. Har märkt att LCHF är perfekt för skytte. Man får bättre koncentration och behöver inte fylla på med något under tiden. Träning ger mer direkt resultat också. Jag skjuter normalt inte på så mycket men jag har i varje fall också märkt av den där ökade koncentrationsförmågan över tid. Då inbillar jag mig ändå att jag också gick från en redan rätt hög nivå. Minns jag inte fel så nämnde väl Peter Attia något liknande i relation till en klient han jobbat med. Var sannolikt i Docs intervju med Attia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Ja det var väl det jag trodde Ah, OK då hade jag visst missuppfattat det! Får ta och läsa på lite om det där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts