theres73 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Hej! Jag är villrådig. Har länge provat olika viktminskningsmetoder som inte fungerat så bra. Förutom Viktväktarna efter jag fått mitt andra barn. Har provat LCHF, men efter exakt en månad tog det tvärstopp. Nu har jag köpt Katrin Zytomierskas bok på rean, och blev inspirerad, men så kom jag på att jag en gång i tiden köpte en bok som heter " Ät rätt för din blodgrupp " och jag är då blodgrupp A, vilket motsäger helt LCHF. Vad gör jag nu? Är det någon som vet mer om just blodgrupp och om det har stor betydelse i vad man äter. T e x blodgrupp 0 är helt med på LCHF linje. Om jag nu väljer att äta efter LCHF, blir det då helt på tok, i krock med blodgruppen A, ( som säger att jag mer eller mindre skulle må bäst av att vara vegeterian och undvika kött helt ). Är det någon som vet eller vet vart jag kan vända mig för att få svar i denna fråga? Theres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag tror ärligt inte att blodgruppen spelar så stor roll, jag har själv blodgrupp A och för mig fungerar LCHF strålande. vad var det som tog stop efter en månad, viktminskningen? Om du skriver ner vad du äter på en dag så är det lättare att kolla igenom och försöka hitta brister i din kosthållning. Sen så har det bara gått en månad, tänk dig detta som en livsstilsförändring som tar tid, ibland behöver man bara ha lite tålamod innan allt kickar igång igen. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Undrar vad vår Andreas säger om blodgruppsdieter? Jag tror inte på det i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theres73 Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Jag tror ärligt inte att blodgruppen spelar så stor roll, jag har själv blodgrupp A och för mig fungerar LCHF strålande. vad var det som tog stop efter en månad, viktminskningen? Om du skriver ner vad du äter på en dag så är det lättare att kolla igenom och försöka hitta brister i din kosthållning. Sen så har det bara gått en månad, tänk dig detta som en livsstilsförändring som tar tid, ibland behöver man bara ha lite tålamod innan allt kickar igång igen. Lycka till! Hej och tack för ditt svar. Det som tog stopp var nog allt bacon och ägg, åt mest det som frukost varje dag, tids nog stod det mig upp i halsen, blev illamående, diffust obehag, svårt att beskriva egentligen. Det som glädjer mig med ditt svar är att du har blodgrupp A och du säger att det går bra, då kanske jag ska prova igen, fast med upplägget som jag hittade i boken, det var mer varierat än vad jag åt tidigare. Jag vet förvisso att man kan börja må dåligt så här från början, var det så för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theres73 Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Undrar vad vår Andreas säger om blodgruppsdieter? Jag tror inte på det i alla fall. Jag skulle också vilja höra vad han har att säga om blodgrupper, men han vill ju inte att man skickar privata mail, så hur får man kontakt då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Hej och tack för ditt svar. Det som tog stopp var nog allt bacon och ägg, åt mest det som frukost varje dag, tids nog stod det mig upp i halsen, blev illamående, diffust obehag, svårt att beskriva egentligen. Det som glädjer mig med ditt svar är att du har blodgrupp A och du säger att det går bra, då kanske jag ska prova igen, fast med upplägget som jag hittade i boken, det var mer varierat än vad jag åt tidigare. Jag vet förvisso att man kan börja må dåligt så här från början, var det så för dig? Jag började äta LCHF för 5-6 år sedan och har ätit så more or less sedan dess. Kommer inte ihåg om jag hade några omställningsbesvär eller inte, men det finns många som har haft det. Det som är bra med LCHF är att du inte behöver äta ägg och bacon tills du känner sig sjuk, prova med någonting annat istället. Jag älskar själv ägg men kan inte äta mer än 1 eller 2 åt gången, bacon äter jag inte alls. Det tar ca 3-4 veckor innan kroppen har hunnit göra den grundläggande anpassningen till fettdrift, men de första övergångsbesvären brukar gå över efter 1-2 veckor. Jag har inte Katrins bok själv då hennes syn på LCHF inte passar mig alls, men om den funkar för dig så kör på! Det som är bra med LCHF kosten är att den verkligen kan individanpassas, du måste hitta vad som fungerar för dig och din kropp för att nå de målen du siktar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Påstår Katrin Z att man kan inte äta LCHF om man har blodgrupp A? Varför det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Påstår Katrin Z att man kan inte äta LCHF om man har blodgrupp A? Varför det ? Nej, det handlar om två separata böcker vad jag förstår det som Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Blodgruppsdieten är en bluff! Har inte ett smack att göra med vilken kost vi är anpassade till Blodgrupperna har utvecklats som svar på belastningar som tex virusangrepp i vissa populationer Det har alltså inte mer att göra med kosten än vilken ögonfärg eller skostorlek vi har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag har också blodgrupp A och har ätit lchf i två år nu utan några problem alls. Jag tvivlar, som andra, mkt på att blodgrupp skulle påverka vad vi ska äta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Även Inuiter har blodgrupp A.. tror inte de håller med om de skulle vara jordbrukare? För övrigt så har blodgrupperna uppstått långt innan vi blev jordbrukare.. så det finns lixom inget solklart samband! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theres73 Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Hej och tack för ditt svar. Det som tog stopp var nog allt bacon och ägg, åt mest det som frukost varje dag, tids nog stod det mig upp i halsen, blev illamående, diffust obehag, svårt att beskriva egentligen. Det som glädjer mig med ditt svar är att du har blodgrupp A och du säger att det går bra, då kanske jag ska prova igen, fast med upplägget som jag hittade i boken, det var mer varierat än vad jag åt tidigare. Jag vet förvisso att man kan börja må dåligt så här från början, var det så för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theres73 Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Jag skulle också vilja höra vad han har att säga om blodgrupper, men han vill ju inte att man skickar privata mail, så hur får man kontakt då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Hej! Jag är villrådig. Har länge provat olika viktminskningsmetoder som inte fungerat så bra. Förutom Viktväktarna efter jag fått mitt andra barn. Har provat LCHF, men efter exakt en månad tog det tvärstopp. Nu har jag köpt Katrin Zytomierskas bok på rean, och blev inspirerad, men så kom jag på att jag en gång i tiden köpte en bok som heter " Ät rätt för din blodgrupp " och jag är då blodgrupp A, vilket motsäger helt LCHF. Vad gör jag nu? Är det någon som vet mer om just blodgrupp och om det har stor betydelse i vad man äter. T e x blodgrupp 0 är helt med på LCHF linje. Om jag nu väljer att äta efter LCHF, blir det då helt på tok, i krock med blodgruppen A, ( som säger att jag mer eller mindre skulle må bäst av att vara vegeterian och undvika kött helt ). Är det någon som vet eller vet vart jag kan vända mig för att få svar i denna fråga? Theres Hej Theres, Fråga dig först var du först hörde talas om det här med blodgruppsdieter? Det kan vara väldigt viktigt inför framtiden av det enkla skälet att oavsett var du hört det så har du en informationskälla du hädanefter aldrig mer skall lyssna på. Blodgruppsdieter är sannolikt en av de senaste årens främsta bluffar/skojerier. Mig veterligen populariserades dessa av Peter D'Adamo och dennes bok "Eat Right 4 Your Blood Type" vilket är den bok du har den svenska versionen av. Kvalificerat nonsens och sedvanligt bantarhokuspokus utan något som helst vetenskapligt stöd. För övrigt undrar jag om någon skulle kunna tänka sig att köpa en bok som handlar om att äta baserat på pigmentdensitet? Ju ljusare hudfärg, desto mer animalier? Slå till nu! Halva priset enbart denna vecka! 799 kronor inkl. moms. Ger garanterad bantning (av åtminstone plånboken). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts