Calle90 Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Tja Tänkte att vi kunde dela med oss av våra tips om hur man får en bra sömn och hur man kommer ur den där förbannade mysiga sängen klockan 06.00 på morgonen. Tänkte lägga om lite vanor då jag ska börja träna. Hur som helst jag ska inte behöva sitta här och förklara varför jag vill ha en bra sömn utan jag vill bara veta hur man får en bra sömn. Det som jag vet som borde göra sömnen bättre är att träna så att kroppen blir trött. Få hjärnan passiv. Typ räkna får, men inte bokstavligt talat, utan snarare att man föreställer sig hur tråkigt det är att räkna får. Dricka te. Vet inget om hur man gör det enkelt att gå upp ur sängen. Hur som helst fokus borde ligga på vanor i den här tråden istället för prylar som kan förbättra sömnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Tja Tänkte att vi kunde dela med oss av våra tips om hur man får en bra sömn och hur man kommer ur den där förbannade mysiga sängen klockan 06.00 på morgonen. Tänkte lägga om lite vanor då jag ska börja träna. Hur som helst jag ska inte behöva sitta här och förklara varför jag vill ha en bra sömn utan jag vill bara veta hur man får en bra sömn. Det som jag vet som borde göra sömnen bättre är att träna så att kroppen blir trött. Få hjärnan passiv. Typ räkna får, men inte bokstavligt talat, utan snarare att man föreställer sig hur tråkigt det är att räkna får. Dricka te. Vet inget om hur man gör det enkelt att gå upp ur sängen. Hur som helst fokus borde ligga på vanor i den här tråden istället för prylar som kan förbättra sömnen. Bra tråd! Har själv haft sömnproblem i perioder. Saker som hjälper mig är: Att stäng av TV/radio/dator en timma innan det är sängdags. Att ägna den timmen till att tvätta mig, borsta tänderna och göra sovrummet i ordning för natten, i lugn och ro. Samt att läsa en liten stund uppkrupen i favoritfåtöljen, gärna med några levande ljus tända (Brukar också lägga fram kläder och annat till nästa dag, så blir det mindre stressigt på morgonen.) Att ha svalt i sovrummet. Sover alltid med elementet av och fönstret öppet. Det kräver både duntäcke och yllepläd när det är rikigt kallt på vintern. men jag sover aldrig så gott som då. (Däremot kan det ta emot en aning att gå upp på morgonen när det bara är 14 grader varmt i rummet. ) Att ha så mörkt och tyst som det går. Är det för mycket ljud som stör, sover jag med mjuka öronproppar. Att ha en varm vetekudde i sängen, utom när det är riktigt varmt på sommaren. Att ha en väckarklocka som jag måste trycka på för att se vad klockan är. Att ligga vaken och se minuterna ticka iväg stressar mig bara och gör det ännu svårare att somna. Jag hade en gång en arbetskamrat som hade ordentliga sömnproblem och fick gå i sömnskola via sjukvården. Hon fick veta att man bör ha en lugn visuell miljö i sovrummet. Alltså mycket måttligt med prylar, tavlor, bokhyllor etc. Och att sovrummet bara ska användas till två saker: sömn och sex. Inget läsande, teve-tittande, datorsurfande eller jobbande i sovrummet alltså. Det där får man naturligtvis anpassa efter sin egen situation. Bor man i en etta, så är det ju lättare sagt än gjort. Men jag tog de där tipsen till mig och för min del kan jag säga att det faktiskt hjälper. Själv är jag rätt morgonpigg, om jag bara har fått min sömn, så att komma upp är inget jätteproblem för mig. Men har man turen att bo ihop med en morgonpigg person, kanske man kan övertala honom eller henne att komma in med en kopp kaffe på sängen. Eller skaffa timer till kaffebryggaren, så att lukten i alla fall når en på morgonkulan. Fast då är vi ju inne på pryl-konceptet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Att vakna upp med en annan morgonpigg person som också ska ge mig service låter som något lyx koncept för min del. Att ens vakna upp med en annan person låter omöjligt för min del. Kommer liksom inte inträffa. Så mitt sovrum kommer inte användas för sex utan enbart sömn. Vi lirar i två olika ligor du och jag. Jag sover bara för att sova. Inget mer. Jag vill heller inte ha några höga förväntningar för då känner man sig bara usel när det inte uppfylls. Annars bra tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag behöver disciplinera mig bättre och inte hänga vid dator och köra igång hjärnkontoret för sent för att lättare somna in ;-) Sen upplever jag att när jag är i ketos sover jag inte lika länge, utan vaknar pigg som en mört ibland rent utav helt för tidigt. Men i perioder när det känts segt att gå upp, brukar jag ladda kaffekokaren på kvällen och koppla den till timer, då luktar det kaffe en fem min innan klockan ska ringa ... doften når som regel hjärnan innan klockan larmar. Härligt att vakna till kaffedoft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Avdramatisera när man inte kan sova.. Passa på och läsa en god bok och njut av extra tiden du har. Försök att inte ha tv/dator på rummet (om du inte är sån som gärna somnar framför tvn).. Jobbtankar, herre-mi-je-..kan inte somna.. osv lägger man snällt och mentalt på hallmattan istället - de kommer ändå vara där imorgon. Oro är räntan man betalar på bekymmer man har imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Jag har jättesvårt att sova just nu så jag ser fram emot alla tips! De enda jag kan tillägga är att jag brukar lyssna på inspelade naturljud (regn, vågor, vind etc) när jag har svårt att sova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ett glas varm mjölk med socker! Först stiger blodsockret som en raket, sen åker det ner i fotknölarna, så man har svårt att hitta sängen och man tuppar av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 I värsta fall, som jag (har haft sömnproblem så länge jag kan minnas) får man ta till medicin.Annars tror jag på avslappning & varm dryck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Att vakna upp med en annan morgonpigg person som också ska ge mig service låter som något lyx koncept för min del. Att ens vakna upp med en annan person låter omöjligt för min del. Kommer liksom inte inträffa. Så mitt sovrum kommer inte användas för sex utan enbart sömn. Vi lirar i två olika ligor du och jag. Jag sover bara för att sova. Inget mer. Jag vill heller inte ha några höga förväntningar för då känner man sig bara usel när det inte uppfylls. Annars bra tips. Lever också ensam, faktiskt. Så det är sömn och enbart sömn som gäller för min del med. Men alla tips man ger behöver ju inte gälla ens egen situation, tänker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Lever också ensam, faktiskt. Så det är sömn och enbart sömn som gäller för min del med. Men alla tips man ger behöver ju inte gälla ens egen situation, tänker jag. Ah du tänker så, jo det låter ju rätt logiskt. Sorry om det lät otrevligt. Hade bara en rätt värdelös dag igår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Jag har jättesvårt att sova just nu så jag ser fram emot alla tips! De enda jag kan tillägga är att jag brukar lyssna på inspelade naturljud (regn, vågor, vind etc) när jag har svårt att sova. Jag testade faktiskt det för ett tag sedan. Sängen blev rätt så mysig. Dem videoklipp jag körde var dessa: Funderar på om man sen på morgonen ska ha någon death metal som alarm signal på mobilen som bara tvingar en upp ur sängen. Typ Canibal Corpse eller något sånt band som suger riktigt hårt. Kan vara värt att testa för min del. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Fixade nyss Cannibal Corpse - Hammer smashed face till mobilen som alarm signal. Verkar lovande. Ska ge en uppdatering imorn ifall jag snoozade eller gick upp på en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ah du tänker så, jo det låter ju rätt logiskt. Sorry om det lät otrevligt. Hade bara en rätt värdelös dag igår. Ingen fara! Hoppas du har haft en bättre dag idag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Fixade nyss Cannibal Corpse - Hammer smashed face till mobilen som alarm signal. Verkar lovande. Ska ge en uppdatering imorn ifall jag snoozade eller gick upp på en gång. Sorry för sen uppdatering men nej låten är skit och inte duglig till något. Tanken var god men problemet är att så fort man stänger av mobil alarmet så blir det mysigt igen. Tror nog mer på att få sova ut riktigt ordentligt. Jag har ju rätt långa dagar, där man är aktiv hela tiden. Heltidsjobb från typ 8-17 (skiftar lite) och sen ett deltidsjobb efter det från måndag till torsdag och efter det så är det gym på måndag till torsdag, så det gäller att få bra sömn och optimera tiden så mycket som möjligt. Söker också ett tredje jobb som jag ska ha på helgerna och ifall det blir ett ja på det så jobbar jag alla dagar i veckan och kommer troligen öka träningen med ytterligare 1-2 dagar. Får se vad man orkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Ingen fara! Hoppas du har haft en bättre dag idag! Går upp och ner med depressionen. Helgerna är värst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Tack Calle för utube länkarna! Jag spelar ibland detta på kvällen när jag ska sova: http://soundstosleepto.com/index.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Tack Calle för utube länkarna! Jag spelar ibland detta på kvällen när jag ska sova: http://soundstosleepto.com/index.html Det var så lite så. Härlig länk du skickade. Kan ju komma till användning. Hoppas att du sover bättre framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 Hittade en grym app som jag ska testa nu. Mitt problem är inte att somna utan att ta mig upp på morgonen. Efter ett misslyckat försök med death metal låten Cannibal Corpse - Hammer Smashed Head som väckarklocka signal så är det nu dags för ett nytt försök. Det handlar om en app som heter "Morning Routine" och finns på Google Play (Android). Vet inte om den finns på Appstore. Denna app handlar om väckarklockor där man kan ställa in att man måste skanna av en streck kod för att stänga av larmet. Det finns tre typer av larm. 1. Vanligt alarm 2. Scanning alarm 3. Scanning sequence Vanligt alarm behöver man inte förklara. Scanning alarm fungerar som så att det räcker med att skanna vilken streck kod som helst och sedan stängs larmet av. Scanning sequence fungerar som så att du letar upp en specific streck kod (som du ställt in) och sedan kan du välja mellan att öppna en hemsida på mobilen som t.ex. drar igång en radiokanal eller liknande eller så struntar du i det. Idén är att väldigt enkel och det är att du helt enkelt tvingar upp dig ur sängen, istället för att bara stänga av larmet och sedan somna om. Hur som helst så kommer jag att ge en uppdatering imorgon runt klockan 06.00 som bevis ifall jag vaknat i tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Nu börjar det väl vara ljust på mornarna i Sverige igen antar jag. Vi har kolsvart jalusier som vi har nere på nätterna, inte en gnutta ljus som kommer in. Jag har satt en timer på en lampa som tänds typ 20 min innan klocklarmet går, då är jag lite förberedd innan klockan ringer. Hatar att chockvakna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ami Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ta varje dag en promenad på en timme. Du kommer att sömnad lätt. Promenaderna ska tas på morgonen till jobbet, så småningom kommer det att bli som en vana , då blir det inga problem att stiga upp ur sängen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Att träna igenom alla kroppens muskler är nog det som får mig att sova bäst. Tidigare har jag haft mycket sömnproblem men numera sover jag för det mesta som en stock. Idag vaknade jag dock redan klockan 4 eftersom någonting blev fel med maten igår och jag var vrålhungrig. Under många år var jag tvungen att väldigt strikta rutiner för att kunna sova bra. Det som var viktigt för min sömn var: - Lägga mig samma tid varje kväll (även när jag var ledig) - Se till att jag hade tid att läsa någon lättsamt 20-30 minuter innan det var dags att sova. - Ha svalt i sovrummet och vädra innan jag lade mig. - Gå en promenad på kvällen. Det funkade för det mesta men en period när det var sämre och rädslan för att inte kunna somna gjorde det värre så kom jag på att om jag lät bli att släcka och bara lade mig till rätta så skönt som möjligt och fokuserade på hur mjukt och skönt det var i sängen och att vila så somnade jag. Att fysisk trötthet har stor betydelse märkte jag en gång på 80-talet. Jag hade kört gödsel i skottkärra hela dagen. Lastat, kört och spridit. Tomten var dessutom lite backig. När kvällen kom var jag så trött så jag knappt orkade få i mig lite mat och lägga mig. Varenda muskel i kroppen kändes helt utmattad och när jag väl lyckades krypa ner i sängen så orkade jag inte lägga mig på sidan. Jag som aldrig brukade kunna sova på rygg och dessutom alltid brukade vakna några gånger på natten och vända mig, jag sov hela natten på rygg utan att vakna en enda gång. Jag somnade i princip i samma ögonblick jag lade huvudet på kudden och vaknade nästa morgon utan att ha rört en fena. Kände mig helt förvirrad. Va, är det morgon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Typiskt glömde sätta på larmet, men aja nu har man vaknat i alla fall. Får vänta tills imorgon för att se hur bra appen funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag brukar ligga och lyssna på ljudbok, och jag tror jag är betingad på det, för jag somnar inom fem minuter - nästan jämt. Gör jag inte det, så har jag i alla fall underhållning. På morgonen har jag en sådan där väckarklocka som låtsas vara en soluppgång; den börjar lysa försiktigt och efter en stund börjar fåglarna kvittra. Definitivt behagligare än death metal skulle jag tro. Jag vill vakna lugnt och försiktigt, för annars kommer jag helt på kant med den dagen. Och den står utom räckhåll, så jag måste gå upp och stänga av bofinken och göken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Jag brukar ligga och lyssna på ljudbok, och jag tror jag är betingad på det, för jag somnar inom fem minuter - nästan jämt. Gör jag inte det, så har jag i alla fall underhållning. På morgonen har jag en sådan där väckarklocka som låtsas vara en soluppgång; den börjar lysa försiktigt och efter en stund börjar fåglarna kvittra. Definitivt behagligare än death metal skulle jag tro. Jag vill vakna lugnt och försiktigt, för annars kommer jag helt på kant med den dagen. Och den står utom räckhåll, så jag måste gå upp och stänga av bofinken och göken.. Hehe jo jag har också en sån där väckarklocka. Philips wake up light tror jag den heter. Appropå det där med Death Metal grejen så var det bara ett kul expriment, inget mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Funkar alltså rätt bra med den där appen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Ett tips som funkade jättebra på mig är att stretcha vaderna innan sänggående. Mycket stress och dåligt mående gör mina benmuskler och framför allt då vader spända som fiolsträngar ( de blir "kamp- eller flyktredo"). Tog ett par dagar innan det började hjälpa. Om det är riktigt jäkla svårt att somna så lägger jag mig på en spikmatta, tar Max fem min innan John blund hälsat på då . Lägger mobilen utom räckhåll så att jag måste gå upp för att stänga av alarmet på morgonen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hejsan! Jag kan rekommendera appen Sleepcycle för ett bra uppvaknande. Har kört appen i ca 6 månader och är väldigt nöjd. Själv så börjar jag fundera på om jag kan relatera "lätt sömn" och att jag blivit otroligt lättväckt till LCHF-kost? Skall testa med att käka lite mer vitaminer. Typ Multivitamin och magnesium. Någon annan som har liknande "besvär" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Jag har sällan problem att somna på kvällen men vaknar lätt för minsta ljud. Det gör att jag ofta vaknar för tidigt eller flera gånger per natt och kan få svårt att somna om. Vet inte om det är speciellt relaterat till LCHF-kost för jag har mer eller mindre haft dessa problem sedan jag fick mitt första barn (som fyller 18 i sommar). Dock upplever jag att det har det blivit värre på senare år (kan ju hänga ihop med att man blir äldre).För tillfället testar jag att ta ett kosttilskott (5-htp) för att se om jag kan få djupare sömn. Dessutom försöker jag sluta med ovanan att somna framför TV:n (som är mitt bästa sömnpiller, (lyckas sällan se upplösningen på deckarna). Någonstans har jag läst att om man äter en liten potatis innan sänggåendet så kan sömnen bli bättre? Har någon testat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Potatisen har definitivt inte någon effekt på sömnen, däremot kan det hjälpa att inte vara hungrig vid sänggåendet. Jag har en nedladdad fil "60 min of white sound" låter som "myrornas krig", ni vet. Det är ett jämt ljud som gör det lättare för hjärnan att gå ner i varv. Fungerar mkt bra för mig. Jag jobbar natt och behöver utestänga ljud utifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Potatisen diskuterades på kolhydrater ifokus för några år sedan. Det var väl några som testade också http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leva_stark Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Bra tips redan nämnda, men jag tänkte tillägga några till som jag insett hjälper för att "ta farväl av dagen" =)Personligen har jag märkt att det inte är längden på min sömn som ger mig energi, utan det jag gjort och varit under dagen och det jag ser fram emot nästa dag. Det vill säga att om det vakna livet känns bra så smittar det av på nattvilan.Sen att kunna stänga ner sin "smarta del av en själv" är viktigt. För det är lätt att hitta något att oroa sig för till nästa dag eller tänka ihjäl något som varit. Men man kan observera sig själv och kunna bli bättre på att "reglera" sig och släppa taget.För mig har denna grej gjort sömnen lättare, funkar bra när man har rutiner och även när man är på resande fot. Det vill säga med självreglering så är man inte lika beroende av att ha grejer på ett visst sätt - därigenom minska beroendet av yttre faktorer som påverkar sömnen.Diet har nog inte påverkat detta så mycket. Men att inte äta ihjäl sig god stund innan sömn är en fördel =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts