Jump to content

Viktnedgång och kroppsmått

Ninja Ister

Recommended Posts

Jag har stått stilla på vågen dryga året, nästan ett och ett halvt år - jag växlar mellan 67-69 kg till mina 158 cm. Jag har varit uppe kring 90kg så jag är fullt nöjd med vikten nu. Är inne på 5:e året med LCHF, så man kan nog säga att det är min nya livsstil.

Det senaste året har jag alltså inte minskat i vikt, men från dec 2011 har midjemåttet minskat med 5 cm, trots att vågen varit stilla!  Även behån måste bytas ut - från början hade jag 95C, förra året 85D nu har jag 80E - dvs omkretsen har minskat med 15 cm men byststorleken har hållit sig på samma.

Tidigare, när jag bantat med lågfett och lågkalorikost har tuttarna minskat i takt med kilona, midjan har sällan varit på den godkända nivån (<88cm) - jag har sett ut som en pojke; med lite rumpa och ingen midja. För första gången i mitt vuxna liv ser jag ut som en kvinna - med inbuktning i midjan och en rumpa som är bredare än midjan och nu börjar även brösten se bystiga ut. Det är härligt att som 53-åring kunna börja använda kläder avsedda för kvinnor för första gången!

Jag har inte ändrat någonting i kosten det senaste året, jag har inte heller tränat mer - så det måste vara lågkolhydratkosten som gör att fettet tas från rätt ställen!

Är det flera som har märkt liknande förändringar?

• Like 1

Jag har inte riktig upplevt samma sak än, men jag börjar tar lite form iaf;) Om jag jämför min kaloribantning och fettbantning så har måtten varit ganska lika på båda hittills.

Att dina bröst inte minskad låter ju bra, något som jag också hoppas på, att de håller sig i form ;)

Tidigare, när jag bantat med lågfett och lågkalorikost har tuttarna minskat i takt med kilona, midjan har sällan varit på den godkända nivån (<88cm) - jag har sett ut som en pojke; med lite rumpa och ingen midja. För första gången i mitt vuxna liv ser jag ut som en kvinna - med inbuktning i midjan och en rumpa som är bredare än midjan och nu börjar även brösten se bystiga ut. Det är härligt att som 53-åring kunna börja använda kläder avsedda för kvinnor för första gången!

Jag har inte ändrat någonting i kosten det senaste året, jag har inte heller tränat mer - så det måste vara lågkolhydratkosten som gör att fettet tas från rätt ställen!

Är det flera som har märkt liknande förändringar?

Det här var ju väldigt intressant tycker jag. Är också intresserad av att höra mera om detta från andra som har märkt av liknande? Skulle det finnas allmänt fog för detta så är det en ytterligare väldigt märklig/ovanlig möjlig konsekvens av lågkolhydratkost jämte att många upplever samtidig muskeltillväxt och fettminskning.