Jump to content

periodisk fasta - viktuppgång?

Recommended Posts

har kört med periodisk fasta 3 dagar nu och synligen ökat i vikt....(1 cm i midjan)

vad kan det bero på?

har ätit samma mängd mat som innan, ev. tillochmed mindre kolhydrater...

är i veckan före mens då jag normalt suger åt mig lite vätska, som går bort när mensen börjar..

tycker inte jag överäter utan är hungrig innan jag äter...äter mig sedan mätt enligt föregående veckor..

blev lite fundersam över detta då jag läste andras erfarenheter av snabb viktnedgång vid pf...

gör jag nåt fel tro?

äter så här:

morgonkaffe med lite grädde

11 - lunch idag ex lchflasange

16 - rester eller annan mat ex. fetaost med sallad och olja

19 - ev 4  rullar med ost, rostbiff, majonäs

äter jag mindre blir jag jättehungrig

Går helt klart i cykler. Kan ligga stilla några dar för att tjoffs över en natt tappa 2 cm runt magen  ibland kan en naturlig evolution istisk kolhydratfrossa göra susen. Helt klart hänt flertalet gånger för mig. Detta då leptinet höjs rejält av det. Ge det några veckor istället och kör low carb för underlättande. Sen tjongar du till med en "fuskdag".  Även bra för t3 och t4.

• Like 1

Går helt klart i cykler. Kan ligga stilla några dar för att tjoffs över en natt tappa 2 cm runt magen  ibland kan en naturlig evolution istisk kolhydratfrossa göra susen. Helt klart hänt flertalet gånger för mig. Detta då leptinet höjs rejält av det. Ge det några veckor istället och kör low carb för underlättande. Sen tjongar du till med en "fuskdag".  Även bra för t3 och t4.

ahaa......trix :)

är lite sur för förra veckan började allt försvinna (fett på magen) synligen....

och så fick jag ett återfall o åt en påse ostbågar...

började med pf dagen efter och det kändes väl som det gick på rätt håll första och andra dygnet

men idag (inne på 3:dje dagen) ser jag nästan fettet under huden och blev skitsne....fan alltså...

är lite rädd hela tiden för att jag ska behöva går hungrig eller äta mindre konstant oavsett vilken mat jag väljer

hälsoeffekterna (mindre allergi, led och muskelvärk borta) är ju mycket bra med lchf dock...

men jag fattar inte varför jag går upp med pf när andra går ner flera kilon..!

har kört med periodisk fasta 3 dagar nu och synligen ökat i vikt....(1 cm i midjan)

vad kan det bero på?

har ätit samma mängd mat som innan, ev. tillochmed mindre kolhydrater...

är i veckan före mens då jag normalt suger åt mig lite vätska, som går bort när mensen börjar..

tycker inte jag överäter utan är hungrig innan jag äter...äter mig sedan mätt enligt föregående veckor..

blev lite fundersam över detta då jag läste andras erfarenheter av snabb viktnedgång vid pf...

gör jag nåt fel tro?

äter så här:

morgonkaffe med lite grädde

11 - lunch idag ex lchflasange

16 - rester eller annan mat ex. fetaost med sallad och olja

19 - ev 4  rullar med ost, rostbiff, majonäs

äter jag mindre blir jag jättehungrig

Jag tror att du själv i ditt inlägg har en möjlig förklaring ... tiden lär utvisa

• Like 1

Mina tips.

-Ge det mer tid, 3 dagar är ingen tid.
-Väg dig inte varje dag, en gång i månaden fungerar bättre.
-Mät inte varje dag, en gång i månaden fungerar bättre.
-Ät dig mätt, va inte rädd för att över äta lite det är bättre än att under äta .
-Skit i grädden i kaffet på morgonen.

• Like 1

Mina tips.

-Ge det mer tid, 3 dagar är ingen tid.

-Väg dig inte varje dag, en gång i månaden fungerar bättre.

-Mät inte varje dag, en gång i månaden fungerar bättre.

-Ät dig mätt, va inte rädd för att över äta lite det är bättre än att under äta .

-Skit i grädden i kaffet på morgonen.

tack för tips o råd!

det var det att jag läste andra som gick ner två tre kilo på typ tre dagars pf.....gjorde mig orolig..

okej då fortsätter jag äta som innan...

skiter i grädden på morgonen

åt idag vid 11 och har inte ätit än...bara en kopp kaffe med pyttelite grädde

ska äta ordentligt nu snart

lite otålig jag.... ;)

• Like 1

Tycker nog det du äter på en dag verkar att innehålla för lite fett. Om du ökar på det så tror jag inte du behöver vara rädd för att gå hungrig heller + att du så småningom kanske inte behöver äta så pass ofta som du ju faktiskt gör. Fettet skall ju bli ditt drivmedel så var noga med att få i dig det.

• Like 1

Om något synligt eller mätbart har hänt på tre dagar kan jag avslöja för dig att det handlar om vatten eller luft!

Pratar vi snabb viktnedgång så pratar vi 0,5 kilo i veckan.. om det handlar om fett!

Ta rent tankemässigt 500 gram smör och smörj ut det över hela kroppen.. det syns knappt, blir väl någon millimeters lager?

• Like 3

Tycker nog det du äter på en dag verkar att innehålla för lite fett. Om du ökar på det så tror jag inte du behöver vara rädd för att gå hungrig heller + att du så småningom kanske inte behöver äta så pass ofta som du ju faktiskt gör. Fettet skall ju bli ditt drivmedel så var noga med att få i dig det.

ja....det är väl gamla föreställningar som spökar så här i början

man är van att gå hungrig

är rädd att bli 'för' mätt=då kan man bli tjock etc...

andra veckan, innan mitt lilla tiifälliga avsteg, så ökade jag fettet lite

sen när jag tyckte jag lade på mig blev jag lite rädd....men drog ej ner på fettet dock....

med pf så fattade jag av andras inlägg att man skulle äta i ätfönstret....tänker då att jag ska få i mig ungefär samma mängd mat som innnan pf

tyckte det fannas en balans igår då jag åt lunchen vid 11 som är mitt största mål....och sen ett mål till vid 17-tiden

vid 20 åt jag två rullar rostbiff o två rullar ost med majonäs..

kändes bra inför natten och så....

kaffe idag på morgonen med pytte grädde.....är lite svag idag och då tänker jag att jag åt på gränsen under gårdagen...

sen äter jag vid 12 idag

fasta är uberskönt...och lätt

känns idag som att den svullna känslan är borta sedan igår.....

tack för råd!!

• Like 1

Om något synligt eller mätbart har hänt på tre dagar kan jag avslöja för dig att det handlar om vatten eller luft!

Pratar vi snabb viktnedgång så pratar vi 0,5 kilo i veckan.. om det handlar om fett!

Ta rent tankemässigt 500 gram smör och smörj ut det över hela kroppen.. det syns knappt, blir väl någon millimeters lager?

okej....

tack!!

"Bara LCHF" är ju inte bara :)  Anpassar man sitt LCHF matintagsmässigt närma periodisk fasta, så är det plötsligt det utan att man ens behöver försöka. Jag är sällan bokstavstrogen, utan går mina egna vägar och äter två gånger om dagen, eftersom mitt upplägg går ut på att vara ohungrig dygnets alla timmar om bara möjligt och det passar mig som handen i handsken. Det har medfört att jag äter enligt 15/9 regeln som skulle gott kunna kallas för periodisk fasta, eftersom jag har ett ätfönster på 9 timmar. Alltså, det finns olika variationer av periodisk fasta.  

• Like 1

Kan man kalla detta periodisk fasta?

Periodisk fasta innebär väl att man äter en gång per dag, max 2? detta känns bara LCHF?

Periodisk fasta är ju kanske mer en slags marknadsföringsterm/"stämpel" än något som någon bestämmer över/definierar. Hur som helst så brukar det ju dock omfatta ett någorlunda snävt s.k. "ätfönster" och det är väl detta som du reagerar på i detta specifika fall. För att göra det lite mer "renlärigt" så skulle man som Paleo 2.0 föreslog här uppe helt enkelt kunna fimpa grädden till kaffet på morgonen så har man ju direkt skapat ett mer PF-inriktat men liberalt ätfönster om ca 8 timmar.

• Like 1

"Bara LCHF" är ju inte bara :)  Anpassar man sitt LCHF matintagsmässigt närma periodisk fasta, så är det plötsligt det utan att man ens behöver försöka. Jag är sällan bokstavstrogen, utan går mina egna vägar och äter två gånger om dagen, eftersom mitt upplägg går ut på att vara ohungrig dygnets alla timmar om bara möjligt och det passar mig som handen i handsken. Det har medfört att jag äter enligt 15/9 regeln som skulle gott kunna kallas för periodisk fasta, eftersom jag har ett ätfönster på 9 timmar. Alltså, det finns olika variationer av periodisk fasta.  

tack!

mer klarhet... :) bra

Periodisk fasta är ju kanske mer en slags marknadsföringsterm/"stämpel" än något som någon bestämmer över/definierar. Hur som helst så brukar det ju dock omfatta ett någorlunda snävt s.k. "ätfönster" och det är väl detta som du reagerar på i detta specifika fall. För att göra det lite mer "renlärigt" så skulle man som Paleo 2.0 föreslog här uppe helt enkelt kunna fimpa grädden till kaffet på morgonen så har man ju direkt skapat ett mer PF-inriktat men liberalt ätfönster om ca 8 timmar.

ja...

tack!

ja....det är väl gamla föreställningar som spökar så här i början

man är van att gå hungrig

är rädd att bli 'för' mätt=då kan man bli tjock etc...

andra veckan, innan mitt lilla tiifälliga avsteg, så ökade jag fettet lite

sen när jag tyckte jag lade på mig blev jag lite rädd....men drog ej ner på fettet dock....

med pf så fattade jag av andras inlägg att man skulle äta i ätfönstret....tänker då att jag ska få i mig ungefär samma mängd mat som innnan pf

tyckte det fannas en balans igår då jag åt lunchen vid 11 som är mitt största mål....och sen ett mål till vid 17-tiden

vid 20 åt jag två rullar rostbiff o två rullar ost med majonäs..

kändes bra inför natten och så....

kaffe idag på morgonen med pytte grädde.....är lite svag idag och då tänker jag att jag åt på gränsen under gårdagen...

sen äter jag vid 12 idag

fasta är uberskönt...och lätt

känns idag som att den svullna känslan är borta sedan igår.....

tack för råd!!

Jo det gäller ju att hitta sin typ av fasta som man gillar och kan leva med ett tag. Det jag menar är att du verkar inte vara så basic på LCHF där basen är ägg, kött, fisk, smör och sen beroende på hur kh känslig man är kan lägga till lite av varje. Med basen i bagaget så blir du mätt en längre tid och kanske kan dra ut på fastan lite till för att kicka igång din önskade viktminskning.

I din beskrivning av vad du har ätit på en dag så kan jag tex inte se några ägg. Kanske i LCHF lasagnen, det vet inte jag men ägg som är ett sådant fantastiskt livsmedel bör man nog äta flera om dagen.

Jag äter själv mellan 4-8 ägg om dagen och har så gjort i fyra och ett halvt år nu och det rör sig då om ca 6000 st lågt räknat. Du tycker kanske att jag borde ha tröttnat för länge sedan men de smakar fortfarande lika gott. Tro mig :D Variationen på just ägg blir ju kokta, stekta och olika äggröror med fetaost, bacon mm i. Skitgott och riktigt mättande.

Vet ju inte om du har läst några av mina andra inlägg om PF. Jag har ju hållit på nu i två månader med att bara äta var 24:e timme och äter då mycket av det som jag beskriver som bas när jag väl äter. Jag är trots allt för det mesta mätt god och glad hela dagarna men visst kan jag känna sting och sug efter mat ibland men det är hanterbart. Tar då oftast lite vatten eller en kopp kaffe så går det över. Har tappat ca 4 kg under tiden. Inte så mycket kanske men jag hade inte så mycket övervikt från början heller.

Tränar gör jag också. Tre ggr i veckan på gym och ganska tuff träning. Det funkar utmärkt.

Tyvärr så verkar ju LCHF trenden att gå åt ersättningshållet. Man skall göra LCHF pasta, lasagne mm mm mm, men jag tror personligen man biter sig själv i svansen om man hakar på här. Det är inte riktig LCHF enligt mig.

Har man bestämt sig för att man inte vill vara en tjockis längre och vill göra något åt det så är LCHF på rätt vis en bra väg att gå men man måste läsa på och hitta en väg som är hållbar för en själv. Det handlar också mycket om att programera om hjärnan från att leva för att äta till tvärtom. Kanske inte alltid så lätt men det går om man bar ger sig f...n på det :D

;) Lycka till

//Lars

Om du gör PF rätt ska du inte känna hunger snarare tvärtom

Insulinet bör falla tillbaka och du bör egentligen känna dig hungrigare under "ätardagarna"

Tips på att få PF att fungera ännu bättre

• Varva med ätardagar. Flera PF-dagar i rad anpassar sig kroppen till
  • Minska ätfönstrets storlek i tid. Optimalt bara en måltid per dygn
  • Like 1

Jag skulle snarare vilja säga "Om PF passar dig skall du inte känna hunger"

Precis som med mycket annat inom kost fungerar olika saker olika bra för olika människor.

Vissa passar det bättre att äta många gånger utspritt och andra inte. Vissa kommer alltså att vara väldigt hungriga trots att de gör allting "rätt"

• Like 1

Hmm... periofdisk fasta och ätardagar. Vad skulle ätardagarna vara bra för ?

Jag har ätit mina mål två gånger om dagen sedan förra sommaren och inte haft en enda "ätardag". Det känns litet poängslöst att plötsligt börja överäta och ev rasera något man satsat mycket möda på att bygga upp? Varför det ? Berätta gärna... jag har tänkt äta såhär evigt, eftersom det är ingen "kur" jag genomgår. Är det något som hindrar ?

Jo det gäller ju att hitta sin typ av fasta som man gillar och kan leva med ett tag. Det jag menar är att du verkar inte vara så basic på LCHF där basen är ägg, kött, fisk, smör och sen beroende på hur kh känslig man är kan lägga till lite av varje. Med basen i bagaget så blir du mätt en längre tid och kanske kan dra ut på fastan lite till för att kicka igång din önskade viktminskning.

I din beskrivning av vad du har ätit på en dag så kan jag tex inte se några ägg. Kanske i LCHF lasagnen, det vet inte jag men ägg som är ett sådant fantastiskt livsmedel bör man nog äta flera om dagen.

Jag äter själv mellan 4-8 ägg om dagen och har så gjort i fyra och ett halvt år nu och det rör sig då om ca 6000 st lågt räknat. Du tycker kanske att jag borde ha tröttnat för länge sedan men de smakar fortfarande lika gott. Tro mig :D Variationen på just ägg blir ju kokta, stekta och olika äggröror med fetaost, bacon mm i. Skitgott och riktigt mättande.

Vet ju inte om du har läst några av mina andra inlägg om PF. Jag har ju hållit på nu i två månader med att bara äta var 24:e timme och äter då mycket av det som jag beskriver som bas när jag väl äter. Jag är trots allt för det mesta mätt god och glad hela dagarna men visst kan jag känna sting och sug efter mat ibland men det är hanterbart. Tar då oftast lite vatten eller en kopp kaffe så går det över. Har tappat ca 4 kg under tiden. Inte så mycket kanske men jag hade inte så mycket övervikt från början heller.

Tränar gör jag också. Tre ggr i veckan på gym och ganska tuff träning. Det funkar utmärkt.

Tyvärr så verkar ju LCHF trenden att gå åt ersättningshållet. Man skall göra LCHF pasta, lasagne mm mm mm, men jag tror personligen man biter sig själv i svansen om man hakar på här. Det är inte riktig LCHF enligt mig.

Har man bestämt sig för att man inte vill vara en tjockis längre och vill göra något åt det så är LCHF på rätt vis en bra väg att gå men man måste läsa på och hitta en väg som är hållbar för en själv. Det handlar också mycket om att programera om hjärnan från att leva för att äta till tvärtom. Kanske inte alltid så lätt men det går om man bar ger sig f...n på det :D

;) Lycka till

//Lars

hej!

tack för ditt långa svar

för några år sedan när jag åt atkins, så åt jag ca 6 ägg om dagen + kött fisk you name it +väldigt lite kolhydrater...det var typ ett salladsblad eller några gurkstavar typ

nu är det så att jag är allergisk mot ägg, fisk och nötter....det tålde jag förr, inte nu..

så därför använder jag mig av ostrullar och rostbiffrullar med majonäs eller smör...istället för äggen som mellanmål eller liknande...

i övrigt äter jag väldigt lite kolhydrater... mest kött, kyckling med bea eller gräddsås, liten gratäng av broccoli med smör och kanske ost på ev, grädde lite beroende på vilket kött jag äter, använder ägg ändå någon gång i veckan till lchfpannkakor med smör....(får liten allergisk reaktion men går bra en dag)

nä...jag har läst lite och fattat att jag äter rättså strikt....inte riktigt som då jag åt atkins...men har dragit ner rätt mycket på kolhydraterna...har tillochmed tagit bort min hårdfrökaka (åt tidigare med rostbiff/ost/smör) som jag åt två mål per dag första veckan...men nu äter jag lagad mat där också eller typ fetaostsallad med olja

så nu är det nästan bara kött och fett faktiskt...o grädde och såser då när det behövs...

men jag tror det är så att jag lätt får panik så här i början med omställningar och nya rutiner och så...fast det är ju jättebra att få några lugnande ord här på forumet så man kan släppa oron :)

Jag skulle snarare vilja säga "Om PF passar dig skall du inte känna hunger"

Precis som med mycket annat inom kost fungerar olika saker olika bra för olika människor.

Vissa passar det bättre att äta många gånger utspritt och andra inte. Vissa kommer alltså att vara väldigt hungriga trots att de gör allting "rätt"

ja ....det kanske är så...

jag är ju ganska inkörd i mina rutiner ..så det kanske är en idé att gå tillbaka till ungefär de rutiner jag hade innan minus ett par mellanmål som inte behövs längre...:)

men är ju skönt att fasta ibland...särskilt om man ätit mycket dagen innan....

får väl göra så lite då ..:)

tack för kloka ord!

Insulinet bör falla tillbaka och du bör egentligen känna dig hungrigare under "ätardagarna"

Tips på att få PF att fungera ännu bättre

• Varva med ätardagar. Flera PF-dagar i rad anpassar sig kroppen till
  • Minska ätfönstrets storlek i tid. Optimalt bara en måltid per dygn

tack!

jag blir hungrig ungefär 5-6 timmar efter jag ätit mycket...

idag var jag hungrig på förmiddagen...blev svag också...och skulle jag äta ett mål klockan tolv säg..då skulle jag vara hungrig vid sex iaf....

morgonen därpå skulle jag vara svag som idag...när jag åt kanske på gränsen sista målet igår...

kanske är så att jag har lättare för att äta lite oftare...är så stark rutin hos mig...har provat o flytta gränserna lite men då blir jag hungrig....

mina mattider innan lchf var ju 7 frukost -12 lunch -15 lätt mellanmål -17 samma som frukost  och sen var jag nöjd......

från början med lchf åt jag 7 - 12 -17 andra veckan och lärde mig höja fettet så att jag förblev mättare...

sen ville jag ju testa pf för att det skulle gå snabbare bort det där fläsket jag har runt midjan :rolleyes: ....

men jag kanske helt enkelt går tillbaka till min gamla rutiner som funkade första  o andra veckan...så jag inte blir alltför hispig och manisk :D

och prova med pf ibland ...

tackar !!