Peter B Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Den kanske viktigaste anledningen för mig att gå över till LCHF är att jag vet att mitt fasteblodsocker vid hälsotester legat strax över "normalintervallet" (mellan 6-7 mmol/L). Jag hade hoppats att på strikt LCHF kost skulle blodsockret hamna strax under 5 mmol/L, men det verkar inte hända. Se grafer nedan. Sedan årsskiftet (1/5) har jag hållt mig till strikt LCHF. Har jag varit för optimistisk angående blodsockret? Finns det anledning att anta att det kan gå ner mer om jag fortsätter att vara strikt? (Jag inser den andra fördelen med strikt LCHF, blodsockret efter en måltid går i princip aldrig över 8 mmol/L) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Kallas för stabilt blodsocker! Och som väl är så fyller man inte 50 så många gånger i livet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Jo, men stabilt högt med tanke på hur strikt jag äter. Jag tänkte hålla i den strikta LCHF dieten tills jag "etablerat" mig på mitt viktmål, ca BMI=22, jag är i princip där nu, sen skulle jag gärna äta en kost med 50-100 gram kolhydrater om dagen...men jag får väl se vad det innebär för blodsockret.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag tror vi får leva med det. Jag ligger mellan 5,7 och 6,8 och har kört strikt i ett år med några undantag (jul m.m.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Tränar eller motionerar du? Har du kollat fasteinsulin och/ eller c-peptid så du vet vilken insulinkapacitet du har? Har du tillräckligt med insulin så tyder ju sockret på att du har låg insulinkänslighet och den kan du ju påverka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Jag tror vi får leva med det. Jag ligger mellan 5,7 och 6,8 och har kört strikt i ett år med några undantag (jul m.m.). Ja, det verkar ju låta åt det hållet, det känns ju både bra och lite trist samtidigt, bra eftersom man kanske hunnit reagera på blodsockret relativt tidigt, trist eftersom det inte verkar gå att bli helt "botad". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Tränar eller motionerar du? Har du kollat fasteinsulin och/ eller c-peptid så du vet vilken insulinkapacitet du har? Har du tillräckligt med insulin så tyder ju sockret på att du har låg insulinkänslighet och den kan du ju påverka. Ja, under den här prioden har jag kört ca 4 spinningpass i veckan, normalt ligger jag på 2-3 pass i veckan. Jag tar tacksamt emot tips på tester som man ska tigga till sig hos husläkaren, för jag misstänker att fasteglukoset och även Hba1c kommer se ganska OK ut så länge jag håller mig till LCHF....så det finns relevanta tester för att mäta insulinnivåerna? Jag borde förstås ha testat mina värden innan jag började med strikt LCHF, men nu blev det inte så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Ja, under den här prioden har jag kört ca 4 spinningpass i veckan, normalt ligger jag på 2-3 pass i veckan. Jag tar tacksamt emot tips på tester som man ska tigga till sig hos husläkaren, för jag misstänker att fasteglukoset och även Hba1c kommer se ganska OK ut så länge jag håller mig till LCHF....så det finns relevanta tester för att mäta insulinnivåerna? Jag borde förstås ha testat mina värden innan jag började med strikt LCHF, men nu blev det inte så. Det finns flera andra här som fått fasteinsulin och c-peptid mätt på sin vårdcentral. Jag har föreslagit en särskild avdelning i forumet där alla trådar som har koppling till sjukvården kan ligga men jag vet inte om dom som sköter forumet har sett det. Samma frågor kommer upp gång på gång och trådarna ligger spridda i hela forumet. Använder du nikotin i någon form? Tar du något läkemedel? Stressar du? Tänkte om det kan påverka sockret. Har du någon bukfetma? Mätte du blodsockret efter måltid innan du började med LCHF? När på morgonen har du mätt sockret? Är det du själv som mätt det hemma eller har du mätt det på vårdcentralen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Mäter ni blodsockret på morgonen och noterar ett högre värde beror det på det sk "gryningsfenomenet" dvs att kroppen ökar på bildningen av glukos (glukoneogenesen) helt enkelt för att väcka er Det är isf knappast nåt man behöver oroa sig för Kolla däremot upp hur du ligger i Hba1c som nog bättre skvallrar om hur du mår med diabetesen Dessutom ser värdena på din kurva riktigt låga och stabila ut (om det nu är morgonvärden) http://matfrisk.blogspot.se/2008/06/gryningsfenomenet.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Mäter ni blodsockret på morgonen och noterar ett högre värde beror det på det sk "gryningsfenomenet" dvs att kroppen ökar på bildningen av glukos (glukoneogenesen) helt enkelt för att väcka er Det är isf knappast nåt man behöver oroa sig för Kolla däremot upp hur du ligger i Hba1c som nog bättre skvallrar om hur du mår med diabetesen Dessutom ser värdena på din kurva riktigt låga och stabila ut (om det nu är morgonvärden) http://matfrisk.blogspot.se/2008/06/gryningsfenomenet.html Det var just gryningsfenomenet jag tänkte på när jag frågade om Peter mätt hemma eller på vårdcentralen. När det gäller HbA1c så är ju frågan hur mycket det ger när man äter LCHF. Känner du till aspekterna på det? Peter har ju heller inte skrivit att han har fått diagnosen diabetes utan bara att han haft ett förhöjt värde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har diabetes 2 sedan 1992. För cirka 1,5 aar sedan började jag med LCHF. Jag har gaatt ner 22 kg och har nu BMI 25. Mina sockervärden har minskat avsevärt, efter maaltid cirka 8, vilket jag ju är nöjd med, men fastevärdet ligger ofta mellan 6 och 7, sällan under 6. Det gäller inte bara paa morronen före frukost utan även före lunch samt paa kvällen 5-6 timmar efter senaste maal. Har använt metformin (3 x 850 mgr) men det hjälper inte. Det paaverkar överhuvudtaget inte mitt blodsocker längre. HbA1c är 4,7. Ketonvärdet ligger kring 1,5. Det tycks inte vara möjligt att faa ner blodsockervärdet fastande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Det var just gryningsfenomenet jag tänkte på när jag frågade om Peter mätt hemma eller på vårdcentralen. När det gäller HbA1c så är ju frågan hur mycket det ger när man äter LCHF. Känner du till aspekterna på det? Peter har ju heller inte skrivit att han har fått diagnosen diabetes utan bara att han haft ett förhöjt värde. Jag är medveten om gryningsfenomenet och det bekräftas av att jag 6 timmar efter lunch mäter under 6. Problemet är läkaren som blir bekymrad av värden över 6 i fastesocker på morgonen. Jag har lämnat prover idag i samband med årliga kontrollbesiktningen så vi får se vad HbA1c säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag är medveten om gryningsfenomenet och det bekräftas av att jag 6 timmar efter lunch mäter under 6. Problemet är läkaren som blir bekymrad av värden över 6 i fastesocker på morgonen. Jag har lämnat prover idag i samband med årliga kontrollbesiktningen så vi får se vad HbA1c säger. Frågan är om gryningsfenomenet sitter i så länge att du hinner till vårdcentralen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Frågan är om gryningsfenomenet sitter i så länge att du hinner till vårdcentralen? Det får vi se Det dröjde 2 timmar innan proverna togs efter att jag klev upp. Fortfarande fastande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Det finns flera andra här som fått fasteinsulin och c-peptid mätt på sin vårdcentral. Jag har föreslagit en särskild avdelning i forumet där alla trådar som har koppling till sjukvården kan ligga men jag vet inte om dom som sköter forumet har sett det. Samma frågor kommer upp gång på gång och trådarna ligger spridda i hela forumet. Använder du nikotin i någon form? Tar du något läkemedel? Stressar du? Tänkte om det kan påverka sockret. Har du någon bukfetma? Mätte du blodsockret efter måltid innan du började med LCHF? När på morgonen har du mätt sockret? Är det du själv som mätt det hemma eller har du mätt det på vårdcentralen? Jag har bara mätt hemma, förutom tidigare hälsotester då jag haft värden strax över 6. Jag mäter då och då på kvällarna innan jag går och lägger mig , typ 5 timmar efter måltid och det ger ungefär samma värden som de på morgonen. Jag har tyvärr inte några referensvärden sedan tidigare. Röker inte och stressar inget märkvärdigt mycket. Mitt BMI är idag 21.9 så all tidigare bukfetma är borta. När man läser svaren ovan får jag intrycket att det verkar kört att sänka sitt blodsocker ytterligare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Men du har ju ett lågt och stabilt blodsocker, varför vill du hamna i ett hypoglykemiskt tillstånd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har bara mätt hemma, förutom tidigare hälsotester då jag haft värden strax över 6. Jag mäter då och då på kvällarna innan jag går och lägger mig , typ 5 timmar efter måltid och det ger ungefär samma värden som de på morgonen. Jag har tyvärr inte några referensvärden sedan tidigare. Röker inte och stressar inget märkvärdigt mycket. Mitt BMI är idag 21.9 så all tidigare bukfetma är borta. När man läser svaren ovan får jag intrycket att det verkar kört att sänka sitt blodsocker ytterligare? Det är ju inte så jättehögt men jag skall fundera lite men nu måste jag sova. Du kan ju prova att mäta när du går upp på morgonen och sedan gå en promenad eller cykla på träningscykel om du har någon och sedan mäta igen. Om du klarar det på fastande mage. Exakt hur lång tid du skall gå eller cykla vet jag inte men en halvtimme är kanske lagom. Det får ju inte vara så du blir utsvulten för då kan det nog bli stresshormoner som höjer sockret. Det kan ju vara intressant att prova efter en stunds normala morgonrutiner också innan frukost. Sedan vore det ju bra om du fick kollat fasteinsulin och c-peptid så du får veta hur mycket insulin du har i kroppen. Det skulle ju också vara intressant att veta vad friska personer normalt har för fasteblodsocker när dom äter så strikt LCHF så dom får ketoner. (Här är jag på okänd mark så jag vet inte om jag uttryckt mig rätt men du har ju ett diagram med ketoner.) Sedan har du ju inte ätit LCHF så länge än och jag vet inte hur snabbt man blir av med fettet i levern. Jag vet inte om det försvinner helt med LCHF heller men så länge vikten minskar så borde det väl minska. Det här kanske andra kan svara på. Jag har för mig att fett i levern är huvudorsaken till högt morgonsocker men är inte helt säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Men det ligger ju på runt 5,5 när jag kör en mycket strikt LCHF, personligen skulle jag vilja om det gick att äta en mer liberal LCHF kost men då är jag orolig för att fastevärdena kommer att hamna en bit över 6 och det är väl onödig högt med högt? ...så jag tänkte kanske lite enfaldigt att man kunde få kroppen att "friskna" till genom att äta strikt under en period? tänker jag fel på nåt sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Det är ju inte så jättehögt men jag skall fundera lite men nu måste jag sova. Du kan ju prova att mäta när du går upp på morgonen och sedan gå en promenad eller cykla på träningscykel om du har någon och sedan mäta igen. Om du klarar det på fastande mage. Exakt hur lång tid du skall gå eller cykla vet jag inte men en halvtimme är kanske lagom. Det får ju inte vara så du blir utsvulten för då kan det nog bli stresshormoner som höjer sockret. Det kan ju vara intressant att prova efter en stunds normala morgonrutiner också innan frukost. Sedan vore det ju bra om du fick kollat fasteinsulin och c-peptid så du får veta hur mycket insulin du har i kroppen. Det skulle ju också vara intressant att veta vad friska personer normalt har för fasteblodsocker när dom äter så strikt LCHF så dom får ketoner. (Här är jag på okänd mark så jag vet inte om jag uttryckt mig rätt men du har ju ett diagram med ketoner.) Sedan har du ju inte ätit LCHF så länge än och jag vet inte hur snabbt man blir av med fettet i levern. Jag vet inte om det försvinner helt med LCHF heller men så länge vikten minskar så borde det väl minska. Det här kanske andra kan svara på. Jag har för mig att fett i levern är huvudorsaken till högt morgonsocker men är inte helt säker. Tack för att du tar dig tid och fundera , jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad fasteinsulin och c-peptid skulle säga? Jag får googla lite, jag ska absolut ta kontakt med vårdcentralen och diskutera tester, längre fram, men jag tänkte att då ska jag vara mera kunnig så att jag förstår vad det är jag testar och vad olika resultat av testerna innebär. Jag kanske också gör ytterligare en del egentester typ återgår till en kost på ca 100 gram kolhydrater om dagen och se vad det innebär för blodsockret och vikten. Jag har tagit en del blodsockertester vid andra tillfällen på dagen men när man äter strikt LCHF verkar det vara en synnerligen "trist" historia, det ligger konsekvent mellan 6-8 efter måltider och efter några timmar kryper det ner till 6 eller strax därunder. Jag har vid något tillfälle testat efter spinningpass, det ligger snarare lite högre då, typ strax över 7. Men det är typ 2-3 gånger jag gjort det och jag litar inte riktigt på enstaka tester. Förresten så är det ingen som berömt mig för de snygga graferna jag lyckats göra, är lite stolt själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Altså när du inte har ett högt insulin som pressar ner blodsockret och glukagon som stimulerar både glukoneogenes och glykogenolys så ligger det där som kroppen vill ha det! Du tänker fel.. har du kroniskt högre eller lägre blodsocker har du fel på regleringen, tex insulinresistens eller en överaktiv bukspottkörtel. Du har ett himla stabilt blodsocker där kroppen vill ha det, kolisätarnas blodsocker svajar hela tiden upp och ner.. ungefär som på din 50årsdag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 År det så att kollisätarnas fasteblodsocker svajar? (mina värden i grafen är ju enbart värden innan frukost)? Så du tror inte att fastevärdet kommer att stiga om jag går upp från nuvarande konsumtion på ca 10g kolhydrater till 70-100g kolhydrater (som jag egentligen vill äta när jag avslutat min period av viktnedgång) som jag inbillar mig är ganska idealiskt konsumtion för en "frisk" person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Tack för att du tar dig tid och fundera , jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad fasteinsulin och c-peptid skulle säga? Jag får googla lite, jag ska absolut ta kontakt med vårdcentralen och diskutera tester, längre fram, men jag tänkte att då ska jag vara mera kunnig så att jag förstår vad det är jag testar och vad olika resultat av testerna innebär. Jag kanske också gör ytterligare en del egentester typ återgår till en kost på ca 100 gram kolhydrater om dagen och se vad det innebär för blodsockret och vikten. Jag har tagit en del blodsockertester vid andra tillfällen på dagen men när man äter strikt LCHF verkar det vara en synnerligen "trist" historia, det ligger konsekvent mellan 6-8 efter måltider och efter några timmar kryper det ner till 6 eller strax därunder. Jag har vid något tillfälle testat efter spinningpass, det ligger snarare lite högre då, typ strax över 7. Men det är typ 2-3 gånger jag gjort det och jag litar inte riktigt på enstaka tester. Förresten så är det ingen som berömt mig för de snygga graferna jag lyckats göra, är lite stolt själv. Mina förslag om mätningar på morgonen syftar till att ta reda på hur mycket gryningsfenomenet påverkar ditt morgonsocker. Att testa som jag föreslog kan eventuellt ge mer information. Att det ligger högre efter spinningen beror antagligen på stresshormoner. Det var därför jag skrev att du inte skulle röra dig så det blev stress om du mäter som jag föreslog på morgonen. Det är normalt att det produceras stresshormoner under ett intensivt träningspass. Det är bra för hälsan eftersom kroppen då lär sig att hantera stresshormoner. En person som konditionstränar har sedan mycket lättare att eliminera stresshormoner ur blodet och mår inte alls lika dåligt av psykisk stress som dom som inte tränar. Det som är svårt är att det inte finns så mycket information om hur blodsockret beter sig när man äter LCHF. Jag läste om en blandkostare som hade 7-10 i morgonsocker och efter en promenad hade han 3-4. Det var dock efter att ätit på dagen och då har ju kroppen dragit igång sin insulinproduktion när man äter blandkost. Jag skall skaffa en blodsockermätare och kolla lite på mig själv. Det skall bli intressant. Jag har i alla fall fler förslag att testa på lut men man får ta ett steg i taget annars är det svårt att få struktur på testandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Mina förslag om mätningar på morgonen syftar till att ta reda på hur mycket gryningsfenomenet påverkar ditt morgonsocker. Att testa som jag föreslog kan eventuellt ge mer information. Att det ligger högre efter spinningen beror antagligen på stresshormoner. Det var därför jag skrev att du inte skulle röra dig så det blev stress om du mäter som jag föreslog på morgonen. Det är normalt att det produceras stresshormoner under ett intensivt träningspass. Det är bra för hälsan eftersom kroppen då lär sig att hantera stresshormoner. En person som konditionstränar har sedan mycket lättare att eliminera stresshormoner ur blodet och mår inte alls lika dåligt av psykisk stress som dom som inte tränar. Det som är svårt är att det inte finns så mycket information om hur blodsockret beter sig när man äter LCHF. Jag läste om en blandkostare som hade 7-10 i morgonsocker och efter en promenad hade han 3-4. Det var dock efter att ätit på dagen och då har ju kroppen dragit igång sin insulinproduktion när man äter blandkost. Jag skall skaffa en blodsockermätare och kolla lite på mig själv. Det skall bli intressant. Jag har i alla fall fler förslag att testa på lut men man får ta ett steg i taget annars är det svårt att få struktur på testandet. Just det, det är värt att påpeka att en stor anledning till att jag gör alla dessa tester själv är att jag tycker att det är lärorikt, intressant och kul helt enkelt. Det jag börjat fundera över nu är vilka tester som "räknas"? Om man beter sig på ett visst sätt kanske man får ett riktigt lågt värde (typ efter en behaglig långpromenad på morgonen), men är det rätt värde? Jag har för mig att jag läst att om man vid två tillfällen har ett morgonvärde på över 7.0 så har man per definition diabetes typ 2, är det ett korrekt sätt ställa en diagnos? (isåfall skulle jag redan "ha" diabetes typ 2). Men jag har ju å andra sidan många värden under 6 på morgonen, är det dessa man ska räkna istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Just det, det är värt att påpeka att en stor anledning till att jag gör alla dessa tester själv är att jag tycker att det är lärorikt, intressant och kul helt enkelt. Det jag börjat fundera över nu är vilka tester som "räknas"? Om man beter sig på ett visst sätt kanske man får ett riktigt lågt värde (typ efter en behaglig långpromenad på morgonen), men är det rätt värde? Jag har för mig att jag läst att om man vid två tillfällen har ett morgonvärde på över 7.0 så har man per definition diabetes typ 2, är det ett korrekt sätt ställa en diagnos? (isåfall skulle jag redan "ha" diabetes typ 2). Men jag har ju å andra sidan många värden under 6 på morgonen, är det dessa man ska räkna istället? För att kunna säga något om det måste man nog först ta reda på vad som är normalt när man äter LCHF. Om du söker på LCHF och fasteglukos och/ eller blodsocker så kanske du kan få en bild av det. Hur stor skillnad det blir efter en promenad på fastande mage vet jag ju inte men hos en blandkostare blir det ju ett bättre startvärde om man får ner blodsockret före frukost. Dina värden har ju inte varit över 7 så många gånger men vid 50-års firandet blev det ju ett rejält skutt. Om det beror på att du är känsligare för kolhydrater när du äter LCHF eller om du skulle ha fått en sådan topp ändå är ju inte lätt att veta. Har inte tid just nu att tänka tillräckligt så det blev kanske lite magert men kruxet för mig är att jag inte vet hur fastesockret uppför sig när man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 För att kunna säga något om det måste man nog först ta reda på vad som är normalt när man äter LCHF. Om du söker på LCHF och fasteglukos och/ eller blodsocker så kanske du kan få en bild av det. Hur stor skillnad det blir efter en promenad på fastande mage vet jag ju inte men hos en blandkostare blir det ju ett bättre startvärde om man får ner blodsockret före frukost. Dina värden har ju inte varit över 7 så många gånger men vid 50-års firandet blev det ju ett rejält skutt. Om det beror på att du är känsligare för kolhydrater när du äter LCHF eller om du skulle ha fått en sådan topp ändå är ju inte lätt att veta. Har inte tid just nu att tänka tillräckligt så det blev kanske lite magert men kruxet för mig är att jag inte vet hur fastesockret uppför sig när man äter LCHF. Jag har börjat "googla" lite, man blir mycket förvånad över hur lite "säker" kunskap det verkar finnas på området, med tanke på hur utbrett problemet med "begynnande" diabetes typ 2 verkar vara. Hittade bl a en artikel där det står att promenader inte lönar sig ur blodsockersynpunkt, dock möjligtvis mer intervallbaserade promenader... ( http://diabetesdoc.bloggsida.se/motion/easd-berlin-dag-3-att-valja-ratt-motion ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag är diabetiker T2, 61 år och äter strickt LCHF.Tar 2 stk metformin och 6 IE insulin pr dag (låg medicinering). Jaghar länge forsökt att bli helr medicinfri – och tror att jag ärnära att lyckas nå. Som jag förstår så finns två sätt at styradiabetes förutan medicinering: kost och motion. Kosten genom att minimera kolhydraterna (dvs. LCHF).För många räcker detta till at normalisera BS; men inte för mig. Verktyg nr 2 är motion för att förbättrainsulinkänsligheten / mindska resistensen. Jag har motionerat rätt mkt. i 1½ års tid :minimum 2 timmar pr. vecka med rätt tungt och intensivtviktlyftningsprogram (i hold med tuff coach!) + dagliga promenader.Och endå var mitt långtids BS på drygt 8. För ett par veckor sensåg jag ett mkt intressant program från BBC: The Truth aboutExersice. Tyvärr går det bara att se snuttar numera um du googlar.Men det finns mkt om metoden som programmet handlade om. Jag förståratt programmet har visats i svensk TV. Det handlar om High Intensity Interval Training (HIIT) och det påstås att förbättrainsulinkänsligheten med 24 – 40 % hos friska unga män. Jag har inte hittat evidens för hur det verkar på medelålders diabetiker. Men min egen – korta – erfarenhet är att det verkar mkt bra. Jag harbara hållit på i 10 dagar, men resultatet är än så längeförvånansvärt. Jag har inte fått mätt langtids BS (måste välgå ett par månader), men mitt BS, som jag själv mäter 7gånger/dag, ligger numera mellan 5,5 och 8. Fastande 5,5 – 6 ochendast 8 under kort period efter mat. Jag har sett flera beskrivningar av HIIT; f.ex:http://www.healthhabits.ca/2009/01/28/hiit-training-the-cure-for-insulin-resistance-type-2-diabetes-metabolic-disease-and-obesity/ Jag praktiserar det som BBC programmet beskrev (och som var udvecklat ochkontrollerat af universitetsforskare). Jag har en motionscykelhemma, model äldre och helt mekanisk , men det går bra med den. Programmet är mkt enkelt: uppvärming ett par min; 20 sekunder där du ger altdu har; vila/mkt lungt cyklande (om du orkar ) en minut; sen åter 20sek där du ger alt; paus og sen en gång till. Altså: 3 ggr. 20 sekpå allarhögsta intensivitet og mellanliggande kort vila. Dettaskall göras 3 ggr/vecka. (Jag kör varje dag). Rätt udfört tar det 5 min. - och du är totalt slut efteråt , menresultaten har som sagt varit över al förväntan. Jag ãr medvetenom den korta tiden, men ville endå dela med mig av min erfarenhet. Diabetes är inget att leka med och vetskap om alt som fungerar bör spridas.Roligt att få höra om andra har erfarenheter av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Intressant och läsa vad du berättar...jag har ju ingen säker koll på vad mitt fasteblodsocker ligger "utan" LCHF men jag misstänker mellan 6,5 -7,5 med LCHF ligger det mellan 5.2 -6.2. Jag ska undersöka detta vidare på mig själv . Man kan ju tycka att blodsockret ser bra ut för mig med LCHF...och det gör det väl också ...MEN....under den här perioden från 1:a januari har jag : 1. Minskat min vikt från ca 85 kg --> 75 Kg. 2. Tränat högintensiva intervaller (nära maxpuls) ca 4-5 ggr /vecka (spinning) 3. Ätit LCHF med ca 10g kolhydrater/dag Punkten 3 verkar ge en omedelbar effekt och sänka fasteblodsockret med ca 1 mmol/L men sen verkar det inte hända något mer..enligt de teorier jag läst om borde mina åtgärder lett till ytterligare minskning av "sockret"..men hitills har det inte inträffat för mig...det kan ju vara så att jag nått min "lägsta nivå" men det känns inte helt rimligt.... Kul att din "intervall" träning verkar fungera för dig ...ska bli intressant och höra hur många "enheter" du kan sänka blodsockret med den metoden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har börjat "googla" lite, man blir mycket förvånad över hur lite "säker" kunskap det verkar finnas på området, med tanke på hur utbrett problemet med "begynnande" diabetes typ 2 verkar vara. Hittade bl a en artikel där det står att promenader inte lönar sig ur blodsockersynpunkt, dock möjligtvis mer intervallbaserade promenader... ( http://diabetesdoc.bloggsida.se/motion/easd-berlin-dag-3-att-valja-ratt-motion ) Det är troligt att dom tittat på om promenaderna förbättrade fasteblodsockret. När det gäller mitt förslag att mäta efter en promenad på morgonen så var det för att se om blodsockret sjönk just då. Motion som förbättrar fasteblodsockret måste nog förbättra insulinkänsligheten och då krävs intensivare träning. Har dock hört om en kvinna som promenerade bort sin diabetes också så allt är nog inte svart eller vitt. Sedan är ju studien också gjort på människor som äter blandkost. Carl-August föreslår ju HIIT-träning men du kör ju redan spinning så frågan är vad det gör. Jag har dock funderat på om diabetiker behöver träna oftare för att höja insulinkänsligheten men jag vet inte. Hur lång tid brukar det gå mellan din senaste måltid och ditt spinningpass? Hur var det med det innan du började med LCHF? Jag tränar hemma på träningscykel och tycker det verkar som om matintaget både före och efter träning har stor betydelse för vilken effekt passet får på insulinkänsligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag är diabetiker T2, 61 år och äter strickt LCHF. Tar 2 stk metformin och 6 IE insulin pr dag (låg medicinering). Jag har länge forsökt att bli helr medicinfri – och tror att jag är nära att lyckas nå. Som jag förstår så finns två sätt at styra diabetes förutan medicinering: kost och motion. Kosten genom att minimera kolhydraterna (dvs. LCHF). För många räcker detta till at normalisera BS; men inte för mig. Verktyg nr 2 är motion för att förbättra insulinkänsligheten / mindska resistensen. Jag har motionerat rätt mkt. i 1½ års tid : minimum 2 timmar pr. vecka med rätt tungt och intensivt viktlyftningsprogram (i hold med tuff coach!) + dagliga promenader. Och endå var mitt långtids BS på drygt 8. För ett par veckor sen såg jag ett mkt intressant program från BBC: The Truth about Exersice. Tyvärr går det bara att se snuttar numera um du googlar. Men det finns mkt om metoden som programmet handlade om. Jag förstår att programmet har visats i svensk TV. Det handlar om High Intensity Interval Training (HIIT) och det påstås att förbättra insulinkänsligheten med 24 – 40 % hos friska unga män. Jag har inte hittat evidens för hur det verkar på medelålders diabetiker. Men min egen – korta – erfarenhet är att det verkar mkt bra. Jag har bara hållit på i 10 dagar, men resultatet är än så länge förvånansvärt. Jag har inte fått mätt langtids BS (måste väl gå ett par månader), men mitt BS, som jag själv mäter 7 gånger/dag, ligger numera mellan 5,5 och 8. Fastande 5,5 – 6 och endast 8 under kort period efter mat. Jag har sett flera beskrivningar av HIIT; f.ex: http://www.healthhabits.ca/2009/01/28/hiit-training-the-cure-for-insulin-resistance-type-2-diabetes-metabolic-disease-and-obesity/ Jag praktiserar det som BBC programmet beskrev (och som var udvecklat och kontrollerat af universitetsforskare). Jag har en motionscykel hemma, model äldre och helt mekanisk , men det går bra med den. Programmet är mkt enkelt: uppvärming ett par min; 20 sekunder där du ger alt du har; vila/mkt lungt cyklande (om du orkar ) en minut; sen åter 20 sek där du ger alt; paus og sen en gång till. Altså: 3 ggr. 20 sek på allarhögsta intensivitet og mellanliggande kort vila. Detta skall göras 3 ggr/vecka. (Jag kör varje dag). Rätt udfört tar det 5 min. - och du är totalt slut efteråt , men resultaten har som sagt varit över al förväntan. Jag ãr medveten om den korta tiden, men ville endå dela med mig av min erfarenhet. Diabetes är inget att leka med och vetskap om alt som fungerar bör spridas. Roligt att få höra om andra har erfarenheter av detta. Det är intressant att HIIT-träning gett så mycket bättre resultat på insulinkänsligheten än dina tunga intensiva styrketräningspass. Jag har den senaste tiden sökt information om i vilken utsträckning styrketräning höjer insulinkänsligheten och har just hittat en studie som säger att den höjs en hel del. Har dock hört tidigare att uthållighetsträning höjer insulinkänsligheten mer och ditt resultat tyder ju på det. Det skulle vara intressant att få höra lite mer om hur dina styrkepass ser ut. Du skriver ju att dom är intensiva. Vad innebär det? Innebär strikt LCHF att du äter lika lite kolhydrater som Peter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Det träning gör för blodsockerkontrollen är att öka antalet GLUT4! GLUT4 är framförallt muskelcellernas glukostransportkanaler.. och de påverkas antingen av insulin eller av cellens interna behov av glukos. De är med andra ord hastighetsregleringen vad gäller tillförsel av glukos till musklecellerna. Och träning påverkar på så sätt att det bildas fler, om man tränar så man tar ut sig.. dvs att man tränar så att det behöver tillföras mer glukos per tidsenhet. En annan aspekt med träning och blodsocker är att det är bra att förbruka en del av det intracellulära glukosen, då det ger att det krävs mindre insulin för att transportera mer glukos in i cellen. Sen så.. det där med normalt blodsocker.. det är vad det är när man är frisk, halten ligger i fastande tillstånd rätt konstant.. och man får skilja på när glukos förs från tarmen till där det skall lagras och när inget glukos längre tillförs externt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Det är intressant att HIIT-träning gett så mycket bättre resultat på insulinkänsligheten än dina tunga intensiva styrketräningspass. Jag har den senaste tiden sökt information om i vilken utsträckning styrketräning höjer insulinkänsligheten och har just hittat en studie som säger att den höjs en hel del. Har dock hört tidigare att uthållighetsträning höjer insulinkänsligheten mer och ditt resultat tyder ju på det. Det skulle vara intressant att få höra lite mer om hur dina styrkepass ser ut. Du skriver ju att dom är intensiva. Vad innebär det? Innebär strikt LCHF att du äter lika lite kolhydrater som Peter? Det är intressant att HIIT-träning gett så mycket bättre resultat på insulinkänsligheten än dina tunga intensiva styrketräningspass. Jag har den senaste tiden sökt information om i vilken utsträckning styrketräning höjer insulinkänsligheten och har just hittat en studie som säger att den höjs en hel del. Har dock hört tidigare att uthållighetsträning höjer insulinkänsligheten mer och ditt resultat tyder ju på det. Det skulle vara intressant att få höra lite mer om hur dina styrkepass ser ut. Du skriver ju att dom är intensiva. Vad innebär det? Innebär strikt LCHF att du äter lika lite kolhydrater som Peter? Mitt kolhydratætande ligger på ungf 10-20 g/dag. Tja, hur skall jag beskriva styrketræningen objektivt så du kan jæmnføra....?? Jag ær med i et hold med mkt proffsig coach. Vi kør 1 timma 2 ggr/vecka. Många olika øvningar = hela kroppen. Dead-lift, squat, longies, bænkpress etc., etc. Utan att gå till ytterligheter blir vi uppmanade at øka vikterna till grænsen; alla på holdet ær øverens om att detta ær det bæsta, tyngsta, mest givande og mest proffsiga vi har varit med om....vet inte om det besvarar din fråga? Att styrketræningen har hjulpet på insulinsensitiviteten ær klart - HIIT har bara gett det en mkt tydlig økning. Just vad som påstås i omtalade BBC programmet - att HIIT ær spec bra før just insulinsensitivitet. Føreligger klar vetenskaplig evidens på det, vad angår friska unga mæn. Att det tydligen æven gæller mig som diabetiker ær jag mkt glad før . Ursækta danska bokstæverna....det går troligen at førstå endå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Mitt kolhydratætande ligger på ungf 10-20 g/dag. Tja, hur skall jag beskriva styrketræningen objektivt så du kan jæmnføra....?? Jag ær med i et hold med mkt proffsig coach. Vi kør 1 timma 2 ggr/vecka. Många olika øvningar = hela kroppen. Dead-lift, squat, longies, bænkpress etc., etc. Utan att gå till ytterligheter blir vi uppmanade at øka vikterna till grænsen; alla på holdet ær øverens om att detta ær det bæsta, tyngsta, mest givande og mest proffsiga vi har varit med om....vet inte om det besvarar din fråga? Att styrketræningen har hjulpet på insulinsensitiviteten ær klart - HIIT har bara gett det en mkt tydlig økning. Just vad som påstås i omtalade BBC programmet - att HIIT ær spec bra før just insulinsensitivitet. Føreligger klar vetenskaplig evidens på det, vad angår friska unga mæn. Att det tydligen æven gæller mig som diabetiker ær jag mkt glad før . Ursækta danska bokstæverna....det går troligen at førstå endå? Det jag egentligen undrade över var just intensiteten dvs antalet repetitioner. Ren styrketräning brukar ju vara mellan 8 och 15 repetioner medan uthållighetsträning är många repetitioner. När det gäller att öka insulinkänsligheten så har det mest handlat om uthållighetsträning typ löpning, spinning och annan konditionsträning. Först fick jag intrycket att styrketräningen inte sänkt ditt socker så mycket men nu skriver du att det också hjälpt. Berätta gärna lite mer. Jag läste om HIIT-träning första gången för kanske 5 år sedan och provade lite sporadiskt att köra snabbt på lätt belastning på träningscykeln några gånger på dagen. Alltså inte tills jag blev alldeles slut men jag kände ändå att jag blev piggare. Nu när du berättar om dina konkreta resultat så blev jag lite inspirerad att göra det mer strukturerat. Samtidigt har ju längre pass andra positiva effekter på kroppen så en kombination är säkert bra. Du skriver att du kollar blodsockret 7 gånger per dag. Aj, aj hur ser dina fingar ut? Sticker du dig varje gång eller hur går det till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Det jag egentligen undrade över var just intensiteten dvs antalet repetitioner. Ren styrketräning brukar ju vara mellan 8 och 15 repetioner medan uthållighetsträning är många repetitioner. När det gäller att öka insulinkänsligheten så har det mest handlat om uthållighetsträning typ löpning, spinning och annan konditionsträning. Först fick jag intrycket att styrketräningen inte sänkt ditt socker så mycket men nu skriver du att det också hjälpt. Berätta gärna lite mer. Jag läste om HIIT-träning första gången för kanske 5 år sedan och provade lite sporadiskt att köra snabbt på lätt belastning på träningscykeln några gånger på dagen. Alltså inte tills jag blev alldeles slut men jag kände ändå att jag blev piggare. Nu när du berättar om dina konkreta resultat så blev jag lite inspirerad att göra det mer strukturerat. Samtidigt har ju längre pass andra positiva effekter på kroppen så en kombination är säkert bra. Du skriver att du kollar blodsockret 7 gånger per dag. Aj, aj hur ser dina fingar ut? Sticker du dig varje gång eller hur går det till? Det programmet jag ær med i kallas: Pump it! Vet ej om det ær ngt standard som æven finns på svenska gym? Idéen ær at ha rætt tunga vikter och gøra rætt långsama øvningar/rørelser (jag varierar mellan 25 och 40 kg í de olika øvningarna). Rep ær typisk 3 x 10. Mitt långtids BS (som jag mæter 4 ggr/år på diabetesambulatoriet) gick marginelt ner efter att jag børjade styrketræna, vilket jag godskrev træningen; men varken jag eller min lækare var nøjda. Mht HIIT så har jag gjort en del på cross och løpning - utan mærkbara effekter (på BS), men jag anser att jag gjort fel (inte intensivt nog). Den HIIT instruktionen jag såg lægger stor vikt på att prestera absolut max (men altså bara i 20 sek x 3.....det ræcker - jag lovar!). Då fick jag pr omgående mycket mærkbara resultat. Men kom i håg: jag har bara hållit på i 11 dagar. Men jag ær øverlycklig og glad: mina BS værden ær perfeckta Jag tar ænn ngt med: 1 merformin morgon o kvæll + 6 IE insulin kvæll. Næsta blir att førsøka kvitta med Jag har fått ett schema från min lækare dær jag skall mæta BS: fastande, 1½ timme efter frukost; lunsjdags, 1½ timme efter lunsj; middagsdags, 1½ timme efter middag och sen vid læggdags = 7 ggr. (Jag æter inte altid dessa 3 mål om dagen: ofta bara fettkaffe på morgonen och sen middag på kvællen beroende på om jag ær hungrig eller ej (dock æven ofta 3 mål/dag)). Jag mæter æven ketoner 3 ggr/dag, men det går på samma stick som till BS Nja, jag har 10 fingrar - så med att variera imellan ær det inget problem Vet ej om Ni har annan praxis i Sverige, men jag tror at detta ær rætt vanlig praksis hær på Færøarna/Danmark - iaf før diabetiker som jobbar seriøst att få koll på diabetesen. Har mkt att tacka Kostdoktorn och andra før! Kan tyværr inte sæga det samma om almænna diabetesvården...... Jag sitter o småsjunger so glad jag ær - æntligen ser det ut at lyckas rejælt Må så bra dær borta i Avlånga Landet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik K Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag tror att det BBC-programet som nämns i tidigare inlägg fanns under en period i sin helhet på youtube. Och har det en gång funnits på internet, så finns det kvar... borde gå att hitta. Mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik K Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag tror att det BBC-programet som nämns i tidigare inlägg fanns under en period i sin helhet på youtube. Och har det en gång funnits på internet, så finns det kvar... borde gå att hitta. Mvh Erik Så var det... googla på "BBC the truth about exercise" byt till "videor" och så dyker det upp en massa alternativ. Allt från småklipp till hela programet som är en knapp timme långt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Det programmet jag ær med i kallas: Pump it! Vet ej om det ær ngt standard som æven finns på svenska gym? Idéen ær at ha rætt tunga vikter och gøra rætt långsama øvningar/rørelser (jag varierar mellan 25 och 40 kg í de olika øvningarna). Rep ær typisk 3 x 10. Mitt långtids BS (som jag mæter 4 ggr/år på diabetesambulatoriet) gick marginelt ner efter att jag børjade styrketræna, vilket jag godskrev træningen; men varken jag eller min lækare var nøjda. Mht HIIT så har jag gjort en del på cross och løpning - utan mærkbara effekter (på BS), men jag anser att jag gjort fel (inte intensivt nog). Den HIIT instruktionen jag såg lægger stor vikt på att prestera absolut max (men altså bara i 20 sek x 3.....det ræcker - jag lovar!). Då fick jag pr omgående mycket mærkbara resultat. Men kom i håg: jag har bara hållit på i 11 dagar. Men jag ær øverlycklig og glad: mina BS værden ær perfeckta Jag tar ænn ngt med: 1 merformin morgon o kvæll + 6 IE insulin kvæll. Næsta blir att førsøka kvitta med Jag har fått ett schema från min lækare dær jag skall mæta BS: fastande, 1½ timme efter frukost; lunsjdags, 1½ timme efter lunsj; middagsdags, 1½ timme efter middag och sen vid læggdags = 7 ggr. (Jag æter inte altid dessa 3 mål om dagen: ofta bara fettkaffe på morgonen och sen middag på kvællen beroende på om jag ær hungrig eller ej (dock æven ofta 3 mål/dag)). Jag mæter æven ketoner 3 ggr/dag, men det går på samma stick som till BS Nja, jag har 10 fingrar - så med att variera imellan ær det inget problem Vet ej om Ni har annan praxis i Sverige, men jag tror at detta ær rætt vanlig praksis hær på Færøarna/Danmark - iaf før diabetiker som jobbar seriøst att få koll på diabetesen. Har mkt att tacka Kostdoktorn och andra før! Kan tyværr inte sæga det samma om almænna diabetesvården...... Jag sitter o småsjunger so glad jag ær - æntligen ser det ut at lyckas rejælt Må så bra dær borta i Avlånga Landet Häftigt att du bor på Färöarna! Internet är fantastikt. Jag har läst en del deckare där dom beskriver det färöiska landskapet men så mycket mer känner jag inte till. För egen del har jag märkt att effekten på insulinkänsligheten när jag tränar är kopplad till vad jag äter innan och efter och när. När kör du dina Hur lång tid går det mellan mat före och efter dina HIIT-pass? Jo diabetiker sticker sig i fingrarna här med men en tjej som testat blodsockersvar efter diverse måltider skrev att hon inte kunde testa mer för det blev så många stick och hon testade nog en gång per dag. Karlar har dock betydligt bredare fingrar så för en kvinna med smala tunna fingrar bli det ju värre. Jag är inte diabetiker men jag har haft många symptom på att något var fel med blodsockerregleringen och jag tänker skaffa mig en blodsockermätare. Grattis till att du lyckats så bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Häftigt att du bor på Färöarna! Internet är fantastikt. Jag har läst en del deckare där dom beskriver det färöiska landskapet men så mycket mer känner jag inte till. För egen del har jag märkt att effekten på insulinkänsligheten när jag tränar är kopplad till vad jag äter innan och efter och när. När kör du dina Hur lång tid går det mellan mat före och efter dina HIIT-pass? Jo diabetiker sticker sig i fingrarna här med men en tjej som testat blodsockersvar efter diverse måltider skrev att hon inte kunde testa mer för det blev så många stick och hon testade nog en gång per dag. Karlar har dock betydligt bredare fingrar så för en kvinna med smala tunna fingrar bli det ju värre. Jag är inte diabetiker men jag har haft många symptom på att något var fel med blodsockerregleringen och jag tänker skaffa mig en blodsockermätare. Grattis till att du lyckats så bra! Jag æter høgst lite gran 1½ timma føre træning - oftast 3-4 timmar føre. Och sen ungf ½ eller 1 timme efter træning. Som sagt har jag då dyngnets høgsta BS værde.....men det sjunker till normalt efter kanske ett par timmar. Ser inget samband med vad jag har ætit føre - samma resultat. Før mig stæmmer det med at hård træning højer stress-hormonerna som i sin tur højer BS. Det blir inte så høgt att jag oroar mig (har bara funderat varfør) - mellan 8 och 9 som høgst. Næ, jag har inga problem med fingertupparna....men sticker dock i alla fingrar efter tur og ordning Nålen kan jo justeras....det ær kanske dær din væn felat ? Nu sæger du inte vilken typ symtom du har med blodsockerregleringen. Berætta gærna mer. Jag kan idag vara lite ledsen øver hur dålig info och råd jag fick i børjan då de førsta tecken på min diabetes blev upptæckta. Vid rutinkontroll 1993 hade jag lætt førhøjd BS, men skøterskan kommenterade det mkt ytligt och jag fattade absolut inte vad som var på gång. Åter vid rutinkontroll 2001 hade jag højd BS. Denna gång blev jag skickad til diabetesambulatoriet og blev tilsett av speciallækare.....hann sa att BS var før høgt, men inte tillræckligt høgt før att hann ville sæga att det var diabetes.......min almænlækare insisterade dock på medicinering; jag fick dock ingen info eller relevant rådgivning om kost, motion etc. Jag fick væl en brochure..... Nu skall jag inte fly unnan att jag sjælvklart har ett eget ansvar før min hælsa och det ær væl ingen større idé att klandra lækare och andra, men jag vill bara konstatera att rådgivningen var mkt dålig och jag fattade inte als allvaret....jag åt "så dær vettigt" och var "så dær fysiskt aktiv", var inte øverviktig och hade fina kolesterolværden, blodtrycket var mkt fint, men BS var konstant før høgt de 2-3 gånger pr år jag fick det mætt. Detta pågick tills jag fick en blodpropp i hjærtat før nå 1½ år sen. Jag slapp otroligt bra ifrån attacken.....har inga mærkbara føjlder enligt hjærtscanning och EKG. Men då kom jag ur stolen....børjade trena och la kosten radikalt om....hittade Kostdoktorn och LCHF efter ett tag och sen nu senast HIIT....och nå ser det ut at lyckas...ja ja, vi får se, men det ser bra ut fn Så vad jag ville sæga: ta det i størsta allvar de symtom du har med blodsockerregleringen. Lycka till Helt utan før æmnet: om du vill veta mer om Færøarna: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4r%C3%B6arna och http://www.visitfaroeislands.com/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Lite reklam för Färöarna kan aldrig skada! Jag har upplevt precis samma sak som dig att efter de få träningspass jag har mätt har värden varit höga, över 7,5 utan att jag ätit något alls, eftersom jag inte läst på så noga innan jag började mäta blev jag rejält förvånad, hade räknat med riktigt låga värden. På tal om fingertopparna så tycker jag största problemet är att det inte alltid kommer blod,inte att man förstör dem, om man gör precis som ni säger sticker runt på lite olika fingrar och olika ställen på fingrarna. Verkligen jättebra att du tagit tag i problematiken runt blodsockret :-) Carl, MKJ, med flera : Vi kanske kan bilda en mätklubb här på forumet där vi testar av olika scenarior av kost, motion och dess betydelse på blodsockret?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Träning höjer blodsockret som ett svar på det ökade energibehovet.. det man ser efteråt är en eftersläpning. Det är egentligen inget man skall bry sig särskildt mycket om, för så ser det ut för friska oxå. Sen så har man gryningsfenomenet, det är oxå naturligt och skall inte medecineras mot särskildt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Träning höjer blodsockret som ett svar på det ökade energibehovet.. det man ser efteråt är en eftersläpning. Det är egentligen inget man skall bry sig särskildt mycket om, för så ser det ut för friska oxå. Sen så har man gryningsfenomenet, det är oxå naturligt och skall inte medecineras mot särskildt. Nä, jag har insett det där med träningen, nu. Gryningsfenomenet känns däremot lite luddigare, jag har själv inte mätt upp det med någon större tydlighet, möjligtvis att det ibland ligger någon tiondel över värdet då man gick till sängs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Gryningsfenomenet handlar om vår dygnsreglering, den höjer kortisol dels så att du skall komma ur ditt dvalaliknande tillstånd, dels så höjer det blodsockret så att du får energi att stiga upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Annica Dalqvist skriver om högt fasteblodsocker. Äter ni mycket protein så kan det höja värdena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Lite reklam för Färöarna kan aldrig skada! Jag har upplevt precis samma sak som dig att efter de få träningspass jag har mätt har värden varit höga, över 7,5 utan att jag ätit något alls, eftersom jag inte läst på så noga innan jag började mäta blev jag rejält förvånad, hade räknat med riktigt låga värden. På tal om fingertopparna så tycker jag största problemet är att det inte alltid kommer blod,inte att man förstör dem, om man gör precis som ni säger sticker runt på lite olika fingrar och olika ställen på fingrarna. Verkligen jättebra att du tagit tag i problematiken runt blodsockret :-) Carl, MKJ, med flera : Vi kanske kan bilda en mätklubb här på forumet där vi testar av olika scenarior av kost, motion och dess betydelse på blodsockret?! Det vore ju intressant med en liten mätgrupp men går det att bilda en grupp i forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Jag æter høgst lite gran 1½ timma føre træning - oftast 3-4 timmar føre. Och sen ungf ½ eller 1 timme efter træning. Som sagt har jag då dyngnets høgsta BS værde.....men det sjunker till normalt efter kanske ett par timmar. Ser inget samband med vad jag har ætit føre - samma resultat. Før mig stæmmer det med at hård træning højer stress-hormonerna som i sin tur højer BS. Det blir inte så høgt att jag oroar mig (har bara funderat varfør) - mellan 8 och 9 som høgst. Næ, jag har inga problem med fingertupparna....men sticker dock i alla fingrar efter tur og ordning Nålen kan jo justeras....det ær kanske dær din væn felat ? Nu sæger du inte vilken typ symtom du har med blodsockerregleringen. Berætta gærna mer. Jag kan idag vara lite ledsen øver hur dålig info och råd jag fick i børjan då de førsta tecken på min diabetes blev upptæckta. Vid rutinkontroll 1993 hade jag lætt førhøjd BS, men skøterskan kommenterade det mkt ytligt och jag fattade absolut inte vad som var på gång. Åter vid rutinkontroll 2001 hade jag højd BS. Denna gång blev jag skickad til diabetesambulatoriet og blev tilsett av speciallækare.....hann sa att BS var før høgt, men inte tillræckligt høgt før att hann ville sæga att det var diabetes.......min almænlækare insisterade dock på medicinering; jag fick dock ingen info eller relevant rådgivning om kost, motion etc. Jag fick væl en brochure..... Nu skall jag inte fly unnan att jag sjælvklart har ett eget ansvar før min hælsa och det ær væl ingen større idé att klandra lækare och andra, men jag vill bara konstatera att rådgivningen var mkt dålig och jag fattade inte als allvaret....jag åt "så dær vettigt" och var "så dær fysiskt aktiv", var inte øverviktig och hade fina kolesterolværden, blodtrycket var mkt fint, men BS var konstant før høgt de 2-3 gånger pr år jag fick det mætt. Detta pågick tills jag fick en blodpropp i hjærtat før nå 1½ år sen. Jag slapp otroligt bra ifrån attacken.....har inga mærkbara føjlder enligt hjærtscanning och EKG. Men då kom jag ur stolen....børjade trena och la kosten radikalt om....hittade Kostdoktorn och LCHF efter ett tag och sen nu senast HIIT....och nå ser det ut at lyckas...ja ja, vi får se, men det ser bra ut fn Så vad jag ville sæga: ta det i størsta allvar de symtom du har med blodsockerregleringen. Lycka till Helt utan før æmnet: om du vill veta mer om Færøarna: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4r%C3%B6arna och http://www.visitfaroeislands.com/ Jag håller helt med dig om att sjukvården tar för lätt på dom första tecknen på att glukosomsättningen inte funkar som den skall. Ju tidigare i förloppet man kan börja jobba för att få ordning på det igen ju större chans är det ju att man blir frisk. Mitt intryck av sjukvården i Sverige är att dom letar efter sjukdomar och sedan när man har fått en sjukdom då får man läkemedel mot symptomen. Mina symptom var att jag blev helt utslagen efter att jag ätit. Det hände speciellt om jag hade ätit socker dagen innan och sedan åt snabba kolhydrater till lunch. Jag blev så trött så jag inte orkade sitta på en stol men när jag lade mig ner så släppte inte tröttheten förrän efter ett par timmar. Åt jag t ex klibbigt ris till lunchen så kunde jag var törstig hela eftermiddagen och det hjälpte inte att dricka. Jag fick också synrubbningar och det skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Funderade på en sak i morse. Brukar du dra uppåt när du kör spinning Peter? Jag gick på spinning när vi hade det i närheten men jag glömde ofta att dra uppåt. Då tränar du dock en annan muskel än när du trampar som på en vanlig cykel och ju fler muskler man tränar ju större effekt borde det få. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts