hjälp ang mitt vårdcentral besök

Carokris

Recommended Posts

Jag gick till min vårdcentral för jag behövde ( påtryckningar från oroade familjemedlemmar som tror att LCHF är JÄTTE dåligt för mig) kolla av hur jag mår invärtes. Jag har sedan April i 2012 lagt om kosten till Paleo/LCHF.. Och mina familjemedlemmar tror som sagt att jag håller på att gå under inombords (fastän jag tappat nästan 15 kg i vikt, 17 cm på midjemåttet och mår bättre). Därför vill jag göra dessa testerna för att visa för dem att mina värden är minst lika fina som innan om inte bättre..

Till saken hör att för dryga 3 år sen och ett frossande liv i kolhydrater och ett väldigt högt BMI 37,1 så fick jag inte lov att teckna en livförsäkring utan att ha gjort en hälsoundersökning på vårdcentralen. Det gjordes under våren 2009 och värdena, var enligt läkaren som tog proverna, mycket fina, jag va helt frisk inombords

Dessa prover beställdes efter en väldigt dålig dialog med min läkare, och nu behöver jag er hjälp! Jag har ingen erfarenhet med sjukvården, visste inte ens om att jag måste ha fastande mage när de är blodprov på gång.. ( vilket resulterade i att jag var tvungen att komma tillbaka då jag glad i hågen smällt i mig både företräningsfrukost och efterträningsfrukost.)

(B)Ery-MCH
(B)Ery-MCHC
(B)Ery-MCV
B-EVF
B-Hb
B-LPK
B-TKP
(B)Erc-HbA1c(IFCC)
fS-HDL - Kolesterol
fS-LDL - Kolesterol
fS-LDL/HDL-Kvot
fS Triglycerider
S-Kolesterol
S-TSH

och för en lekman som jag är detta i stil med att läsa ryska..Skulle gärna vilja ha hjälp från några som kanske kan? Jag har gett internet en chans :)  hittade att de översta vad kopplade EPO( eller jag helt ute och cyklar).. och hemoglobin och dyligt.. då blir min fråga varför vill jag veta just detta? Hon pratade om Lipider, har de med detta att göra? eller missuppfattade jag henne där?
När det kommer till kolesterolet så har jag lusläst de fina inlägg på kostdoktorn om detta så där känner jag mig hemma 
En sak till jag undrar är av de ovan är de någon som mäter socker i blodet? och ketoner? 
Hon hade aldrig hört talas om att man testa ketoner från blodet (?).. utan bara via urinen.. men jag sa att jag ville gärna testa blodketonerna.. 

Jag har nu fått svaren på vissa av dessa.. och behöver mer hjälp.. i att tyda resultaten..
De sa att mitt blod värde va bra - 127  ( förra gången jag försökte lämna blod låg de på 115  :D , har försökt i 11 år att lämna blod med inte fått för att värdet har varit för lågt för att dela med sig... så nu är jag på jätte glad att jag åtminstone ligger 2 över gränsen  :D )
sköldkörteln 1,15 (tror jag) - Vad är detta? vad är det bra för? är det ett bra värde? 

kolesterol va totalt på 5,7 
0,8 Triglycerider 
4,1 LDL
1,2 HDL 

Hittar på bloggen att Triglyceriderna va helt ok.. och att HLD va okej..och om dessa två va ok så kunde LDL få vara lite högre.. vilket mitt ju nu då är.. så jag kan anta att dessa 4,1 LDL består av stora fluffiga saker :) 
Jag hade hoppas på att få kvoten eller de här APOkvoten.. kan man ta de i efterhand om jag ringer igen? 
Vidare hade de inte i sitt labb att de kunde testa blod ketoner.. bara urin ketoner.. är det konstigt? 

när jag tog prover förra gången (2009) hade jag 4,7 i total kolesterol.. känns ju inte så konstigt att de stigit men jag måste ringa igen och få fördelningen.. Vet någon om man kan begära såna uppgifter i efterhand? 

Blir väldigt många frågor från en som precis signat upp sig på forumet, men hoppas någon har tid att hjälpa en som bara vill lugna familjemedlemmar och bevisa att jag är precis lika frisk som innan ;)

Erytrocyter är dina röda blodkroppar och det handlar mest om dina järnvärden.

HB är sänkan.

LPK är vita blodkroppar.

TPK är vad jag förstår ditt trombocytvärde, dvs koagulationsfaktorn?

HBA1c är ditt långtidssocker, dvs hur mycket glykoliserade dina blodkroppar är.

De andra är blodlipider och lipoproteiner.

Du har haft övervikt och gått ner 15kg på ett år. Bra jobbat! Jag har inte sett dina värden och det är bäst att en KLOK doktor tittar på dem. Men jag skulle vara mycket förvånad om du inte gjort stora hälsovinster senaste året.

Var också sunt skepisk till auktoriteterna. Du är minst lika klok som någon annan och en del av det som auktoriteterna läst sig till kan visa sig var tveksamt eller tom fel i vissa fall. Hur gammal är du, det är ju nästan ett övergrepp att tvinga iväg någon på hälsokontroll? Även om jag förstår att de vill dig väl och det är av kärlek.

Men har de inte förmåga att observera fakta? -15 kilo och du mår bra, de borde göra vågen!!

• Like 1

(B)Ery-MCH = Den genomsnittliga mängden hemoglobin i dina röda blodkroppar.
(B)Ery-MCHC = Koncentration av hemoglobin i dina röda blodkroppar. Medan MCH visar hur många, så visar detta procentuellt.
(B)Ery-MCV = Storleken på dina röda blodkroppar ute i blodet (om de är små, normala eller stora)

MCH och MCV kan påvisa olika anemier & lukemier (t.ex. om du har järnbristanemi är de små och bleka)
B-EVF = Erytrocytvolymfaktor. Dvs hur stor del av ditt totalblod som är röda blodkroppar. 
B-Hb = Ditt hemoglobinvärde. Visar mängd hemoglobin i blodet totalt.
B-LPK = Antalet vita blodkroppar dvs immunförsvarsceller.
B-TKP = Trombocyter dvs blodplättar (är de som skapar koagel)

S-TSH = Thyroid stimulerande hormon ( i serum). Detta ser till att det bildas tyroidea (sköldkörtel) hormon. Man kollar att du har tillräckligt med detta och därmed får frisättning av T4 från sköldkörteln. 0,2 - 4 mE/l ska tydligen vara referensvärden i Sverige.