marsali Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Hej, äter strikt lchf , har varit i optimal ketos ett bra tag, igår (1,8 ) men det går sakta på vågen. Några hundra gram ner och sen några upp. Ska nu försöka räkna lite på grammen och har läst att om jag vill väga 60 kg( normalvikt) så ska jag äta 60 g protein om dagen. Stämmer detta? Och hur mkt fett är rimligt att jag äter ? Som det ser ut nu verkar jag äta för mkt protein . Jag har även börjat löpträna regelbundet. Har det ngn betydelse på mängden protein jag ska äta? Jag har ca25 kg kvar till normalvikt. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Du kanske behöver "boosta" fettförbränningen. Om det är löpträning som är din grej, så ta dig ut på fastande mage, och löp lågintensivt. Vänta minst en timma efter passet innan du äter. 1 gram protein per kilovikt ska nog kunna vara passande för dig. De som vill bygga på med muskler bör ligga på ca 1,6-2.0 gram protein per kilovikt. Ett intag av en kopp kaffe med en stadig matsked kokosolja innan passet hjälper fettförbränningen. Antingen kan du ta dig ut på morgonen innan frukost, eller låta det gå minst två timmar sedan senaste måltiden. Då har den intagna energin hunnit spjälkas, och kroppen tar av fettet när du tränar. Lycka till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Om du ska äta 60 gram proteiner och säg...20 gram kolhydrater, är det lämpligt äta fett max i det antal gram som gör att ditt energiintag inte överstiger din konsumtion. Helst dock under nivån, för att garantera viktnedgång om det är syftet. Troligen kommer fettet som sådan göra att du blir redan mätt innan och behöver därför inte bry om dig om kalorier. Men skulle det inte vara så, ersätter du bara en del av kolisarna med fett, för att dra igång processen. Fast på andra sidan behöver en tränande person i regel äta mer proteiner än 1 gram per viktkilo. Det finns nätsidor som hjälper med denna kalkyl. Googla efter "proteinbehov" eller "proteinintag" för dessa beräkningar. Tänk också på att viktnedgång kräver ingen träning. Träna gör man av andra orsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Näe.. du skall äta lika många gram som du väger.. eller det dubbla om du är fysiskt aktiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Näe.. du skall äta lika många gram som du väger.. eller det dubbla om du är fysiskt aktiv. Förklara varför man ska äta för sin fettvikt. Har för mig att Skaldeman även sagt att man inte ska äta för sin fettvikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 För att du inte skall förlora muskler! Men det är klart.. äter du för lite protein så minskar du i vikt snabbare, både fett och muskler! Sen så är det en himelsvid skillnad mellan minibehov och optimalt intag! Vad gäller proteinintag så är det fortfarande viktigare att inte få i sig för lite! Grejen är att det inte finns några kvalitativa studier på annat än normalvikt.. sen så säger det sig självt att är man en bodybuilder så stämmer det dåligt och är man oerhört fet så stämmer det inte helt där heller. Säg något annat essentiellt där man strävar efter att äta sitt minimum.. eller strax under?? Grejen är snarare att detta är ingen köttdiet utan en fettdiet.. dvs man äter sitt behov av aminosyror, minimum av kolhydrater, resten fett upp till sitt energibehov. Ännu enklare sätt.. om man är lagd åt det hållet är att dra ner på fettet.. sk kaloribantning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har ätit ca. 0,85 gram proteiner per min nuvarande nedåtgående vikt. dvs. ca. 1 gram per framtida viktkilo. Enligt analysvågen jag har, har jag tappat minimalt med muskler. Nivån har säkerställt min viktgång utan muskeltapp samt även det motsatta. Att proteinerna inte bromsar nedgången. Vilket de gör direkt i mitt fall om jag ökar dem något tiotal procent. Jag har inte motionerat ett enda steg hittintils. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag gör på samma sätt som Limp och äter 1g protein per framtida vikt, har inte gjort någon analys i kroppssammansättning, men övertygad om att detta inte leder till något större muskeltapp. Min motion består av några promenader per vecka och jag tror inte jag behöver extra protein för detta. Även för mig bromsar proteinerna viktnedgången och det är ganska lätt att äta mycket protein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag skriver detta igne för jag får liksom inte till det. Många livsmedel innehåller proteiner oh framförallt ägg, kött, fisk, fågel. Om jag nu väger 87 kg och tränar styrketräning och vill äta 2gr/kg kroppsvikt. 2x87=174 g Proteiner. Kött innehåller 20g/100g proteiner så köttvikt=174/0,2=870 gram. Det låter jättemycket. Jag äter knappt 870 gram totalt per dag! Kanske därför träningen går så dåligt. Men då borde jag i alla fall bli jättesmal. Äter väldigt lite kolisar. Tiny Tom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag skriver detta igne för jag får liksom inte till det. Många livsmedel innehåller proteiner oh framförallt ägg, kött, fisk, fågel. Om jag nu väger 87 kg och tränar styrketräning och vill äta 2gr/kg kroppsvikt. 2x87=174 g Proteiner. Kött innehåller 20g/100g proteiner så köttvikt=174/0,2=870 gram. Det låter jättemycket. Jag äter knappt 870 gram totalt per dag! Kanske därför träningen går så dåligt. Men då borde jag i alla fall bli jättesmal. Äter väldigt lite kolisar. Tiny Tom? Äter du ägg eller någonting annat proteinrikt också? Jag har märkt att hur jag än gör så får jag i mig enorma mängder protein, mycket mer än vad jag behöver. Jag väger dock inte så mycket så det kan ju vara det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Allt du äter innehåller i princip protein.. mer eller mindre. Satsar du på 87 gram räknat på kött, så lär du hamna uppemot 1,5 gram på ett ungefär! Det är därför som byggare tar BAA! Gäller för övrigt de flesta atleter, det är svårt att äta allt de behöver som mat, blir många måltider om dagen om man drar 5000 Kcal om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Kyckling är proteinrikt... nästan 30 gram hektot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Tack för era svar, jag är medveten om att det går utmärkt i vissa fall att gå ner utan motion, min man är ett bra exempel på det, men då jag själv har ätit lchf i 2 år och inte tappat mer än 15 kg av ca 40 kg så måste jag se över alla mönster, jag VET ju att det funkar, jag måste bara få det att funka för MIG.. Jag mäter ketoner i blodet, äter bara ägg, kött fett och lite grönsaker till maten. Ex lite sparris eller broccoli. Inget annat.. Och så har jag som sagt börjat springa . Det har börjat röra på sig neråt, så jag är väl på rätt väg men jag vill verkligen få rätt på det nu,, jag vet ju att jag mår allra bäst med den här kosten.. Nu vill jag bli normalviktig också .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Har idag ätit omelett m bacon och ost till frukost, och sen till middag, lax med sparris och färdig sås typ majonäs baserad och har kommit upp i över 90 g protein så det går tyvärr snabbt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Äter du mycket majonäs, så har du en fälla till där. Kalorierna... majonäs kan få dom att dra iväg ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Ligger du på optimal ketosis så äter iallafall inte för mycket protein.. där är då knappast felet. Utan det mest troliga är att din höga ketosis beror till största delen av dietfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Äter du mycket majonäs, så har du en fälla till där. Kalorierna... majonäs kan få dom att dra iväg ordentligt. Speciellt om man köper färdig majonäs och inte har koll på vad den innehåller. För egen del har hemmagjort majonäs på rapsolja inte haft någon påverkan på midjemåttet under nära 1.5 år under strikt 5% LCHF. Det som däremot påverkade nedgången var ost och mjölkprodukter, speciellt under frukosten. När jag slutade med det och enbart åt bacon och ägg, sallad med olivolja/majonäsröra och så vidare på morgonen sköt midjemåttets minskning iväg märkbart igen. Så i min mening är inte majonäs något problem om man gör den själv och har koll på läget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Tack för era svar, jag är medveten om att det går utmärkt i vissa fall att gå ner utan motion, min man är ett bra exempel på det, men då jag själv har ätit lchf i 2 år och inte tappat mer än 15 kg av ca 40 kg så måste jag se över alla mönster, jag VET ju att det funkar, jag måste bara få det att funka för MIG.. Jag mäter ketoner i blodet, äter bara ägg, kött fett och lite grönsaker till maten. Ex lite sparris eller broccoli. Inget annat.. Och så har jag som sagt börjat springa . Det har börjat röra på sig neråt, så jag är väl på rätt väg men jag vill verkligen få rätt på det nu,, jag vet ju att jag mår allra bäst med den här kosten.. Nu vill jag bli normalviktig också .. Sluta titta på vikten enbart. Mät dina kroppsmått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts