Jump to content

tappat 4 kilo på mina 4 första dagar


italjano
 Share

Recommended Posts

Hej, ny här. Har diabetes typ 2 som ja fick när ja var 34 bara. Vägde då 134 kilo, lyckats gå ner till 120 men där stanna de tills ja hitta LCHF och mina 4 första dagar gick ja ner 4 kilo som sagt :) nu har jag hållt på prick en vecka och mår så sjukt mycket bättre, piggare, bättre humör och tålamod. Möter en del motstånd på jobbet av "experter" men de rinner av mig som vatten på engås :)

 

Min undran är kan man börja motionera och styrketräna men ortsätta äta såhär?

 

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

Glad att höra!

 

Jo du kan träna.. men du kommer i början ha dåligt med glukos för muskelarbete.

 

Och antagligen så har dina muskler varit vana vid rätt mycket glukos?

 

Så rådet är.. träna inte mer än vad kroppen verkar vara anpassad till, risken är den försöker höja ditt blodsocker med alla medel innan den blivit riktigt fettkonverterad.

Link to comment
Share on other sites

Hjärnan brukar ställa om sig till att ta upp till max 70% av sin energi från ketonkroppar efter tre veckor.

 

Musklerna däremot tar betydligt längre tid, ofta månader, beroende till stora delar hur vältränad du var innan.

 

Tex om du var en långdistanslöpare så brukar det gå på en månad eller två.

 

Problemet för dig, eventuellt.. är väl att dina muskler har haft god tillgång till glukos?

 

I så fall är det inte säkert att fettoxidationsförmågan är den bästa i musklerna.

 

Dels så handlar det om enzymer framförallt karnitinkomplexet, det behöver uppregleras, för att tranportera fettsyror in till cellerna.

 

Sen så behöver du mer mitocondrier, för att bränna fett som huvudsakligt bränsle.

 

Antalet mitocondrier är alldrig fler än vad man behöver.. dvs hur mycket man anstränger musklerna.. träning ökar antalet.

 

Karnitinensymerna har liknande agenda, kroppen gör inte fler än vad som behövs.. och nu lär det behövas fler.. prexis som med mitocondrierna.

 

Coocosfett är ett hett tips, det har hög ketonfaktor, kräver inget karnitin och kroppen vill inte gärna lagra det.

 

Så börja försiktigt.. ta långa promenader och öka sträcka/tempo allt eftersom orken kommer.

Link to comment
Share on other sites

Möter en del motstånd på jobbet av "experter" men de rinner av mig som vatten på engås :)

 

//Andreas

 

Fråga experterna varför de tycker en diabetiker ska äta mer kolhydrater (socker) än vad du gör nu. De brukar tystna då.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Fråga experterna varför de tycker en diabetiker ska äta mer kolhydrater (socker) än vad du gör nu. De brukar tystna då.

 

Jodå ja krigar på :) brukar avsluta argumenten med, lägg fram faktiska bevis att det är farligt med LCHF hehe har inte kommit ännu dock.

Link to comment
Share on other sites

Kör du insulin? Du håller väl koll på det noga i så fall så du inte hamnar i för lågt blodsocker? Kan vara värt att göra LCHF-introduktionen i samarbete med en bra och väl tänkande sköterska eller läkare och avvägd minskning av insulinenheterna.

Link to comment
Share on other sites

Kör du insulin? Du håller väl koll på det noga i så fall så du inte hamnar i för lågt blodsocker? Kan vara värt att göra LCHF-introduktionen i samarbete med en bra och väl tänkande sköterska eller läkare och avvägd minskning av insulinenheterna.

Jag har typ2 och äter metformin, de skall tydligen inte gå att få sockerfall på den tabletten har ja läst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måste du ha nåt att äta på kvällarna? Hitta på något annat, möblera om storstäda rensa garderober läs promenera gör något med barnen när de inte sover... Men sitt inte i soffan eller framför datorn hela kvällarna!

Jag låter kanske lite uppfostrande men det är riktat mot mig själv lika mycket som mot dig ;) Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Måste du ha nåt att äta på kvällarna? Hitta på något annat, möblera om storstäda rensa garderober läs promenera gör något med barnen när de inte sover... Men sitt inte i soffan eller framför datorn hela kvällarna!

 

Jag låter kanske lite uppfostrande men det är riktat mot mig själv lika mycket som mot dig ;) Lycka till!

 

Nä så tog ja d inte, blir ju lätt att man blir sittande framför tv´n å de är då suget komer :I

Link to comment
Share on other sites

Vissa kvällar funkar en kopp gott te med kokosolja för mig. Om det inte räcker tar jag fram brien.

 

Eller stickningen :-) fast det kanske inte är din grej. Men att sysselsätta sig med något annat än (bara) teven brukar hjälpa, som andra före mig redan har skrivit. Fast efter en lång dag är det inte alltid lusten finns för det.

Link to comment
Share on other sites

Tänker mest på kvällen när de e lagda å man sitter vid tv´n själv å uttråkad

 

Poängen är att inte äta för att man, exempelvis, är uttråkad. Jag ser inga större problem med att äta framför tv:n så länge man ser till att ha koll på mängden och kvaliteten på det man äter. Det här senare fixar du genom att styra upp i köket vad/hur mycket du ska äta. Du tar alltså inte med dig hela brieosten eller nötpåsen in till tv-rummet. Det finns få fysiska aktiviteter som är så ohälsosamma som rörelsen handen gör i relation till mat framför tv:n. ;) Den lever i regel sitt eget liv.

 

Personligen äter jag ofta framför tv:n på kvällarna (sista målet). Ett exempel från igår: En bit hårdost delad i staplar, ett delat ägg och skivad chorizo. Blev väl någon bit mörk choklad och lite nötter också om jag inte minns fel. Men allt i proportioner som jag behöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...