Recommended Posts

En vän som fått gallstenar som fastnat i gallgångarna och gett förhöjda levervärden rekommenderas att operera bort gallblåsan och rensa gallgångarna. Det verkar på läkaren som om det är mer eller mindre praxis idag att ta bort gallblåsan när man fått gallstenar. Läkaren menar att risken att drabbas av inflammerad bukspottskörtel är större och allvarligare än fördelarna med att ha kvar gallblåsan. De flesta kan tydligen fortsätta att äta och leva som vanligt även utan gallblåsan.

Jag tycker personligen att det känns drastiskt att operera bort ett organ. Gallstenen som orsakade de förhöjda levervärdena har ju passerat ut nu. Dock finns några fler stenar kvar enligt ultraljud.

Apropå inlägget om den olönsamme patienten, http://forum.kostdoktorn.se/topic/1431-den-olönsamme-patienten-del-3/, blir man ju rädd att detta har med pengar att göra.

Vad har ni för erfarenheter av gallstenar och ev. bortopererad gallblåsa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du tycker personligen stämmer... dvs det är lika drastigt med det som att göra en GBP i de flesta fall!

Bortoperad gallblåsa ger vad jag vet mer övervikt med tiden...... Gallblåsan finns ju där för att ta hand om fetterna som vi äter och med den borta är funktionen förståa inte optimal längre. Man har ju tom. upptäckt att exvis blindtarmen fyller sin funktion och nu tar man nog inte längre bort som rutinåtgärd när man ändå är där och opererar annat.......  Allt i våra kroppar finns där nog av en viss anledning!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick några ordentliga gallstensanfall för ca 15 år sedan, då åt jag inte speciellt fet mat och fick de anfallen natten efter jag varit på Donkan och ätit bl a feta strips, jag kopplade ihop händelserna som tur var. Efter andra gången bestämdes att de tar bort gallblåsan med titthålsoperation. Sagt och gjort, några dagar efter åkte jag hem med inga besvär.

Inte blev jag fetare p g a operationen, har aldrig haft några besvär med att äta fett efter det, funkar perfekt med LCHF också.

Min borttagna blåsa var det värsta de sett, helt förstörd tydligen med inflammationer tidigare så det var skönt att bli av med den och slippa morfinet jag fick ta för smärtan och som knappt hjälpte...

Det finns risk för att stenarna som är kvar i det här fallet kommer att fastna i gången så snart din vän äter lite fetare mat, blåsan kommer att öka produktionen av galla då och då åker ofta någon sten med

Jag skulle ta bort den om det upprepas. Fast det är ju bara mina egna upplevelser, min mage fungerar perfekt och det har den alltid gjort också efter borttagandet.

Har för mig att det var tvunget att vänta ett halvår utan anfall innan de opererade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft problem med gallblåsan till o från sen 25-års ålder men upptäckte att största boven i dramat att trigga igång smärtorna var färsk gurka o äpplen! fett har alltid funkat även ägg i viss mängd så var lite skeptisk när jag började med lchf men det funkar det också - att jag inte opererat beror enbart på att jag är rädd så jag har inga åsikter om op som sådant. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en ultraljuds undersökning 2003,  (inte pga. gallbesvär) upptäcktes stora stenar i gallblåsan. Jag hade aldrig haft något anfall. Kanske på grund av att jag då var Wv. och inte ätit fett på många.

Operation inom en månad. Titthålskirurgi. Jag hade sju hasselnötsstora stenar!

Inga problem efteråt,men....jag kan inte äta hur mycket fett  som helst på en gång, då säger magen ifrån med  diareé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Käkade lågkalorikost under lång tid och när jag sen började äta normala portioner igen så började mina gallstensbesvär.

Inte så konstigt egentligen, lågfettskosten bildade massor med stenar som sen släppte, en efter en med ruskig smärta som följd...

I ungefär ett halvår hade jag ont nästan varje dag, gallan ömmade och jag hade 2-3 större anfall i månaden (som krävde starkare medicin) så tillslut plockades gallblåsan (och dess 30 stenar)  bort med titthålskirurgi. Opererades på morgonen, fick åka hem på kvällen.

Jag har inte haft några större problem med min LCHF-kost sen gallblåsan togs bort men ibland kan jag känna av att galla "rinner till" vilket kan ge behov av att snabbt uppsöka en toalett ;-)

Så för min del var operation att föredra då jag hade dagliga besvär (men hade jag aldrig gått på lågfett/lågkaloridiet så kanske jag aldrig hade samlat på mig så mycket stenar...who knows?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt med din väns gallblåsa Liniloto.

Man har fått intrycket att det är lågt intag av fett som gör att folk får problem med gallblåsan.

Hur står det till med din vän på den fronten?

Om det nu är så att din vän inte är intresserad av att äta några större mängder fett har kanske läkaren rätt i att fördelarna med en operation överskiner nackdelarna.

"De flesta kan tydligen fortsätta att äta och leva som vanligt även utan gallblåsan."

Det kan ju få en att misstänka att de flesta som opererar bort gallblåsan inte behöver den, d.v.s de äter inte speciellt mycket fett.

[..] Man har ju tom. upptäckt att exvis blindtarmen fyller sin funktion och nu tar man nog inte längre bort som rutinåtgärd när man ändå är där och opererar annat.......  Allt i våra kroppar finns där nog av en viss anledning!

Intressant om blindtarmen, det hade jag inte hört förut!

Har du någon mer information på ämnet?

M.v.h.

OO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min vän har provat LCHF (och har köpt konceptet) och kanske var det den ökade genomströmningen i gallblåsan som fick stenarna att röra på sig. Min förhoppning är att han ska vilja och kunna fortsätta med LCHF när stenarna (och gallblåsan) tagits bort. Det verkar ju dock som om ni är flera här som klarar det. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Eftersom "äta som vanligt", precis som olleolle är inne på, för de flesta innebär att man inte äter lika mycket fett som LCHF är det just den biten jag gärna skulle vilja veta mer om. Flera av er här inne berättar om diarré och det låter ju som en tråkig effekt, men ändå inget som avskräcker er från LCHF? Äter ni flera mindre måltider istället - eller hur får ni i er tillräckligt med fett? Fungerar vissa fetter bättre än andra?

ego - när du säger att du känner att "galla rinner till" - är det när du ätit fett, eller när som helst? Som jag förstått det rinner gallan direkt från levern till tarmen när man saknar gallblåsa, men sker produktionen hela tiden eller "vid behov"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mamma som under många år varit fettskrämd hade väldiga besvär med sin galla, fick ofta ont på nätterna, men jag tror inte det var tal om någon operation. Hon har nu ätit LCHF i fem år drygt och gallstensanfallen har försvunnit. Men "fuskar" hon någon gång, så får hon ofta lite ont och obehag igen, vilket hon lindrar med att dricka hett vatten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant om blindtarmen, det hade jag inte hört förut!

Har du någon mer information på ämnet?

M.v.h.

OO

Blindtarmen är egentligen bara en utbuktning av tarmen precis där tjocktarmen och tunntarmen möts. Det som ibland blir inflammerat är Appendix, en liten smal utväxt från blindtarmen som innehåller fullt med immunförsvarsceller. Man tror att den antagligen har något med upplärningen av immunsystemet i vår kropp att göra. Dock kan den lätt bli inflammerad pga att den just innehåller så många immunförsvarsceller (en inflammation är alltid en överaktivering av immunceller). Detta kan på kvinnor sprida sig till äggstockarna, som ligger nära, eller ge starka smärtor. Man tar därför helst bort denna när den är inflammerad då den ligger nära andra viktiga organ (tarm, äggstockar ). Oftast skärs även en bit av det vi kallar blntarmen bort, för att radikalt få bort inflammationen.

Jag har ingen källa pågrund av att jag lärt det av min utbildning ^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.annahallen.se/ Hon skriver så bra och lättförståeligt...

Levern producerar galla, jag kommer att kalla det för gallvätska så vi inte bandar ihop det med gallan som är själva gallblåsan. Detta betyder att du har gallvätska till tunntarmen även om du har opererat bort gallblåsan. Gallblåsan är bara en lagringsplats och läser du i en fysiologibok så står det ”Avlägsnande av gallblåsan skapar emellertid endast små problem”. Trots detta är det många som felaktigt tror att de inte kan eller får äta fett när gallblåsan är bortopererad.

Det som händer när gallblåsan är bortopererad är att lagringsplatsen är borttagen, så behöver du en mycket stor mängd kan det hända att du helt enkelt fattas gallvätska. Det innebär naturligvis problem. Hinner inte tunntarmen dela upp näringsämnena och ta upp dem så hamnar de i tjocktarmen där de inte ska vara. Detta brukar resultera i magknip och diarré.

Hur mycket gallvätska som ska släppas ut styrs av CCK. CCK styr även över lipas som kommer från sköldkörteln. Detta betyder att om din gallvätska inte helt räcker till så finns det även ett enzym, lipas, som tar hand om fettet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Det finns så mycket kunskap och erfarenhet att lära sej av här på forumet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser i en artikel:

"Kvinnan uppger att hon trots regelbunden motion och förnuftig kosthållning ändå går upp i vikt. Patienten hoppades av läkaren få svar på om hennes kropp lagrar fett som en bieffekt av en galloperation som hon gått igenom.

Kvinnan har genomgått flera provtagningar utan att få någon förklaring till sin viktuppgång. Därför ville hon få rådgivning. Till läkarbesöket tog hon med sig utskrifter av egna efterforskningar på internet om sambanden mellan galloperationen och kroppsvikten."

När jag söker vidare på detta hittar jag flera personer med liknande erfarenheter, men inget om varför det blir så. Någon som vet mera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg