HelgeK

En jämförelse mellan hög- och låg-kolhydrat träning.

Recommended Posts

 

                     

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är lite knepigt med träning och ketogen diet och det är svårt att jämföra elitidrottsmän med "vanliga" människor i det här fallet. 

Jag (och säkert många andra) har svårt att motivera mig till att äta så strikt att man ständigt befinner sig i ketos och börjar man gå över 20-40 gram kolhydrater om dagen brukar åtminstone jag gå ur ketosen...det innebär att man med jämna mellanrum går in och ut ur ketos, jag  upplever inga större problem med det utom när man tränar. Det blir då ofta fruktansvärt "tungt" att träna.  Det gör kanske inte så mycket men man måste då ta det betydligare lugnare och det leder i slutändan att man får nöja sig med att man på totalen inte får samma effekt av sin träning som om man håller sig helt ifrån ketos eller ständigt är i ketos... det är vad jag tror i alla fall. Det skulle vara intressant om det fanns någon forskning kring detta?

För en elitidrottsman är det sannolikt betydligt enklare att hålla sig i ketos. Hen kan och ska antagligen äta 100 gram+ kolhydrater men kommer ändå ligga kvar i ketos.

Då skulle man kunna säga att man ska välja en liberal variant av LCHF och hålla sig till 50-100 gram kolhydrater om dagen så blir det inget problem med träningen. Men å andra sidan är nog orsaken till att många av oss äter LCHF att vi har problem med blodsocker och/eller vikt. Då verkar det inte så smart lägga sitt snittintag av kolhydrater 30-70 gram högre än vad det skulle bli om man accepterar att man går in och ut ur ketos. Så summa summarum har min slutsats hittills varit att jag väljer att träningen blir lite tung hellre än ständigt vara i ketos eller att alltid äta väldigt liberalt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Peter B sade:

inte så smart lägga sitt snittintag av kolhydrater 30-70 gram högre än vad det skulle bli om man accepterar att man går in och ut ur ketos

Den, som hört Ron Rosedale yttra sig i sammanhanget, vet att från vetenskaplig synpunkt det värsta är om både fett- och kolhydrathalterna i kosten tillåts vara höga. Genom att därigenom omöjliggöra ketostillståndet, försvinner alla fördelar med fettet som istället lagras upp och ger fetma. LCHF:are som förundrar sig över ökande kulmage visar just exempel på det Rosdale talar om. En av metoderna att motverka problemet är att fasta eller att minska på energitillflödet via maten. Långsiktigt säkrare är dock att tillämpa LCHF på ett striktare sätt.

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är i och för sig 50-100 gram ett mycket lågt kolhydratintag jämfört med "normalkost" som antagligen ligger 2-5 ggr högre och många får nog en ganska god effekt på viktnedgång på de nivåerna. Men som du säger effekten blir genomsnittligt  bättre vid striktare kost. 

Jag vill personligen ligga lägre för att inte belasta kroppen i onödan med högt blodsocker. Vikten är inget  problem. Men möjligen att om jag pressar vikten riktigt lågt kanske det kan få en positiv effekt på blodsockret genom att bli av med visceralt fett... vi får se. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Peter B sade:

Nu är i och för sig 50-100 gram ett mycket lågt kolhydratintag jämfört med "normalkost" som antagligen ligger 2-5 ggr högre och många får nog en ganska god effekt på viktnedgång på de nivåerna. Men som du säger effekten blir genomsnittligt  bättre vid striktare kost. 

Jag vill personligen ligga lägre för att inte belasta kroppen i onödan med högt blodsocker. Vikten är inget  problem. Men möjligen att om jag pressar vikten riktigt lågt kanske det kan få en positiv effekt på blodsockret genom att bli av med visceralt fett... vi får se. :)

Kanske man skall ha tur eller uppnått pensionärsstatus  med full tid att organisera det dagliga kosthållet för att nå upp till idealet. För min del gick det snabbt och har kunnat kontrollera min ketosstatus med KETONIX-mätaren närhelst jag önskat. Ett suveränt hjälpmedel till att styra kosten rätt.

Av ditt sätt att resonera på forumet är jag tämligen säker på att du vet det mesta som behövs för att hamna rätt. Du verkar, som jag, använda kroppen som experimentobjekt att testa LCHF-principerna på. Det gäller ju att ge akt på hur kroppen reagerar. En sak är klar: den som bekvämar sig med att skaffa lite djupare kunskap runt metabolismen, har bra förutsättningar att lyckas med LCHF - i varje fall betydligt enklare än att klara livet som vegan.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.