Tjoran Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Yo! Ni har nog alla hört någon gång under er liv att någon har kallat någon för fläskberg. Men egentligen, detta borde ju vara en komplimang till t.ex en väldigt vältränad person? För fläsk är ju KÖTT, och tillsammans med berg indikerar att man har mycket av kött, alltså mycket MUSKLER. Så på sett ur den synvinkeln skulle jag kunna kalla den biffigaste snubben på gymmet för fläskberg och han skulle ta det som en komplimang. Men antagligen i praktiken skulle han ta det som att jag ser honom som fet och ja, ta illa upp. Är inte detta konstigt? Jag menar, jag skulle gärna vara ett fläskberg, och arbetar förvisso åt det hållet! Men hur tror ni detta uppkom? För eftersom det är en föga intelligent förolämpning att kalla någon för fläskberg tror jag knappast att folk har gjort kopplingen att fläsk är ganska fett kött. Fläsk är ju som sagt fett, men det är ju inte fett. Ni fattar nog. Jag menar, jag skulle inte tacka nej till att bli fläskig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Hmmm...jo visst är fläsk kött men det är ju ett väldigt fett kött och ett berg är för mig något stort. Så om någon hade kallat mig för fläskberg så hade jag nog allt blivit ledsen och tolkat det som att de tyckte jag var en stor fettklump! Tolkningsfråga det där men jag tror nog de flesta skulle bli sårade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Jag tror nog ordet kommer ifrån att man symboliserar det med en "fet" gris, rund och go. För även om grisen har muskler är det något man inte associerar detta med, jämfört ex med en hingst, eller en tjur. Detta kan i sin tur ev bero på att grisen inte ser "tränad" ut jämför med en häst eller en tjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Det beror väl helt enkelt på hur man ser det. Fläskkött som sådant är ju ofta rätt magert. Dock är ju djuret det sitter på i regel inte det så det är väl detta som styr användningen av det. På ett personligt plan så skulle jag ha lite svårt att ta det som en komplimang om någon kallade mig fläskberg. Jag tar det däremot som en komplimang när någon undrar om jag är dopad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Det beror väl helt enkelt på hur man ser det. Fläskkött som sådant är ju ofta rätt magert. Dock är ju djuret det sitter på i regel inte det så det är väl detta som styr användningen av det. På ett personligt plan så skulle jag ha lite svårt att ta det som en komplimang om någon kallade mig fläskberg. Jag tar det däremot som en komplimang när någon undrar om jag är dopad. Hmm...jasså du skulle ta det som en komplimang om någon tror att du är dopad??. Du är nog den första personen jag sett skrivit att de skulle ta det som en komplimang. De flesta (jag känner) inklusive mig själv skulle bli riktigt förbannad och ledsen över att få en sådan kommentar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Många tänker fläsk=fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hmm...jasså du skulle ta det som en komplimang om någon tror att du är dopad??. Du är nog den första personen jag sett skrivit att de skulle ta det som en komplimang. De flesta (jag känner) inklusive mig själv skulle bli riktigt förbannad och ledsen över att få en sådan kommentar. Visst, jag kan ha förståelse för att man reagerar som du beskriver av ren leda om det händer ofta. Men med vetskap om hur lite folk i gemen verkar veta om träning + problematiken med "elefanten i rummet" så är det ju bara en helt naturlig utveckling. När någon antyder något sådant till mig så tänker jag bara positivt, dvs uppenbarligen så tycker personen i fråga att de resultat jag fått är i dopingklass. Grymt kul! Självklart tar jag om det ges tillfälle min chans att ge en hjälpande hand också. Sedan är det förstås lite annorlunda om det görs på ett överdrivet nedlåtande vis. Apropå grymt så är det ju långt värre att bli kallad fläskberg...för då är det nog läge att spontant se över dieten och kanske också träningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Visst, jag kan ha förståelse för att man reagerar som du beskriver av ren leda om det händer ofta. Men med vetskap om hur lite folk i gemen verkar veta om träning + problematiken med "elefanten i rummet" så är det ju bara en helt naturlig utveckling. När någon antyder något sådant till mig så tänker jag bara positivt, dvs uppenbarligen så tycker personen i fråga att de resultat jag fått är i dopingklass. Grymt kul! Självklart tar jag om det ges tillfälle min chans att ge en hjälpande hand också. Sedan är det förstås lite annorlunda om det görs på ett överdrivet nedlåtande vis. Apropå grymt så är det ju långt värre att bli kallad fläskberg...för då är det nog läge att spontant se över dieten och kanske också träningen. Det handlar nog inte om att få höra det ofta, för mig räcker det bara av att någon antyder på att man håller på med doping, bara för att man ser ut på ett visst sätt, eller presterar ett visst resultat, som jag reagerar över. Dessutom finns det ingenting positivt med att bli associerad med doping, men visst du får gärna tolka det positivt om du vill. Till sist vad som är värst, att bli kallad för dopad eller fläskberg, så är det som att välja mellan pest eller kolera, båda har negativ betydelse, men glöm då inte att doping är kriminellt, så frågan är ju om du vill bli associerad med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Det handlar nog inte om att få höra det ofta, för mig räcker det bara av att någon antyder på att man håller på med doping, bara för att man ser ut på ett visst sätt, eller presterar ett visst resultat, som jag reagerar över. Dessutom finns det ingenting positivt med att bli associerad med doping, men visst du får gärna tolka det positivt om du vill. Positivt ur perspektivet att det i bästa fall är en indikation av hur mina resultat i så fall uppfattas. I värsta fall handlar det, som sagt, om att personen har dålig koll själv och tolkar alla bicepsstorlekar över sin egen på 25 cm som "AHA, där har vi en rojdare!". Till sist vad som är värst, att bli kallad för dopad eller fläskberg, så är det som att välja mellan pest eller kolera, båda har negativ betydelse, men glöm då inte att doping är kriminellt, så frågan är ju om du vill bli associerad med det? Enbart betraktat ur perspektivet hur snurrig lagstiftningen om detta är i Sverige så håller jag definitivt med dig. Rena rama Kafka när man med lagen som stöd kan bli ryckt från gatan eller vilket sammanhang som helst enbart med hänvisning till att man är "för muskulös". Rättssäkert så det förslår... Men så blir det ju när råpopulistiska och råopportunistiska politiker tillmötesgår bara ett intresse utan att ha fotfäste i helheten (demokratiska förutsättningar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts