Jump to content

Äter "bara" två gånger per dag...

pannaanna

Recommended Posts

Jag är helt ny för dagen här på forumet. Har läst mycket om LCHF senaste åren, varit på Annika Dahlkvist föreläsning, läst både Skaldeman och Kostdoktorns böcker - bra påläst känner jag.

OCH, för ca 8 veckor sedan började jag alltså på riktigt! Mår bra, är piggare på dagarna, sover gott och vaknar nästan alltid före väckarklockan - utvilad. Har ingen våg, men ett måttband som visar -7 cm vilket är jättehärligt!

Jag äter ägg/bacon med grädde och lite riven ost som omelett varje morgon och är aldrig hungrig förrän på eftermiddagen vid 17-18 ungefär. Då brukar det bli fisk, kött eller kyckling med sås av creme fraiche, grädde och lite spenat eller kokt broccoli/blomkål. Har ca 25 kg övervikt och tränar inte men brukar gå en rask promenad varje morgon.

Vad vill jag då med detta inlägg? (förutom att testa hur det här fungerar) Jo, är det fler som blivit mindre hungriga och klarar sig med två måltider per dag? Jag förstår att det är mycket individuellt, men från att ha varit småätare och fått vansinniga sug på kvällar efter salta nötter mm, så är jag själv förundrad/lätt chockad över att jag faktiskt blir mätt och inte har något sötsug överhuvudtaget. Känner mig euforisk och nästan bara "väntar" på att detta ska gå över...?!! Eller kan man må så här bra hela tiden - OCH, gå ner i vikt? Jag VET ju att det har funkat så här för många andra, men nu när jag själv är här känns det nästan overkligt??!!

Ta gärna ner mig på jorden, eller peppa mig att fortsätta!

Det är precis så där det idealt skall vara. LCHF:s starkaste fördel är att den åstadkommer optimal bränslepartitionering även för människor som normalt inte har det. Detta lägger grunden till den mättnad du upplever. Normen tycks vara just det du själv upplever, dvs att du äter färre gånger/dag. Det finns en del här på forumet som bara äter en gång/dag och verkar må prima med det. Något fåtal har också nämnt att de mår bättre med mycket mer frekvent ätande. Själv äter jag ca 3 ggr/dag men så har jag också ett högre matintag än de flesta (misstänker jag) eftersom jag tränar en del. Det där är ju lite efter tycke och smak och det väsentliga är vad som funkar bäst för dig.

Så fortsätt att vara uppe i det blå minst ett tag till. :)

• Like 1

Jag VET ju att det har funkat så här för många andra, men nu när jag själv är här känns det nästan overkligt??!!

Ta gärna ner mig på jorden, eller peppa mig att fortsätta!

Så skulle jag önska att LCHF fungerade för mig! Det är så det ska fungera. Du verkar vara gjord för det här sättet att äta. Grattis och lycka till!

Tack för alla svar! :)

Känns skönt att få bekräftat att det ÄR så bra som det känns! Jag har full förståelse för att detta inte kanske fungerar för alla men tacksam att jag äntligen är på rätt väg.

Såååå skönt att inte "behöva" äta i tid och otid och ändå må bra.  Har en kollega som äter på ett speciellt sätt (tror Xtravaganza)hon  måste äta väldigt ofta och det är tydligen viktigt med både varma och kalla grönsaker.... ?!? :o Plus stenhård träning varje dag!

Som sagt - jag är nöjd och mår bra!

:D

• Like 2

På helgerna äter jag bara två gånger/dag för då kan jag äta när jag är hungrig och då passar det perfekt en sen frukost/tidig lunch vid 11 och middag kring 19. På veckorna när jag jobbar och har fasta tider har jag inte klurat ut hur jag ska göra än. Det är för långt mellan frukost och middag, men minst 2 timmar för kort mellan frukost och lunch. Middagen kan jag ju skjuta på till sent på kvällen, men vill gärna komma till samma stadium som du då jag slipper äta lunch och kan äta middag lite tidigare. Några veckors experimenterande till så hoppas jag hitta en jämvikt.

På helgerna äter jag bara två gånger/dag för då kan jag äta när jag är hungrig och då passar det perfekt en sen frukost/tidig lunch vid 11 och middag kring 19. På veckorna när jag jobbar och har fasta tider har jag inte klurat ut hur jag ska göra än. Det är för långt mellan frukost och middag, men minst 2 timmar för kort mellan frukost och lunch. Middagen kan jag ju skjuta på till sent på kvällen, men vill gärna komma till samma stadium som du då jag slipper äta lunch och kan äta middag lite tidigare. Några veckors experimenterande till så hoppas jag hitta en jämvikt.

Första tiden åt jag alltid ett kokt ägg med majonäs vid 14-15 på dagen, mest för att jag trodde jag behövde det, men jag har vågat mig på att öka på fettet lite på morgonen istället och då saknar jag inte ägget o majon längre. Men vi är alla olika och har man fasta tider för ex lunch så blir det ju svårare. Lycka till! :)

Äter inte frukost - har inte gjort på länge. Men dricker en kopp kaffe med grädde och en klick smör i för att jag tycker det är gott när jag varit ute med hunden.

Sedan blir det lunch och kvällsmat. Är aldrig superhungrig - på sin höjd kan det komma ett litet sug efter mat vid lunch men ingen panikhunger.

Jag skulle ibland kunna hoppa över kvällsmaten eftersom jag inte är speciellt hungrig men gör det inte för vill inte svälta mig.

Härligt att slippa lägga så mycket energi på att man "måste" ha mat omedelbums! :P

• Like 1

Första tiden åt jag alltid ett kokt ägg med majonäs vid 14-15 på dagen, mest för att jag trodde jag behövde det, men jag har vågat mig på att öka på fettet lite på morgonen istället och då saknar jag inte ägget o majon längre. Men vi är alla olika och har man fasta tider för ex lunch så blir det ju svårare. Lycka till! :)

Känner igen det där. Jag var så ovan vid att lyssna på mättnad/hunger-känslor så jag försökte tvinga mig att äta oftare i början. Numera har jag dock insett att det kan vara bra att äta minst 3 mål/dag helt enkelt för att lite lättare få i sig det jag behöver. 2 större måltider med 1 för det mesta litet inklämt mitt på dagen brukar funka fint som standard. Ibland blir det ett mindre extra på kvällen också.

Jag äter två gånger om dagen. Frukost runt kl 0700-0900 och middag ca. kl 1700-1800. Middagen är den tyngsta måltiden för mig, men jag har anpassat mängderna för bägge måltiderna efter mitt ätmönster, så jag slipper gå hungrig. Frukosten behöver räcka utan mellanmål och hungerskänslor fram till middagen. Skulle de uppstå ändå, fyller jag på med kokosfett i te, när sådant inträffar. 

• Like 1

vilken tur ni har som äter 2 gånger om dan Jag äter 3 elr 4 Gånger om dan trännar Gym och så vidare men just nu är lite sjuk så vilar ifrån gym men vill helst börja göra Viktnedgång till 60 kilo väger nu nästan 100 kilo och de inte roligt man kan ej ens gå ta en promenad hela kroppen svullen går ej springa elr dansa Så finns de någon tips jag kan få bra med hur jag ska lägga med kosten ?? försätt med de bästa ni som må bra på de

Hej annapppanna det låter ju kanon att du bara vill och behöver äta två gnn per dag. Som en omedveten periodisk fasta infunnit sig hos dig tycker jag det låter som. Kör på och öka på bladgrönt om du blir hungrigare... Grattis till minus och ja man kan må så här bra utan blodsockret blues :)

• Like 1

Jag tror generellt att vi som bara äter 1-2 gånger om dagen inte är träningsmäniskor, ej heller har speciellt ansträngande arbete/fritid!?

Ja, faktiskt i mitt fall! Tränar inte men promenerar varje morgon innan frukost och på kvällen. Har inget direkt tungt jobb men är tvungen att vara "skärpt" hela dagen, vilket också går lättare nu när jag är LCHF'are... Klarar "stressituationer" bättre!

Intressant om det är så generellt!

vilken tur ni har som äter 2 gånger om dan Jag äter 3 elr 4 Gånger om dan trännar Gym och så vidare men just nu är lite sjuk så vilar ifrån gym men vill helst börja göra Viktnedgång till 60 kilo väger nu nästan 100 kilo och de inte roligt man kan ej ens gå ta en promenad hela kroppen svullen går ej springa elr dansa Så finns de någon tips jag kan få bra med hur jag ska lägga med kosten ?? försätt med de bästa ni som må bra på de

Hej modi! Har du läst Sten Sture Skaldemans bok "ät dig ner i vikt" ? Den är faktiskt både inspirerande och bra. Han orkade ju knappt gå till brevlådan när han vägde 145 kg. Gick ner 60 kg och har mycket bra tips. Främst är hans råd att INTE träna innan man halverat sin övervikt (om det handlar om 30-50 kg ca) och han äter 3 gr/dag. 

Jag äter rejäl frukost när jag är hungrig (har möjlighet att välja tid) och klarar mig på det ca 9-11 timmar, men har som sagt prövat mig fram i början. Sen är vi alla olika!

Lycka till!

Hej annapppanna det låter ju kanon att du bara vill och behöver äta två gnn per dag. Som en omedveten periodisk fasta infunnit sig hos dig tycker jag det låter som. Kör på och öka på bladgrönt om du blir hungrigare... Grattis till minus och ja man kan må så här bra utan blodsockret blues :)

Tack Gaia! Ja jag är glad - älskar mitt måttband! :P Sedan har spenat blivit min nya "drog" - stuvad med philadelphiaost... SÅÅ gott till mycket!!

Jag tror generellt att vi som bara äter 1-2 gånger om dagen inte är träningsmäniskor, ej heller har speciellt ansträngande arbete/fritid!?

Jag äter bara en gång om daqen och jobbar som smed (ganska tungt jobb) och tränar 2-3 ggr/v på gym. Ligger i startgroparna för att börja cykla igen till jobbet som blir 14km om dagen + att jag går ca 45 min dagligen i skogen med min jycke. Dessutom så är jag så sugen på att börja jogga så fort snö och is har försvunnit från skogsvägar och stigar så jag förstår inte riktigt var du får ditt påstående ifrån. Energin är där då inget fel på. :D  :D  :D  :D  :D

Läs här så förstår du kanske varför: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ eller här: http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

• Like 2

Jag äter lunch och middag. Har varit en riktig frukostälskare, då på den tiden när jag åt smörgås och havregrynsgröt. Tänker lite i p f-banor och saknar inte frukosten, är lagom hungrig till lunch (äter ofta rester från föregående kvälls middag) och står mig bra tills 19-20-tiden, när jag äter middag. Löptränar men får inte ökad aptit, är som sagt nöjd och glad. På jobb är jag intellektuellt alert och energisk hela dagen, vilket jag inte är utan LCHF.