Jump to content

Magnesium, salt och allt annat viktigt

Recommended Posts

Gröngöling här - hej hej!

Började med lchf för 4 dagar sen, och det går skapligt hittills. Som den kunskapssökare jag är läser jag nu allt jag kan i ämnet, och blir stundtals rädd.

Förstår att det är viktigt att få i sig magnesium och salt till exempel, men HUR vet jag att jag verkligen behöver det, i form av kosttillskott till exempel?

Vad är det mer jag kan tänkas behöva? Vilka "fel" är det vanligast att nybörjare gör?

• Like 1

Började med lchf för 4 dagar sen, och det går skapligt hittills. Som den kunskapssökare jag är läser jag nu allt jag kan i ämnet, och blir stundtals rädd.

Förstår att det är viktigt att få i sig magnesium och salt till exempel, men HUR vet jag att jag verkligen behöver det, i form av kosttillskott till exempel?

Vad är det mer jag kan tänkas behöva? Vilka "fel" är det vanligast att nybörjare gör?

Magnesium får du i dig från nötter,frön, bladgrönsaker, fisk och kött. Du kan ju oxå välja att äta det som tillskott. Om du tränar, så bör du salta maten lite mer, för att balansera upp.

De vanligaste felen som nybörjare verkar göra, är att inte läsa på ordentligt om vad LCHF är, och om hur man personligen kan tillämpa den kosthållningen. Det är upp till var och en att ta reda på hur mycket/lite kolhydrater man kan äta för att må bra.

Här hittar du mycket bra info som kan hjälpa dig på vägen: http://www.kostdoktorn.se/lchf/, eller här: http://annikadahlqvist.com/

Om du är påläst, så undviker du att göra "fel".

Lycka till...

Magnesium får du i dig från nötter,frön, bladgrönsaker, fisk och kött. Du kan ju oxå välja att äta det som tillskott. Om du tränar, så bör du salta maten lite mer, för att balansera upp.

De vanligaste felen som nybörjare verkar göra, är att inte läsa på ordentligt om vad LCHF är, och om hur man personligen kan tillämpa den kosthållningen. Det är upp till var och en att ta reda på hur mycket/lite kolhydrater man kan äta för att må bra.

Här hittar du mycket bra info som kan hjälpa dig på vägen: http://www.kostdoktorn.se/lchf/, eller här: http://annikadahlqvist.com/

Om du är påläst, så undviker du att göra "fel".

Lycka till...

Tack för svaret!

Jag tror att mina frågeställningar kommer sig av att jag försöker trycka in FÖR mycket information på en gång, det blir en aning rörigt i skallen helt enkelt.

Och självklart är det upp till var och en att själv utforska hur mycket kolhydrater som är lämpligt.

Som sagt, jag är en gröngöling, och då blir det många funderingar och frågor på en gång....

• Like 2

Tack för svaret!

Jag tror att mina frågeställningar kommer sig av att jag försöker trycka in FÖR mycket information på en gång, det blir en aning rörigt i skallen helt enkelt.

Och självklart är det upp till var och en att själv utforska hur mycket kolhydrater som är lämpligt.

Som sagt, jag är en gröngöling, och då blir det många funderingar och frågor på en gång....

Om du vill undvika att "röra till det" för mycket i början, så bör väl grundregeln vara att du väljer bort sådant som nog bevisligen gör dig sjuk/fet. Nolla potatis, ris, pasta och bröd, så har du tagit bort de största bovarana i dramat. Självklart ska oxå all form av socker bort.

Vartefter så kommer du nog efter framsteg, att vilja förkovra dig inom LCHF, och hitta din egen gyllene väg mot ett friskare liv. Tålamod, en dag i taget, och att ha en sund inställning till vad som är viktigast av allt. Hälsan bör alltid komma först, annars kommer "räkningen" lika säkert som de vanliga räkningarna.

• Like 1

Det handlar om vanlig näringslära och vanliga brister hos vanliga svenskar.

Även normalkostare ligger lite lågt på vissa mineraler/vitaminer.

De vanliga är magnesium, salt, selen, D-vitamin och Folsyra.

Vid övergång till en ketogen diet så sjunker insulinnivån.. varvid saltretentionen i njuren minskar.. man kissar mer, och mer salter åker ut.

Dessutom så innehåller billig skräpmat rätt mycket salt, varvid man kan behöva salta mer på sin mat.. gärna använda ett sk mineralsalt.

hej

jag har nyligen börjat, men äter sedan innan extra magnesium

jag tycker jag känner faktiskt när jag tagit den om jag varit utan några dagar....jag sover bättre och så....lite diffust men ändå vet jag skillnaden utan eller med

använder minesyl som är mineralsalt och mår bättre sedan jag började ta en halv till en tesked i vatten och sen fylla på med ytterligare ett par glas.....släcker en del sug jag haft innan

jag är också sån som läser mycket för att få info....rör ihop allting...folk säger nästan motsatsen till varandra ibland

men då går jag tillbaka till det jag tycker är enkelt: ta en handflata protein, en handflata kolhydrat samt 3 matskedar fett per måltid...samt följa de första enkla råden....

ja....vet inte...håller på än och testar grejer...

för mig skulle det bästa vara att ha mina gamla rutiner med måltider då det är som sysselsättning och en liten paus i tv-tittandet (är sjuk)

hänger också ihop med mina röktider....(röker för den lugnande effekten)

lycka till iaf!!

hej

jag har nyligen börjat, men äter sedan innan extra magnesium

jag tycker jag känner faktiskt när jag tagit den om jag varit utan några dagar....jag sover bättre och så....lite diffust men ändå vet jag skillnaden utan eller med

använder minesyl som är mineralsalt och mår bättre sedan jag började ta en halv till en tesked i vatten och sen fylla på med ytterligare ett par glas.....släcker en del sug jag haft innan

jag är också sån som läser mycket för att få info....rör ihop allting...folk säger nästan motsatsen till varandra ibland

men då går jag tillbaka till det jag tycker är enkelt: ta en handflata protein, en handflata kolhydrat samt 3 matskedar fett per måltid...samt följa de första enkla råden....

ja....vet inte...håller på än och testar grejer...

för mig skulle det bästa vara att ha mina gamla rutiner med måltider då det är som sysselsättning och en liten paus i tv-tittandet (är sjuk)

hänger också ihop med mina röktider....(röker för den lugnande effekten)

lycka till iaf!!

Det verkar inte som du äter kolhydratreducerad kost? Du kanske skulle prova med LCHF, då KANSKE du skulle vara mindre sjuk?

Ett bra sätt att komma igång med kunskaper om vad man äter, är att studera maten t.ex på www.fineli.fi Man kan läsa både om mångden fett, kolisar, vitaminer och mängden mineraler. Mycket värdefull information när man funderar i banor hur äta både i nuet och speciellt i framtiden.