Jump to content

Vilka kolhydrater ska jag välja till barn som behöver gå upp i vikt?

Träningstokig

Recommended Posts

Har en dotter på drygt ett år med multipla födoämnesallergier. Hon är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Hon är liten till växten både när det gäller längd och vikt. Dietisten vill att vi ökar på hennes kolhydratintag eller åtminstode inte ger henne för mycket fett. Detta med motiveringen att hon håller sig mätt alldeles för länge och får i sig för lite näringsämnen och kalorier.

Jag köper detta till viss del men det innebär ju också att dietisten erkänner att det är kolhydrater vi går upp i vikt av och att LCHF är ett ypperligt sätt att äta sig mätt på mindre mat.

Nu skulle jag dock vilja ha lite tips på kolhydrater av "bättre" sort att ge henne. Spannmål faller ju bort automatiskt eftersom hon är allergisk. Hur är det med quinoa, hirs och bovete? Är det hyfsade kolhydrater? Andra tips på kolhydrater av bättre sort mottages tacksamt.

Har en dotter på drygt ett år med multipla födoämnesallergier. Hon är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Hon är liten till växten både när det gäller längd och vikt. Dietisten vill att vi ökar på hennes kolhydratintag eller åtminstode inte ger henne för mycket fett. Detta med motiveringen att hon håller sig mätt alldeles för länge och får i sig för lite näringsämnen och kalorier.

Jag köper detta till viss del men det innebär ju också att dietisten erkänner att det är kolhydrater vi går upp i vikt av och att LCHF är ett ypperligt sätt att äta sig mätt på mindre mat.

Nu skulle jag dock vilja ha lite tips på kolhydrater av "bättre" sort att ge henne. Spannmål faller ju bort automatiskt eftersom hon är allergisk. Hur är det med quinoa, hirs och bovete? Är det hyfsade kolhydrater? Andra tips på kolhydrater av bättre sort mottages tacksamt.

Jag har mycket kunskap om detta men hinner inte förrän allra tidigast ikväll. Det är dock svårt att ge råd om man inte sätter in det i en helhet och det jag inte känner till är om ett barn som ätit lchf måste öka kolhydratintaget successivt och om hon tål t ex kokta rotsaker som är snabba kolhydrater. Det kanske någon annan kan svara på så länge.

Man ska inte komplicera saker i onödan. Något som potatis funkar ju i alla väder, i synnerhet i detta fall, då det dels handlar om önskad viktuppgång (normal utveckling för en växande liten krabat). Kanske också för att potatis är ju något som barn brukar tycka om med tanke på alla de olika varianter av det man kan få till som ex. mos, klyftpotatis etc.

Dietistens åsikter vad gäller fett är nog i grunden den omotiverade fettskräck som oftast råder inom det skrået

Att hon motiverar det inför dig med att det ger för hög mättnad låter som en (o)lustig efterkonstruktion för att få dig att köpa hennes tänk.

Givetvis ska du inte vara rädd att ge din dotter naturliga fetter och i synnerhet mättat fett

Är det nåt du ska se upp med är det förstås margariner och fröfetter som givetvis förutom alla uppenbara problem med för mycket o6 dessutom kan tänkas underblåsa din dotters känslighet mot spannmål i värsta fall med nya födoämnesallergier som följd

Rotfrukter (inklusive potatis) är ypperlig föda för henne säkert klart bättre än de spannmålsliknande saker du räknar upp

Frukt och bär som hon tolererar är nog även det bra i hennes fall

Stommen i hennes kost bör ändå förstås vara animalier av alla möjliga varierande slag och gärna gräsbetat och eko-framställt så mycket det bara går

Inte behöver väl alla barn vara stöpta i samma form. Vi har haft en spinkig dotter som först vid tre års ålder fick lite barnhull. Hon såg ut som en smal vuxen i proportionerna (förutom huvudet förstås).

Lite frukt och en del rotfrukter (och säkert också någon ekologisk potatis då och då om du tycker så. Själv lagar jag inte potatis. Ekologisk eftersom potatis beprutas mycket, har jag läst) passar utmärkt i barnens kost. Men om du kan så skulle jag fortsätta ge fet mat och undvika socker och gluten och saft och juice.

LCHF är en viktnormaliserande diet, inte enbart en viktminskande diet. Jag har gått upp fem kg på LCHF-kost, eftersom jag var underviktig när jag började. Jag äter ägg, fullfeta produkter och de kolhydrater jag får i mig är från grönsaker så som brocolli, blomkål, spenat, sallad, gurka, zuchinni, avocado, nötter och aubergine. Äter inga rotfrukter, men klarar ditt barn av rotfrukter så kan du ju ge henne det! 

Jag åt laktosfritt förut eftersom jag hade problem med magen innan LCHF. Tack vare LCHF har mina magproblem försvunnit och jag kan återigen äta laktos. Jag tror att vissa matallergier kan försvinna med hjälp av LCHF, eftersom kroppen liksom reparerar sig själv när man ger den rätt näring och naturlig kost!

Fett behöver du absolut inte vara rädd för! Att man håller sig mätt på LCHF beror inte på fettet, utan på att man inte äter så mycket kolhydrater. Kolhydrater ökar nämligen hungerskänslorna så att du blir hungrigare och orkar mycket mer. Jag håller mig mätt betyligt mycket längre än förut, men har ändå lyckats gå upp i vikt. Exakt hur det fungerar vet jag inte- kanske tar min kropp upp näringen bättre när jag inte föder den med en massa skit =). 

Så prova och se! Funkar det på mig så kanske det fungerar på din dotter också! Prova annars med rotfrukter och nötter!

Av det du räknar upp så har quinoa i särklass lägst GI. Sedan beror det ju på vad man äter mer i samma måltid eftersom det är hela måltiden tillsammans som avgör hur snabbt näringen når blodet. Kom inte dietisten med några förslag?

När det gäller viktuppgång så är det ju viktigast att man får tillräcklig muskelmassa och inte bara går upp i fettvikt.

För hälsans skull är det också viktigt att äta så näringstät mat som möjligt dvs mat som innehåller så mycket mineraler och vitaminer som möjligt per kalori. Rotfrukter är bra mat men är dom kokta så har dom högt GI.

Hur är det med quinoa, hirs och bovete? Är det hyfsade kolhydrater? Andra tips på kolhydrater av bättre sort mottages tacksamt.

De har alla tre omkring 75E% kolhydrater, men som MKJ skriver så kan man mildra effekten genom vad man kombinerar med eller äta dem sist. Bättre då att lägga till olika rotfrukter och grönsaker, tycker jag! 

De har alla tre omkring 75E% kolhydrater, men som MKJ skriver så kan man mildra effekten genom vad man kombinerar med eller äta dem sist. Bättre då att lägga till olika rotfrukter och grönsaker, tycker jag! 

Framförallt har quinoa väldigt mycket lägre GI än dom övriga. Har för mig att hirs ligger väldigt högt. Om jag skall äta bovete så får det vara bara blötlagt över natten och uppvärmt. Kokar jag bovete så blir det alldeles för hög GI för mig. Man måste bara skölja bovete noga med hett vatten innan man blötlägger det eftersom det innehåller ett ämne som kan skada ögonen.

Vår dotter har alltid var smal och hennes första 2 år var hon mager. Dock har hon alltid följt sin kurva och BVC var inte oroliga - utom vid ett tillfälle. Dottern blev sjuk, förkylning, följt av magsjuka när hon var c:a 8 månader. Eftersom hon hade så lite reserver, blev viktminskningen tydligt märkbar. (Dottern är inte så förtjust i mat ens när hon är frisk - nästan omöjlig när hon är sjuk.) När vi kom till BVC följande koll, berättade vi vad som hänt och varför hon gått ner i vikt. BVC-sköterskan tyckte att vi skulle ha smör i all mat vi gav henne och grädde i vällingen. Vi hade sedan smör i allt i stort sett och alltid en rejäl skvätt grädde i vällingen. Hon gick upp i vikt, sakta men säkert. Tillsammans med kolhydraterna hon åt funkade det hela.

Potatis, som Tiny Tom tipsade om tidigare, mosat med smält smör och skvätt grädde kanske funkar?    

Morötter kokta i vatten och smör?

Om din dotter har multipla födoämnesallergier, så bör du välja ekologiskt, oavsett vilken mat du ger henne. Det är en stor chanstagning att ge henne konventionellt producerad mat, innehållande tillsatser, rester av växtgifter, konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Dessa kan trigga hennes känslighet, och ytterligare bygga på med allergier.

Dietisten verkar inte ha koll på läget, då denne person uttalar sig om fett. Jag utgår ifrån att du väljer att tänka själv. Rotfrukter är ett mycket bra val, och finns fettet med i kosten, så lär nog dottern få i sig det hon behöver för att växa.

• Like 1

Jag åt laktosfritt förut eftersom jag hade problem med magen innan LCHF. Tack vare LCHF har mina magproblem försvunnit och jag kan återigen äta laktos. Jag tror att vissa matallergier kan försvinna med hjälp av LCHF, eftersom kroppen liksom reparerar sig själv när man ger den rätt näring och naturlig kost!

Det där tycker jag var intressant. De flesta s.k. restriktiva kosthållningar har ju den potentiella nackdelen att de ökar risken för födokänslighet. Ex. är det vanligare än man tror att människor som egentligen inte är glutenintoleranta utvecklar känslighet genom att de helt enkelt utesluter detta ur kosten på vissa kosthållningar. Jag skrev omfattande om detta i ett tidigare sammanhang:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/199-vad-vet-ni-om-gluten/#entry2106

Bortom detta, för detta blev en sidodiskussion, så tycker jag det är rätt fascinerande att så många människor får mycket lugnare och mer harmonisk mage på LCHF-kost. Trots att en av de vanligaste sakerna som dras upp när LCHF nämns i mainstreamvärlden är motsatsen, ex. förstoppning, så upplever jag att just det här med magen är en av de vanligaste positiva effekterna som människor upplever.

För att komma till saken, har du medvetet gjort något för att komma till rätta med laktosintoleransen? Eller kan det helt enkelt vara så att det inte var någon laktosintolerans men att du tolkade den så av en eller annan anledning? Jag minns att jag själv förr i tiden funderade kring om jag hade känslighet mot laktos. Så här långt senare så inser jag ju dock att det som brukade utlösa de tankarna var sammanhang då jag också stoppade i mig väldigt mycket fibrer, dvs den tidigare stapelvaran som brukar definiera "nyttig frukost" och består av havregrynsgröt och mjölk.

För övrigt, grattis till din välmående mage! :)

Jag tycker att du har bra förslag på kolhydratkällor. Jag skulle inte bekymra mig över GI.

Smaken på quinoa och hirs kan vara knepig för små barn, men prova.

Jag gör surdegsbovetepannkakor (ägg- och mjölkfria), de får mildare smak än annat bovete:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Ris funkar ju bra för många också. Potatis och sötpotatis, förstås.

Och frukt är ju självklart ett alternativ.

Lycka till med tillväxten!

Tack så mycket för alla svar! Jättesnällt att så många svarar. Genomgående verkar ni förespråka rotsaker vilket jag också tycker låter vettigt. Däremot verkar det råda lite olika uppfattning om quinoa, hirs och bovete. Varför jag undrar om det kan vara lämpliga alternativ är för att jag gärna vill ha många livsmedel att alternera med. Hon är ganska petig och snöar lätt in på vissa livsmedel. Nu äter hon nästan uteslutande makrill i tomatsås. Jag slänger fram hemgjorda köttbullar men de åker snabbt ner på golvet :-D

Serverar jag samma sak flera dagar i rad så kan det bli problem. Lät henne smaka den mjölk och glutenfria leverpastejen till frukost och nu är det bara det som duger. Bovetegröten spottade hon ut och sedan skrek hon tills jag gav henne leverpastej *suck*

Jag river mitt hår vissa dagar i frustration över att jag inte får i henne något. Vet att allergiska barn lätt blir petiga i maten men hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så här. Kanske ska koka välling på majsstärkelse med strösocker i så blir det kanske lite fart på hennes tillväxt? Nä, skämt åsido. Att hitta kolhydrater är ju knappast ett problem men jag ser ju gärna att det är lite kvalitet också. Ris t.ex. innehåller väl knappast några vitaminer eller mineraler? Dietisten berättade också att man hittat så höga halter arsenik i risprodukter att man avråder från att ge barn under 6 år risdryck. Detta oavsett om det var ekologiska produkter.

Hur är näringsinnehållet i sötpotatis? Det tror jag faktiskt att jag skulle kunna få henne att äta.

Tack så mycket för alla svar! Jättesnällt att så många svarar. Genomgående verkar ni förespråka rotsaker vilket jag också tycker låter vettigt. Däremot verkar det råda lite olika uppfattning om quinoa, hirs och bovete. Varför jag undrar om det kan vara lämpliga alternativ är för att jag gärna vill ha många livsmedel att alternera med. Hon är ganska petig och snöar lätt in på vissa livsmedel. Nu äter hon nästan uteslutande makrill i tomatsås. Jag slänger fram hemgjorda köttbullar men de åker snabbt ner på golvet :-D

Känner igen fenomenet. En period kan något vara absolut favoritmat och sedan helt plöstligt så rynkas det på näsan åt.

Serverar jag samma sak flera dagar i rad så kan det bli problem. Lät henne smaka den mjölk och glutenfria leverpastejen till frukost och nu är det bara det som duger. Bovetegröten spottade hon ut och sedan skrek hon tills jag gav henne leverpastej *suck*

Det är väl det där man brukar kalla för "biologisk intelligens". :) Bovetegröt låter rätt "så där" jämfört med leverpastej. För övrigt hade jag med min krabat en period så det enbart skulle ätas leverpastej och avokado med (samma) sked varje morgon.

Jag river mitt hår vissa dagar i frustration över att jag inte får i henne något. Vet att allergiska barn lätt blir petiga i maten men hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så här. Kanske ska koka välling på majsstärkelse med strösocker i så blir det kanske lite fart på hennes tillväxt? Nä, skämt åsido. Att hitta kolhydrater är ju knappast ett problem men jag ser ju gärna att det är lite kvalitet också. Ris t.ex. innehåller väl knappast några vitaminer eller mineraler? Dietisten berättade också att man hittat så höga halter arsenik i risprodukter att man avråder från att ge barn under 6 år risdryck. Detta oavsett om det var ekologiska produkter.

I en annan tråd så diskuterades vikten av korta livsmedelskedjor i relation till det förtroende man som konsument kan/bör känna vad gäller kvalitet/näringsinnehåll. Ris är ju ur det perspektivet rätt mycket sämre än "hederlig svensk potatis". Därmed inte sagt att svensk potatis måste vara hederlig...men det är i varje fall färre led som kan ha korrumperat kvalitet etc innan den hamnar på köksbordet.

Hur är näringsinnehållet i sötpotatis? Det tror jag faktiskt att jag skulle kunna få henne att äta.

Sötpotatis brukar man ju ha som ett "bättre" alternativ än vanlig potatis ur perspektivet mikronutrienter. Personligen är jag inte särskilt förtjust i det så smakmässigt föredrar jag "vanlig" potatis. Det där med smaken misstänker jag kan spela roll för den envisa lilla damen också. Hur som helst, är det näringsaspekter som gör att man väljer sötpotatis istället för potatis så har man i regel ett lyxproblem.

• Like 1

Jag tycker att du har bra förslag på kolhydratkällor. Jag skulle inte bekymra mig över GI.

Smaken på quinoa och hirs kan vara knepig för små barn, men prova.

Jag gör surdegsbovetepannkakor (ägg- och mjölkfria), de får mildare smak än annat bovete:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Ris funkar ju bra för många också. Potatis och sötpotatis, förstås.

Och frukt är ju självklart ett alternativ.

Lycka till med tillväxten!

Varför tycker du att man inte skall bekymra sig över GI?

Förresten, alla kloka människor som svarat. Har ni någon uppfattning om kokosolja till små barn. Jag brukar blanda en liten klick i hennes smaklösa grötar för att piffa upp dem lite. Kör på kung markattas som smakar rätt mycket kokos. Hon verkar gilla det för det blir ju onekligen en len och lite sötaktig smak. Dietisten var väl inte överlycklig eftersom det enligt henne var alldeles för mycket härdat fett men nu läste jag i en tråd här på forumet att det finns studier som visar på ökad allergirisk vid intag av den typen av fettkedjor. Någon som vet något om det? Kanske borde välja annat fett till henne i så fall. Är det i så fall rapsolja som anses bra? Smörfett går ju inte eftersom hon är allergisk mot mjölkprotein.

Varför tycker du att man inte skall bekymra sig över GI?

För att GI är ett väldigt dåligt mått. Fruktosrik mat får "bättre" GI-värde än motsvarande glukos/ stärkelse. Det beräknas utifrån en viss mängd kolhydrater, så det är inte relevant utifrån hur mycket man äter av olika livsmedel. Och när man äter kolhydratrika livsmedel i en måltid tillsammans med protein och fett så syns i princip ingen skillnad på blodsocker och insulin, oavsett lågt eller högt GI.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/03/its-time-to-let-go-of-glycemic-index.html

Plus att blodsockersvängningar i samband med måltid för friska tycks oproblematiska.

Förresten, alla kloka människor som svarat. Har ni någon uppfattning om kokosolja till små barn. Jag brukar blanda en liten klick i hennes smaklösa grötar för att piffa upp dem lite. Kör på kung markattas som smakar rätt mycket kokos. Hon verkar gilla det för det blir ju onekligen en len och lite sötaktig smak. Dietisten var väl inte överlycklig eftersom det enligt henne var alldeles för mycket härdat fett men nu läste jag i en tråd här på forumet att det finns studier som visar på ökad allergirisk vid intag av den typen av fettkedjor. Någon som vet något om det? Kanske borde välja annat fett till henne i så fall. Är det i så fall rapsolja som anses bra? Smörfett går ju inte eftersom hon är allergisk mot mjölkprotein.

Jag har inte läst på detta själv, så det är hörsägen, men jag har förstått att kallpressad ekologiskt kokosfett inte ska vara något problem just eftersom det inte är härdat. Däremot silverpaketet är väl kanske ingen höjdare... Jag skulle lugnt ge henne kokosolja av hög kvalitet, har själv sett att modersmjölksersättning ibland innehåller kokosolja och på spädbarns-D-vitaminet jag använder åt min dotter står det att det är blandat i kokosolja/palmolja. Jag antar att det betyder att de använder palmolja 99% av gångerna men att de önskar att de skulle kunna använda kokos. :)

För att GI är ett väldigt dåligt mått. Fruktosrik mat får "bättre" GI-värde än motsvarande glukos/ stärkelse. Det beräknas utifrån en viss mängd kolhydrater, så det är inte relevant utifrån hur mycket man äter av olika livsmedel. Och när man äter kolhydratrika livsmedel i en måltid tillsammans med protein och fett så syns i princip ingen skillnad på blodsocker och insulin, oavsett lågt eller högt GI.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/03/its-time-to-let-go-of-glycemic-index.html

Plus att blodsockersvängningar i samband med måltid för friska tycks oproblematiska.

Jag känner till principerna du nämner men min erfarenhet är att det svårt att få till en blandning som gör att man står sig lika länge när man använder livsmedel med högt GI i jämförelse med lågt.

Om jag tar råris till lunchen står jag mig hela eftermiddagen men tar jag bovete som är kokt så är jag hungrig efter en timme igen och då har det varit samma mängd energi i maten.

Allra svårast är det ju med frukost och mellanmål. Frukost med snabba kolhydrater är helt värdelöst för min del hur jag än blandar.

Har du några källor du kan länka till när det gäller mätningar på blodsockersvar av hela måltider?

Jag känner till principerna du nämner men min erfarenhet är att det svårt att få till en blandning som gör att man står sig lika länge när man använder livsmedel med högt GI i jämförelse med lågt.

Om jag tar råris till lunchen står jag mig hela eftermiddagen men tar jag bovete som är kokt så är jag hungrig efter en timme igen och då har det varit samma mängd energi i maten.

Allra svårast är det ju med frukost och mellanmål. Frukost med snabba kolhydrater är helt värdelöst för min del hur jag än blandar.

Har du några källor du kan länka till när det gäller mätningar på blodsockersvar av hela måltider?

Det finns källor och bilder i länken jag gav, från Whole Health Source.

Har du någon bra källa på GI-värdet på kokt bovete, de tabeller jag sett står det bara "bovete" med samma GI som råris. Det finns ju många faktorer som bidrar till mättnad från olika livsmedel.

Det finns källor och bilder i länken jag gav, från Whole Health Source.

Har du någon bra källa på GI-värdet på kokt bovete, de tabeller jag sett står det bara "bovete" med samma GI som råris. Det finns ju många faktorer som bidrar till mättnad från olika livsmedel.

Jag minns inte var jag läste det men vilket GI bovete får beror på hur man tillagar det. Om det ligger i blöt över natt och sedan värms upp utan att det kokar så förblir kornen hela och långsamma. När jag har kokat som vanligt så har dom dock spruckit upp och blivit snabba. Jag återkommer om jag hittar en tabell.

En sak som varit knepigt med bovete är att man måste skölja det i hett vatten för att få bort ett ämne som kan skada ögonen. Jag har krossat bovete stående som jag köpte till gröt men när jag sköljde det så klibbade det ihop direkt. Saltå sa att man skulle skölja det men på påsen från Markatta står inget om det. Känner du till om krossat bovete behöver sköljas?

Jag minns inte var jag läste det men vilket GI bovete får beror på hur man tillagar det. Om det ligger i blöt över natt och sedan värms upp utan att det kokar så förblir kornen hela och långsamma. När jag har kokat som vanligt så har dom dock spruckit upp och blivit snabba. Jag återkommer om jag hittar en tabell.

En sak som varit knepigt med bovete är att man måste skölja det i hett vatten för att få bort ett ämne som kan skada ögonen. Jag har krossat bovete stående som jag köpte till gröt men när jag sköljde det så klibbade det ihop direkt. Saltå sa att man skulle skölja det men på påsen från Markatta står inget om det. Känner du till om krossat bovete behöver sköljas?

Jo, visst verkar det logiskt att tillagningen påverkar GI.

Jag har inte hört om att det skulle skada ögonen. Men det innehåller ju en hel del tanniner. Jag köper helt bovete, och lagar surdegspannkakor enligt detta recept, där man först blötlägger, sen sköljer, finfördelar, låter syras och sen steker så det blir värmebehandlat. Än har jag synen kvar. ;)

Jag blandar oftast smeten med ägg innan jag steker pannkakorna.

Jo, visst verkar det logiskt att tillagningen påverkar GI.

Jag har inte hört om att det skulle skada ögonen. Men det innehåller ju en hel del tanniner. Jag köper helt bovete, och lagar surdegspannkakor enligt detta recept, där man först blötlägger, sen sköljer, finfördelar, låter syras och sen steker så det blir värmebehandlat. Än har jag synen kvar. ;)

Jag blandar oftast smeten med ägg innan jag steker pannkakorna.

Ämnet heter fagopyrin

Det där tycker jag var intressant. De flesta s.k. restriktiva kosthållningar har ju den potentiella nackdelen att de ökar risken för födokänslighet. Ex. är det vanligare än man tror att människor som egentligen inte är glutenintoleranta utvecklar känslighet genom att de helt enkelt utesluter detta ur kosten på vissa kosthållningar. Jag skrev omfattande om detta i ett tidigare sammanhang:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/199-vad-vet-ni-om-gluten/#entry2106

Bortom detta, för detta blev en sidodiskussion, så tycker jag det är rätt fascinerande att så många människor får mycket lugnare och mer harmonisk mage på LCHF-kost. Trots att en av de vanligaste sakerna som dras upp när LCHF nämns i mainstreamvärlden är motsatsen, ex. förstoppning, så upplever jag att just det här med magen är en av de vanligaste positiva effekterna som människor upplever.

För att komma till saken, har du medvetet gjort något för att komma till rätta med laktosintoleransen? Eller kan det helt enkelt vara så att det inte var någon laktosintolerans men att du tolkade den så av en eller annan anledning? Jag minns att jag själv förr i tiden funderade kring om jag hade känslighet mot laktos. Så här långt senare så inser jag ju dock att det som brukade utlösa de tankarna var sammanhang då jag också stoppade i mig väldigt mycket fibrer, dvs den tidigare stapelvaran som brukar definiera "nyttig frukost" och består av havregrynsgröt och mjölk.

För övrigt, grattis till din välmående mage! :)

Jag fick väl egentligen aldrig diagnosen laktosintolerans, utan det var läkaren som sa till mig att jag skulle prova att utesluta laktos. Jag fick egentligen diagnosen IBS- d.v.s. läkaren kom helt enkelt inte på varför min mage strulade! Min teori är att många som får diagnosen IBS egentligen är känsliga mot stärkelse! Så nej, jag har nog aldrig varit laktosintolerant egentligen, men min mage mådde så dåligt att den reagerade på det mesta. Det blev ganska mycket bättre när jag uteslöt laktos, men inte 100% bättre. Det var först i samband med LCHF som mina besvär försvann helt och hållet!

Läkaren sa ju också att jag skulle äta mer fibrer- vilket ledde till ännu mer magbesvär!!! Så idag är jag försiktig med fibrer och äter socker- och stärkelsefritt! 

Tack så mycket- det är underbart att äntligen få slippa alla magproblem man hade i så många år!!  :D

Fast just i det här fallet var visst poängen att det lilla livet står sig för länge på maten, så då borde väl egentligen högt GI vara bra? Så att hon får i sig mer mat och därmed mer näring? Fast ärligt talat köper jag egentligen inte resonemanget dietisten har. Äta näringsfattig mat för att orka äta mer näringsrik...? Ifall mat äter LCHF med mycket ägg, fisk och lever och annat gotta så får man nog i sig väldans mycket näringsämnen jämfört med vanlig kost, så jag misstänker dietisten inte riktigt vet vad hon pratar om här. Bättre blir det i varje fall inte med att fylla på med spannmål ifall man är ute efter att maximera näringsämnena. Jag skulle säga sötpotatis låter som ett utmärkt val i kombination med annan näringsrik lågkolhydratmat. Och det var ju bra om hon dessutom gillar det. :)

Förresten, vill ni se rymdmaten vi får utskriven? "Gröt" baserad på fria aminosyror d.v.s. fritt från alla eventuella allergen är väl tanken...Känns mest som en sockrad multivitamintablett eller nåt. Jag menar inte att vara otacksam då vi har varit i stort behov av hypoallergena produkter främst första året. Dock kan man ju undra om det inte skulle gå att göra produkterna lite mindre "sockriga"?

Neocate Spoon. Glukossirap, risstärkelse, raffinerat vegetabiliskt fett 
(kokos-, solros- och rapsolja), aminosyror (L-arginin-L-aspartat, L-leucin,
L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, glycin, L-isoleucin, L-treonin, 
L-fenylalanin, L-tyrosin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin, L-tryptofan, 
L-metionin), sackaros, tribasisk kalciumfosfat, emulgeringsmedel (mono- 
och diglyceriders citronsyraestrar), kolinbitartrat, magnesium-L-aspartat, 
magnesiumacetat, M-inositol, L-askorbinsyra, järnsulfat, taurin, zinksulfat, L-karnitin, DL-a-tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, nikotinamid, mangansulfat, kopparsulfat, tiaminhydroklorid, pyridoxinhydroklorid, riboflavin, vitamin A-acetat, kaliumjodid, kromklorid, folsyra, 
natriumselenit, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin, vitamin D3, 
cyanokobalamin.

Bara så att ni vet kostar denna lyxprodukt ca 400 kr/burken...

Varför inte kokos? Det borde väl smaka mer och oljan är ju en raffinerad produkt.

Hmm...kanske inte hajar begreppen här men när jag skriver kokosolja menar jag glasburken man köper på ica (kung markatta) eller hälsokosten (cocosa). Är det dåliga produkter alltså? Blir inte klok på det här....de smakar ju kokos och piffar ju upp maten lite mer än rapsolja t.ex.

Ämnet heter fagopyrin

Efter mina googlingar kan jag säga att det inte ska vara någon fara med "grynen", de innehåller bara spårmängder fagopyrin. Men om man groddar bovete (?) så ska man inte äta mer än 40 g groddar per dag. En del råkost-juicare har visst lyckats få i sig stora mängder bovetegroddsjuice och fått ljuskänslig hy och en massa konstiga symptom.

En länk som man får ta med en skopa salt:

http://www.townsendletter.com/Dec2004/buckwheat1204.htm

Efter mina googlingar kan jag säga att det inte ska vara någon fara med "grynen", de innehåller bara spårmängder fagopyrin. Men om man groddar bovete (?) så ska man inte äta mer än 40 g groddar per dag. En del råkost-juicare har visst lyckats få i sig stora mängder bovetegroddsjuice och fått ljuskänslig hy och en massa konstiga symptom.

En länk som man får ta med en skopa salt:

http://www.townsendletter.com/Dec2004/buckwheat1204.htm

Ja mjöl och gryn har jag också hört är ok. Det är hel bovete man bör skölja i hett vatten. När det gäller den krossade så undrar jag hur jag skall göra. Saltå sa att jag skulle skölja den när jag frågade men det funkade inte utan blev bara en kladdig klump. På den påsen jag har nu står det ingenting om att den måste sköljas och den är från Markatta.

Hmm...kanske inte hajar begreppen här men när jag skriver kokosolja menar jag glasburken man köper på ica (kung markatta) eller hälsokosten (cocosa). Är det dåliga produkter alltså? Blir inte klok på det här....de smakar ju kokos och piffar ju upp maten lite mer än rapsolja t.ex.

Jag känner inte till exakt den oljan men olja brukar ju vara utvunnen så att det fasta materialet inte är medtaget. Om man tar mandel t ex så finns det ju en massa mineraler och antioxidanter i den men i mandelolja så är dom inte kvar. Bara vitamin E i så fall som är fettlöslig. Om man har gjort likadant med kokos så finns det ju mer mineraler och vitaminer och annat i kokosen än i oljan.

Jag var mest nyfiken på varför du valde oljan och inte naturlig kokos.

Hej,

jag har en son som är "underviktig" han får äta så mycket riktigt fett och kött han vill. Sen kompletterar jag med så mycket NÄRING som möjligt. man kan ge hur mycket "skit mat" som helst och de går upp i vikt, men näringen då? Så jag ger rotfrukter, bovete pannkaka, mycket ägg och majs pasta och lite sådant. Han älskar pasta, men jag vägrar ge tomma kolhydrater som vete pasta har. Så kämpa på, ge riktig mat, näringsrik mat.

Hej,

jag har en son som är "underviktig" han får äta så mycket riktigt fett och kött han vill. Sen kompletterar jag med så mycket NÄRING som möjligt. man kan ge hur mycket "skit mat" som helst och de går upp i vikt, men näringen då? Så jag ger rotfrukter, bovete pannkaka, mycket ägg och majs pasta och lite sådant. Han älskar pasta, men jag vägrar ge tomma kolhydrater som vete pasta har. Så kämpa på, ge riktig mat, näringsrik mat.

När det gäller undervikt så undrar jag om bvc bara ser till vikten eller hur mycket muskelmassa barnen har. Ur hälsosynpunkt är det ju viktigast att gå upp i muskelmassa.

Jag var ute för en olycka när jag var 20 år och på grund av den eländiga sjukhusmaten så gick jag ner för mycket i vikt trots att jag låg i sängen. En läkare sa till mig att jag borde gå upp i vikt. När jag sedan var på rehab så berättade jag det för personalen och vi kom överens om att jag skulle äta 7 smörgåsar innan jag lade mig. Efter ett tag gick jag upp i fettvikt men jag har dragits med för liten muskelmassa under hela mitt vuxna liv utan att veta om det.

När det gäller undervikt så undrar jag om bvc bara ser till vikten eller hur mycket muskelmassa barnen har. Ur hälsosynpunkt är det ju viktigast att gå upp i muskelmassa.

Jag var ute för en olycka när jag var 20 år och på grund av den eländiga sjukhusmaten så gick jag ner för mycket i vikt trots att jag låg i sängen. En läkare sa till mig att jag borde gå upp i vikt. När jag sedan var på rehab så berättade jag det för personalen och vi kom överens om att jag skulle äta 7 smörgåsar innan jag lade mig. Efter ett tag gick jag upp i fettvikt men jag har dragits med för liten muskelmassa under hela mitt vuxna liv utan att veta om det.

Min son är extremt smal, man ser revbenen på honom. Men han har mycket energi och är pigg och glad, inga mörkar ringar under ögonen och så. Så jag är inte orolig. Men den lilla mat han äter vill jag ju skall vara näringsrik så klart. Bästa hälsan möjligt.

Jag känner inte till exakt den oljan men olja brukar ju vara utvunnen så att det fasta materialet inte är medtaget. Om man tar mandel t ex så finns det ju en massa mineraler och antioxidanter i den men i mandelolja så är dom inte kvar. Bara vitamin E i så fall som är fettlöslig. Om man har gjort likadant med kokos så finns det ju mer mineraler och vitaminer och annat i kokosen än i oljan.

Jag var mest nyfiken på varför du valde oljan och inte naturlig kokos.

Att jag väljer oljan handlar väl mest om konsistensen. Jag använder det som ersättare för smör eftersom hon är allergisk mot mjölkprotein.Det är ju fast i rumstemperatur hemma os oss iaf. Ibland brer jag det på hennes små kex, sätter en klick i hennes mosade rotsaker eller annan mat. Hon har inte så många tänder och skulle nog inte klara av att tugga vanlig kokos om jag inte körde den i matberedare eller liknande. Kan man göra det och få ut någon smörliknande produkt kanske?

Att jag väljer oljan handlar väl mest om konsistensen. Jag använder det som ersättare för smör eftersom hon är allergisk mot mjölkprotein.Det är ju fast i rumstemperatur hemma os oss iaf. Ibland brer jag det på hennes små kex, sätter en klick i hennes mosade rotsaker eller annan mat. Hon har inte så många tänder och skulle nog inte klara av att tugga vanlig kokos om jag inte körde den i matberedare eller liknande. Kan man göra det och få ut någon smörliknande produkt kanske?

Aha, det där med tänder tänkte jag inte på. Jag har inga egna barn så jag har inte följt något barns utveckling på den punkten.

En kvinna från ett annat land skrev att i hennes land tyckte de att baljväxter var det viktigaste för små barn.