Antonius Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Tjenamors! jag tänkte bara fråga och kul att höra vad har ni för erfarenheter av fleromättade fetter som rapsolja kontra mättade fetter som smör?. Jag läste nyss på Ann Fernholms blogg (författaren till ett sötare blod) att fleromättade fetter som rapsolja är bättre för hjärtat än mättade som t.ex. smör. Det hade jag ingen aning om... är det verkligen så att rapsolja är bättre? , jag viste iofs att rapsolja och olivolja var helt okej och man kan använda det inom LCHF men bättre än smör.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 ESSENTIELLT FETT = FETT SOM KROPPEN SJÄLV EJ KAN TILLVERKA - och om det finns det en hel del om här http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-2406 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Josef - tips, du kan använda fet stil om du vill skrika . Kan du inte utveckla det där lite mer än posta länk?Jag tror (och många andra LCHF profiler) tror mättat fett och i viss mån enkelt omättat fett är bättre för människor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kan du inte utveckla det där lite mer än posta länk? NEJ... - Leo - jag tycker att det gott och väl räcker med länken http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-2406 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Att en makronutrient är essentiell säger inget om hur mycket den skall konsumeras för att vi ska må så bra som möjligt. Smör innehåller mättat fett, ja, men det gör även rapsolja. Rapsolja innehåller fleromättade fetter, ja, men det gör även smör. Så, vilket är då bäst att äta? Ingen aning... men smör är godast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag bekymrar mig inte så mycket om vilken typ av fett jag får i mig, mättat, enkelomättat eller fleromättat. Förr i tiden kunde vi inte ens få fram olja ur raps, däremot käkade vi glatt grönsaker, bär, kött, ägg, nötter etc... Jag tror på att äta så naturlig mat som möjligt och med det följer de fetter som finns i den naturliga oprocessade maten. Rimligtvis får vi då i oss de fetter kroppen har anpassats för genom tiderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts