HelgeK

Är socker beroende framkallade?

Recommended Posts

18 timmar sedan, HelgeK sade:

Visst finns socker beroende. Se:  https://www.addictioncenter.com/drugs/sugar-addiction/ 

Därom finns ingen tvekan - det har vi på forumet fått många bevis för. Ofta talas om att det skulle krävas god karaktär för att kunna bryta tidigare mönster vad gäller socker eller ren överätning, som många här dokumenterat existensen av. Möjligen kan problemen ovan vara åldersberoende eller hänföras till andra faktorer svåra att överblicka.

I mitt eget fall hade jag, före min LCHF-start för lite mer än två år sedan,  läst in mig några hundra timmar på området - bl.a. lyssnat av en stor del av våra forskarfavoriters kongressframträdanden. Kanske det krävs för att ge tillräcklig ammunition till beslutsamheten bakom den personliga kostomläggningen. De standardmantra som jag hade att utgå från (ingen potatis, ris pasta, bröd, sötade drycker, övermängd frukt etc.) utgjorde egentligen inga problem. I botten av min inställning låg ju sammanfattningen jag tagit till mig från sådana eminenta förgrundsfigurer som t.ex.:

• Erik C. Westman
  • Stephen Phinney
  • Jeff Volek
  • Ron Rosedale
  • Robert Lustig
  • Zoe Harcombe
  • Aseem Malhotra
  • Sarah Hallberg
  • Annika Dahlqvist som myntat LCHF-beteckningen!

ingen av övriga budbärare glömd t.ex. skickliga vetenskapsjournalister och sanningsvittnen som:

• Nina Teicholz
  • Gary Taubes
  • Tim Noakes
  • Ralf Sundberg
  • Fredrik Nyström

För att nämna några få! Egentligen viktigast för oss: kostdoktorn själv Andreas Eenfeldt som mödosamt samlat, presenterat och intervjuat auktoriteterna för oss, utan att falla för frestelsen att blanda in reklam i verksamheten. Det har i sig inneburit att kostdoktorn (Diet Doctor) utvecklats till världens största sajt på området, i varje fall med störst tilltro. Enligt min mening den största drivfjädern för människor att söka sig fram till den mest framgångsrika friskhetsrörelsen på jorden med nu över 50 000 medlemmar - en mäktig prestation. Andreas har inte undvikit att framhäva sådana viktiga personligheter i utvecklingen som vår anspråkslösa Annika Dahlqvist - den som först myntade begreppet LCHF.

Sammanfattningsvis, var gäller sötsuget, är min absoluta uppfattning att det inte räcker med att människor ser på nätet eller i "hälsotidningar" att socker inte är bra eller viss typ av mat skulle vara skadlig - det enda viktiga är kunskap. Viljan att sätta sig in i bakomliggande fakta som styr kroppens metabolism - helst i större utsträckning än flertalet fettskrämda läkare eller felutbildade dietister/kostrådgivare, visat förmåga till. Fortfarande ser vi dessa kategorier "friskt" blanda ihop nutrition med en klimatalarmism på ett sätt som saknar motstycke. Antingen är en viss kost bra för kroppen eller ej. Hur man skall se på förändringarna i klimatet är en helt annan sak (odla mer vegetabilier eller bygga kosten på animaliskt fett alt. ha etiska synpunkter på djurslakt).

För mig, som för mer än två år sedan kunde sätta i mig en hel kartong praliner på en eller två kvällar har, sedan LCHF etablerats i mitt hem, inte minsta problem med sötsug funnits. Skälet är sannolikt en blandning av den kunskap som vidarebefordrats till mig av den vetenskapliga gruppen moderna forskare, dels min vilja att därigenom leva vidare frisk och så länge som möjligt kunna njuta av att se barn, barnbarn och barnbarnsbarn utvecklas. Allteftersom  man närmar sig 90-årsstrecket ökar ju den skaran.

Det är inte fråga om att jag genom LCHF skulle tro mig bli 100 men en sak är fullt klar, den kosten har på kort tid - lite över två år - klart visat att jag kunnat sätta ut alla tre mediciner som tidigare tvingats på mig med resultatet att jag nu kan betrakta mig som frisk. Det både känns i kroppen och bekräftas av det trettiotal prover i varje omgång som ett flertal gånger analyserats via mitt blod.

P.S.

I vad mån den negativa verkan, som mitt tidigare standardkostliv åsamkat kroppen, kan kompenseras av LCHF så sent i livet är frågan?

Som Ron Rosedale brukar påpeka:

"det är inte smöret på mackan som är problemet utan brödet, som hindrar fettet från att förbrännas"

Hans inställning är otvetydig: det värsta man kan göra är att äta en kost med både hög andel fett och hög andel kolhydrater. Sannolikt bakgrunden för många av dem som klagar på en växande kulmage efter några år med LCHF - en glidande övergång till alltmer kolhydrater i födan.  Budskapet är klart:

En människas livslängd är i hög grad beroende av hur mycket fett kroppen tillåtits förbränna under hela dess liv.

I min ålderskategori vill jag tillägga: bättre sent än aldrig och framför allt  har en kostomläggning i riktning LCHF direkt betydelse för möjligheten att åldras, fri från sjukdomar. En del forskare påstår ju t.o.m. att åldrandet inte kan jämställas med sjukdom, dvs. att det normala är att inte bli sjuk även under ålderns höst - det vill vi ju gärna tro på!

Med dessa sanningar i åtanke ser jag egentligen ingen anledning för någon att bekymra sig det allra minsta, över problemet sötsug eller överätning - en bagatell i förhållande till fördelarna med LCHF.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser