lenajohansson Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 hej och hå! är åter tillbaka till det pigga sköna tillstånd jag uppnådde förra veckan, men som avbröts av att jag åt ostbågar och glass i söndags... startade måndagen med pf (som jag trodde enl. den info jag läst) med kaffe på morgonen + lite grädde i... grädden skulle jag enligt annan info ha skippat..... under de senaste dagarna har jag iaf skippat frukost utom då den lilla gräddskvätten...och kroppen har återigen (som vid andra veckan) varit i omställning då jag valde att bli mer strikt med kolhydrater.. idag var den pigga vakna känslan tillbaka - lusten att röra på mig, här igen. huden i ansiktet ser friskare och spänstigare ut efter några dagar under omställning då den varit hängig och grå - som hela jag idag gick jag också tillbaka till mina vanliga ätrutiner alltså frukost, lunch och eftermiddagsmål.... jag tror jag kommit fram till en ganska bra balans med fettmängden = lärt mig ungefär hur mycket jag behöver kan ju vara lite mer en dag och mindre en annan...dvs äta lite efter hunger jag har ju problem med mättnadskänslan - den kommer efter ca en halvtimme....då känner jag hur mätt jag är har väldigt lätt att överäta alltså....har alltid haft... så innan jag började med lchf så visste jag exakt portionstorlek och gjorde inte avsteg från den till vardags sen kunde jag, om jag ätit lite mindre några dagar, smälla i mig lite mer mat en dag, för att sen återgå till vardagsportionerna jag måste alltså lära mig hur mycket fett jag behöver lägga till... och det kan ju ta några dagar...men nu tror jag att jag hittat mängden och kan också växla från dag till dag mer mat när jag är extra hungrig... känns nu som den tillfälliga fettbullen (på magen) försvunnit igen på dessa dagar...så det var väl konsekvenser av ostbågsätandet i söndags.. skönt det är på rätt väg igen tycker jag och tackar alla för goda råd och tips!! ha det bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Skönt att höra! Fortsätt så!!!! det där med att du har problem med mättnads känslan låter ju inget kul men det enda tipset jag kan säga är att försök att äta långsamt! Och njut av maten! Vet det kan vara svårt att gör det när man är väldigt hungrig men försök att tugga noga och njut Och ät med någon! Då kan ni prata samtidigt så blir det inte att man slänger i sig maten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Skönt att höra! Fortsätt så!!!! det där med att du har problem med mättnads känslan låter ju inget kul men det enda tipset jag kan säga är att försök att äta långsamt! Och njut av maten! Vet det kan vara svårt att gör det när man är väldigt hungrig men försök att tugga noga och njut Och ät med någon! Då kan ni prata samtidigt så blir det inte att man slänger i sig maten tack! försöker äta långsamt, men det går fort ändå upplever inte mer mättnad om jag äter långsamt... äter alltid ensam ... ja kan bli att man pratar och så om jag vid något tillfälle äter ute på restaurang....men det är kanske en gång per år (!) när jag äter hos min mamma äter jag lika fort som vanligt.... och destuom njuter jag mest när jag mular i mig mat...bara stoppar munnen full tills det är slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Grejen är att den verkliga mättnaden alltid kommer 0,5-1 timme efter man har ätit, det är då som det har tagits upp i blodet! Såå.. hur gör man.. man inriktar sig på att uppnå den där nöjdheten som infinner sig efter en lagom måltid.. lagom mätt.. inte paltkoma! Det handlar altså mest om en mental omställning, där man med hjälp av ögonmått kan avgöra hur en lagom portion ser ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts