Jump to content

Blodsockervärden.. (vad är dåliga värden?)

Peter B

Recommended Posts

...jag skrev nyligen ett inlägg om mina egna blodsockervärden och fick flera intressanta svar....men egentligen så blev det mer nya frågor än svar, som vanligt alltså.  ;)

Så jag tänkte att man kunde diskutera frågan mer generellt än att utgå från mina värden...så jag ställer upp följande hypotes.

För att fastställa diagnosen diabetes har jag tolkat det som två fasteblodsocker över 7.0 mmol/L. När värdena ligger långt över 7 är det ju enkelt att ställa diagnosen, men anta att vi har en mätserie som ser typ ut så här (fasteblodsocker):

5,9 7,2 7,5 6,3 6,2 5,8 5,8 7,5, 5,7

Är det en person som då har diabetes, tecken på insulinresistens  eller helt enkelt är frisk? (vi antar att den här personen inte varit sjuk under mätperioden). Vad spelar det för roll om personen ifråga äter LCHF eller inte?

Vid vilken nivå på blodsockret väljer en läkare att sätta in tabletter?

Med efterföljande glukosbelastningstest altså!

Ligger man över de värdena.. vilket är normalvärden, så har man full diabetesdiagnos!

Prediabetes karaktäriseras främst av glukosintollerans.

... vad är skillnaden mellan prediabetes och diabetes typ 2?  jag inbillar mig att man  satt ett värde på blodsockret som bedömer innebär en "tydlig" risk för följdsjukdomar, eller finns det något mer "distinkt" man går på?

... vad är skillnaden mellan prediabetes och diabetes typ 2?  jag inbillar mig att man  satt ett värde på blodsockret som bedömer innebär en "tydlig" risk för följdsjukdomar, eller finns det något mer "distinkt" man går på?

Är inte prediabetes bara att man ligger inom riskzon för att få diabetes 2? Bara vad jag fått för mig.

Är inte prediabetes bara att man ligger inom riskzon för att få diabetes 2? Bara vad jag fått för mig.

Joo, på nåt sätt är det ju så, men jag tycker att blodvärden kan variera en hel del så jag antar att man med glukosbellastningstest som Zepp skrev om avgör om det är diabetes eller inte?

Joo, på nåt sätt är det ju så, men jag tycker att blodvärden kan variera en hel del så jag antar att man med glukosbellastningstest som Zepp skrev om avgör om det är diabetes eller inte?

Om man fastar 12h innan varje mätning ska det väl visa ungefär samma? Jo, det är nog så att det behövs vidare utredning vid misstanke om diabetes.

Usch det känns som jag borde veta detta, gjorde någon laboration med glukosmätning och tror jag fick förklarat för mig hur det skulle se ut om man skulle bli orolig.. Men det har något med utplaningskurvan att göra, om man mäter först vid fasta och sen efter personen ätit och sen 30min senare. Fast det kanske är det som är glukosbelastningstest?

Om man fastar 12h innan varje mätning ska det väl visa ungefär samma? Jo, det är nog så att det behövs vidare utredning vid misstanke om diabetes.

Jag tycker inte riktigt att det är så...men jag är å andra sidan ingen expert.

Men antagligen så är det lite sådär småluddigt, men jag vet inte, det är det jag undrar lite över, typ har man HIV så har man, det finns inga gränsfall, men så verkar det inte vara med diabetes....

Jag tycker inte riktigt att det är så...men jag är å andra sidan ingen expert.

Men antagligen så är det lite sådär småluddigt, men jag vet inte, det är det jag undrar lite över, typ har man HIV så har man, det finns inga gränsfall, men så verkar det inte vara med diabetes....

Nä inte diabetes 2 åtminstone, där kan man ju slippa all medicin om man bara äter rätt.

Diabetes typ 2 är en symptombeskrivning.. och flera olika sjukliga tillstånd som uppvisar samma symptom och har liknande behandling.

Glukosbelastningstestet går till som så att först mäter man blodsockret fastande, sen drar i sig 75 gram glukos.. sen mäter man blosdsockret efter två timmar.. och då skall det ha sjunkit ner till föregående eller ligga inom normalvärdet.