Jump to content

lchf och Parkinsons

katti65

Recommended Posts

• 3 years later...

Utöver LCHF/ketogen diet verkar det viktigt att se till att kroppen har tillräckligt med D-vitamin samt att tarmfloran är bra. I praktiken kan det innebära att man t ex solar ordentligt, äter mycket fet fisk (lax, sill, makrill etc), kanske tar tillskott av D-vitamin, samt tar lite potatismjöl, kefir, är försiktig med kaffe och alkohol, utöver LCHF. Är man äldre eller har historik av "åderförkalkning" kan man ta K2-tillskott tillsammans med D-vitamintillskottet, för att säkra att kalcium hamnar rätt i kroppen. (Finns kombinationstabletter med D- och K2-vitamin, t ex Great Earth, med 50 resp 45 mikrog per tablett.) 

En släkting har diagnosticerats parkinsons - hoppas och ber att jag hittar nåt råd som kan hjälpa och att jag hittar nåt sätt att framföra råden så att de tas emot väl och verkligen testas. (Jag tvekar dock då jag har flera dåliga erfarenheter av nära och kära som inte tar till sig råd, utan istället hellre litar på "experter" - vilket jag tycker är lite märkligt då det jag framför också kommer från experter, och är minst lika bevisat.)

• Like 4

Bruce Fife har skrivit en bok om ketogen kost och sjukdomar i hjärnan: http://www.bokus.com/bok/9789172412255/stoppa-alzheimer-nu-undvik-forebygg-och-bromsa-demenssjukdomar/

Du kan också googla på honom och finna information på engelska.

Jag tror hjärnan fungerar bättre på ketoner än glukos när man har eller utvecklar demenssjukdomar. När hjärnan har svårt använda glukos verkar det som att ketoner fungerar lika bra som vanligt. Det betyder att man även utan några förändringar i övrigt kan testa kokosfett eller MCT-olja dagligen, eftersom de ger ketoner i blodet oavsett kosten i övrigt.

• Like 4

Tack för tipsen Kjell!!! Synd att Boken är slutsåld, men jag letar på.

Och förutom vilket bränsle hjärnan föredrar så verkar det som att den och hela kroppen ofta mår bättre med måttliga mängder socker, d v s väsentligt mindre än vad folk typiskt vräker i sig.  

Ps. Kokos är fantastiskt, växer obehindrat i saltrika mijöer såsom Per Wikholm (rip) belyst och verkar hjälpa många till bättre hälsa! Det är väl virgin kokosolja som är bäst, den är inte blekt och raffinerad såsom extra virgin?

• Like 3

Försök att förklara på ett "pedagogiskt" sätt att hjärnans huvudsakliga energikälla är fett, mättat fett, hjärnan består till den största delen av mättat fett. och att socker är "raketbränslet", och får den för mycket av det så blir det en massa oreda i hjärnan.

Och har man redan lite "oreda" som vi Parkinssons sjukdom så är det ännu viktigare att inte tillföra för mycket "raketbränsle", utan ge hjärnan den näring den bäst klarar av att hantera, i form av mättat fett  :)

Men det är inte lätt att få folk att lyssna alla gånger, jag tror att ett eget intresse först måste födas  :(

• Like 5

Tack för tipsen Kjell!!! Synd att Boken är slutsåld, men jag letar på.

Kolla på biblioteken! Själv brukar jag lämna inköpsförslag till mitt lokala bibliotek (tillika huvudbibliotek i kommunen) när det kommer en bok som jag vill läsa. Nästan varenda gång har de köpt den bok jag föreslagit. Jag tror inte de får så många inköpsförslag från läsarna längre, med alla e-böcker och liknande.

Dessutom får jag första tjing på boken (de reserverar den åt mig så fort den kommit in). Jag rekommenderar varmt alla att använda sina bibliotek mer!

• Like 6