Monsterkaka Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har sedan puberteten haft problem med hyn i form av finnar och acne. Detta har tack och lov blivit bättre med åren, och fram till några veckor sedan var jag näst inpå finnfri. Sedan kom mina Hortonsattacker igen och sedan dess har jag haft riktigt besvärliga finnar som vägrar försvinna. Jag har läst att LCHF-kost ska ge bättre hy, men för mig har det snarare blivit det motsatta. Finns det någon koppling mellan finnar och LCHF-kost eller kan det bara vara så att min kropp säger ifrån för all medicin jag tog under min Hortonsperiod? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har sedan puberteten haft problem med hyn i form av finnar och acne. Detta har tack och lov blivit bättre med åren, och fram till några veckor sedan var jag näst inpå finnfri. Sedan kom mina Hortonsattacker igen och sedan dess har jag haft riktigt besvärliga finnar som vägrar försvinna. Jag har läst att LCHF-kost ska ge bättre hy, men för mig har det snarare blivit det motsatta. Finns det någon koppling mellan finnar och LCHF-kost eller kan det bara vara så att min kropp säger ifrån för all medicin jag tog under min Hortonsperiod? Hur länge har du gått på LCHF? Det första kan det ju ibland bli värre pga att kroppen behöver rena ut talgkörtlarna. LCHF tror jag personligen påverkar könshormonerna (jag har t.ex. fått blödningar helt plötsligt trots p-piller) och det kan ju påverka hyn. Men som jag förstår ska biverkningar som man kan få i början av LCHF klinga av senare, Medicin kan också påverka såklart. Min hy har blivit bättre med LCHF. Jag skulle tro att, om det nu är dieten, så kommer det vända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yster Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag fick inte heller bättre hy av att äta LCHF. Jag provade att utesluta mjölkprodukter ett tag eftersom jag hört att det hjälper många men för mig gjorde det ingen skillnad. Sen började jag äta mer "Perfect Health Diet" än LCHF, alltså inte lika strikt lågkolhydrat och jag började också ta de tillskott som dom rekommenderar inklusive att äta lever mm. Det funkade. Jag hade inga jättestora problem från början men nu har jag inte haft dålig hy en enda gång på flera månader. Varför det det funkade vet jag inte men jag gissar på att jag tidigare hade brist på en eller flera vitaminer (A?) eller mineraler. Kan rekommendera att läsa här: http://chriskresser.com/nutrition-for-skin-health http://perfecthealthdiet.com/2013/02/what-causes-acne-an-overview/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag fick inte heller bättre hy av att äta LCHF. Jag provade att utesluta mjölkprodukter ett tag eftersom jag hört att det hjälper många men för mig gjorde det ingen skillnad. Sen började jag äta mer "Perfect Health Diet" än LCHF, alltså inte lika strikt lågkolhydrat och jag började också ta de tillskott som dom rekommenderar inklusive att äta lever mm. Det funkade. Jag hade inga jättestora problem från början men nu har jag inte haft dålig hy en enda gång på flera månader. Varför det det funkade vet jag inte men jag gissar på att jag tidigare hade brist på en eller flera vitaminer (A?) eller mineraler. Kan rekommendera att läsa här: http://chriskresser.com/nutrition-for-skin-health http://perfecthealthdiet.com/2013/02/what-causes-acne-an-overview/ Zinkbrist är framför allt det som syns på huden, men även A-vitamin till viss del. Vissa säger även vitamin B5, men detta är tveksamt då det är en gammal och inte så vetenskapligt respekterad studie som säger detta, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 I början när man äter LCHF är det som en detox; hyn kan bli sämre innan den blir bättre än den var innan man började nya dieten. Drick mer vatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag fick inte heller bättre hy av att äta LCHF. Jag provade att utesluta mjölkprodukter ett tag eftersom jag hört att det hjälper många men för mig gjorde det ingen skillnad. Sen började jag äta mer "Perfect Health Diet" än LCHF, alltså inte lika strikt lågkolhydrat och jag började också ta de tillskott som dom rekommenderar inklusive att äta lever mm. Det funkade. Jag hade inga jättestora problem från början men nu har