Jump to content

Vilka blodsockermätare är bra?

MKJ
 Share

Recommended Posts

Jag är inte helt säker på vad du menar när du säger att koncentrationen är i annan enhet?

Blodsockermätare brukar vara relativt exakta, men det beror ju på lite olika faktorer (som det redan nämnts i tråden). Men det är klart att det beror på vilka stickor samt vilken mätare man har.

Brukar dom verkligen det? Hur har du kommit fram till det?

Brukar dom verkligen det? Hur har du kommit fram till det?

Jag har testat en del olika, av både högre kvalitet och lägre, då jag utbildar mig till biomedicinsk analytiker. Den jag har hemma är en Freestyle Precision Xtra Blood/Ketone mätare, och den visar fina enhetliga värden som stämmer med de dyrare mätarna på labbet samt de som vårdcentralen har. Jag har alltså jämfört helt enkelt - och jag kan bara dra slutsatsen att de visar nära sanningen.

Har skaffat mig en sd codefree på Amazon, jag tycker att den verkar mäta stabilt och bra ...stickorna kostar dryga kronan. Jag får en obehaglig känsla av att de flesta företagen i branschen tar oetiskt mycket betalt för sina produkter ....

Jag har testat en del olika, av både högre kvalitet och lägre, då jag utbildar mig till biomedicinsk analytiker. Den jag har hemma är en Freestyle Precision Xtra Blood/Ketone mätare, och den visar fina enhetliga värden som stämmer med de dyrare mätarna på labbet samt de som vårdcentralen har. Jag har alltså jämfört helt enkelt - och jag kan bara dra slutsatsen att de visar nära sanningen.

Vilka fler har testat? Hur mycket brukar det skilja? Man kan ju undra varför i hela friden dom säger att mätaren är ok om den någonting mellan 1,6 och 3,3 om dom faktiskt är rätt noggranna. Nu har jag räknat i den andra tråden jag startade. Tänkte att rubriken på den här tråden kanske var orsaken till att jag fick så lite svar.

Jag hittade dock det här på abbotts egen webbplats

– Vi ställer för låga krav när mätarna ska in
på den svenska marknaden. Vi godkänner
att tillverkarna anger en felmarginal på
plus-minus 20 procent. Det är mycket,
men värre är att när man testar mätarna
kan de vara ännu sämre. Avsaknaden av
kontrollorganisation gör att vi inte har någon
kunskap om hur det ser ut i verkligheten,
säger Gunnar Nordin.

Det här en hel debattartikel.

Vilka fler har testat? Hur mycket brukar det skilja? Man kan ju undra varför i hela friden dom säger att mätaren är ok om den någonting mellan 1,6 och 3,3 om dom faktiskt är rätt noggranna. Nu har jag räknat i den andra tråden jag startade. Tänkte att rubriken på den här tråden kanske var orsaken till att jag fick så lite svar.

Jag hittade dock det här på abbotts egen webbplats

– Vi ställer för låga krav när mätarna ska in
på den svenska marknaden. Vi godkänner
att tillverkarna anger en felmarginal på
plus-minus 20 procent. Det är mycket,
men värre är att när man testar mätarna
kan de vara ännu sämre. Avsaknaden av
kontrollorganisation gör att vi inte har någon
kunskap om hur det ser ut i verkligheten,
säger Gunnar Nordin.

Det här en hel debattartikel.

Den enda jag använt för hemmabruk är den jag nämnde, resten är massa olika som används i labb, och jag minns tyvärr inte vad någon av dom heter. Så det var fel av mig att säga att hemmamätare brukar vara exakta, vad jag kan säga är att den mätare jag har endast skilt sig ~0,3mmol , och då används också just den tillverkarens stickor (osäker på om man kan använda andra). 

Mellan 1,6 & 3,3 låter inte särskilt exakt det kan jag hålla med om. Men av min erfarenhet av Abbott så har det aldrig svängt särskilt mycket i mätningarna.

Den enda jag använt för hemmabruk är den jag nämnde, resten är massa olika som används i labb, och jag minns tyvärr inte vad någon av dom heter. Så det var fel av mig att säga att hemmamätare brukar vara exakta, vad jag kan säga är att den mätare jag har endast skilt sig ~0,3mmol , och då används också just den tillverkarens stickor (osäker på om man kan använda andra). 

Mellan 1,6 & 3,3 låter inte särskilt exakt det kan jag hålla med om. Men av min erfarenhet av Abbott så har det aldrig svängt särskilt mycket i mätningarna.

Jag råkade trycka på fel knapp när jag skulle svara så det blev gilla inte och sedan gilla. Om det blev något konstigt så var det inte meningen.

När det gäller exakthet så kan ju en mätare visa konstant för mycket eller konstant för lite utan att det för den skull svänger i mätresultaten.

Jag har också jobbat på labb och vi kalibrerade ju mätare mot kända lösningar. (Alltså helt andra mätare än blodsocker alltså)

Jag råkade trycka på fel knapp när jag skulle svara så det blev gilla inte och sedan gilla. Om det blev något konstigt så var det inte meningen.

När det gäller exakthet så kan ju en mätare visa konstant för mycket eller konstant för lite utan att det för den skull svänger i mätresultaten.

Jag har också jobbat på labb och vi kalibrerade ju mätare mot kända lösningar. (Alltså helt andra mätare än blodsocker alltså)

Jo jag vet, men jag har ju jämfört med mätare på labb, och min abbot-mätare verkar bra och exakt åtminstone.

• 1 year later...

gammal tråd jag vet men jag var i kontakt med företaget ang att beställa en Freestyle precision och fick till svar att om man är diagnosticerad diabetiker så kan man beställa via mail eller tel.

Är det bara att lämna sin adress och låtsas som ingenting eller kan de kolla upp någonstans om jag öär diabetiker eller inte?

Står ju heller inga priser - betalar man inget?

/nybörjare på forumet =)

• 4 years later...
On 2013-03-10 at 21:25, Zara sade:

Inte en aning, men vi använder Freestyle lite och Xceed (numera precision) i vården i alla fall så de borde ju vara ganska tillförlitliga ;)  

Några år sen men Contour next har varit i topp i flera oberoende tester för noggrannhet