Bengt Nilsson Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Kan detta vara något? ät var tredje timme drick mycket vatten ät en ordentlig frukost ät mycket av grönsaker, frukt och fibrer ät mindre fett och socker http://www.viktvagvisaren.se/diet/3-timmars-dieten/ http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171308687 Viktvägvisaren berättar även om LCHF http://www.viktvagvisaren.se/low-carb/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag förstår inte fördelen med att kroppen ska vänjas vid att äta ofta, för mig låter det som en garanterad väg till övervikt, på sikt....det är svårt att under lång tid hålla ner mängden mat man äter per tillfälle, tror jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Kan detta vara något? ät var tredje timme drick mycket vatten ät en ordentlig frukost ät mycket av grönsaker, frukt och fibrer ät mindre fett och socker http://www.viktvagvisaren.se/diet/3-timmars-dieten/ http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171308687 Viktvägvisaren berättar även om LCHF http://www.viktvagvisaren.se/low-carb/ Frukt innehaaller mycket kolhydrater och därför faar man övervikt om man äter mycket frukt. Man bör äta mycket fett (av god kvalitet) för att ersätta kolhydrater. Det skapar ocksaa mättnadskänsla varför man inte äter för mycket. Vid LCHF-diet känner man inte behov av att äta ofta. En eller tvaa gaanger per dag räcker för mig. Frukost är egentligen inte nödvändigt men av gammal vana äter jag lite grann till frukost. Alltsaa: Ät mer fett (av god kvalitet) Ät ägg och kött men inte för mycket Ät mycket grönsaker och lite bär, i baada fallen saadant som har laagt kolhydratinnehaall Ät inget socker och mjöl Undvik frukt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Frukt och grönt ja grönt ja men frukt nej. Man klumpar i hop 2 olika livsmedel än värre när man klumpar i hop fett och socker! Att äta var tredje timme är väl rent hysteriskt tycker jag som har åtminstone 5 timmar och mer emellan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Frukt och grönt ja grönt ja men frukt nej. Man klumpar i hop 2 olika livsmedel än värre när man klumpar i hop fett och socker! Att äta var tredje timme är väl rent hysteriskt tycker jag som har åtminstone 5 timmar och mer emellan Jag håller med... Förstår inte varför tex livsmedelsverket skriver 500 gram frukt och grönt per dag.. Frukt och grönt är ju en väldig skillnad!? man ska inte blanda ihop dessa.... hehe och det där med att äta var tredje timme.. jag äter rätt ofta. även om jag äter lchf så äter jag mellanmål oftast endå. Har väldigt hög förbränning så.... men bara man äter när man är hungrig så tycker jag det inte spelar så stor roll.. men ja.. håller man sig mätt länge är ju det bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Kan detta vara något? ät var tredje timme drick mycket vatten ät en ordentlig frukost ät mycket av grönsaker, frukt och fibrer ät mindre fett och socker http://www.viktvagvisaren.se/diet/3-timmars-dieten/ http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171308687 Viktvägvisaren berättar även om LCHF http://www.viktvagvisaren.se/low-carb/ Den kosthållningen borgar ju för ett ständigt insulinpåslag, och stor risk för viktuppgång. Om man tar bort sockret helt (frukter oxå), och väljer mer bra fetter istället, så behöver man inte äta så ofta. I mitt gamla liv åt jag var tredje timma, och gud, vilket ätande det var på den tiden. Nu får jag tid att leva livet istället. LCHF idag, LCHF imorgon och LCHF tills jag blundar för gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Kan detta vara något? ät var tredje timme drick mycket vatten ät en ordentlig frukost ät mycket av grönsaker, frukt och fibrer ät mindre fett och socker Det andras rätt mycket - mellan tummen och pekfingret - millennieskiftet om det där. För 10 år sedan hade jag också kunnat skriva under på det där vad gäller "ät var tredje timme". Har skrivit återkommande om måltidsfrekvens på forumet, bl.a. här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/616-spelar-antalet-m%C3%A5ltider-per-dag-in/#entry7997 Det man måste komma ihåg är att "rena" hälsokommunikatörer, dvs människor som ofta varken har så mycket praktisk eller vetenskaplig erfarenhet av det de vill kommunicera, har en funktion baserat på timing, hur väl de förstått det de kommunicerar och hur väsentligt det de kommunicerar är. Beroende på var man sätter ribban så kan en hälsokommunikatör vara nästan vem som helst. Det jag menar, för att konkretisera, är att sådana som ex. Stephen Phinney och Jeff Volek är högre upp i näringskedjan då de har inte bara forskat på ämnet utan även anammat lågkolhydratkost under lång tid. De är snarare den typen av huvudpersoner i LCHF-sfären som kan betraktas som faktiska experter och auktoriteter vars insikter/erfarenheter "primära" hälsokommunikatörer sedan använder. Fortsätter vi inom LCHF-sfären så är ju ett par bra exempel på det senare Annika Dahlström och Doc. De hade mig veterligen inte så mycket och omfattande erfarenhet/insikt men de uppfyllde väl de tre huvudkriterierna jag nämnde nyss, dvs timing, förståelse, kommunikationsförmåga. Samtliga dessa tre kriterier kunde också kopplas till en i deras fall mycket viktig faktor, dvs att de var auktoriteter inom ett område av vikt (bokstavligen och på sätt och vis). Kort och gott, det är mycket enklare för någon som är läkare att nå ut i den här typen av sammanhang. På gott och ont. Detsamma gäller ju även andra kända hälsokommunikatörer för andra områden av mer tveksam natur som ex. Dr. Oz, som i mångt och mycket har Oprah att tacka för sin status, eller varför inte vår egen professor Hallonbåt som i tid och otid visat sig vara en småcharmig linslus av rang och som av denna anledning primärt blivit massmedias gunstling. Det här är ett ämne man kan skriva väldigt mycket om men jag ville bara ta upp det för att kunna motivera invändningarna mot personen som hittat på...tja, klonat sig fram till det här med "3-timmarsdieten". Alla de där punkterna upplever jag som uråldriga. Ett par är direkt felaktiga, åtminstone i en vidare kontext, som det där som rör måltidsfrekvens och att äta på vissa tidpunkter på dygnet à la frukost. Ett par är högst tveksamma och då menar jag det väldigt uttjatade "ät mer grönt, frukt och fibrer" samt "ät mindre fett och socker" (salt brukar också nämnas i det sammanhanget). Behöver kanske inte utveckla den senare meningen mera men om någon undrar så fråga. För att konkretisera kritiken ur perspektivet det som legitimerar en hälsokommunikatör. Timingen är obefintlig, dvs det som rekommenderas är ju i princip "same old, same old useless BS". Insikten och förståelse för vad som rekommenderas verkar skrämmande nog inte finnas...för annars skulle man ju inte i nådens år 2013 föreslå något som "3-timmarsdieten" (eller vad det kallades) med de grundläggande riktlinjerna. Sist men inte minst - och som en direkt följd av det nyssnämnda - så finns ju inget av vikt att kommunicera när substansen saknas. Ok, se det här som (ännu) ett försök att lära ut hur man lättare ifrågasätter saker och ting inom det här och kringliggande områden. Ur ett annat perspektiv, det finns en hemsk massa människor som har ett intresse av att få dina pengar men långt i från så många som förtjänar dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Varje gång man äter ökas insulinet i kroppen, och det verkar bättre om man bara ökar det några gånger om dan. Dessutom är det inte bra för tänderna att "snaxa" ofta eftersom saliven ändras och blir tillfälligt frätande på emaljen. 3-timmars teorin låter lite som teorin om att man bara ska mata en baby på bestämda tider. Låter helt förkastligt i mina öron, eftersom barn utvecklas i spurter och deras matintag förändras i takt med det. Det fanns en tid då nyblivna mammor stod med klockan i hand med en gapskrikande hungrigt barn, och inte "vågade" mata sin baby för att det var en halvtimme kvar tills mattiden! Vilken tortyr både för föräldrar och babies! Bäst är nog att göra som LCHF förespråkar - ät när du är hungrig, sluta när du är mätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Det finns inga direkta belägg för att äta ofta eller sällan skulle vara mer eller mindre fördelaktigt.Äter du ofta får du många insulintoppar men inte så kraftiga. Äter du sällan få du färre men kraftigare istället. Ät med en frekvens som du trivs med är mitt råd. Det finns absolut ingen anledning att försöka tvinga dig själv att äta ofta bara för sakens skull. Men inte heller någon anledning att sluta med det om du gör det i dagsläget och mår bra av det. Och angående deras "punchline" - "3-timmarsdieten är en diet som har som grundfilosofi att du ska äta var tredje timme för att hålla suget och värsta hungern borta"Det går inte att generalisera sådär:Vissa människor funkar det för, de gillar att de vet att det inte dröjer så länge till de skall äta nästa gång och det gör det lättare att hålla sig från onyttigheter.Andra upplever det bara som jobbigt att behöva äta ocfta och aldrig få bli riktigt mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag håller med... Förstår inte varför tex livsmedelsverket skriver 500 gram frukt och grönt per dag.. Frukt och grönt är ju en väldig skillnad!? man ska inte blanda ihop dessa.... Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna äter cirka 500 gram frukt och grönsaker varje dag – ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. Alltså rekommenderar de att man äter drygt 250g grönsaker om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts