smarkebo Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 I torsdags såg jag i norska Dagbladet (såg den bara i ett tidningsställ, läste inte ordentligt) att en ny norsk undersökning slagit fast att kolesterolet hos testpersoner steg 30 eller om det var 40% vid lågkolhydratskost. Jag tänkte att "Jo det vet man ju. Men det är ju ändå inte den farliga som ökar. Typisk tidningsanka". Igår hörde jag sedan en radiokock på Radio Prime Moss prata om detta. Han sade att det handlade om det onda kolesterolet. Då blev det ju lite otrevligare att höra. Men om han visste vad han talade om eller bara antog att det var det onda kolesterolet det handlade om vet inte jag. De flesta kan ändå inte skilja på LDL och HDL. Säkert inte Dagbladets journalister heller. Jag har sökt i Dagbladet på webben, men inte hittat någonting. Är det någon som känner till något om denna nya norska undersökning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Denna är från Dagbladet 2010 men det är lite lustigt att där sägs att HDL höjs av lavkarbokost http://www.dagbladet.no/2010/12/27/tema/helse/kolesterol/hjerte/alzheimer/14823563/ För övrigt är det vanligt att både LDL och HDL stiger vid LCHF, men mäter man apo-kvoten finner man att det är "goda" LDL som ökar, inte de små farliga. Så det är fortfarande "hakuna matata" och fortsätt med LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Lite roligt, om kolesterol! Roligt att det rör sig åt rätt håll altså! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Lite roligt, om kolesterol! Roligt att det rör sig åt rätt håll altså! Zepp: Du vet att det där är Pat Robertson, den kristna tv-evangelikern va? Du ska nog inte slå klackarna i taket allt för mycket för just detta klippet. Han är ju knappast ansedd som ngn seriös källa till någon slags information, förutom inom USAs kristna höger. Och alla seriösa "hälsoaktörer" kan nog skriva under på att man ska undvika transfetter, raffinerade kolhydrater samt hålla koll på sin omega-kvot. Så inget nytt under solen m.a.o! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Vad jag förstår så är den kristna höger relativt stor och betydelsefull faktor i USA? Hur som helst så delar jag kanske inte så många värderingar med dem.. men unnar dem bra mat och vettiga kostråd för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Av min erfarenhet så utnyttjar stora företag den kristna högerns ignorans för att bilda opinion och gynna sina affärer (i vapenfrågor, krig, sjukvård mm). Sen verkar det tack och lov som om den kristna högerns inflytande sakta men säkert minskar även i USA. Det jag menar är att Pat Robertson knappast är känd för att vara en försvarare av vetenskap. Jag vet inte hur mycket du vet om denne man och vad han tycker och har sagt i en rad olika frågor?! Men om du hävdar att vara för att föra fram kunskap på vetenskaplig grund så skulle iaf jag vara försiktig med att posta klipp signerade Pat Robertson. Men det är klart, det skadar aldrig att sprida budskapet om att minska intaget av skräpmat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Zepp: Du vet att det där är Pat Robertson, den kristna tv-evangelikern va? Du ska nog inte slå klackarna i taket allt för mycket för just detta klippet. Han är ju knappast ansedd som ngn seriös källa till någon slags information, förutom inom USAs kristna höger. Och alla seriösa "hälsoaktörer" kan nog skriva under på att man ska undvika transfetter, raffinerade kolhydrater samt hålla koll på sin omega-kvot. Så inget nytt under solen m.a.o! Fast jag tyckte att hälsoreporterns fem minuters ingress var en utmärkt sammanfattning av läget när det gäller kost och hälsa. En korrekt historisk tillbakablick och en pedagogiskt tydligt bild av nu bäst kända vetenskap. Att kanalen är kristen och programledaren evangelist ändrar inte på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Zepp: Du vet att det där är Pat Robertson, den kristna tv-evangelikern va? Ibland får man helt enkelt inse att det är legitimt att skjuta budbäraren men inte budskapet. Eller som jag uttryckte det första gången detta klipp postades: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1388-bra-tv-rapport-fr%C3%A5n-usa/#entry15314 Du ska nog inte slå klackarna i taket allt för mycket för just detta klippet. Han är ju knappast ansedd som ngn seriös källa till någon slags information, förutom inom USAs kristna höger. Och alla seriösa "hälsoaktörer" kan nog skriva under på att man ska undvika transfetter, raffinerade kolhydrater samt hålla koll på sin omega-kvot. Så inget nytt under solen m.a.o! Precis som Kjell här ovan så håller jag med om att själva rapporten inte var så tokig alls (vad jag minns) och ett välbehövligt led i den utveckling som utgår från det alla seriösa nutritionsforskare redan insett, dvs det som går på tvärsen med bl.a. din egen syn på saker och ting. Men det här har vi ju ordat om flera gånger tidigare så det känns redan lite uttjatat. Apropå vetenskaplighet så var ju ditt eget uttalande långt ifrån präglat av ett vetenskapligt förhållningssätt till ämnet. DET är å andra sidan inget nytt under solen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts