Jocke Ljungberg Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej! Jag har en svärmor som är fd hjärtsjuksköterska med utbildning på 60-talet och varken hon eller min fru är speciellt glada åt min LCHF-liknande kost. Debatten kring mättat fett har varit många runt matbordet de sista tre åren. Tyvärr har hon fått diagnosen bröstcancer och jag skulle på ett bra sätt vilja introducera tankarna kring socker och IGF-1. Jag har för mig att Ann Fernholm gjorde ett reportage kring detta för något år sedan men jag hittar det ingenstans. Är det någon som kan hjälpa mig hitta? Jag menar inte när hon var gäst hos Malou utan jag minns det som att det var ett inslag i ett nyhetsprogram. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Det känner jag inte till men kan varmt rekommendera hennes bok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Håller med - jag tycker du ska beställa 2 ex av hennes bok. Hela kapitel 13 handlar om hur cancer göds av socker. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Ljungberg Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Jag har den och tycker den är jättebra. Problemet är att ska jag få fru och svärmor att läsa den boken tror jag att jag måste få till en "teaser" som gör dom motiverade att öppna den. Kan det ha varit någon annan än Ann Fernholm som gjorde inslaget tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Jocke, jag tror du menar hennes inslag i vetenskapens värld? Den finns i 3 delar på youtube. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Hej! Jag har en svärmor som är fd hjärtsjuksköterska med utbildning på 60-talet och varken hon eller min fru är speciellt glada åt min LCHF-liknande kost. Debatten kring mättat fett har varit många runt matbordet de sista tre åren. Tyvärr har hon fått diagnosen bröstcancer och jag skulle på ett bra sätt vilja introducera tankarna kring socker och IGF-1. Jag har för mig att Ann Fernholm gjorde ett reportage kring detta för något år sedan men jag hittar det ingenstans. Är det någon som kan hjälpa mig hitta? Jag menar inte när hon var gäst hos Malou utan jag minns det som att det var ett inslag i ett nyhetsprogram. Tack! Att bröstcancer har koppling till kost och motion är känt sedan länge. Tror hon att socker och raffinerade kolhydrater är ofarligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Ljungberg Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Jag har sett den Johanna och ska visa den men det är inte den jag tänker på. Ingenting om IGF-1 nämns i denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Ljungberg Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Att bröstcancer har koppling till kost och motion är känt sedan länge. Tror hon att socker och raffinerade kolhydrater är ofarligt? Nej, hon tror inte det är ofarligt. Men jag upplever inte att hon gjort kopplingen till sin cancer. Det är jobbigt att se henne äta vitt bröd med marmelad och sötad yoghurt med flingor till frukost, dessutom såklart ett äpple någon timme senare, för frukt måste man ju ha, det är ju så nyttigt. Och hon är definitivt oroligare för mängden mättat fett i min mat än sockret i hennes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertgust Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Ann nämner IGF1 här 5:1 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=5375803 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Ljungberg Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 @Bertgust: stort tack! En bra teaser att ta med frugan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 När det gäller att bli frisk från cancer så finns betydligt fler berättelser kopplade till Raw food än till LCHF. Här kan du läsa lite http://www.rawfoodmiddagar.se/web_documents/artikel_om_rawfood_i_tidn_n_ra_mars_2012.pdf Sök på Raw food och bröstcancer eller cancer "success stories" handlar om människor som lyckats bli friska Jag tycker Raw food är lite krångligt men om jag fick cancer skulle jag definitivt satsa på det. Det finns kurser och hälsohem i Sverige. Tror dom står med i foldern jag länkade till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag tror du letar efter ett inslag från Vetenskapens värld, där Ann pratade med Kerstin Brismar - http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=13786&a=142299&l=en&al=sv&newsdep=13786 Men det verkar inte gå att få tag i detta från svtplay, programmet gick i april i fjol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Nej, hon tror inte det är ofarligt. Men jag upplever inte att hon gjort kopplingen till sin cancer. Det är jobbigt att se henne äta vitt bröd med marmelad och sötad yoghurt med flingor till frukost, dessutom såklart ett äpple någon timme senare, för frukt måste man ju ha, det är ju så nyttigt. Och hon är definitivt oroligare för mängden mättat fett i min mat än sockret i hennes. Har hon någon gång utvecklat varför mättat fett är farligt? Det finns ju inga bevis så vad är det hon hakar upp sig på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Läs på hennes blogg, hon anser att mättat fett är neutralt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Ljungberg Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 @Modesy: Precis det klippet jag tänkte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 När det gäller att bli frisk från cancer så finns betydligt fler berättelser kopplade till Raw food än till LCHF. Här kan du läsa lite http://www.rawfoodmiddagar.se/web_documents/artikel_om_rawfood_i_tidn_n_ra_mars_2012.pdf Sök på Raw food och bröstcancer eller cancer "success stories" handlar om människor som lyckats bli friska Jag tycker Raw food är lite krångligt men om jag fick cancer skulle jag definitivt satsa på det. Det finns kurser och hälsohem i Sverige. Tror dom står med i foldern jag länkade till. Jag har faktiskt ätit levande föda under ett års tid och det är inget jag skulle rekommendera. Vrålhungrit jämt, blodsockerfall, svårt för magen. Det är den enda gången jag har fått vitamin/mineralbrist trots att jag åt en massa grönsaker och frukt, jättesvårt att få i sig ordenligt med protein. Om man kan få fördelarna av att ta bort gluten och mejeriprodukter a la paleo/lchf så är det mycket mer kroppsvänligt enligt min erfarenhet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har faktiskt ätit levande föda under ett års tid och det är inget jag skulle rekommendera. Vrålhungrit jämt, blodsockerfall, svårt för magen. Det är den enda gången jag har fått vitamin/mineralbrist trots att jag åt en massa grönsaker och frukt, jättesvårt att få i sig ordenligt med protein. Om man kan få fördelarna av att ta bort gluten och mejeriprodukter a la paleo/lchf så är det mycket mer kroppsvänligt enligt min erfarenhet. Det låter ju som om du inte lyckades få rätt kostsammansättning och antagligen för lite energi också. Det finns ju massor med människor som äter Rawfood och lyckas utmärkt med det. Mycket jobb är det men om jag fick cancer så skulle jag ändå försöka. Det finns ju hälsohem med både en och tvåveckorskurser här i Sverige. Fördelen med Raw food är ju också att man inte måste hålla sig strikt till den kosten som med lchf. Jag lyckades själv äta mig frisk från förstadium till cancer genom att äta processad färsk grönkål och massor av groddade mungbönor. Ann Wigmore som åt sig frisk från tjocktarmscancer körde med vetegräs och groddar som bas. Jag började varje dag med en grönis som vi kallade grönkålsjoxet. Jag körde färsk egenodlad grönkål i råsaftcentrifugen och hällde i en del vatten för att det inte skulle fastna. Sedan tog jag vara på både den fasta delen och juicen och blandade ihop det igen. Blandade med koncentrerad ekologisk äppeljuice för smaken skull och lite linfröolja för upptaget av betakaroten. Nu är det många som gör gröna smoothies med höghastighetsmixer och blir friska från allt möjligt. Raw food går alltså att kombinera med blandkost och den innehåller extremt mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter och annat som främjar hälsa. Trådskaparen skrev ju också att hon som fått cancer inte ville äta mättat fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 @Modesy: Precis det klippet jag tänkte på. Jocke tyvärr verkar det svårt att få tag i klippet. Kanske kontakta svt och se om det går att köpa eller kontakta Ann Fernholm och kolla om hon har en kopia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jocke tyvärr verkar det svårt att få tag i klippet. Kanske kontakta svt och se om det går att köpa eller kontakta Ann Fernholm och kolla om hon har en kopia. Även om just det klippet är svårt att få tag på så finns det ju massor av information om kopplingen mellan IGF-1 och cancer på nätet. När jag sökte på det så fick jag 2,7 miljoner träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Det låter ju som om du inte lyckades få rätt kostsammansättning och antagligen för lite energi också. Det finns ju massor med människor som äter Rawfood och lyckas utmärkt med det. Mycket jobb är det men om jag fick cancer så skulle jag ändå försöka. Det finns ju hälsohem med både en och tvåveckorskurser här i Sverige. Fördelen med Raw food är ju också att man inte måste hålla sig strikt till den kosten som med lchf. Jag lyckades själv äta mig frisk från förstadium till cancer genom att äta processad färsk grönkål och massor av groddade mungbönor. Jag vet inte vilken sorts levande föda som inte är strikt, jag tycker det är extremt strikt. Jag åt a la Wigmore style. Kanske konceptet har förändrats och det mer är som levande kost tillskott nu, vilket för mig är något helt annat. Jag tror en stor fördel som den här kosten har för cancer är att den är väldigt sockerfri. Man äter frukt och grönt men det går liksom inte att äta hur mycket sånt so helst. Måste erkänna att när jag fick vitamin/mineral brist på den här kosten så var det en riktigt tankeställare, samma hände med en väninna som också åt levande föda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Även om just det klippet är svårt att få tag på så finns det ju massor av information om kopplingen mellan IGF-1 och cancer på nätet. När jag sökte på det så fick jag 2,7 miljoner träffar. Det kan säkert vem som helst göra, nu var det ju ett specifikt klipp som efterfrågades och som TS försökte få tag i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ann Fernholm har skrivit denna intressanta artikel i Forskning och Framsteg: Tumörens enorma sockersug. http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ann Fernholm har skrivit denna intressanta artikel i Forskning och Framsteg: Tumörens enorma sockersug. http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug Jag har ingen åsikt själv eftersom jag inte har tillräcklig kunskap för det men jag har just gått en kurs i kostens inverkan på hälsan som hålls av University of California och kursledaren sa att det är sant att socker göder cancer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag vet inte vilken sorts levande föda som inte är strikt, jag tycker det är extremt strikt. Jag åt a la Wigmore style. Kanske konceptet har förändrats och det mer är som levande kost tillskott nu, vilket för mig är något helt annat. Jag tror en stor fördel som den här kosten har för cancer är att den är väldigt sockerfri. Man äter frukt och grönt men det går liksom inte att äta hur mycket sånt so helst. Måste erkänna att när jag fick vitamin/mineral brist på den här kosten så var det en riktigt tankeställare, samma hände med en väninna som också åt levande föda. Raw food har ju blivit väldigt populärt dom senaste åren och så torftig som Ann Wigmores koncept är den nog inte. Dom äter ju ganska mycket nötter och frön som ger energi. Väldigt mycket mixade röror med frukt och grönt verkar det också vara. Det finns många kurser och hälsohem som kör den kosten även här i Sverige. Jag tycker själv det verkar omständigt och tidsödande men man behöver ju som sagt inte äta enbart sådant. Det finns ju tusentals människor som mår bra på den kosten så någon skillnad borde det ju vara mellan det du åt och det dom äter. Vilka mineraler och vitaminer fick du brist på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ann Fernholm har skrivit denna intressanta artikel i Forskning och Framsteg: Tumörens enorma sockersug. http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug Jag har ingen åsikt själv eftersom jag inte har tillräcklig kunskap för det men jag har just gått en kurs i kostens inverkan på hälsan som hålls av University of California och kursledaren sa att det är sant att socker göder cancer. Otto Warburg som fick Nobelpris 1931, konstaterade att glukos göder cancerceller och tillämpade detta (fortfarnade finns sjukhus i Tyskland som rekommenderar lågkolhydrats kost under cancerbehandling), intressant hur gammal kunskap fallit i glömska och återupptäcks, på samma sätt som man behandlade sockersjuka med minska socker och kolhydrater innan insulinet fanns. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Otto Warburg som fick Nobelpris 1931, konstaterade att glukos göder cancerceller och tillämpade detta (fortfarnade finns sjukhus i Tyskland som rekommenderar lågkolhydrats kost under cancerbehandling), intressant hur gammal kunskap fallit i glömska och återupptäcks, på samma sätt som man behandlade sockersjuka med minska socker och kolhydrater innan insulinet fanns. Jag har ingen åsikt själv eftersom jag inte har tillräcklig kunskap för det men jag har just gått en kurs i kostens inverkan på hälsan som hålls av University of California och kursledaren sa att det är sant att socker göder cancer. Oj då! Ett viktigt ord trillade bort i mitt inlägg. Kursledaren sa att det INTE var sant. Jag har som som sagt inte kunskap nog att bedöma vem som har rätt men om snabbväxande celler föredrar glukos som bränsle så borde tumören åtminstone växa långsammare om glukosen hölls låg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Oj då! Ett viktigt ord trillade bort i mitt inlägg. Kursledaren sa att det INTE var sant. Jag har som som sagt inte kunskap nog att bedöma vem som har rätt men om snabbväxande celler föredrar glukos som bränsle så borde tumören åtminstone växa långsammare om glukosen hölls låg.eller Intressant att din kursledare inte visste mer om cancer och glukos. Man använder även radioinmärkt glukos för att studera cancer i kroppen med PET, just för att cancercellerna bryter ner glukos mycket snabbare än vanliga celler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts