Jump to content

Stevia bra eller dåligt?


Gaia
 Share

Recommended Posts

Tja jag har ju vant mig av med det mesta i sockerväg och är mindre sugen på det över huvud taget. MEN om man ska festa till det lite åt det sötare hållet och kanske vill bjuda på ngt alternativt då undrar jag hur stevia fungerar.

Höjer det blodsockret eller fungerar det som andra socker substitut?

 

Link to comment
Share on other sites

Det betyder att även diabetiker kan använda detta utan fara?

ps är det någon som har bra tips på hur man kan få sina recept granskade hur näringsinnehållet ser ut.

Jag vill veta. Antalet gram av kolhydrater fett protein kalorier och fibrer.

En seriös sajt att lita på...

Link to comment
Share on other sites

Japp för diabetiker

 

Matkalkyl.se funkar bra om du vill se vad du får i dig på en dag. För enskilda livsmedel livsmedelsveket

Livsmedelsverket anger kolhydratinnehaall till 13 g per 100 g valnöt. Fineli.fi anger 3,3 g digererbara kolhydrater per 100 g valnöt. Fineli.fi anger att 100 g valnöt avser den ätliga delen, alltsaa inte vägt med skal. Vad ska man tro?

Link to comment
Share on other sites

Livsmedelsverket anger kolhydratinnehaall till 13 g per 100 g valnöt. Fineli.fi anger 3,3 g digererbara kolhydrater per 100 g valnöt. Fineli.fi anger att 100 g valnöt avser den ätliga delen, alltsaa inte vägt med skal. Vad ska man tro?

Fineli anger enbart digererbara kolhydrater, det gör inte slv

Link to comment
Share on other sites

Jag tror på att Stevia är ett bra alternativ (att använda måttligt) om man behöver festa till det lite ibland. Däremot är det väldigt olika i smak från märke till märke. Vissa har en väldigt lakritskatig bismak, som är lite obehaglig. 

 

Annars ska Stevia Strö smaka bra har jag hört, då är det något liknande 2/3 delar Erytritol och 1/3 delar Stevia. 

Jag har använt Xylitol (björksocker) en del. Det smakar gott tycker jag. Studier på råttor har visat att detta kan höja blodsocker lite och ge lite insulinpåslag, men det är bara väldigt lite. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt Stevia i koncentrerad form, ett lätt vitt pulver, 300 ggr sötare än socker, och jag tycker också att det ger en besk bismak, men fick tipset om att blanda det med sukrin (erytritol). Sukrin är 100 % kolhydrat och lika sött som socker men ska enligt det jag läst innehålla 0 kcal och inte ge någon blodsockerhöjning, det är en sockeralkohol. Är dock inte diabetiker och äger inte en blodsockermätare så jag har ingen egen erfarenhet av hur det fungerar. 

Men när jag gjort nått som behöver lite sötma så har jag blandat de två och det blir faktiskt godare. Vet att andra tycker steviasmaken är ok men känner en bismak av sukrinet, och även de tycker det blir bättre om man blandar. Tydligen balanserar smakerna varandra på nått sätt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt Stevia i koncentrerad form, ett lätt vitt pulver, 300 ggr sötare än socker, och jag tycker också att det ger en besk bismak, men fick tipset om att blanda det med sukrin (erytritol). Sukrin är 100 % kolhydrat och lika sött som socker men ska enligt det jag läst innehålla 0 kcal och inte ge någon blodsockerhöjning, det är en sockeralkohol. Är dock inte diabetiker och äger inte en blodsockermätare så jag har ingen egen erfarenhet av hur det fungerar. 

Men när jag gjort nått som behöver lite sötma så har jag blandat de två och det blir faktiskt godare. Vet att andra tycker steviasmaken är ok men känner en bismak av sukrinet, och även de tycker det blir bättre om man blandar. Tydligen balanserar smakerna varandra på nått sätt. 

 

Ja eller så kan man köpa Stevia Strö som är en blandning av de två. 

 

Sen är det många som inte vill äta Erytritol, pga att de tycker det är för konstgjort. Det är upp till var och en, men sötsmaken ska vara väldigt bra med den blandningen (har själv inte testat).

 

Det har kommit en ny också "Just Like Sugar" från apelsinskal & Cikora. Det ska smaka väldigt bra och är naturligt. Dock finns det inte i Sverige än & är dyrt med. Dessutom är det nytt så det finns ingen direkt forskning på det.

Link to comment
Share on other sites

Ja eller så kan man köpa Stevia Strö som är en blandning av de två. 

 

Sen är det många som inte vill äta Erytritol, pga att de tycker det är för konstgjort. Det är upp till var och en, men sötsmaken ska vara väldigt bra med den blandningen (har själv inte testat).

 

Det har kommit en ny också "Just Like Sugar" från apelsinskal & Cikora. Det ska smaka väldigt bra och är naturligt. Dock finns det inte i Sverige än & är dyrt med. Dessutom är det nytt så det finns ingen direkt forskning på det.

Jo, i framtiden lär jag köpa den färdiga blandningen men min lilla burk med stevia lär räcka många år till...Har aldrig använt mer än ett kryddmått på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Ica Stevia Strö innehåller ytters lite stevia varvid blandningen endast blir drygt 5.5% sötare än socker. 

 

Det kan vara sant kanske. Men nu är det väl så att erytritol inte tas upp av kroppen? Så då borde det ju inte spela någon roll hur mycket man tar ;) 

Men jag skulle hellre ta så lite sötning som möjligt, därför jag har beställt en koncentrerad Stevia (eller steviaglykosider ska man ju egentligen säga om man ska vara petig), sån som är 300ggr sötare, dvs inte utblandad med massa annat. 

Det känns bättre mentalt att ta lite tycker jag...

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara sant kanske. Men nu är det väl så att erytritol inte tas upp av kroppen? Så då borde det ju inte spela någon roll hur mycket man tar ;) 

Men jag skulle hellre ta så lite sötning som möjligt, därför jag har beställt en koncentrerad Stevia (eller steviaglykosider ska man ju egentligen säga om man ska vara petig), sån som är 300ggr sötare, dvs inte utblandad med massa annat. 

Det känns bättre mentalt att ta lite tycker jag...

Erytritol absorberas nästan fullständigt.

Link to comment
Share on other sites

Vet du om det betyder att det blir energi för kroppen av erytritol? Hur mycket? Undrar om det beror på vilken tarmflora man har, för absorbtionen är väl helt en funktion av fermentering i tjocktarmen?

Per gram erytritol så får kroppen ca 0.2kcal, 20kcal/100g. Erytritolen absorberas men utsöndras i princip oanvänd. Detta sker alltså i tunntarmen.

Erytritol är inte lika benäget att orsaka diarrer som andra sockeralkoholer just för att det inte är så stora mängder som tar sig till tjocktarmen.

Link to comment
Share on other sites

Per gram erytritol så får kroppen ca 0.2kcal, 20kcal/100g. Erytritolen absorberas men utsöndras i princip oanvänd. Detta sker alltså i tunntarmen.

Erytritol är inte lika benäget att orsaka diarrer som andra sockeralkoholer just för att det inte är så stora mängder som tar sig till tjocktarmen.

Tack! Jag har använt en del erytritol den senaste veckan när jag haft kokoskräm med nötblandning till lunch och inte märkt några besvär heller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...