italjano Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Hej, ny här. Har diabetes typ 2 som ja fick när ja var 34 bara. Vägde då 134 kilo, lyckats gå ner till 120 men där stanna de tills ja hitta LCHF och mina 4 första dagar gick ja ner 4 kilo som sagt nu har jag hållt på prick en vecka och mår så sjukt mycket bättre, piggare, bättre humör och tålamod. Möter en del motstånd på jobbet av "experter" men de rinner av mig som vatten på engås Min undran är kan man börja motionera och styrketräna men ortsätta äta såhär? //Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Glad att höra! Jo du kan träna.. men du kommer i början ha dåligt med glukos för muskelarbete. Och antagligen så har dina muskler varit vana vid rätt mycket glukos? Så rådet är.. träna inte mer än vad kroppen verkar vara anpassad till, risken är den försöker höja ditt blodsocker med alla medel innan den blivit riktigt fettkonverterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Hej, tack för svartet, en fråga bara du skrev innan kroppen blivit riktigt ettkonverterad ? Vad menas med det och hur lång tid tar det på ett ungefär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Hjärnan brukar ställa om sig till att ta upp till max 70% av sin energi från ketonkroppar efter tre veckor. Musklerna däremot tar betydligt längre tid, ofta månader, beroende till stora delar hur vältränad du var innan. Tex om du var en långdistanslöpare så brukar det gå på en månad eller två. Problemet för dig, eventuellt.. är väl att dina muskler har haft god tillgång till glukos? I så fall är det inte säkert att fettoxidationsförmågan är den bästa i musklerna. Dels så handlar det om enzymer framförallt karnitinkomplexet, det behöver uppregleras, för att tranportera fettsyror in till cellerna. Sen så behöver du mer mitocondrier, för att bränna fett som huvudsakligt bränsle. Antalet mitocondrier är alldrig fler än vad man behöver.. dvs hur mycket man anstränger musklerna.. träning ökar antalet. Karnitinensymerna har liknande agenda, kroppen gör inte fler än vad som behövs.. och nu lär det behövas fler.. prexis som med mitocondrierna. Coocosfett är ett hett tips, det har hög ketonfaktor, kräver inget karnitin och kroppen vill inte gärna lagra det. Så börja försiktigt.. ta långa promenader och öka sträcka/tempo allt eftersom orken kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Ok, tänkte gå 30-60 min om dagen på löpbandet och sen framåt maj-juni börja styrketräna igen efter måååånga års uppehåll Tack för svaren!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Som sagt vad pressa dig inte för mycket så att blodsockret åker upp bara, det fördröjer omställningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Möter en del motstånd på jobbet av "experter" men de rinner av mig som vatten på engås //Andreas Fråga experterna varför de tycker en diabetiker ska äta mer kolhydrater (socker) än vad du gör nu. De brukar tystna då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Fråga experterna varför de tycker en diabetiker ska äta mer kolhydrater (socker) än vad du gör nu. De brukar tystna då. Jodå ja krigar på brukar avsluta argumenten med, lägg fram faktiska bevis att det är farligt med LCHF hehe har inte kommit ännu dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 "Everyone's an expert. Most people are clueless." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frida Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Det ska bli intressant att följa dig (om du finns kvar här) med tanke på just diabetes. Hur din kropp ställer in sig. Lycka Till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Jo jag är kvar, ska på min årliga koll hos läkaren om ett par veckor så får jag lite fakta hur jag reagerar på detta. Postar de givetvis. //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Kör du insulin? Du håller väl koll på det noga i så fall så du inte hamnar i för lågt blodsocker? Kan vara värt att göra LCHF-introduktionen i samarbete med en bra och väl tänkande sköterska eller läkare och avvägd minskning av insulinenheterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Kör du insulin? Du håller väl koll på det noga i så fall så du inte hamnar i för lågt blodsocker? Kan vara värt att göra LCHF-introduktionen i samarbete med en bra och väl tänkande sköterska eller läkare och avvägd minskning av insulinenheterna. Jag har typ2 och äter metformin, de skall tydligen inte gå att få sockerfall på den tabletten har ja läst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 HJÄLP !!! Kört suuuper strikt nu i 3,5 vecka å nu åker frun till USA så ja blir själv med barnen risken för återfall är stor när man är själv å uttråkad, nån som har bra tips på lite gott man kan käka på kvällarna ?? //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Måste du ha nåt att äta på kvällarna? Hitta på något annat, möblera om storstäda rensa garderober läs promenera gör något med barnen när de inte sover... Men sitt inte i soffan eller framför datorn hela kvällarna!Jag låter kanske lite uppfostrande men det är riktat mot mig själv lika mycket som mot dig Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ägg o bacon! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Måste du ha nåt att äta på kvällarna? Hitta på något annat, möblera om storstäda rensa garderober läs promenera gör något med barnen när de inte sover... Men sitt inte i soffan eller framför datorn hela kvällarna! Jag låter kanske lite uppfostrande men det är riktat mot mig själv lika mycket som mot dig Lycka till! Nä så tog ja d inte, blir ju lätt att man blir sittande framför tv´n å de är då suget komer :I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Är barnen relativt små så släpa med dem ut och gå, träna etc. Är de större, gå själv till gymet, ut på promenad etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Är barnen relativt små så släpa med dem ut och gå, träna etc. Är de större, gå själv till gymet, ut på promenad etc. Tänker mest på kvällen när de e lagda å man sitter vid tv´n själv å uttråkad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Har du ingenting du kan fixa med hemma? Jag tycker att tv-sittandet verkar vara problemet här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Ett glas rödvin, när barnen somnat?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teddemann Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 litt valnøtter på kvelden er bra med både tanke på fett og man blir fort mett!lykke til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Om du äter ost så kanske rödvin och en fet brieost, cambozola? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Om du äter ost så kanske rödvin och en fet brieost, cambozola? Så lite lödvin är alltså OK ? Om det är ibland bara. //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Vissa kvällar funkar en kopp gott te med kokosolja för mig. Om det inte räcker tar jag fram brien. Eller stickningen :-) fast det kanske inte är din grej. Men att sysselsätta sig med något annat än (bara) teven brukar hjälpa, som andra före mig redan har skrivit. Fast efter en lång dag är det inte alltid lusten finns för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Tänker mest på kvällen när de e lagda å man sitter vid tv´n själv å uttråkad Poängen är att inte äta för att man, exempelvis, är uttråkad. Jag ser inga större problem med att äta framför tv:n så länge man ser till att ha koll på mängden och kvaliteten på det man äter. Det här senare fixar du genom att styra upp i köket vad/hur mycket du ska äta. Du tar alltså inte med dig hela brieosten eller nötpåsen in till tv-rummet. Det finns få fysiska aktiviteter som är så ohälsosamma som rörelsen handen gör i relation till mat framför tv:n. Den lever i regel sitt eget liv. Personligen äter jag ofta framför tv:n på kvällarna (sista målet). Ett exempel från igår: En bit hårdost delad i staplar, ett delat ägg och skivad chorizo. Blev väl någon bit mörk choklad och lite nötter också om jag inte minns fel. Men allt i proportioner som jag behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts