Sture Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Vill sträcka ett varningens finger för den ketogena kosten. Läste nyss om att risken för att utveckla njursten är relativt stor på ketogen kost. Har själv efter tre år på lchf kost drabbats av njursten. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2638 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Vill sträcka ett varningens finger för den ketogena kosten. Läste nyss om att risken för att utveckla njursten är relativt stor på ketogen kost. Har själv efter tre år på lchf kost drabbats av njursten. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2638 Det står att detta kan motverkas genom att ta Kalium. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Man kan pinka lite på ett ph-papper för att se hur man ligger till med sin egen kost Det är nog väldigt individuellt hur det ser ut för oss alla Är ph under 6 kan det vara läge att "kalka upp" sig lite tex med kaliumcitrat Själv ligger jag trots 10 år med Lchf nära 7-strecket utan några tillskott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Vill sträcka ett varningens finger för den ketogena kosten. Läste nyss om att risken för att utveckla njursten är relativt stor på ketogen kost. Har själv efter tre år på lchf kost drabbats av njursten. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2638 Näe det är det inte.. vad det handlar om är att man sett att några procent fler barn med epilepsi som behandlas med ketogen diet får mer njursten. Dvs de som inte äter ketogent får det oxå, men några fler bland de som äter ketogent. Risken höjs från 6% till 9%.. om jag mins rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Det står att detta kan motverkas genom att ta Kalium. Vad tror ni? Som någon skrev så motverkas det av kaliumCITRAT, eller andra alkaliska citrater, det räcker int emed enbart kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Vill sträcka ett varningens finger för den ketogena kosten. Läste nyss om att risken för att utveckla njursten är relativt stor på ketogen kost. Har själv efter tre år på lchf kost drabbats av njursten. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2638 Det Zepp tar upp är vad jag också sett i studieväg. Möjligtvis med lägre ökad risk men det var i den häraden i varje fall. Minnet kanske fallerar å andra sidan... Det som också nämnts i åtminstone någon av dessa studier är genetisk benägenhet, dvs har man förekomst av njursten i släkten så är detta något som också måste vägas in. Sture, en fundering bara, hur är det med vattendrickandet? Är detta något du medvetet tänker på? Minns jag inte fel så brukar man rekommendera ökad hydrering, dvs vätskeintag, i alla sammanhang där s.k. diuretiska (vätskedrivande) effekter kan uppstå. Ketogen kost har ju som bekant en avsevärd diures inledningsvis och i kombination med att man som ketoanpassad normalt håller lägre vätskenivåer i kroppen dels pga bristen på lagrade kolhydrater, glykogen, dels pga att ketogen kost naturligt utsöndrar mer salt än vanligt. Kort och gott, innan man ens tänker på kaliumcitrattillskott så bör man först och främst se över drickandet och det sedvanliga ökade behovet av salt. Tillägg: Notera även att det Sture länkar går till en site som refererar en studie från John's Hopkins Children's Center år 2009. Året efter så släppte samma sjukhus en studie där man bl.a. hävdar: Only two of the 101 patients reported kidney stones after stopping the diet, the same rate found in the general population not treated with the ketogenic diet, the researchers say. Direktlänk till John's Hopkins pressmeddelande: http://www.hopkinschildrens.org/high-fat-ketogenic-diet-to-control-seizures-is-safe-over-long-term.aspx Länk till extern rapportering: http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100216163531.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Förresten Sture, du skrev i ditt enda inlägg innan detta om din hustrus tillstånd. I detta nämner du också följande: Även jag har till stor del anammat lchf och ligger på ett totalkolesterol på11,1. Vad betyder "till stor del"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sture Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Det innebär att jag till största delen följer hennes strikta lchf kost men ibland fuskar lite med någon potatis frukt eller ett bakverk. Jag har inga diabetesproblem och anser mig därför inte behöva vara lika strikt med kosten. En bidragande orsak till min njursten kan vara att jag under cirka 2 månader tagit ett kraftigt c-vitamin tillskott vilket enligt Karolinska institutet kan vara en bidragande orsak till njursten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sture Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Har nu läst på en del utlänska sidor om njursten. Där påstår man att D-vitamin tillskott kan vara en bidragande orsak till njursten. Kostdoktorn rekommenderar ju kraftiga D-vitamin tillskott, vilket kanske inte är så lämpligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Har nu läst på en del utlänska sidor om njursten. Där påstår man att D-vitamin tillskott kan vara en bidragande orsak till njursten. Kostdoktorn rekommenderar ju kraftiga D-vitamin tillskott, vilket kanske inte är så lämpligt. Finner du de utländska sidorna mer förtroendegivande än andra rekommendationer (och du litar väl inte blint på Kostdoktorn allena får jag hoppas?) så är det ju väldigt lätt att bara helt enkelt sluta med D-vitamintillskotten? I annat fall kanske du kan tipsa Kostdoktorn om vad det är för utländska sidor han eventuellt bör kolla upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jag tycker det var bra som Dufva sa, pinka på pH papper och se hur du ligger till, så slipper man spekulera. Eftersom man kan bevisa det mesta med studier om man bara vill (genom att vara selektiv) så är det svårt att vara helt säker på vart sanningen ligger. Det finns många studier som är väldigt partiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sture Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 De svenska rekommendationerna har länge legat på 400IE D-vitamin/dag, men nu är det många som tycker att man ska ta upp till 5000 IE/dag. http://www.kostradgivarna.se/2012/01/veckans-fraga-hur-mycket-d-vitamin/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Mnjae.. njursten hänger mer ihop med Hypercalcuremi.. och det uppstår bland annat genom D-vitaminbrist och inte tvärt om. En av orsakena förutom genetisk predisposition är just brist på D-vitamin. Hypercalcemi.. dvs för hög halt calcium i blodet, kan däremot orsakas av överdoser D-vitamin.. men om jag inte mins fel så har man i USA (FDA?) kommit fram till att doser på 5000 IU är helt säkra. Det tillståndet får man oftast via medeciner med betydligt högre halter D-vitamin, än de man köper själv. Hur som helst så har man sett en ökad prevalens bland barn med Epilepsi som behandlas med ketogen diet och som har en predisposition för just hypercalceuremi.. troligen handlar det om den väldigt strkta och väldigt ensidiga kosten som de blir tvungna all äta. Och den troliga ursaken är enligt min gissning att den proteinfattiga kosten leder till ett ändrat PH i urinen, som när man redan har en predisposition för hypercalceuremi leder till just att förutsättningarna för stenbildning ökar. Men prevalensen är fortfarande låg.. och den drabbar fortfarande bara de med med hypercalceuremi. Här är några studier. "A cohort study was performed of children started on the ketogenic diet for intractable epilepsy from 2000 to 2005 (n = 195). Children who developed kidney stones were compared with those without in terms of demographics, urine laboratory markers, and intervention with urine alkalinization (potassium citrate). Thirteen children (6.7%) developed kidney stones. The use of oral potassium citrate significantly decreased the prevalence of stones (3.2% vs 10.0%, P = .049) and increased the mean time on the ketogenic diet before a stone was first noted (260 vs 149 patient-months, P = .29). The prevalence of kidney stones did not correlate with younger age or use of carbonic anhydrate inhibitors (eg, topiramate or zonisamide) but trended toward higher correlation with the presence of hypercalciuria (92% vs 71%, P = .08). No child stopped the diet due to stones; in fact, the total diet duration was longer (median 26 vs 12 months, P < .001). Kidney stones continue to occur in approximately 1 in 20 children on the ketogenic diet, and no statistically significant risk factors were identified in this cohort. As oral potassium citrate was preventative, prospective studies using this medication empirically are warranted." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17621514 "The ketogenic diet is an effective alternative therapy used to control intractable seizures. It was originally described in 1921 as a way to duplicate and prolong the beneficial effects that fasting appeared to have on seizure control. It involves consuming a calorie-restricted diet in which the fat:carbohydrate + protein ratio ranges from 2:1 to 5:1. Recent prospective studies in children demonstrate that about 50% of children will continue on the diet for at least a year, with 40-50% of those starting the diet having a >50% reduction in seizures after 12 months. When the diet is discontinued it is usually due to lack of efficacy. The diet is a radical medical therapy and nutritional well-being is a constant concern. Renal stones have occurred in 5-8% of children on the diet; lipids are elevated, but the significance of this is not known. The mechanism of action of the diet remains unknown, and it is difficult to assess which biochemical parameters should be monitored as adjustments are made to the diet." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584968 "Polycitra K was administered to 198 children preventatively overall, 4 (2.0%) of whom developed kidney stones, compared with 11 (10.5%) of 105 who did not receive Polycitra K (P = .003). Two children since 2006 refused Polycitra K, 1 of whom developed a kidney stone. Successful empiric administration of Polycitra K at KD onset resulted in a kidney-stone incidence of 0.9% (1 of 106) compared with administration only because of hypercalciuria, 6.7% (13 of 195; P = .02). Polycitra K resulted in less acidic urine (mean pH: 6.8 vs 6.2; P = .002) but not reduced serum acidosis. No adverse effects of oral citrates were reported. CONCLUSIONS:Oral potassium citrate is an effective preventive supplement against kidney stones in children who receive the KD, achieving its goal of urine alkalinization. Universal supplementation is warranted." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19596731 Det är altså en sk kontraindikation.. dvs en sak man bör undersöka om personen är lämpad att genomgå en viss medecinsk behandling.. och vilka eventuella motmedel som finns! "Hypercalciuria or hypercalcinuria is the condition of elevated calcium in the urine. Chronic hypercalcinuria may lead to impairment of renal function, nephrocalcinosis, and renal insufficiency. It is managed by increasing fluid intake and giving bendroflumethiazide in a dose of 2.5 mg daily. Reducing dietary intake of calcium may be beneficial but severe restriction has not proved beneficial and may even be harmful." http://en.wikipedia.org/wiki/Hypercalciuria Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Har nu läst på en del utlänska sidor om njursten. Där påstår man att D-vitamin tillskott kan vara en bidragande orsak till njursten. Kan du länka till dessa sidor? Detta vill man ju gärna kolla upp, då det låter klart märkligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hypercalcemi.. dvs för hög halt calcium i blodet, kan däremot orsakas av överdoser D-vitamin.. men om jag inte mins fel så har man i USA (FDA?) kommit fram till att doser på 5000 IU är helt säkra. Jag vill minnas att jag läst att när man solar slutar huden bilda D-vitamin vid en dos motsvarande 10.000 IE, varför den dosen borde vara säker. (Alltså bara avseende just D-vitamin; risk för hudcancer eller brännskador är något helt annat.) Kan inte minnas var jag läst det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Jag vill minnas att jag läst att när man solar slutar huden bilda D-vitamin vid en dos motsvarande 10.000 IE, varför den dosen borde vara säker. (Alltså bara avseende just D-vitamin; risk för hudcancer eller brännskador är något helt annat.) Kan inte minnas var jag läst det... Att sola sig till D-vitamin är ju inte samma sak som att ta det oralt. När man solar lagras D-vitamin också i huden om jag förstått saken rätt. Om det då lagras som provitamin eller icke aktivt D-vitamin vet jag inte men D-vitamin måste i alla fall omvandlas i flera steg innan det är färdigt aktivt D-vitamin. Kroppen kan alltså fixa det i takt med att den behöver det. Har också läst att efter en halvtimme i solen så bildas det inte mer D-vitamin. Om det gäller oavsett hur nära solen står vet jag inte men det blir i alla fall inte mer och mer hur länge som helst. Jag litar på experterna och då gäller 2000 IE som högsta dagliga intag. Själv märkte jag en sådan oerhörd förbättring när jag började ta 400 IE så jag har ofta hållit mig till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Vad jag fick lära mig ang d-vitaminlagring när jag pluggade näringslära var att solen gjorde så att huden bildade provitamin-d som sedan kroppen tog hand om vid behov. Alltså var det så att vid en solig och fin sommar så klarade man sig längre in på vintern utan att få brist. Det finns en del som tror att man får i sig 20 000IE och mer om man solar utomlands och att tex afrikaner får i sig detta varje dag. Man tror alltså därför att det i princip är ofarligt att knapra d-vitamin. Jag kollade i mina gamla böcker om detta och det är så att när man bildar pro vitaminet i huden så plockar kroppen det den behöver och skippar resten. Men när man äter d-vitamin så har kroppen inget val utan lagrar det den inte gör av med. Alltså är jag lite skeptisk till väldigt höga doser. Själv äter jag 2000 IE mellan oktober och april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sture Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Det finns mycket tro och lite vetande om allt som har med kost, vitaminer och mineraler att göra. Många råd och åsikter som går stick i stäv med varandra. Frågan är om det ens är någon mening att engagera sig? Sanningen lyser trots allt med sin frånvaro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts