risalu

Epilepsi och LCHF

Recommended Posts

Har en kille med terapiresistent epilepsi dock svarar han på lågkolhydratskost med minskning av kramper vilket är en klar förbättring och vad tiden lider ska vi ge en striktare LCHF och den medicinska ketogena kosten eller en MAD (modifierad atkins) har även vart på tal för honom om än motvilligt från sjukvårdens sida.

Vill gärna höra om erfarenheter kring LCHF och epilepsi, vad har funkat vad har inte funkat, medicin som komplement eller kanske helt medicinfri. Det finns mediciner som konkurerar direkt med kosten och ska sättas ut, vad säger era läkare om detta har de kunskap får ni hjälp.

Dela gärna med er av litet och stort, framsteg eller bakslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Kostdoktorn och alla andra!
Tack så mycket för en fin blogg och ett fint forum! Anledningen till att jag skriver är för att jag har läst om ketogen kost och epilepsi, en sjukdom som jag haft sen jag var 6-7 år gammal(nu 31). De senaste sju åren har jag varit anfallsfri. För ett år sen slutade jag med min medicin. I fredags fick jag åter igen ett anfall. Min Pappa som väldigt tidigt började med LCHF är helt övertygad om att jag inte tål kolhydrater och visst, jag åt ju bröd i fredags, men det gör jag ju ofta. Jag känner mig inte särskilt pepp på att börja med medicin igen. Det känns först och främst som ett botemedel mot symptomen, inte mot orsaken. Och när jag funderat på det så vet jag inte orsaken till att jag har epilepsi. Vet ni några länkar om ketogen kost och epilepsi för vuxna? För jag har bara hört om barn som behandlats genom kosten. Finns det något känt samband mellan epilepsi och kolhydrater? Fungerarar ketogen kost och LCHF på samma sätt för en epileptiker? Går det att läsa mer någonstans? Jag är trött på mystifieringen kring epilepsin och jag vill gå till botten med orsaken till min åkomma. Är det någon med liknande erfarenheter som ni vill delge?

Mvh
/Jesaia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ketogen kost för att motverka Epilepsi attacker är något som har praktiserats med goda resultat vad jag minns. Om jag minns rätt så läste jag om Epilepsi i Andreas Eenfeldts bok 'matrevolutionen'. Jag tror att en strikt LCHF kost utan mediciner (om man inte måste ta det) är det bästa för de som lider utav Epilepsi. Sjukdomen beror ju på elektriska urladdningar hos hjärnans nervceller. Om man förser hjärnan med det den är uppbyggd utav och rätt sorts närings så är det nog utan tvekan ganska mycket utav (kolesterol, mättade fetter, men även omega 3 fettsyrorna DHA och EPA.

Om man förser hjärnan med den näring som den föredrar att använda och det som den är uppbyggd utav så bör det åtminstone kunna reducera dina problem! många har i varje fall blivit bättre, jag tror man ska alltså försöka ta bort de dåligaste kolhydraterna så mycket som möjligt, och fokusera på ägg, smör, grädde, ost, fet fisk, avokado etc..  D vitamin tillskott kan nog även vara klokt !

Se länk nedan! :)

http://www.kostdoktorn.se/epilepsi-och-lchf/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kille med svårbehandlad ep och här kör vi en liberal lågkolhydratskost helt spannmålsfri och har fått krampminskning av detta.

Om han får i sig framförallt gluten så är det omedelbar krampökning och vid högre kolhydratsintag blir det stökigare med fler absenser och han blir mer ofokuserad.

Socker stressar ep-hjärnan fett lugnar är väl den enklaste förklaringen. Hur anfallsfri man blir av ketogen kost tror jag är lika individuellt som ep:n och orsaken till den är. För min kille så är det en grav hjärnskada som ligger bakom så vi har inget hopp om att nå total anfasllfrihet men det vore trevligt. Vi siktar på att minimera anfallen och slippa akutmedicinera så ofta och det verkar peppar peppar funka relativt bra.

Hoppas du får resultat av LCHF. Tråkigt nog verkar kunskapen och förståelsen vara låg om detta även hos ketoteamen som behandlar barn på olika sjukhus runt om i landet.

Intressant i sammanhanget är att man har börjat med MAD (modifierad atkins diet)  till barn med EP som är snäppet liberalare än den strikta medicinska kosten som ska vägas på grammet och man ligger på svältgränsen med restriktioner tom på vätska.

Generellt så får man pröva den medicinska ketogena kosten om man har prövat 3 mediciner eller fler och inte uppnått anfallsfrihet men även där är det godtyckligt och det beror helt på om din behandlande läkare har kunskap och tror på ketogen kost och vill remittera dig. Som vuxen är man ju helt lämnad till sig själv då man anser att ketogen kost bara är för (små) barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Vet ni om det finns något känt/dokumenterat samband mellan kolhydrater och ep-anfall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant tråd. Hoppas att det kommer fram mera fakta. Det enda jag kan bidra med är att säga att det vore bra om man försökte med med lågkolhydratskost mot epilepsi. Medicinerna har ju biverkningar. De påverkar d-vitaminhalten i kroppen negativt. och därigenom skelettet. En närstående som bara är lite över 30 år gammal har en kotkompression och benskörhet. Läkarna har aldrig mätt hans d-vitaminhalt förrän nu när vi av en slump upptäckte kotkompressionen. D-vitamintillskott i förebyggande syfte + testning av d-vitaminhalten i kroppen med jämna mellanrum samt bentäthetsmätning med jämna mellanrum för dem som långtidsbehandlas med epilepsimediciner borde vara en självklarhet. Dessutom undrar jag om D-vitamintilskott kan minska anfallen? Är det så att mjölmat hämmar upptaget av D-vitamin? I så fall kunde en av orsakerna till att LCHF-kost verkar hjälpa åtminstone en del epileptiker kanske kunna vara att upptaget av D-vitamin blir effektivare. Detta är spekulationer förstås från min sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg