Nimdis Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Hejsan! Jag behöver hjälp! Jag födde barn för 4 månader sedan. Jag har ätit LCHF i 4 år på grund av att jag inte känner min matbotten och behövde hjälp med det genom kosten. Väger 97kg till mina 164. Efter förlossningen vägde jag 91kg. Jag har alltså efter förlossningen gått upp 6kg?!! Jag har varit och kollat mina värden på vårdcentralen allt var bra. Jag försöker hitta min "mättnad" som alla säger och vräker på fett i måltiderna men har alltså ingen mättnad alls. Jag äter omega-3, magnesium, d-vitamin. Jag har ingen möjlighet att gå ut och gå långa turer för min dotter vägrar ligga mer än 20 min i barnvagnen och knorrar hela tiden. På kvällen har jag ju inte möjlighet att åka och träna varje kväll vilket jag kunde med mitt första barn vilket gjorde att jag gick ner i vikt förra gången tror jag. Motion är alltså a och o för mig oftast. Jag har testat ätit hel strikt (bara kött och smör), jag har testat halv strikt, jag har även testat att äta mest grönsaker som innehåller färre kolhydrater och fettrik kost. Ingenting funkar, varje vecka går jag upp i vikt. Nu håller jag snart på att gå över till de vanliga(lågfett) viktnedgångssätten för det här håller inte. Kan inte fortsätta gå upp i vikt. Känns detta igen av någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Mmm...ibland finns inga genvägar utan man måste ta till disciplin och acceptera att man känner sig hungrig...men motion är absolut ett bra knep att slippa vara hungrig jämt...varför inte köpa hem en spinningcykel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimdis Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Mmm...ibland finns inga genvägar utan man måste ta till disciplin och acceptera att man känner sig hungrig...men motion är absolut ett bra knep att slippa vara hungrig jämt...varför inte köpa hem en spinningcykel? Så sant, man måste känna sig hungrig. Bara märkligt att det fungerat innan bra, men helt plötsligt nu inte alls fungerar. I värsta fall brukar jag inte gå ner i vikt när jag äter så här. Men aldrig upp i vikt. Tragiskt. Men jag får väl skala bort allting som triggar till överätning och börja om helt och nolla och försöka steg för steg få ett normalt förhållande till mat igen. Sen försöka motionera. Motionscykel går ju sådär, när min lilla flicka inte sover vill hon bli helt road, när hon sover måste jag antingen vila eller alternativt städa och laga mat eller ta hand om den äldre. Finns inte så mycket egentid just nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Så sant, man måste känna sig hungrig. Bara märkligt att det fungerat innan bra, men helt plötsligt nu inte alls fungerar. I värsta fall brukar jag inte gå ner i vikt när jag äter så här. Men aldrig upp i vikt. Tragiskt. Men jag får väl skala bort allting som triggar till överätning och börja om helt och nolla och försöka steg för steg få ett normalt förhållande till mat igen. Sen försöka motionera. Motionscykel går ju sådär, när min lilla flicka inte sover vill hon bli helt road, när hon sover måste jag antingen vila eller alternativt städa och laga mat eller ta hand om den äldre. Finns inte så mycket egentid just nu... Mmm...det kan ju också vara en del av förklaringen att det är svårt att gå ner i vikt...att du har det ganska stressigt med barnen just nu...att nöja sig med att stabilisera vikten och börja försöka med viktnedgång om ett år eller så kan ju också vara ett mål...det kanske är fel läge att plåga sig just nu... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Så sant, man måste känna sig hungrig. Bara märkligt att det fungerat innan bra, men helt plötsligt nu inte alls fungerar. I värsta fall brukar jag inte gå ner i vikt när jag äter så här. Men aldrig upp i vikt. Tragiskt. Men jag får väl skala bort allting som triggar till överätning och börja om helt och nolla och försöka steg för steg få ett normalt förhållande till mat igen. Sen försöka motionera. Motionscykel går ju sådär, när min lilla flicka inte sover vill hon bli helt road, när hon sover måste jag antingen vila eller alternativt städa och laga mat eller ta hand om den äldre. Finns inte så mycket egentid just nu... Då kanske HIIT-träning är något för dig. 3 minuter per gång. Finns mycket om det på nätet men Carl-August beskrev både hur man gör och vilken bra inverkan det haft på hans insulinkänslighet i Peters tråd om blodsockret http://forum.kostdoktorn.se/topic/1442-blodsockret-sjunker-inte-s%C3%A5-mycket/page-2#entry16303 Får du bättre insulinkänslighet så kanske du också känner tydligare mättnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Kan du ha bebisen i baby björn eller sjal? Min första ville också bli underhållen den mesta av den vakna tiden, men hon sov i alla fall långa pass... Tycker också att du kanske ska koncentrera dig på vikt stabilitet och så lite krav som möjligt just nu och vikt nedgång om ett halvår kanske? Har du även kollat tsh? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Det är ju bara 4 månader sen du fick barn, så kanske hormonerna fortfarande rusar omkring i kroppen? Ammar du? Det har blivit jämfört med att springa en mara dagligen, förutom att det är toppen för baby och mamma. Nu kan ju inte alla amma av olika orsaker, så absolut inget påhopp om du inte gör det! (Det var ett rätt kul avsnitt av Desperate housewives där en kvinna fortsatte amma sitt barn upp till 5-årsåldern, så att hon skulle fortsätta hålla sig smal och kunna äta vadsomhelst!) Kan stress eller baby-blues passa in oå dig? Det är så mycket som kan påverka vikten, och stress och sömnbrist är stora faktorer. Hoppas att du kan hitta en bra balans i ditt nya liv som 2 barnsmor, och hitta en bra metod att motionera! Tillbaka till Desperate Housewives; när Gaby hade adopterat en baby, så gjorde hon nån sorts mamma/baby yoga, kanske det kan vara något? Babyn låg i en sjal och förutom närheten med mamman så var babyn också ett "redskap". Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimdis Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Då kanske HIIT-träning är något för dig. 3 minuter per gång. Finns mycket om det på nätet men Carl-August beskrev både hur man gör och vilken bra inverkan det haft på hans insulinkänslighet i Peters tråd om blodsockret http://forum.kostdoktorn.se/topic/1442-blodsockret-sjunker-inte-s%C3%A5-mycket/page-2#entry16303 Får du bättre insulinkänslighet så kanske du också känner tydligare mättnad. Jättebra förslag! Tack! Det ska jag definitivt kolla upp. 3 min/gång känns som att då vågar man påbörja det utan risk för att bli avbruten! Tack, intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag tänkte också tipsa om bärsjal! Har funkat kanon på mina bebbar! Stoppa bebben i sjalen och ta en promenad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimdis Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Kan du ha bebisen i baby björn eller sjal? Min första ville också bli underhållen den mesta av den vakna tiden, men hon sov i alla fall långa pass... Tycker också att du kanske ska koncentrera dig på vikt stabilitet och så lite krav som möjligt just nu och vikt nedgång om ett halvår kanske? Har du även kollat tsh? Jag använder sjal en hel del. Speciellt när jag behöver få saker gjorda och det fungerar super. Men är lite småbesvärligt att gå ut och gå lång-rundor i motionsväg eftersom det fortfarande är lite kyligt och VÄLDIGT blåsigt fortfarande. TSH är sköldkörteln? Ja, jag har i såfall kollat den. Läkaren tyckte inte det var något konstigt, jag ligger inom normalvärdet på 1.8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimdis Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Det är ju bara 4 månader sen du fick barn, så kanske hormonerna fortfarande rusar omkring i kroppen? Ammar du? Det har blivit jämfört med att springa en mara dagligen, förutom att det är toppen för baby och mamma. Nu kan ju inte alla amma av olika orsaker, så absolut inget påhopp om du inte gör det! (Det var ett rätt kul avsnitt av Desperate housewives där en kvinna fortsatte amma sitt barn upp till 5-årsåldern, så att hon skulle fortsätta hålla sig smal och kunna äta vadsomhelst!) Kan stress eller baby-blues passa in oå dig? Det är så mycket som kan påverka vikten, och stress och sömnbrist är stora faktorer. Hoppas att du kan hitta en bra balans i ditt nya liv som 2 barnsmor, och hitta en bra metod att motionera! Tillbaka till Desperate Housewives; när Gaby hade adopterat en baby, så gjorde hon nån sorts mamma/baby yoga, kanske det kan vara något? Babyn låg i en sjal och förutom närheten med mamman så var babyn också ett "redskap". Lycka till! Tack för tipsen och inputen! Jag kan inte amma och visst stämmer baby-blues och stress in på mig. Mamma/baby yoga har jag testat men mina barn vill inte göra samma saker som jag gör och att använda bebisen som redskap känner jag mig olustig inför (om jag ramlar på henne, tappar greppet, blir trött, inte är varsam nog) osv. Tack för tipsen dock! Jobbigt när man är lagd åt hållet orolig, planerande, ser två steg framåt och en riktig hönsmamma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimdis Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Jag tänkte också tipsa om bärsjal! Har funkat kanon på mina bebbar! Stoppa bebben i sjalen och ta en promenad! Tack för tipset! Har testat men var väldigt komplicerat med henne, matning, kylan och vinden ute just nu samt storebror som gärna krånglar lite då och då när vi är ute och går. Inte helt lätt alltså! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimdis Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Tack allesammans för tipsen! Jag ska försöka att göra mitt yttersta för att viktstabilisera mig. Plocka bort mjölk, nötter, bär, rotfrukter, alla lchf-efterrätter, hoppas att våren och att kunna vara ute underlättar. Det är bara stressande och nedslående att gå upp i vikt när "alla" verkar gå ner i vikt av LCHF. Och speciellt när jag har så stor övervikt så att det sliter på kroppen. Men nolla får jag försöka igen med för att få bort min hunger. Tack återigen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ta det lugnt, njut av babyn din i första hand. "Alla andra går inte bara ner i vikt" här finns en brokigt skara. Håller du dig bara till LCHF, bokför gratis på matdagboken hur du ligger i antal kalorier och fördelning, så släpper det, kanske inte bums, men det släpper. Gå nu inte för lågt i kalorier om du ammar. Men som sagt köp bara hem rätt mat, och njut av din baby och innan du vet ordet av har du minskat i vikt. Oavsett kost så tar det tid för kroppen att återhämta sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Hum! Bestäm dig för hur mycket du ska äta, och ta flera 20-minuterspromenader isf! Jag tycker det låter som bortförklaringar!Fett är inget man kan äta obegränsat av eftersom även det innehåller energi.Testa att äta max 80g protein och 5% kolhydrater och minst 70% fett. Du behöver ta tag i ditt liv mer än att gå ner i vikt låter det som. Gör du det så kommer även vikten att minska!Som mammaledig bör du kunna styra upp och planera detta ganska bra.. Allt går om man vill så sluta tyck synd om dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Om det bara var så enkelt, Mattias! Vara nybliven mamma är att vara en babys slav - allt kretsar om barnet. Det är otroligt hur ett sånt lite knyte kan kontrollera en och flera vuxnas liv. När man kan gå på toaletten, när man kan äta, när man kan sova, ja faktiskt allt! Lägg till en inre hormonstorm samt att kroppen hämtar sig från ett stort trauma, och termen "mammaledig" låter helt galen! Det låter som om man sitter och läser en tidning, tar upp barnet och matar/gullar/visar upp, sen lägger ner barnet för att sova samt ta sig en tupplur själv. Eftersom man inte gör nåt på hela dagen så behöver man inte städa, tvätta, handla och laga mat heller -NOT! Planera sin dag, hmmm. Nya mammor kan vara stolta om de lyckas klä sig innan det är dags att gå att lägga sig! Hur ensamstående klarar av det utan att bli helt galna fascinerar mig. Själv har jag aldrig haft en önskan att bli mamma, mycket beroende på att jag inte tror att jag skulle klara av det särskilt bra, och särskilt efter att ha iakttagit föräldrar och sett hur tufft det faktiskt är. Heja morsor! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Tack allesammans för tipsen! Jag ska försöka att göra mitt yttersta för att viktstabilisera mig. Plocka bort mjölk, nötter, bär, rotfrukter, alla lchf-efterrätter, hoppas att våren och att kunna vara ute underlättar. Det är bara stressande och nedslående att gå upp i vikt när "alla" verkar gå ner i vikt av LCHF. Och speciellt när jag har så stor övervikt så att det sliter på kroppen. Men nolla får jag försöka igen med för att få bort min hunger. Tack återigen! Hej, Jag tror detta är nyckeln, äta strikt, det kan ta några månader innan kroppen kommer på att den skall släppa. Mitt tips också går helt emot de andras. Jag säger VILA och SOV, det är för att det är det som kommer sänka ditt kortisolvärde mest, först och på så sätt börja läka kroppen. Kan pappa ta några nätter? Kan du sova när barnet tar en längre lur mitt på dagen? Sömnen är oftast nyckeln till så mycket välbefinnande. Så äter du som du skriver ovan, kommer du förhoppningsvis inte gå UPP i vikt och så småning om gå ner. Men du måste stressa ner i första hand. Lycka till och försök att njuta lite av den lilla, ta tag i vikten sen. ät nyttigt nu så du orkar och mår bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts