Jump to content

Svårt att hamna i ketos

Recommended Posts

Nu ska jag testa att "hamna" i ketos igen!

För några veckor sedan körde jag riktigt strikt LCHF med max 20g kolhydrater. Efter några dagar tänkte jag att jag måste vara i ketos, men icke! Varje morgon visade mätaren på "LO".. :angry:

På dagarna efter maten kunde jag ibland hamna på mellan 4-6 mmol/L men på morgonen efter var det samma sak igen!

Fr.o.m. idag gör vi ett nytt försök igen!

Tips emottages tacksamt! :rolleyes:

http://mattiasnordahl.blogspot.se/2013/02/ketoner-ketonmatning.html

Testa kokosfett, antingen som smaklöst att steka i eller ha i soppor/grytor/såses/omelett etc, eller som kokosmjölk eller -kräm. Kokos innehåller en sorts mättade fettsyror som kallas MCT, vilket betyder att de är medellånga och alltså kortare än de flesta mättade fettsyror i kött och mejeri, vilket gör att de går en rakare väg till blodbanan i form av ketoner. Faktiskt produceras ketoner av MCT oberoende av kosten i övrigt.

Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet#MCT_diet

• Like 1

Hade också probs, men så blev jag förbenad. Slopaden grönsaker, och började göra "magic bulletkaffe" (1msk cocosfett, 1msk smør +kaffe, körs med stavmixer) som frukost. Håller mig glad och mätt till långt på eftan. Så strikt LCHF för resten.

Det finns ju mer än kolhydratintaget som spelar in när man ska in i ketos igen. Jag har ett sockerberoende och är proffs på det här med att komma in i ketos nuförtiden i och med alla återfall ;) Jag har testat med blodketonmätare och hamnar över 1,5 mmol/l efter 4 dagars LCHF-ande.

Saker som kan hindra (men som kanske är individuellt för mig):

• Som andra påpekat; för mycket protein?
  • För stora matmängder?
  • För mycket mejerier, nötter, bär, frukt?
  • Sötningsmedel? (Provade att dricka en Celsius till middagen en dag, och dagen efter hade jag trillat ur ketos)
  • Like 1

Läste nu också om att en stor mängd proteiner kan göra det svårt att hamna i optimal ketos. Läste det här på hemsidan i den där listan med 17 olika tips. Det jag undrar över är vad definitionen på för högt intag av protein är. Saken är den att i mitt fall så vill jag bygga muskler och brukar ligga på en proteinmängd på runt 1.5-2 g/kg protein. Är det för högt för att uppnå optimal ketos eller är det ok att fortsätta på den nivån? Denna nivå ligger jag bara på under träningsdagarna i veckan som för tillfället är måndag - torsdag.

Tacksam för svar.

Läste nu också om att en stor mängd proteiner kan göra det svårt att hamna i optimal ketos. Läste det här på hemsidan i den där listan med 17 olika tips. Det jag undrar över är vad definitionen på för högt intag av protein är. Saken är den att i mitt fall så vill jag bygga muskler och brukar ligga på en proteinmängd på runt 1.5-2 g/kg protein. Är det för högt för att uppnå optimal ketos eller är det ok att fortsätta på den nivån? Denna nivå ligger jag bara på under träningsdagarna i veckan som för tillfället är måndag - torsdag.

Tacksam för svar.

Och hur vill du ha det.. maximal ketos eller muskeltillväxt?

Och hur vill du ha det.. maximal ketos eller muskeltillväxt?

Helst både och men om jag fick välja ett alternativ så tar jag muskeltillväxt. Frågan är bara vart går gränsen för ett högt protein intag som förhindrar den optimala ketosen? Det är inte så att jag har planer på att skaffa en ketonmätare, men kan vara bra att veta vart gränsen går så att säga.

Grejen är ju att muskeltillväxt inte bara handlar om proteinintag och träning, utan en annan viktig faktor kaloriöverskott!

Kroppen är inte lika pigg på anabola processer om den befinner sig i ett katabolt tillstånd.