stroker49 Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Idag har jag cyklat en mil i underbart soligt vinterväder för att köpa mat. Först in på en megastor Coop. Där fanns inte färskt (icke rimmat) sidfläsk i bit (inget hästkött hade de heller). Sedan till en jättestor Ica Maxi, inget färsk sidfläsk i bit där heller (däremot faktiskt skivat, men utan svål!). På en stormarknad nära där jag bor hade jag dock större tur. Vad som slår en är ju vilka enorma supermarket det finns och hur lite det finns att handla där. Mycket på stormarknaderna är ju: 1 Äckligt 2 Ohälsosamt 3 Direkt skadligt Ofta är produkterna två eller alla tre av ovanstående. Lokalerna måste ju kosta massor, tänk vilken liten affär man skulle kunna ha om man bara hade goda nyttiga produkter och endas lite skräp. Matfett: Smör, Olivolja, Kokosolja (förlåt, kokosfett) Rapsolja. Mejerier: Gammeldags mjölk, grädde, naturell yoghurt, Creme Fraich, grekyoghurt, smetana och kanske något till. Grönsaker i massor, färskt och fryst Kött Fisk Fågel Kanske en del frukt Specerier och konserver av kvalitet. Und so weiter................................... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jo, 95% i en stormarknad är oätligt och bara att knalla förbi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag har gjort liknande reflektioner när jag handlar. Många varor men få som jag vill köpa. Mejeridisken är gigantisk med massor av dynga. Inte undra på att det går dåligt för Coop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jo, 95% i en stormarknad är oätligt och bara att knalla förbi Precis! Men det har ju inte bara nackdelar, tack och lov. För rackarns vad fort det går att handla när man bara kan gå förbi de flesta hyllorna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Kan bara hålla med, matinköpen bli enklare, på Tesco handlas bara det som inte kan köpas på farmers market där jag föredrar att handla mitt kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Kan bara hålla med, matinköpen bli enklare, på Tesco handlas bara det som inte kan köpas på farmers market där jag föredrar att handla mitt kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Fast Tesco (i alla fall "min" Tesco) har ett betydligt större utbud av lokala och ekologiskt odlade produkter än vad jag någonsin har hittat på stormarknaderna i Sverige. Men jag föredrar fortfarande farmers market eller köpa direkt från grannen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts