convinced Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Varfor ska de som har problem med hjartat ata statiner for kolestrolet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Varfor ska de som har problem med hjartat ata statiner for kolestrolet? De ska de inte om du frågar mig. De borde äta LCHF! I Sverige vägrar sjukvården uppdatera sig efter ny forskning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Doc har en bra sammanfattning om blodfetter, kolesterol och statiner här http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/ Jag rekommenderar att du läser den. Det är ett kontroversiellt ämne och jag tror många tar statiner i onödan. Och med "många" menar jag miljontals... En erfaren endokrinolog som jag känt i många år menar att statiner kan hjälpa vissa i riskzonen genom att minska lågnivåinflammation i kroppen. Men det finns andra sätt att minska den, t.ex. genom kosten där LCHF eller paleo (stenålderskost) är möjligheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
convinced Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Ska lasa docs sida igen men det var den jag tankte pa, han skriver att de som har hjartproblem kanske ska overvaga, tillsammans med sin doktor att ata statiner. Mina varden var for "hoga" sist, dom var for hoga men jag har inte atit lchf sa lange + att mitt blodsocker har varit skyhogt i over 10 ar och det gor att jag inte kanner panik, ska ta nya prover om 8 veckor. Lakaren var positiv till min viktminskning men inte med kolestrolet och att jag slutat med statinerna for 4 manader sedan. Kande att han menade val men han kommer att fa det valdigt svart att overtyga mig om att ata statiner om mina varden blir battre, ar beradd att ge dem mycket langre tid an 8 veckor. Kanns konstigt att man gar till en doktor som man kanner att man inte kan lita pa. Skulle vara bra att ha ett faktablad med det senaste och kunna ge de manniskor du moter inom sjukvarden som inte har fattat an. Jag kanner att jag inte har de ratta kunskaperna for att kunna argumentera, nar jag laser om det sa forstar jag men kanns stort att forklara for andra. Jag hanvisar alla de som visar intresse till den har sidan. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Statiner är potenta läkemedel.. med potenta biverkningar.. lixom flera andra potenta läkemedel! Det är bara om man har haft en hjärtkärlhändelse som de har setts ha någon funktion. Och det gör de främst genom att sänka LDL.. så mindre av dessa hamnar i kärlväggen, där de kan bidra till inflamatoriska processer som bygger plack. Grejen är att det inte finns bättre läkemedel att ta till vid redan inträffad händelse, man brukar även få trombyl för säkerhets skull. Däremot finns det inget som visar att det förhindrar hjärtkärlhändelser.. det de gör är att sänka pseudovariabeln LDL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Efter att ha läst ett par böcker om detta lär dels kolestrol och LDL inte ha med kardiovaskulär sjukdom att göra dels sänker inte statinerna kolestrol men verkar motverka inflammation som är orsaken till att artärer får en skada som leder till ocklusionen (naturlig reparation av kroppen dvs blodklott). Med alla biverkningar inklusive minneförlust, muskelvärk, som statinerna kan ge skulle jag fundera en och två gånger innan (som kvinna skulle jag aldrig ta statiner). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Doc har en bra sammanfattning om blodfetter, kolesterol och statiner här http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/ Jag rekommenderar att du läser den. Det är ett kontroversiellt ämne och jag tror många tar statiner i onödan. Och med "många" menar jag miljontals... En erfaren endokrinolog som jag känt i många år menar att statiner kan hjälpa vissa i riskzonen genom att minska lågnivåinflammation i kroppen. Men det finns andra sätt att minska den, t.ex. genom kosten där LCHF eller paleo (stenålderskost) är möjligheter. Jag har ju föreslagit en avdelning för ämnen som är kopplade till sjukvården. Nu finns det massor av trådar om blodfetter och dom är spridda i hela forumet. Är det någon som spanar efter förslag som kommer upp? Jag har fått medhåll men ingen respons från doc eller någon annan som har med forumets utformning att göra. Tänkte att du som är moderator kanske vet hur förslag hanteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Jag har ju föreslagit en avdelning för ämnen som är kopplade till sjukvården. Nu finns det massor av trådar om blodfetter och dom är spridda i hela forumet. Är det någon som spanar efter förslag som kommer upp? Jag har fått medhåll men ingen respons från doc eller någon annan som har med forumets utformning att göra. Tänkte att du som är moderator kanske vet hur förslag hanteras. Tack MKJ. Jag tar upp det till diskussion i moderatorsgruppen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Tack MKJ. Jag tar upp det till diskussion i moderatorsgruppen! Tack Kjell! Jag ställde förslaget i avdelningen "Om forumet" Jag har en del andra funderingar också. Är det någon som kollar där regelbundet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Tack Kjell! Jag ställde förslaget i avdelningen "Om forumet" Jag har en del andra funderingar också. Är det någon som kollar där regelbundet? Vi försöker hänga med, alla har vi dock heltidssysslor på annat håll, så det kan släpa en del. Den goda viljan släpar dock inte! Tack för ditt engagemang och livliga deltagande på forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Varfor ska de som har problem med hjartat ata statiner for kolestrolet? Därför... http://www.visiongain.com/Report/581/Statins-World-Market-Outlook-2011-2021 ...därför... http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/8267876/Statins-the-drug-firms-goldmine.html ...och därför? http://usatoday30.usatoday.com/news/health/medical/health/medical/treatments/story/2011-12-28/Against-odds-Lipitor-became-worlds-top-seller/52250720/1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts