Jump to content

uttjatat - men varför sjunker inte jag i vikt??

annakarin

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF periodiskt innan trillade dit på godsaker i julas , men sen januari ätit Strikt LCHF.

Jag tappar inget i vikt kanske att jag har smalnat någon cm i midjan.

Nu räknar jag kolhydrater och mäter ketoner i urinen för att hålla koll .

Jag ligger på konstan ca 20 gram kolhydrater per dag och är i ketos hela tiden.

förut har jag varit lat när det gäller träning pga ledvärk. Jag har nu hittat en form som passar mig - jag kör minicircle  och trappmaskin i stort sett varje dag sedan någon vecka , 10-15 minuter men det är något. Fast jag går inte ner för det.

äter b.d.och c-vitamin, magnesium och zink. Jag VILL ha bikini i sommar!!

Magen är det största bekymret, från att alltid i hela mitt liv varit mager är jag nu överviktig.

162 cm och 77 kg.

Viktuppgången startade med ett rökstopp tre års sen ( jag är fortfarande rökfri) . Hjälp mig- tips , råd???

Ska tilläggas att jag mår utomordentligt bra inga förkylningar heller i vinter ingen huvudvärk, lederna mår bra äter inga värktabletter längre så  jag ska fortsätta - men jag kunde väl få tappa lite i vikt.

Svaret är enkelt :) och flera har skrivit om det.

1. Du måste räkna kalorier också. Ju lägre man vill komma vikt desto svårare blir det och desto viktigare blir det att räkna kalorierna. För en del går det enkelt att gå ner i vikt för andra är det svårt, men alla kan bli anorektiker. ;)

2. LCHF är ingen underdiet men LCHF erbjuder 2 unika fördelar när det gäller viktnedgång:

A. Blodsockret ligger stabilt, vilket dämpar de värsta hungerkänslorna.

B. Kroppen lär sig att bättre använda kroppsfett som energikälla.

...så rådet är att du måste äta mindre

..personligen kan jag rekommendera för viktnedgång att träna hårt ( ligga så nära maxpuls som du orkar)...om man efter ett hårt pass går tvärtemot alla gängse råd och hoppar över nästa måltid och bara dricker vatten så tycker jag att det omedelbart triggar en viktnedgång..jag tror inte att det är direkt hälsosamt...men knappast farligt heller om man gör det typ en gång i veckan...lycka till :)

• Like 2

Stirra dig inte blind på vikten, mät istället.
Själv stod jag still i vikt i nästan ett år men gick ner två storlekar i jeans under året.
Kroppen tar sig lite tid i bland på att justera till kosten och ibland kan man stå still helt på vågen men se häftiga grejer hända med måtten!

• Like 1

jag äter inga stora portioner ska jag äta mindre kan jag lika väl svälta och det var ju inten meningen ? det kallas ju njutmetoden, nu mår jag ju bra för övrigt så jag fortsätter.

Jag äter oftast äggröra till frukost med lite grädde o ost i 4 skivor bacon, vatten o kaffe, jag äter också en middag bestående av fisk eller kött eller fågel 100-150 gram gillar inte broccoli så det blir oftast blomkål e, hair cortverts , spenat , majrova eller nåt sånt eventuellt lite sallad och gräddsås för det mesta. kan om jag är sugen på kvällen äta tre msk rysk youghurt ned vanilj pulver och det är allt. vad ska jag minska på? jag är aldrig särskilt hungrig . äter aldrig frukt bröd,pasta ris eller potatis. bröd o pasta kan jag vara utan har aldrig gillat det frukt kan jag sakna nån gång likadant potatis men det funkar utan.

paleo :) ska kanske kasta ut vågen i alla fall då...

jag äter inga stora portioner ska jag äta mindre kan jag lika väl svälta och det var ju inten meningen ? det kallas ju njutmetoden, nu mår jag ju bra för övrigt så jag fortsätter.

Jag äter oftast äggröra till frukost med lite grädde o ost i 4 skivor bacon, vatten o kaffe, jag äter också en middag bestående av fisk eller kött eller fågel 100-150 gram gillar inte broccoli så det blir oftast blomkål e, hair cortverts , spenat , majrova eller nåt sånt eventuellt lite sallad och gräddsås för det mesta. kan om jag är sugen på kvällen äta tre msk rysk youghurt ned vanilj pulver och det är allt. vad ska jag minska på? jag är aldrig särskilt hungrig . äter aldrig frukt bröd,pasta ris eller potatis. bröd o pasta kan jag vara utan har aldrig gillat det frukt kan jag sakna nån gång likadant potatis men det funkar utan.

paleo :) ska kanske kasta ut vågen i alla fall då...

Anledningen till att den kallas "njutmetoden" är att man kan och ska äta sig mest. Dessvärre är det ingen mirakelmetod och energiprincipen råder fortfarande, du måste förbruka mer kalorier än vad du gör av med. Detta brukar lösas automatiskt med LCHF efter ett tag, när hunger och mättnadskänslorna kicka igång efter att ha varit förtrycka av ett svajigt blodsocker tidigare.

Som har nämnts innan så tar ibland viktminskning tid, se det som en livsstilsförändring som du ska kunna hålla hela livet och ibland så märks det mer på måttbandet än på vikten.

Men om viktminskingen inte kickar igång så finns det visa knep som du kan prova:

- Dra bort/ minska ner på mjölkprodukterna. De kan bidra till extra sug och hunger.

- Prova periodisk fasta 

Njae det är inte så att jag måste toktappa i vikt jag började med lchf i första hand för att må bra utan värktabletter o blir förstås avundsjuk när alla andra tappar i vikt :) det hade ju varit en bonus förstås ... jag tränar försiktigt nu o fortsätter att må bra så får vi se i framtiden . bättre att skynda långsamt då för jag ska ju stå ut och vill inte påbörja något jag inte kan hålla eller banta i den bemärkelsen - har aldrig bantat och kan inte den grejen egentligen så jag kör på så får vi se vad som händer .

Är ändå snart 54 år o tightar kroppen ( läs magen) till sig lite är jag nöjd - resten är jag nöjd med :) tack för alla tips o råd .

Njae det är inte så att jag måste toktappa i vikt jag började med lchf i första hand för att må bra utan värktabletter o blir förstås avundsjuk när alla andra tappar i vikt :) det hade ju varit en bonus förstås ... jag tränar försiktigt nu o fortsätter att må bra så får vi se i framtiden . bättre att skynda långsamt då för jag ska ju stå ut och vill inte påbörja något jag inte kan hålla eller banta i den bemärkelsen - har aldrig bantat och kan inte den grejen egentligen så jag kör på så får vi se vad som händer .

Är ändå snart 54 år o tightar kroppen ( läs magen) till sig lite är jag nöjd - resten är jag nöjd med :) tack för alla tips o råd .

Jag tycker du verkar ha en hälsosam inställning. Fortsätt som du gör, att klara sig utan värktabletter måste kännas fantastiskt! Har du tur så kickar viktminskningen igång av sig själv! 

Lycka till!