Jump to content

Sötsug av medicin

kristina41

Recommended Posts

För drygt fyra år sedan började jag gå upp i vikt. Jag var ofta sötsugen. Det hade jag aldrig varit. Visst har jag tyckt om goda kakor och choklad, men aldrig känt ett sådant begär att jag lätt kunde gå och köpa en chokladkaka och omedelbart äta upp den. Det hände nu flera ggr. Och jag längtade efter smarriga efterrätter. Efter några veckor hade jag gått upp 4-5 kg. Kläderna började strama. Vad hade hänt? Den enda förändringen jag kunde komma på var att jag blivit  ordinerad Sifrol mot Restless legs ("myrkrypningar" i benen kvällar och nätter). I bipacksedeln för Sifrol kunde jag läsa bland ev biverkningar: viktökning. 

Med hjälp av viktklubb.se försökte jag gå ner. Jag skulle leva på 1300 kcal/dag. Jag var ständigt hungrig och alltid sugen. Jag gick med stor möda ner ett par kilo men jag gav upp och kämpade, verkligen kämpade, att hålla vikten.

Då hände det: Av en händelse fick jag se ett inslag med Annika Dahlqvist på TV. Det jag minns var att med LCHF försvinner allt sug. Dagen därpå började mitt LCHF-liv. Sötsuget försvann nästan omedelbart. Jag behövde aldrig känna mig hungrig. På ett par veckor hade jag utan besvär gått ner i vikt och kläderna satt skönt igen. Och där har vikten stannat. Klädkontot är lågt.

Min man var från början skeptisk. Så jag gjorde en sås till honom och en till mig. På min tallrik hamnade också en klick smör på grönsakerna. Det dröjde inte länge innan han hellre ville ha min goda sås och en klick smör på broccolin. Att dessutom få äta två kokta ägg till frukost istf lättfil och söt mysli från ICA...! Som extra bonus blev min man av med sin dåliga mage (IBS), som han lidit av större delen av livet. Vi fortsätter med vår lchf-diet och äter gott och mår väl.

kristina41