jag inte haft dålig hy en enda gång på flera månader. Varför det det funkade vet jag inte men jag gissar på att jag tidigare hade brist på en eller flera vitaminer (A?) eller mineraler. Kan rekommendera att läsa här: http://chriskresser.com/nutrition-for-skin-health http://perfecthealthdiet.com/2013/02/what-causes-acne-an-overview/ Vad är "Perfect Health Diet" för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Hur länge har du gått på LCHF? Det första kan det ju ibland bli värre pga att kroppen behöver rena ut talgkörtlarna. LCHF tror jag personligen påverkar könshormonerna (jag har t.ex. fått blödningar helt plötsligt trots p-piller) och det kan ju påverka hyn. Men som jag förstår ska biverkningar som man kan få i början av LCHF klinga av senare, Medicin kan också påverka såklart. Min hy har blivit bättre med LCHF. Jag skulle tro att, om det nu är dieten, så kommer det vända. I början när man äter LCHF är det som en detox; hyn kan bli sämre innan den blir bättre än den var innan man började nya dieten. Drick mer vatten! Jag har gått på LCHF i drygt två månader nu. Anses det som att jag är i början då och att kroppen inte har vant sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Zinkbrist är framför allt det som syns på huden, men även A-vitamin till viss del. Vissa säger även vitamin B5, men detta är tveksamt då det är en gammal och inte så vetenskapligt respekterad studie som säger detta, Om det är zinkbrist jag har beror ju det på att jag äter fel. Vad finns det för zinkrik LCHF-mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Min dotter hade mycket acne i tonåren och fick en del djupa ärr.Provade till slut tillskott i form av vitamin B5 (tror jag det var?) vilket genast började förbättra men inte helt bra . När jag sedan började med lchf hängde hon på det och först blev det lite värre igen men efter ett tag märkte hon en stor förändring - ingen ny acne/finnar och nu har hon jättefin hy förrutom de gropar som tyvärr blev till från början.Dottern äter fortfarande lchf - dock en lite mer "normal" nivå. Om det periodvis blir för mycket fel saker på semestrar etc där det är svårt att upprätthålla kosten så visar det sig i hyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yster Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Vad är "Perfect Health Diet" för något? Det är en måttlig lågkolhydratkost, skillnaden mot LCHF är väl att jag äter lite vitt ris och alla rotfrukter, även potatis. Däremot ska man inte äte gluten eller socker och hålla ner omega 6. Det är också betydligt mer fokus på näringsämnen, t ex ska man äta inälvsmat och göra riktig buljong på ben. http://perfecthealthdiet.com/ Kolla på "The Diet" så ser du snabbt hur man äter. Jag provade för att jag var undrade hur stor del av de positiva effekter jag fick av att börja äta LCHF som egentligen hade med själva kolhydratreduktionen att göra eller om det var andra faktorer som spelade in, kanske spelar det större roll att man INTE äter gluten och socker och att det är onödigt att sträva efter att äta så få gram kolhydrater per dag som möjligt. För mig funkar det jättebra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Det är en måttlig lågkolhydratkost, skillnaden mot LCHF är väl att jag äter lite vitt ris och alla rotfrukter, även potatis. Däremot ska man inte äte gluten eller socker och hålla ner omega 6. Det är också betydligt mer fokus på näringsämnen, t ex ska man äta inälvsmat och göra riktig buljong på ben. http://perfecthealthdiet.com/ Kolla på "The Diet" så ser du snabbt hur man äter. Jag provade för att jag var undrade hur stor del av de positiva effekter jag fick av att börja äta LCHF som egentligen hade med själva kolhydratreduktionen att göra eller om det var andra faktorer som spelade in, kanske spelar det större roll att man INTE äter gluten och socker och att det är onödigt att sträva efter att äta så få gram kolhydrater per dag som möjligt. För mig funkar det jättebra. För hyn, som vi pratar om här, kan det nog räcka att dra ner på gluten och socker. Men sen finns det ju andra fördelar med att minimera kolhydrater - vara i ketos är det jag tänker på mest. Jag är så jäkla mycket piggare av det! Då menar jag inte att man behöver vara på 1-10g kolhydrater per dag. Antagligen kan du ligga runt 50. Men jag tror på "bra kolhydrater", dvs alla rotfrukt (utan potatis), grönsaker m.mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Min hy har blivit så mcket bättre på lchf!! Äter ju grönsaker , bär och ibland rotfrukter. Men sen jag slutat med spannmål och allt "fullkorns" mjöl och rågbröd. så har min hy blivit sjukt bra!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Det är en måttlig lågkolhydratkost, skillnaden mot LCHF är väl att jag äter lite vitt ris och alla rotfrukter, även potatis. Däremot ska man inte äte gluten eller socker och hålla ner omega 6. Det är också betydligt mer fokus på näringsämnen, t ex ska man äta inälvsmat och göra riktig buljong på ben. http://perfecthealthdiet.com/ Kolla på "The Diet" så ser du snabbt hur man äter. Jag provade för att jag var undrade hur stor del av de positiva effekter jag fick av att börja äta LCHF som egentligen hade med själva kolhydratreduktionen att göra eller om det var andra faktorer som spelade in, kanske spelar det större roll att man INTE äter gluten och socker och att det är onödigt att sträva efter att äta så få gram kolhydrater per dag som möjligt. För mig funkar det jättebra. Det viktigaste är nog att undvika raffinerade kolhydrater fast vitt risk är ju raffinerat. Varför inte råris? Jag mår inte alls bra av vitt ris, det har jag inte ätit på flera år. Jag äter lite bröd också som är bakat på i huvudsak hela korn och bara fullkorn men aldrig mer än 50 gram bröd på en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Min hy har blivit så mcket bättre på lchf!! Äter ju grönsaker , bär och ibland rotfrukter. Men sen jag slutat med spannmål och allt "fullkorns" mjöl och rågbröd. så har min hy blivit sjukt bra!! Det är ju knepigt att en del får bättre hy och andra sämre hy av LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Det beror nog förmodligen på var och ens historia.Jag har sett att en del tror att vi har samlat på oss olika mycket gifter/avlagringar i fettcellerna, som kroppen nu gör sig av med iom att vi öppnar fettcellerna igen genom lchf, jag tror det ligger något i det. Beroende då på hur vi har levt tidigare får vi olika mycket besvär, som då förhoppningsvis också är övergående när all gammal skit är utsläppt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Det beror nog förmodligen på var och ens historia. Jag har sett att en del tror att vi har samlat på oss olika mycket gifter/avlagringar i fettcellerna, som kroppen nu gör sig av med iom att vi öppnar fettcellerna igen genom lchf, jag tror det ligger något i det. Beroende då på hur vi har levt tidigare får vi olika mycket besvär, som då förhoppningsvis också är övergående när all gammal skit är utsläppt. Vilken typ av skit tänker du på då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ja fast mest har jag hört att hyn blir bättre! Inte hört så många fall som fått sämre.. Tror jag vet varför jag har fått sjukt mkt bättre och det tror jag är för att mina var hormon relaterade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ja fast mest har jag hört att hyn blir bättre! Inte hört så många fall som fått sämre.. Tror jag vet varför jag har fått sjukt mkt bättre och det tror jag är för att mina var hormon relaterade... Vad åt du innan du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Hur långt tid kan det ta tills det blir bättre? Mitt ansikte är inte direkt len som en barnrumpa nu om man säger så =P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Mkj - jag åt mer gi hållet. Har aldrig ätit mkt snabba kolhydrater eller sådant utan åt nu innan lchf lite mer kolhydrater i form Av quinoa , linser, bönor, mkt frukt, havregryn. Alltid gröt till frukost och banan ofta. Inget vidare. Är och har alltid varit väldigt kost intresserad och trodde detta (gi) var det bästa. Kan också påpeka att jag alltid åt se fylldes produkterna med denna mat . Men blev mkt keso / kesella (mjölkprotein) . Nu är det hur som helst sjukt bra!! Äter ju rotfrukter i samband med träning med och mer liberal lchf med bär och så men ja inga spannmål och mer fett (y) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 De fullfeta* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts