Jump to content

Stora dåliga mataffärer

stroker49
 Share

Recommended Posts

Idag har jag cyklat en mil i underbart soligt vinterväder för att köpa mat. Först in på en megastor Coop. Där fanns inte färskt (icke rimmat) sidfläsk i bit (inget hästkött hade de heller). Sedan till en jättestor Ica Maxi, inget färsk sidfläsk i bit där heller (däremot faktiskt skivat, men utan svål!).

På en stormarknad nära där jag bor hade jag dock större tur.

Vad som slår en är ju vilka enorma supermarket det finns och hur lite det finns att handla där. Mycket på stormarknaderna är ju:

1 Äckligt

2 Ohälsosamt

3 Direkt skadligt

Ofta är produkterna två eller alla tre av ovanstående.

Lokalerna måste ju kosta massor, tänk vilken liten affär man skulle kunna ha om man bara hade goda nyttiga produkter och endas lite skräp.

Matfett: Smör, Olivolja, Kokosolja (förlåt, kokosfett) Rapsolja.

Mejerier: Gammeldags mjölk, grädde, naturell yoghurt, Creme Fraich, grekyoghurt, smetana och kanske något till.

Grönsaker i massor, färskt och fryst

Kött

Fisk

Fågel

Kanske en del frukt

Specerier och konserver av kvalitet.

Und so weiter...................................

Kan bara hålla med, matinköpen bli enklare, på Tesco handlas bara det som inte kan köpas på farmers market där jag föredrar att handla mitt kött, fisk, skaldjur och grönsaker.

Fast Tesco (i alla fall "min" Tesco) har ett betydligt större utbud av lokala och ekologiskt odlade produkter än vad jag någonsin har hittat på stormarknaderna i Sverige. Men jag föredrar fortfarande farmers market eller köpa direkt från grannen. ;)