Bengt Nilsson Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 "Sömnsvårigheter är regel bland människor med magnesiumbrist, ofta vaknar de upp med muskelkramper, spasmer, spändhet samtidigt som de aldrig känner sig riktigt utsövda. Människor som inte kunnat sova mer än fem sex timmar per dygn har rapporterat att de sovit tio-elva timmar i sträck när de fått en magnesiumdryck eller Cal-Mag-formulan. Magnesium är nämligen viktigt för hela nervsystemet och får musklerna att slappna av." http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm Har någon testat magnesium-tillskott? Texten handlar även mycket om benskörhet och avslutas med följande lista: Symtom på magnesiumbrist Sömnsvårigheter Utmattning Spända muskler Huvudvärk Hjärtproblem Låg energi högt blodtryck PMS Ryggbesvär Förstoppning Njurproblem Osteoporos För tidiga ålderssymptom Depression Oregelbundna hjärtslag Ångest Nervositet Muskelkramp Spasmer Irritation Följande sida har längst ned länkar till olika artiklar om magnesium http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Allt är inte så enkelt som det låter... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag och min man kör LCHF, vi äter tillskott; D-vitamin och han magnesium eftersom han nästan varje natt får vadkramper. Det verkar inte hjälpa med magnesiumet, trots att han äter den av Kostdoktorn rekommenderade sorten och i rätt dos. Eller tar det längre tid än tre veckor att märka av effekten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag och min man kör LCHF, vi äter tillskott; D-vitamin och han magnesium eftersom han nästan varje natt får vadkramper. Det verkar inte hjälpa med magnesiumet, trots att han äter den av Kostdoktorn rekommenderade sorten och i rätt dos. Eller tar det längre tid än tre veckor att märka av effekten? Saltbrist kan det bero på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marits Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jeg har stor nytte av magnesium tilskudd. Tar en tablett 500 mg. hver kveld. Sover godt og kampene i min dårlige fot er borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Magnesium måste vi ha så om det inte hjälper för just den åkomman man har så håller det undan andra. Mitt blodtryck och jag själv mår bättre av magnesium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Magnesium måste vi ha så om det inte hjälper för just den åkomman man har så håller det undan andra. Mitt blodtryck och jag själv mår bättre av magnesium. Ja det är ju tur att det finns tillskott när man inte orkar äta perfekt. Hoppas vi får ha dom kvar bara. EU har väl varit och ryckt i dom några gånger om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Ja det är ju tur att det finns tillskott när man inte orkar äta perfekt. Hoppas vi får ha dom kvar bara. EU har väl varit och ryckt i dom några gånger om jag inte minns fel. Jo men tyskarna är måna om sina preparat och det borde hjälpa oss en del. Det är nog inte vitaminer och mineraler man är ute efter i första hand utan mer "mediciner" med konstigt innehåll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Ja det är ju tur att det finns tillskott när man inte orkar äta perfekt. Hoppas vi får ha dom kvar bara. EU har väl varit och ryckt i dom några gånger om jag inte minns fel. Vi behöver en mängd vitaminer och mineraler för att vara i balans..... obalans beror ju inte på att vi saknar en mängd läkemedel utan nog istället på att vi just saknar, har obalans på det jag nu först skrev!!!!! I läkares utbildning är det lite om detta och väldigt mycket om läkemedel, vilket vi egentligen inte saknar - har brist på! En mängd studier visar ju just att vår föda saknar optimal näring jmf med förr och helt klart är det då lätt att få brister! Just LCHF kost är mer näringsrik och rättar då bättre till dessa obalanser.... Vad gäller att stoppa "farliga" vitaminer och mineraler har läkemedelsindustrin gått på pumpen även om dom idogt försökt! Då och då poppar det det ju upp varnande studier (Som om C-vitamin senast) men det är mest trams! C-vitamin om något är vad vi behöver eftersom inte vi som djuren kan proucera detta själv längre....... Magnesium är även jätteviktigt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Vi behöver en mängd vitaminer och mineraler för att vara i balans..... obalans beror ju inte på att vi saknar en mängd läkemedel utan nog istället på att vi just saknar, har obalans på det jag nu först skrev!!!!! I läkares utbildning är det lite om detta och väldigt mycket om läkemedel, vilket vi egentligen inte saknar - har brist på! En mängd studier visar ju just att vår föda saknar optimal näring jmf med förr och helt klart är det då lätt att få brister! Just LCHF kost är mer näringsrik och rättar då bättre till dessa obalanser.... Vad gäller att stoppa "farliga" vitaminer och mineraler har läkemedelsindustrin gått på pumpen även om dom idogt försökt! Då och då poppar det det ju upp varnande studier (Som om C-vitamin senast) men det är mest trams! C-vitamin om något är vad vi behöver eftersom inte vi som djuren kan proucera detta själv längre....... Magnesium är även jätteviktigt! Jag misstänker att det är som du säger att Läkemedelsindustrin kan ligga bakom försöken att stoppa försäljningen av mineraler och vitaminer. När det gäller det andra du skriver så förstår jag inte riktigt om det har koppling till det jag skrev. Du skriver om obalanser och risken för obalans är störst när man äter enstaka mineraler eller vitaminer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag misstänker att det är som du säger att Läkemedelsindustrin kan ligga bakom försöken att stoppa försäljningen av mineraler och vitaminer. När det gäller det andra du skriver så förstår jag inte riktigt om det har koppling till det jag skrev. Du skriver om obalanser och risken för obalans är störst när man äter enstaka mineraler eller vitaminer. Är risken som störst då? Hur vet du det? Delvis kan du nog ha rätt MKJ, men samtidigt kommer ju ofta dessa varningar från "speciellt håll" och samtidigt far mångdubbelt fler illa av just läkemedelsbehandlingar....och vem varnar för det då???? Läs Dr Raths bok om "varför inte Djur får hjärtattacker, men människor får det...." Risken för obalans är nog störst när man har BRISTER av något....... tror jag nog mer på efter att ha läst hans bok och det jag nu läst om innan! Kommenterade väl mest ditt inlägg med att dom(vitaminer och mineraler) finns kvar trots att dom försökts stoppas gång på gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag och min man kör LCHF, vi äter tillskott; D-vitamin och han magnesium eftersom han nästan varje natt får vadkramper. Det verkar inte hjälpa med magnesiumet, trots att han äter den av Kostdoktorn rekommenderade sorten och i rätt dos. Eller tar det längre tid än tre veckor att märka av effekten? Som Anina skriver kan han testa med ett högre saltintag en stund och se om det hjälper, speciellt om vadkramperna började efter att ni la om kosten. Då är det en trolig och vanlig orsak. Benkramper kan också bero på RLS (Restless Leg Syndrome) vilket en stor andel av befolkningen sägs lida av. RLS finns i min släkt så jag har läst på lite; det finns två orsaker till det, det en är just brist på vitaminer/mineraler vilket verkar kunna variera vilken sort det är brist på, men magnesium är vanligt. Hjälper inte tillskotten och salt eller lchf-kosten tycker jag att han ska begära en utredning hos läkare. Den andra varianten av RLS har nämligen neurologiska orsaker och är ärftlig, och då hjälper tyvärr inte lchf enligt vår familjs erfarenhet. Där finns dock mediciner som mildrar symptomen. Det kan tyvärr krävas en del bråk med läkare för att få en sådan utredning för trots att det är en mycket vanlig sjukdom tas den inte alltid på allvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Är risken som störst då? Hur vet du det? Delvis kan du nog ha rätt MKJ, men samtidigt kommer ju ofta dessa varningar från "speciellt håll" och samtidigt far mångdubbelt fler illa av just läkemedelsbehandlingar....och vem varnar för det då???? Läs Dr Raths bok om "varför inte Djur får hjärtattacker, men människor får det...." Risken för obalans är nog störst när man har BRISTER av något....... tror jag nog mer på efter att ha läst hans bok och det jag nu läst om innan! Kommenterade väl mest ditt inlägg med att dom(vitaminer och mineraler) finns kvar trots att dom försökts stoppas gång på gång! Alla terapeuter som jobbar med mineraler och vitaminer säger att man bör äta ett multipreparat i botten för att det inte skall uppstå obalanser. Det svåra med det är att multipreparaten har olika sammansättning och jag har haft svårt att hitta något som jag tycker är bra. Jag äter själv en del tillskott eftersom jag stressat sönder min kropp. Jag tog en hårmineralanalys i hopp om att få mätvärden men det gav inte så mycket som jag önskade. Fick dock beskedet att jag hade dom lägsta nivåer hon sett. Jag har dock lyckats skapa obalanser ett antal gånger och det har blivit rena cirkusen i kroppen. Framförallt har det varit magnesium från Greath Earth som ställt till det. Den sorten är så att säga lite FÖR bra. Kroppen tvingas mer eller mindre att ta upp det. Ledins har ju ett snällare magnesium som många påstår inte tas upp i kroppen men på mig har det funkat i alla fall. Jag tar dock en del annat för att balansera men då måste man ha superkoll på vad man får i sig via maten och på kroppens reaktioner. Blir man sämre efter att man börjat med tillskott så finns det i alla fall skäl att hålla upp med för att se om det berodde på det. Sök på mineraler och obalanser på nätet så kommer du att hitta en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 "Alla terapeuter som jobbar med mineraler och vitaminer säger att man bör äta ett multipreparat i botten för att det inte skall uppstå obalanser." No shit. Man ska nog vara försiktig varfirån man får råd om tillskott. Tillskottsbranschen är nog inte mycket bättre än läkemedelsbranschen, de vill kränga sin produkt. Angående magnesium, vad är det för fel på en näve nötter? Det är kanske inte så konstigt att man får en massa obalanser när man tar ett fåtal högkoncentrerade vitamin-/mineraltillskott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag är skeptisk till alla tillskott och vitaminer. Jag tar iofs D-vitmain, men det är ju ingen sol i detta land halva året! Äter man en bra kost så klarar man sig bra utan tillskott. Vad skulle just LCHF skapa för bristerer? Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, ost och någon nöt. Kan det bli bättre? Jag tror dessutom att man skall äta ganska helfel för att få några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 "Alla terapeuter som jobbar med mineraler och vitaminer säger att man bör äta ett multipreparat i botten för att det inte skall uppstå obalanser." No shit. Man ska nog vara försiktig varfirån man får råd om tillskott. Tillskottsbranschen är nog inte mycket bättre än läkemedelsbranschen, de vill kränga sin produkt. Angående magnesium, vad är det för fel på en näve nötter? Det är kanske inte så konstigt att man får en massa obalanser när man tar ett fåtal högkoncentrerade vitamin-/mineraltillskott Jag uttryckte mig kanske lite oklart men det dom menar är att OM man äter tillskott med enskilda mineraler så minskar risken för obalans om man äter ett multipreparat samtidigt. Eftersom jag inte riktigt lyckats få i mig tillräckligt via kosten så har jag ätit en del tillskott men också lyckats fixa obalanser så kroppen gått i spinn. Jag har stressat sönder min kropp och då är det nog större risk för mineralbrist än om man ätit för mycket. Samtidigt väger jag ganska lite och då är risken också större för brister eftersom dagsbehovet inte stiger i proportion till kroppsvikten. Jag skulle behöva börja dagen med en stor grön smoothie men det blir ju inte av. Inte äter jag ett halvt kilo gröna blad till frukost heller... Jag har dock inte hittat något multipreparat med bra sammansättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Nu funkar det! Efter fyra veckor med magnesium så är det slut med de nattliga vadkramperna. Hurra! Dags att beställa mer magnesium. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Nu funkar det! Efter fyra veckor med magnesium så är det slut med de nattliga vadkramperna. Hurra! Dags att beställa mer magnesium. vilken sort har du kört med? Det skrivs ju så mycket om vilka former av magnesium som kroppen kan ta upp och vadkramper är ju ett så tydligt symptom så funkar det mot det så har det bevisligen tagits upp i kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Köpte den av Kostdoktorn rekommenderade M3, grön plastburk med vit etikett. Fast nu har maken haft ett "återfall" med kramp i vaden en tidig morgon, men vi kör på, tre kapslar om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Li49 Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 "Sömnsvårigheter är regel bland människor med magnesiumbrist, ofta vaknar de upp med muskelkramper, spasmer, spändhet samtidigt som de aldrig känner sig riktigt utsövda. Människor som inte kunnat sova mer än fem sex timmar per dygn har rapporterat att de sovit tio-elva timmar i sträck när de fått en magnesiumdryck eller Cal-Mag-formulan. Magnesium är nämligen viktigt för hela nervsystemet och får musklerna att slappna av." http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm Har någon testat magnesium-tillskott? Texten handlar även mycket om benskörhet och avslutas med följande lista: Symtom på magnesiumbrist Sömnsvårigheter Utmattning Spända muskler Huvudvärk Hjärtproblem Låg energi högt blodtryck PMS Ryggbesvär Förstoppning Njurproblem Osteoporos För tidiga ålderssymptom Depression Oregelbundna hjärtslag Ångest Nervositet Muskelkramp Spasmer Irritation Följande sida har längst ned länkar till olika artiklar om magnesium http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm Jag har varit dålig i flera år. Allt rasade i mitt liv för 13 år sedan. Min älskade son mördades. Min hälsa går utför, år efter år. Nu är jag väl ändå under någon sorts " utredning". Men känner mig inte riktigt säker på att dom tittar på " rätt" saker. Nästan alla dessa problem som finns här uppradat ang. Magnesiumbrist, stämmer in på mig. Har fått svar på ett prov än så länge och det var vitammin D 2 som jag har brist på. Inte D 3 utan D 2. Ska nu snart på hjärtundersökning. Om jag nu har Magnesuimbrist. vilket jag själv tror. Vad har ni för råd för mig att ta? Tillskott av nåt slag. Tacksam om någon vänlig själ orkar svara. Mvh Li Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brittis Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Jag fick jättemycket kramper i ben och fötter när jag gick över till LCHF och har det fortfarande. Det kommer tillbaka om jag slutar äta magnesium. Bäst och snabbast verkan har jag fått av en sort som finns på apoteket och som jag just nu inte kommer ihåg namnet på men det är tuggtabletter. Köpte en burk på Kanarieöarna och dom funkar också men inte lika snabbt och effektivt som tuggtabletterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margyl Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej, Jag har ätit LCHF sedan januari i år. I början av mars fick jag fruktansvärda kramper i vaden på natten. Då började jag med Magnesium. och kramperna försvan......... men jag blev stenhård i magen. kan det ha med magnesiumet att göra? Om man läser om det så ska man ju bli lös i magen om man tar för mycket. Jag tar två tabletter på 500 mg varje natt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej, Jag har ätit LCHF sedan januari i år. I början av mars fick jag fruktansvärda kramper i vaden på natten. Då började jag med Magnesium. och kramperna försvan......... men jag blev stenhård i magen. kan det ha med magnesiumet att göra? Om man läser om det så ska man ju bli lös i magen om man tar för mycket. Jag tar två tabletter på 500 mg varje natt. De flytande Magnesiumoxid ska ju vara bra för att få fart på magen (men inte bra som tillskott), vet inte hur det är med andra varianter... Något annat du ändrat på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag har inte köpt några magnesium-tabletter. Kan någon av dessa vara lämpliga? http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=magnesium&t=1&v=p&f=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag har inte köpt några magnesium-tabletter. Kan någon av dessa vara lämpliga? http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=magnesium&t=1&v=p&f=0 Det du ska undvika, om du vill ha ett magnesiumtillskott som tas upp bra av kroppen, är magnesiumoxid. Jag tycker väldigt mycket om Salus magnesium, men det är fruktansvärt dyrt och tar slut snabbt. Apotekets egna märke har jag, jag tycker den är väldigt äcklig & opraktisk, särskilt eftersom det är jättestora tabletter med bara 60mg i varje tablett.Tillval har magnesiumhydroxid vilket inte är helt idealt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margyl Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 De flytande Magnesiumoxid ska ju vara bra för att få fart på magen (men inte bra som tillskott), vet inte hur det är med andra varianter... Något annat du ändrat på? Nej jag har inte ändrat på något annat som jag kan påminna mig om. Ibland äter jag lite mer grönsaker än jag kanske borde............ det är svårt att få i sig tillräckligt med fett om dagarna tycker jag. kan det bero på att jag äter för fett som gör det hela lite "smidigare och att det rör sig enklare" ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margyl Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Var hittar jag flytande Magnesiumoxid? Nej jag har inte ändrat på något annat som jag kan påminna mig om. Ibland äter jag lite mer grönsaker än jag kanske borde............ det är svårt att få i sig tillräckligt med fett om dagarna tycker jag. kan det bero på att jag äter för fett som gör det hela lite "smidigare och att det rör sig enklare" ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Var hittar jag flytande Magnesiumoxid? Jag är inte helt säker på att det måste var flytande, men finns många tillskott med magnesiumoxid i. Någon som använt sig av detta mot hård mage kanske kan svara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted April 12, 2013 Author Share Posted April 12, 2013 Josef Boberg har skrivit långt om magnesium (jag kopierade sidan till ett Word-dokument och bloggtexten blev på över 50 sidor och kommentarerna över 120 sidor). Nu ska jag se om jag orkar läsa allt... http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/ Josef har inte skrivit så många bloggtexter. Istället uppdaterar har dem: http://josefboberg.wordpress.com/2009/05/13/register-bloggrubriker/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margyl Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag kollade på burken hemma och det innehåller bl.a magnesiumoxid det som jag äter. Ska jag äta ännu mer för att få fart på magen? Är det farligt att överdosera magnesium? Jag är inte helt säker på att det måste var flytande, men finns många tillskott med magnesiumoxid i. Någon som använt sig av detta mot hård mage kanske kan svara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag kollade på burken hemma och det innehåller bl.a magnesiumoxid det som jag äter. Ska jag äta ännu mer för att få fart på magen? Är det farligt att överdosera magnesium? Det ska inte överdoseras, men överdosering ligger ganska högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag använder magnesiumcitrat, det jag köper är av märket Solgar. Tycker det funkar bäst. Sätter även fart på min mage om jag tar"för mycket", så jag kompletterar emellanåt m flytande magnesium som sprayas på huden. "För mycket" för min mage ligger ofta under rekommenderad daglig dos. Har även testat Pure pharmas M3 som kostdoktorn rekommenderar men har inte tyckt att de hjälpt lika bra. Men kanske har jag varit för otålig, ska ge dem en chans till. Effekten av magnesium märker jag ganska tydligt i och med att jag pressar tänder på nätterna. När jag missat att ta mg på kvällen har jag ömmare tänder när jag vaknar nästa dag. Bra när det är så lätt att bedöma effekten, ofta är ju aningen svårare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Nej jag har inte ändrat på något annat som jag kan påminna mig om. Ibland äter jag lite mer grönsaker än jag kanske borde............ det är svårt att få i sig tillräckligt med fett om dagarna tycker jag. kan det bero på att jag äter för fett som gör det hela lite "smidigare och att det rör sig enklare" ?? Inte helt ovanligt med hårda magar, många får sådana problem även jag själv hade det tidigare. Mer fett och gärna kokosfett har löst problemet för mig. Testa en matsked kokosfett i kaffe/te 1-2 gånger om dagen och se om det blir bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Tog Magnesium för att jag hade kramper. Efter ca 1 vecka började det bli bättre, efter en månad har jag inga kramper alls. Slutar jag ta magnesium börjar jag få kramper igen efter ca 1 vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 http://www.ortomolekylar.se/ Här kan intresserade lära sig mera om magnesium. Viktigt att ta rätt sort som kroppen kan ta upp, ej magnesiumoxid eller magnesiumhydroxid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 http://www.ortomolekylar.se/ Här kan intresserade lära sig mera om magnesium. Viktigt att ta rätt sort som kroppen kan ta upp, ej magnesiumoxid eller magnesiumhydroxid. Kroppen kan ta upp magnesiumoxid & magensiumhydroxid med, bara inte alls lika bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 Svenska Sällskapet för Ortomolekylär Medicin (http://www.ortomolekylar.se/) har ett intressant PDF-dokument om magnesium (docent Rune Eliasson) http://www.ortomolekylar.se/wp-content/uploads/2012/11/Eliasson12Magnesium2000V.pdf Mer om magnesium: http://www.ortomolekylar.se/?page_id=128 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Anna Hallén har skrivit en bra text om magnesium: http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts