Eva_L Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Jag har varit på årlig kontroll igår. Jag har ätit Lchf i snart 5 år. HbA1c 49 (5,7) Kolesterol 4,7 Triglycerider 0,74 HDL 1.8 LDL 2,57 Allt annat var bra förutom viktökningen i stället för viktnedgång, vad det nu beror på. Hon tror inte det beror på Metformin. Fastevärdet är 6-7 på morgonen. Medelvärde 30 dagar enligt min mätare är 6,8. Då mäter jag morgon, före middag samt efter middag. 2 st Metformin 500 mg/dag. Jag går dagligen 4 promenader (minst 30 min/gång) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Kan viktuppgången bero på mer muskler och mindre fett om du går så mycket? Har du kollat måtten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har varit på årlig kontroll igår. Jag har ätit Lchf i snart 5 år. HbA1c 49 (5,7) Kolesterol 4,7 Triglycerider 0,74 HDL 1.8 LDL 2,57 Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har varit på årlig kontroll igår. Jag har ätit Lchf i snart 5 år. HbA1c 49 (5,7) Kolesterol 4,7 Triglycerider 0,74 HDL 1.8 LDL 2,57 Allt annat var bra förutom viktökningen i stället för viktnedgång, vad det nu beror på. Hon tror inte det beror på Metformin. Fastevärdet är 6-7 på morgonen. Medelvärde 30 dagar enligt min mätare är 6,8. Då mäter jag morgon, före middag samt efter middag. 2 st Metformin 500 mg/dag. Jag går dagligen 4 promenader (minst 30 min/gång) Nej - Metforminen medför som regel nedgång i vikten,,,, Hur vore det att öka dosen istället - ditt långtidssocker skulle kunna gå ned ytterliggare och går du ned i vikt så behöver du antagligen mindre Metformin och kan återgå till den lägre dosen,,,, Styrketräning är nog betydligt effektivare än promenader - själv har jag börjat med högintensitetsträning med kettlebells - rena turboträningen för oss som behöver ha koll på blodsockret och tar stora delar av kroppen på en enda gång! Förr körde jag cykel inomhus men ett knä krånglar lite efter en kollision på mc med ett rådjur som helt struntade i högerregeln så det blev lite knepigt att ta i ordentligt,,,, Men kettlebells är betydligt bättre - ett helt gym i handen och det kostar bara några hundra att komma igång och går utmärkt att kombinera med lite TV-tittande om man tycker sånt är roligt - men ta det försiktigt i början - du kommer att märka av muskler som du inte hade en aning om att de fanns,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 http://diabetesdoc.bloggsida.se/motion/easd-berlin-dag-3-att-valja-ratt-motion Här är det lite tips om hur du kan hålla nere blodsockret med effektivare promenader,,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts