Jump to content

Stigit med 3 i ketosvärde under 24 timmar

Valin

Recommended Posts

Hej!

Jag är bara lite nyfiken på vad som händer i min kropp just nu. Jag började med LCHF, inte särskilt strikt, för ja 1 månad sen, och mer strikt för ca 2 veckor sedan. Mitt ketosvärde har höjts i en ganska normal stadig takt, från 0,4 till 1,3. Men idag var det plötsligt på 4,2 till skillnad från gårdagens 1,3! 
Jag har tränat ganska mycket de två senaste dagarna (såpass att jag har ont i varenda lem). Kan detta ha något med höjda värden att göra?

Optimal ketos ska vara mellan 0,5 och 3 har jag hört. Ligger jag för högt nu då, och var är negativt med det i så fall?

Ja, det borde det. Tränar du hårt förbränner du ju alla dina sista glukosreserver...

Ah, det är ju sant. Så ketoner bildas från överskottsfett för att fungera som reservenergi, och när glukoslagren använts upp frisätts de ut i blodet? Stämmer det? Fortfarande nybörjare på allt det här med ketos..

Kallas för post exercise ketosis!

Direkt efter avslutad träning inträder en extra hög ketosis, ofta upp mot 6, troligen för att mycket FFA finns i blodet tack vare alla stresshormoner som produceras av träningen.

Dvs man har alltid förhöjda energinivåer i blodet vid träning och efteråt, den sk eftersläpningen.

Både glukos och fria fettsyror.

Kallas för post exercise ketosis!

Direkt efter avslutad träning inträder en extra hög ketosis, ofta upp mot 6, troligen för att mycket FFA finns i blodet tack vare alla stresshormoner som produceras av träningen.

Dvs man har alltid förhöjda energinivåer i blodet vid träning och efteråt, den sk eftersläpningen.

Både glukos och fria fettsyror.

Tack för det svaret :) Då vet jag varför!

Om du verkligen har tränat så att du tullat på glykogenförådet, dvs mer intensiva övningar så är ju tillgängligt glykogen lägre dagarna efteråt.

Och säg att du ligger på 20 gram om dagen så täcker inte det kroppens gundbehov av glukos.. utan kroppen skall dels tillverka för det omedelbara behovet samt fylla på glykogenförådet.

Men.. det finns inget som påvisar att sk optimal ketosis påverkar viktnedgång eller något annat, mer än att du har förbrukat och förbrukar en del glukos.. men det kan man lika gärna läsa sig till i en bok.. det behöver man inte mäta sig fram till.

Det påvisar snarare att du äter så som du förutsatt dig.. dvs ketogent.

Om du verkligen har tränat så att du tullat på glykogenförådet, dvs mer intensiva övningar så är ju tillgängligt glykogen lägre dagarna efteråt.

Och säg att du ligger på 20 gram om dagen så täcker inte det kroppens gundbehov av glukos.. utan kroppen skall dels tillverka för det omedelbara behovet samt fylla på glykogenförådet.

Men.. det finns inget som påvisar att sk optimal ketosis påverkar viktnedgång eller något annat, mer än att du har förbrukat och förbrukar en del glukos.. men det kan man lika gärna läsa sig till i en bok.. det behöver man inte mäta sig fram till.

Det påvisar snarare att du äter så som du förutsatt dig.. dvs ketogent.

Du ger mig alltid så bra svar Zepp :)

Om man säger som så, dels måste det var god tillgång på FFA, dels så måste levern vara upptagen med att tillverka glukos.. då blir det brist på vissa substrat som krävs för bryta ner fettsyror helt och hållet till energi.

Då träder andra ensymer in och slutför omvandlingen till ketonkroppar.

Levern i sig kan inte använda ketonkroppar som energi de saknar ensymer för ketolys. så då strömmar dessa ut i blodet och kan användas av andra celler som har ensymer för ketolys.. främst hjärtat och hjärnan.

Nog har väl ketos och viktnedgång ganska mycket med varann att göra?

Näe, inte något speciellt, du kan lika gärna vara i ketos på ett överskott av dietfett!

Ketos beror på att du äter mindre mängd kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos!

Någon smart person har räknat ut att vi behöver minimum cirka 50 gram glukos om dygnet och gränsen för en ketogen diet ligger ungefär på 100 gram kolisar.

Du vet 400 Kcal glukos täcker inte mycket av kroppens totala energibehov, utan mest de elementära glukosberoende processernas.

Resten kommer då bli fettförbräning och i viss mån glukoneogenes.

Näe, inte något speciellt, du kan lika gärna vara i ketos på ett överskott av dietfett!

Ketos beror på att du äter mindre mängd kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos!

Någon smart person har räknat ut att vi behöver minimum cirka 50 gram glukos om dygnet och gränsen för en ketogen diet ligger ungefär på 100 gram kolisar.

Du vet 400 Kcal glukos täcker inte mycket av kroppens totala energibehov, utan mest de elementära glukosberoende processernas.

Resten kommer då bli fettförbräning och i viss mån glukoneogenes.

Nu undrar jag om jag begripit detta rätt. Många mäter ketoner och överdriver fettätandet, d v s minimerar kolhydrater, drar ner på proteinet och maximerar fettandelen för att komma i s k "optimal ketos" och därmed gå ner i vikt. Säger du Zepp, att ketosen lika väl kan vara reusultatet av att de äter för mycket fett? Och att den eventuella viktminskningen för dem, som är i ketos, således inte behöver ha med själva ketosen att göra utan handlar om en perfekt fördelning av protein, kolhydrater och fett i maten? 

Många som har svårt att gå ner i vikt, får rådet att ösa på med mer fett, mer fett och åter mer fett. Så länge du äter minimalt med kolhydrater och normalt med protein, så blir det lättare att tappa kilon ju mer fett du äter. Det finns en föreställning om att ett överskott av dietfett "tänder brasan" i det lagrade fettet, som "smälter bort". Vad säger du, Zepp?

Det handlar mer troligt om att en riktig kost och/eller minimerandet av kolhydrater och ett ökat beroende av fett för energi har en helt annan påverkan på aptitregleringen.

Framförallt påverkan på att kunna leva av fettdepåerna.. dvs det uppstår ett kaloriunderskott.. iomed att man till viss del lever av fettdepåerna.

Grejen är att det är himla svårt att överäta fett, man blir illamående, kräkmätt och sen dröjer det tills man blir hungrig igen.

Kolhydrater ger en omedelbar mättnad, som är kortvarig, protein ger än något mer långvarig och fett ger inte någon direkt snabb men man förblir ohungrig rätt länge, och magsäckens tömning fördröjs.

• Like 1

Altså.. för att göra det hela supertydligt.. med mer fett menas ännu högre andel fett av ditt dagliga energibehov!!!

Det är sällan någon finess med att äta mer än sitt energibehov!

Och hur vet man sitt energibehov.. tja tabellerna talar sällan om vad detta är utan det är aptitreglerigen som avgör detta, kroppen har en inbyggd kalorimätare!

Grejen är snarare att man behöver lära sig att hitta tillbaka till de signalerna.. dvs ett naturligt förhållande till mat som regleras av kroppens behov av energi och näring.

Och då kommer man till varför man skall äta en ketogen diet, eller en lågkolhydratkost?

Finessen är främst att kroppen ställs om till att använda fett som huvudbränsle, man uppreglerar allt som har med fettförbräning att göra.

Och fettmetabolismen är betydligt mer rustik än glukosmetabolismen, fett som huvudbränsle har en helt annan påverkan på hunger/aptit och ämnesomsättning än vad glukos har.

Och protein är fortfarande mest en byggsten i kroppen så det äter vi efter vårt behov av essentiella aminosyror.