Jump to content

Dags för min historia så här långt...(hiss & diss)

marriz
 Share

Recommended Posts

...jag har skrivit i nån tråd förut och även nåt (ett) eget inlägg men tyckte att nu börjar det vara dags för ett med 'the whole story'...

Idag har jag ätit enligt LCHF (eller vad jag trodde var LCHF) sedan den 21 januari... Enda avstickaren jag verkligen gjort var en hembakt semla på fettisdag och ett par öl lördagen efter...

Sen har jag verkligen kört hårt - tycker jag själv?

I början såg en dag ut såhär för mig:

Frukost: 1pkt bacon + ett ägg + turkisk yoghurt blandad med keso

Lunch: 1 kokt ägg + turkisk yoghurt blandad med keso

Middag: Det som tillagades (kött + sås inågon form) grönsallad, ev broccoli och...turkisk yohurt..,,

Blev jag hungrig däremellan rullade jag ihop ost (28%) med Bregott...

På vågen hände absolut ingenting!

Då började jag läsa, läsa och läsa ännu mer! Läste här, läste Skaldeman, googlade ännu mer...

Och sen bytte jag ut keson mot Creme Fraiche, åt bacon till frukost och lunch och middagen som innan... Idag ser min dag ut såhär:

Frukost: äggröra på 2 ägg, 2msk grädde, lite salt och peppar, antigen tonfisk i olja eller bacon till, beroende på vad jag är sugen på...

Middag: äggröra + det kött som tillagats, alternativt bacon, tonfisk eller kalvsylta...

Sen äter jag inte något annat för jag är helt enkelt inte hungrig..? Däremot dricker jag kaffe och minst 2 liter vatten/ dag

Har lagt in ca 10 min Kettlebell träning varje dag och en 20 min promenad 3-4gånger i veckan.

Men vågen står still!!! Väger mig enbart 1 gång/ veckan...

Däremot får jag komplimanger av folk jag inte träffat på ett tag som tycker att jag gått ner i vikt?

Men nånstans verkar jag ju göra fel?

Hjälp mig med var?

Bra jobbat, det där kommer att ge resultat. Du har ätit lågkolhydratkost sedan 21 januari. Menar du 2013? I så fall väntar du dig mirakel allt för snabbt. Jobba på bara och använd måttband i stället för våg, det är därför du får komplimanger.

Hej!

Det är alltid svårt att veta varför viktnedgång inte händer, men jag tänkte egentligen på en annan sak när jag läste ditt inlägg. Du skrev att du äter tonfisk i olja, och då tänkte jag bara säga att om det är sådan tonfisk som man köper i olja så är det inte en bra typ av olja anser de flesta, det är nämligen solrosolja vilket anses ha väldigt högt omega 6 innehåll. Så då kan det vara bättre att köpa tonfisk i vatten och istället hälla på egen olivolja.

Sen vet jag inte om jag kan komma med så mycket bra råd annars, tycker att det ser ut som att du äter bra överlag. Personligen hade jag saknat grönsaker väldigt mycket men där är vi ju alla olika. Jag fick väldigt bra viktnedgång när jag provade periodisk fasta och mådde även väldigt bra - tills jag fick magkatarr och var tvungen att sluta med det. Men det kanske skulle funka för dig?

Sen kan det kanske också vara så att du får ge det lite tid. Det har ju inte gått så länge och vissa kroppar som har blivit förstörda av mycket bantning (vet ju inte om det gäller dig) verkar behöva lång tid på sig att "bli trygga" med att de inte utsätts för svält och därför kan våga släppa på lite fett.

Lycka till!

Bara för att stämma av lite så kan det ofta vara värt att föra någon slags matdagbok. Åtminstone tillfälligt och för kortare tid. Det skulle kunna vara så att du missar något av det du får i dig för att du helt enkelt inte tänker på det. Vanliga problem relaterat till detta är att vi underskattar sådant vi inte uppfattar som riktig mat eller att vi underskattar mängder etc, ex. om man har "en skvätt" grädde i kaffet och dricker kaffe flera gånger varje dag så kan det snabbt bli en hel del energi man får i sig utan att tänka på det. Om man äter något framför favoritprogrammet som nötter, ostar etc så kan det lätt bli att man inte märker mängden man får i sig. Ett konkret tips vad gäller det senare är då att man helt enkelt portionerar upp det man ska äta, dvs man tar inte in hela camemberten eller mandelpåsen in till vardagsrummet utan skär upp/häll i skål så att man får mer koll.

Hursomhelst är det alltid bra att stämma av lite så man vet istället för tror. Även undertecknad brukar periodvis föra väldigt detaljerad bokföring antingen för att just stämma av eller för att se att ett kortsiktigt mål är kompatibelt med vad jag gör rent praktiskt (mat, träning, vila etc).

I övrigt så tycker jag Stroker49 är på banan med de råd han ger här ovan. Om du inte tidigare varit särskilt aktiv/tränat så är det inte orimligt att även små förändringar åt ett mer aktivt håll kan få effekter på muskulatur etc.(Tillägg: Muskler har högre densitet än fett, dvs de väger mer än samma mängd fett vilket m.a.o. skulle kunna innebära att du trots allt minskat din fettmängd men kompenserat detta med ökad muskelvävnad och till detta tillkommer även specifika muskelanpassningar som gör att du rent praktiskt har mer "energivikt" i dessa.)  Det gäller kanske i synnerhet kvinnor på LCHF-kost eftersom det enligt min erfarenhet är vanligare att de tidigare varit inaktiva/inte ägnat sig åt "riktig" träning och dessutom följt kosthållningar som inte bara gjort att de lagt på sig vikt utan, periodvis, tappat onödigt mycket mager kroppsvävnad (muskler, organ). Så fram med såväl måttband och kamera så får du lite bättre möjlighet till uppföljning.

Stressbalans, sömn etc är ju viktigt också men om sådant finns med i bilden och stör så brukar man känna av det på ett eller annat sätt. Att du känner mättnad och förhoppningsvis allmänt välmående skulle kunna vara ett tecken på att du har någorlunda bra stressbalans. Motsatsen gäller så klart också.

Lycka till!

Med referens till Tiny Toms kommentar om många kvinnors träning och kost: En fd TV-gladiator "Atlas" dvs u-båtskaptenen Roger Zapfe som är en bra och underhållande föredragshållare sade ungefär så här då jag lyssnade på honom för flera år sedan:

Många tjejjer kör alldeles för högintensiv träning med timmar på löpand, stegmaskiner etc Och så äter de helt fel med för lite proteiner och sallad till. De blir hungriga och äter något skit senare. De håller vikten bra men blir bara lönnfetare och svagare för varje år.

• 2 weeks later...

..det var ett tag sedan sist, mest för att jag ville ha något positivt att rapportera =)

Idag har kroppen äntligen släppt 1kg (sedan 21/1 2013) men vad det beror på?

Min dag ser ut så här i matväg:

Frukost; äggröra på 2 ägg (grädde + salt), tonfisk om jag är hungrig..

Lunch: Äggröra eller kokta ägg x 2

Middag: Proteinkälla + ev äggröra

Mellanmål: några matskedar av Rysk Yoghurt

(CremeFraiche + Turkisk Youghurt + Keso förekommer mer sällan)

Tränar korta (15min pass) med Kettlebell varje morgon (utan undantag) och har börjat gå

till och från jobbet, ca 50 min totalt.

Jag äter inga nötter eller andra saker, möjligtvis dricker jag en Celsius då och då...Kaffet kör jag

'som vanligt' - med grädde i. Har även börjat använda 'Shape Up' appen så jag kan se hur mycket

procent av kolhydrater/ proteiner/ fett jag får i mig samt hur många kalorier jag ska/ har förbrukat.

Appen säger att jag kan äta ca 1300 kalorier om dagen, jag har ännu inte fått i mig över 1000st (när

motionen är inlagd) Men jag tycker den är ett bra verktyg för att se vad man verkligen stoppar i sig

under en dag...

Tja, det var min rapport så långt - efter ca 2 månader på lchf - och jag har absolut INTE tänkt ge upp

den här resan! Hälsovinsterna och att vara fri från sockerbegäret är helt underbart!

Nja...nej - det gör jag inte?

Steker allt på spisen i riktigt smör, använder grädde mm men utöver det så äter jag när jag är hungrig, d v s frukost, lätt lunch och middag - jag vet inte riktigt varför och i vilken omfattning jag skulle tillsätta extra fett..?

Nja...nej - det gör jag inte?

Steker allt på spisen i riktigt smör, använder grädde mm men utöver det så äter jag när jag är hungrig, d v s frukost, lätt lunch och middag - jag vet inte riktigt varför och i vilken omfattning jag skulle tillsätta extra fett..?

Jag ser inte att du äter tex kryddsmör eller liknande. Det du steker i måste du i så fall hälla på maten.

Fast det är kanske så att det inte behövs ytterliggare extra fett?

Äggröran som ts äter ibland flera ggr per dag innehåller grädde och likaså är det fett i turkiska yoghurten. Sedan kanske proteinkällan är av en fet sort? :) 

Själv tillsätter jag endast extra fett om resten av maten den dagen innehåller för lite fett så jag inte kommer upp i en bra fettmängd.

Fast det är kanske så att det inte behövs ytterliggare extra fett?

Äggröran som ts äter ibland flera ggr per dag innehåller grädde och likaså är det fett i turkiska yoghurten. Sedan kanske proteinkällan är av en fet sort? :) 

Själv tillsätter jag endast extra fett om resten av maten den dagen innehåller för lite fett så jag inte kommer upp i en bra fettmängd.

Tack Susanne :)

För precis så är det, kunde inte ha skrivit det bättre själv!

...en vecka senare och UPP 2kg på vågen - alltå jag fattar inte det här???

Ingen ändring i kosten, samma motion som jag kört med innan... fast lite längre pass med 'hemmaträningen'...

Möjligen kan jag samla vätska för att det är den tiden i månaden (men har liksom aldrig märkt av att jag gjort det innan i mitt liv...?) eller så kastar jag bort vågen helt enkelt?

För lite deprimerande var det allt :unsure:

Men såklart har jag inte tänkt ge upp det här - no way! Jag vet inte om det är kombinationen kost/ Enbrel som gör att mina leder inte värker på samma sätt eller om det bara är Enbrel'en - men glad är jag i alla fall!

...okej - jag ska inte kasta bort vågen - jag ska bara inte förlita mig på den nåt mer!

Jag tror på vad som syns på kläderna istället...

Ställde mig på den 'bara för att' när jag klev upp i morse... dom där 2kg var helt bortblåsta så nej...jag fattar ingenting..

Men jag kör vidare och tycker att Påsken blir bra för då får man äta mycket ägg =)

Hej!

Jag tycker du ska mäta istället för att stirra på vågen, jag hade perioder när jag inte gick ner ett kilo, och kanske till och med upp, men magmått och bröstmått minskade samtidigt och det är det som betyder något.

Skaldeman skrev en gång i någon bok typ, väga sig gör jag bara för att få reda på hur mycket jag påfrestar jorden, ja eller nåt liknande.

Måtten är det intressanta, vikten en bisak enligt mig!

Du skriver inget om träning, om du rör dig samtidigt som du äter LCHF är min erfarenhet att jag bygger muckler lättare och de väger mer än fett, men har mindre volym, så än en gång, mät!

...okej - jag ska inte kasta bort vågen - jag ska bara inte förlita mig på den nåt mer!

Jag tror på vad som syns på kläderna istället...

Ställde mig på den 'bara för att' när jag klev upp i morse... dom där 2kg var helt bortblåsta så nej...jag fattar ingenting..

Men jag kör vidare och tycker att Påsken blir bra för då får man äta mycket ägg =)

Du gör rätt i att lita mer på kläderna, spegeln, måttband, foton etc. Tag gärna återkommande foton så får du lite koll på hur kroppen förändras när/om den gör det.

Lite spridda tankar:

- Kettlebellträning varje dag antyder att det är en lågintensiv variant du kör. Det kan finnas en poäng i att sträva efter lite mer intensitet och då färre pass/vecka för att underlätta styrka och lite mer muskelpåverkan. För att konkretisera detta så är ett exempel på upplägg att du kör 3 ggr/vecka. Sträva efter att öka intensiteten och/eller volymen. Volymen ökar du ex. genom att köra fler set (övningsrundor). Intensiteten ökar du genom att använda tyngre belastning och/eller minska vilan mellan övningar/set.

- Bra att du ser till att få in lågintensiv träning så ofta du kan. Promenader är ju extra trevligt nu när snön/kylan äntligen börjar ge med sig.

- Upplever du att kroppen s.a.s. är på din sida i relation till ditt ätande? Med det menar jag helt enkelt om du upplever sådant som god mättnad. Noterade att du äter 3.5 ggr/dag vilket absolut inte behöver vara något fel (tvärtom kan en del trivas bättre med att äta oftare). Många upplever dock att de naturligt behöver äta mindre ofta vilket dels kan underlätta upplevelsen av ätandet då man kan äta lite mer/bättre/godare när man väl äter. Det kan också göra att man totalt sett enklare åstadkommer ett energiunderskott.

Bara lite spontant som sagt.

Bra jobbat och lycka till!

Hej och tack för coachingen 'Tiny Tom' =)

Jag äter mindre nu, mest därför att jag helt enkelt inte är hungrig...antingen äter jag frukost, om jag är hungrig - är jag inte det så hoppar jag helt enkelt över den och äter en bra lunch istället och sedan middag...

Har ökat intensiteten och gjort lite variationer i mitt hemmaträningspass fr o m i tisdags, försöker dessutom köra ett pass på eftermiddagen/kvällen också så jag kommer upp i ca 40 minuter/ dag + promenaderna...

Igår blev det dock bara ett pass då vi fick 'bärga bil' i nästan 1 timme - och jag lovar, hade jag inte kört min träning så hade jag inte orkat knuffa och ta i från tårna... Gissa om det kändes skönt att se ett resultat på det sättet =)

När jag dessutom slängde upp hunddfodersäcken på armen utan ansträngning så var det också en liten seger för mig...

Tänk vad lite man behöver ibland för att bli glad!

Nu hoppas vi på en fin påsk så man kan vara ute och må gott i solen =)