Jump to content

Är en banan en banan? (mognad och kolhydrater)

Peter Lundberg
 Share

Recommended Posts

Den här dumma frågan handlar inte bara om bananer...

Vad händer när en frukt mognar?

Dom flesta frukter blir ju sötare och sötare ju mer dom mognar (bananer t ex).

Vad är det som händer? Omvandlas stärkelse till socker? Eller/och fibrer till stärkelse och sen vidare till socker?

Är mängden kolhydrater konstant? Spelar det någon roll (ur LCHF-perspektiv) om jag käkar en stenhård knallgrön banan eller en gul/brun mogen banan?

• Like 1

Den här dumma frågan handlar inte bara om bananer...

Vad händer när en frukt mognar?

Dom flesta frukter blir ju sötare och sötare ju mer dom mognar (bananer t ex).

Vad är det som händer? Omvandlas stärkelse till socker? Eller/och fibrer till stärkelse och sen vidare till socker?

Är mängden kolhydrater konstant? Spelar det någon roll (ur LCHF-perspektiv) om jag käkar en stenhård knallgrön banan eller en gul/brun mogen banan?

Banan är inte LCHF

Saxat ur wikipedia: "During the ripening process, bananas produce a plant hormone called ethylene, which indirectly affects the flavor. Among other things, ethylene stimulates the formation of amylase, an enzyme that breaks down starch into sugar, influencing the taste of bananas. The greener, less ripe bananas contain higher levels of starch and, consequently, have a "starchier" taste. On the other hand, yellow bananas taste sweeter due to higher sugar concentrations. Furthermore, ethylene signals the production of pectinase, an enzyme which breaks down the pectinbetween the cells of the banana, causing the banana to soften as it ripens."

http://en.wikipedia.org/wiki/Banana#Ripening

Alltså en omogen banan har mycket stärkelse som under inverkan av amylas, producerat av bananen, omvandlas till socker (glukos får man förmoda). Enligt Fineli innehåller en banan 26 g kh, så man kan iofs äta banan på LCHF som inte är helt strikt.

EDIT: Här kan man läsa lite mer om förändringar i sockerinnehåll medan bananer mognar. Wikipedia var nog aningen förenklat. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030881460400384X

• Like 1

Åkej... omformulering...

Spelar det någon roll om jag äter gröna bananer eller gula bananer? Sura äppelkart eller söta vinteräpplen? Rå potatis eller kokt potatis...?

Ur LCHF-perspektiv, alltså...

Om jag åt LCHF så skulle jag akta mig för sådant som höjer blodsockret snabbt. Jag äter blandkost men just bananer har dragit ner på rejält. Bananer innehåller nästan lika mycket energi som potatis och en banan väger ganska mycket.

Om jag åt LCHF skulle jag till att börja med hålla mig till gröna grönsaker och nötter/ frön som kolhydratkälla. Efter ett tag skulle jag kanske lägga till råa rotsaker.

Har för mig att Paulun skrev att övermogna bananer hade lägre GI än mogna men för min del tycker jag övermogna har sämre effekt på mig. Dels är dom lösare och dels tror jag att jag hör till dom som får en insulinhöjning enbart av söt smak och dom övermogna är ju mycket sötare.

En dåligt mogen påverkar troligen minst men dom är ju inte ens goda.

Det är ju såklart individuellt vad man tycker om, men för mig är en banan mogen när den är brunprickig på skalet, och stärkelsen har omvandlats till socker. Förut trodde jag att en banan var mogen när den var gul, men nu vet jag bättre.

En annan viktig aspekt man ska tänka på är att många frukter i dess omogna form innehåller ämnen som kan vara irriterande för slemhinnor och dylikt. Detta är ett skydd som växten har utvecklat för att förhindra att frukten äts upp innan den är tillräckligt mogen (och kärnorna/fröna är utvecklade). Dessa ämnen minskar dock ju mer mogen frukten är. Alla som blir irriterade i munnen av att äta en omogen kiwi eller ananas så förstår vad jag menar. Som extremt stor fruktkonsument kan jag bevittna att i stort sett all frukt man köper i en vanlig mataffär är omogen. De flesta måste ligga hemma i fruktskålen upp till en vecka för att mogna till sig.

Och till alla som har blodsockerproblem. Kom ihåg att fruktos inte ger ngt insulinpåslag, till skillnad från vanligt socker t ex. Därför är det bättre att vänta med att äta frukten tills den omvandlats till fruktos ist för stärkelse.

Because fructose does not increase blood glucose and does not require insulin, individuals with diabetes can often tolerate it better than other sugars. In fact, studies show that small amounts of oral fructose may actually improve glycemic control in people with diabetes.

http://www.foodinsight.org/Resources/Detail.aspx?topic=Questions_and_Answers_About_Fructose

Margaretha skriver att banan inte är LCHF, vilket jag håller med om men jag skulle kanske uttryckt det lite annorlunda. Vi är alla unika i längd/vikt/form/ålder etc och har olika utgångspunkter. Peter Lundberg, ifall du är helt nöjd med din kropp och hur den ser ut, då tycker jag att du kan unna dig mogna bananer lite då och då (eller hur du nu vill ha dom). Hur många gånger i veckan? Ja det är helt och hållet upp till dig, ingen kan hålla dig i handen och säga X många per vecka eftersom ingen känner dig här.

Är bananer LCHF? Nej enligt mig.

Om du ska välja mellan en banan och 2hg lösgodis eller en Snickers? Kör på bananen. 

För att svara på din fråga så spelar det roll ur ett LCHF perspektiv om du äter gröna eller gula bananer. Men varför lida och äta gröna bananer för? 

• Like 1

Förhållandet mellan stärkelse, fruktos och glukos förändras under mognadsprocessen, och därmed också GI.

Grön innehåller mest stärkelse och har därför lägst GI, när den mognar så ökar glukosdelel och GI höjs, när den blir övermogen ökar fruktosen så GI sjunker.

Aha, det förklarar saken. Jag har aldrig riktigt köpt det där att övermogna bananer skulle ge en lägre blodsockerstegring. Fast GI mäter väl just det. Hm, finns nog mer att reda ut.

Åkej... omformulering...

Spelar det någon roll om jag äter gröna bananer eller gula bananer? Sura äppelkart eller söta vinteräpplen? Rå potatis eller kokt potatis...?

Ur LCHF-perspektiv, alltså...

Som Kjell redan utvecklat här ovan så är förändringen relaterad till fruktens sötma. Ökad mognad minskar mängden stärkelse och ökar mängden socker (och det torde vara fruktos som ökar).

Ur ett LCHF-perspektiv så är banan knappast utgångsläget när man bygger sin meny men med detta sagt så är det ju ingen större skillnad. Den praktiska skillnad som kommer uppstå är att du äter något som smakar gott (varför vill man äta en omogen och ofta stenhård banan?) och att du troligare kommer att få en s.k. insulinspik och ett högre GI. GI är dock absolut INGENTING att fästa vikt vid utan det är blodsockerflöden över tid som spelar roll. Bara för att du får en spik med en mogen banan så kommer inte detta att påverka totalmängden glukos över tid. 

Summa summarum, MÅSTE du äta banan så är kanske inte LCHF en ideal kosthållning för dig men OM du ändå gör det så ät en som smakar som den ska, dvs gott.

Som Kjell redan utvecklat här ovan så är förändringen relaterad till fruktens sötma. Ökad mognad minskar mängden stärkelse och ökar mängden socker (och det torde vara fruktos som ökar).

Ur ett LCHF-perspektiv så är banan knappast utgångsläget när man bygger sin meny men med detta sagt så är det ju ingen större skillnad. Den praktiska skillnad som kommer uppstå är att du äter något som smakar gott (varför vill man äta en omogen och ofta stenhård banan?) och att du troligare kommer att få en s.k. insulinspik och ett högre GI. GI är dock absolut INGENTING att fästa vikt vid utan det är blodsockerflöden över tid som spelar roll. Bara för att du får en spik med en mogen banan så kommer inte detta att påverka totalmängden glukos över tid. 

Summa summarum, MÅSTE du äta banan så är kanske inte LCHF en ideal kosthållning för dig men OM du ändå gör det så ät en som smakar som den ska, dvs gott.

Men om du får en spik samtidigt som har fett i blodet från en måltid, vad händer då?

Livsmedel med lågt GI pytsar ju ut kolhydraterna lite i taget och det borde vara mycket bättre för hälsan än att få mycket på en gång.

Jag skulle gärna vilja få tag i gammaldags banan som är typ 5 gånger mindre söt. Den kanske man skulle kunna äta. Inte ätet en banan på 1.5år och det var en av mina favorit frukter (bär).

Håller med...men med dagens bananer som har ca 20g kollissar/100g så går de ju fetbort.

Jag skulle gärna vilja få tag i gammaldags banan som är typ 5 gånger mindre söt. Den kanske man skulle kunna äta. Inte ätet en banan på 1.5år och det var en av mina favorit frukter (bär).

Du kanske kan hitta någon i en afrikansk mataffär. Dom använder ju matbananer. Fast om bananen inte är söt så kanske den inte påminner om din favoritsmak heller. Det är nästan lika mycket kolhydrater som i potatis i en vanlig banan så en sådan motsvarar åtminstone 2 potatisar.

Men om du får en spik samtidigt som har fett i blodet från en måltid, vad händer då?

Problemen med GI är många. GI säger dock inte nödvändigtvis någonting alls om insulinpåslaget därför talar man ibland även om insulinindex. GI är ju ett isolerat mått som inte säger någonting alls om kombinatoriska effekter som fås när man ex. äter en riktig måltid. Om du äter något med högt GI och samtidigt äter något protein- och fettrikt så kommer effekten alltså inte bli densamma.

Kanske framförallt, tar du det lägsta GI-livsmedlet som brukar förekomma på listorna så kommer även detta att - isolerat - påverka insulinet så att fettinlagring och fettförbränning påverkas.

Ur ett generellt perspektiv, för att återkoppla till din fråga, så är socker + fett en ideal kombination för att maximera vad brukar vara oönskade effekter men det finns ingen anledning att blanda in GI i detta.

Livsmedel med lågt GI pytsar ju ut kolhydraterna lite i taget och det borde vara mycket bättre för hälsan än att få mycket på en gång.

Ja så där säger väl vanligtvis dietister till diabetiker alltjämt. Lågt GI, komplexa kolhydrater etc.är fina fisken. OM detta är ett allvarligt problem för en person så är det minskade blodsockerflöden man ska rikta in sig på och ex. anamma en lågkolhydratkost. GI är bästa kompis med Paulun, inte diabetikern.

Problemen med GI är många. GI säger dock inte nödvändigtvis någonting alls om insulinpåslaget därför talar man ibland även om insulinindex. GI är ju ett isolerat mått som inte säger någonting alls om kombinatoriska effekter som fås när man ex. äter en riktig måltid. Om du äter något med högt GI och samtidigt äter något protein- och fettrikt så kommer effekten alltså inte bli densamma.

Kanske framförallt, tar du det lägsta GI-livsmedlet som brukar förekomma på listorna så kommer även detta att - isolerat - påverka insulinet så att fettinlagring och fettförbränning påverkas.

Ur ett generellt perspektiv, för att återkoppla till din fråga, så är socker + fett en ideal kombination för att maximera vad brukar vara oönskade effekter men det finns ingen anledning att blanda in GI i detta.

Ja så där säger väl vanligtvis dietister till diabetiker alltjämt. Lågt GI, komplexa kolhydrater etc.är fina fisken. OM detta är ett allvarligt problem för en person så är det minskade blodsockerflöden man ska rikta in sig på och ex. anamma en lågkolhydratkost. GI är bästa kompis med Paulun, inte diabetikern.

Angående det översta så är i så fall frågan hur man skall blanda för att åstadkomma en långsammare tillförsel av glukos till blodet genom att blanda fett och snabba kolhydrater.

När jag åt t ex ostgratinerad blomkål så sa det swosh och jag blev högröd i ansiktet, täppt i näsan och kände mig allmänt konstig.

När jag åt ugnsbakade rödbetor med olivolja på så fick jag synrubbningar och kunde inte tänka klart.

2 luftbrödsmörgåsar med smör och fet ost gjorde att jag blev hungrig igen efter en timme. Eftersom vi var på långpromenad i skogen i ojämn terräng och inte hade någon annan mat med oss så blev det två mackor till och efter det var kroppen kass i flera dagar.

Kokta rotfrukter i fet buljong ger också swosheffekt.

Scones där fettet blandas med mjölet så att det sugs upp av det gick dock bättre än grovt bröd med smör och ost trots att sconesen var bakade av vetemjöl.

• 1 year later...

Jag håller för närvarande på att prova FODMAP för min IBS-mage. Hade ett nattpass i veckan och då hände det att det slank ner en liten eko-banan... Den var sådär brunfläckigtskal-mogen. Fick en otrolig gasbildning av den inom ett par timmar. Verkar som om min mage sa nej tack till för mycket fruktos, antar jag? Ska bli intressant att jämföra med att äta en fastare, aningen grön banan och se om reaktionen blir annorlunda... Inte så att jag överger lchf - detta experimenterande är mer för att lära mig vad jag tål och inte tål och då är det bra med sådana här kolhydratsbomber av olika sorter... Verkar som om det är otroligt stor skillnad på olika socker- och stärkelsemolekyler och hur kroppen reagerar/hanterar dem.

• Like 1

• 4 weeks later...

En mogen banan har snabbare socker än en coca-cola. Något att ha i åtanke tänker jag.

Då är nog ett grönt äpple att föredra på LCHF som jag ser det. :D

hmm här ställer jag mig skeptisk.

Om du äter en banan så har den trotts allt ett visst fiber innehåll vilket enligt mitt vetande gör det svårare för kroppen att bryta loss fruktosen ur bananen då den kommer ner i magen mer som gröt än som lösning.

Och så är det skillnad på att fruktosen bara kan tas upp i levern och först där omvandlas till glukos

Till skillnad från bananen så är en standard cola proppad med sackaros eller raffinerat socker som är ungefär lika delar fruktos som glukos. Så där finns redan glukosen fri i en lösning så den är lätt för kroppen att ta upp till skilnad från bananen som inte innehåller glukos utan kroppen bildar glukosen av bananens fruktos så ser man till liter volym banan mot liter cola så satsar jag på bananen. Och borde därigenom få ett långsammare utsläpp av glukos i blodet eftersom levern säkert tar sin lilla tid att fixa fram enzymer som ska paketera om fruktosen till glukos.

Kan ha fel här med det känns för mig som mer troligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos 

Men många bananer kan göra dig radioaktiv då de innehåller ämnet kalium-40 men då lär du äta bra många.  :P

Jag håller för närvarande på att prova FODMAP för min IBS-mage. Hade ett nattpass i veckan och då hände det att det slank ner en liten eko-banan... Den var sådär brunfläckigtskal-mogen. Fick en otrolig gasbildning av den inom ett par timmar. Verkar som om min mage sa nej tack till för mycket fruktos, antar jag? Ska bli intressant att jämföra med att äta en fastare, aningen grön banan och se om reaktionen blir annorlunda... Inte så att jag överger lchf - detta experimenterande är mer för att lära mig vad jag tål och inte tål och då är det bra med sådana här kolhydratsbomber av olika sorter... Verkar som om det är otroligt stor skillnad på olika socker- och stärkelsemolekyler och hur kroppen reagerar/hanterar dem.

Min IBS-mage tål inte alls bananer, inte av någon färg alls... (Har alltid föredragit de gröna...)

Hade hjälp av en dietist för att utreda vad jag kunde äta och inte och i huvudsak är det allt med stärkelse som går bort...

Värt att tänka på kanske...

Sen naturligtvis inga fibrer...och inte en massa andra saker också...men här var det ju bananer vi avhandlade.

• Like 2

En del livsmedesltabeller anger olika värden på banan beroende på mognad. 

När det gäller kolhydrater har jag några kommentarer. 

1. Banan innehåller bara 3 g fruktos så största andelen kolhydrater är inte fruktos (i själva verket innehåller de flesta frukter mindre än 50% fruktos)

2. Fruktos är ingen långsam kolhydrater. Faktsikt finns inga långsamma kolhydrater. Orsaken till att en del tror fruktos är långsam beror på att man vid GI mätningar mäter glukos. Äter fruktos, mäter glukos, klart vi inte ser något. Men fruktoskoncentrationen 10 dubblas fort om man äter ren fruktos. Fruktos kan snabbare än glukos omvandlas till fett. 

3. Komplexa kolhydrater är inte långsammare än enkla sockerarter (har varit känt sedan 1912 då michaelis-menten ekvationen publicerades så fråga mig inte varför dietister och andra hävdar motsatsen). 

4. Det finns två faktorer som i huvudsak påverkar hur snabb en kolhydrate är, paketeringen och hur fort vi äter. Med paketeringen menar jag inte plasten runt livsmedlet utan cellstrukturen i maten. Om vi raffinerar en kolhydrat så den kommer i ren form blir den alltid snabb. Om den är kvar i livsmedlet och inkapslad i cellen (som består av en cellvägg och cellmembran) blir den långsammare då matsmältningen måste bryta ned cellväggen först. 

• Like 7

En del livsmedesltabeller anger olika värden på banan beroende på mognad. 

3. Komplexa kolhydrater är inte långsammare än enkla sockerarter (har varit känt sedan 1912 då michaelis-menten ekvationen publicerades så fråga mig inte varför dietister och andra hävdar motsatsen).

Så HFCS, där fruktos- och glukosmolekylerna är monosackarider, är alltså INTE snabbare än vanligt socker (sucros)? Det går så fort att spjälka sucrosmolekylerna bara de är tillgängliga?

Så HFCS, där fruktos- och glukosmolekylerna är monosackarider, är alltså INTE snabbare än vanligt socker (sucros)? Det går så fort att spjälka sucrosmolekylerna bara de är tillgängliga?

...i praktiken så har väl olika livsmedel ganska stora skillnader i blodsockerpåslag...iallafall om man ska tro på GI-tabellerna.. det beror antagligen inte bara på hur komplexa kolhydraterna är i livsmedlet?

GI på olika "socker":

Stevia 0

Xylitol 7

Agave Nectar 15-30

Fructose 17

Brown Rice Syrup 25

Raw Honey 30

Organic Sugar 47

Turbinado 65

Raw Sugar 65

Cola 70

Corn Syrup 75

Table Sugar 80

High Fructose Corn Syrup 87

Glucose/Dextrose 100

Maltodextrin 150

• Like 1

...i praktiken så har väl olika livsmedel ganska stora skillnader i blodsockerpåslag...iallafall om man ska tro på GI-tabellerna.. det beror antagligen inte bara på hur komplexa kolhydraterna är i livsmedlet?

GI på olika "socker":

Stevia 0

Xylitol 7

Agave Nectar 15-30

Fructose 17

Brown Rice Syrup 25

Raw Honey 30

Organic Sugar 47

Turbinado 65

Raw Sugar 65

Cola 70

Corn Syrup 75

Table Sugar 80

High Fructose Corn Syrup 87

Glucose/Dextrose 100

Maltodextrin 150

Det beror förstås på hur man definerar "snabb". GI visar hur snabbt blod glukos höjs efter en måltid. Men om du tex äter fruktos kommer fruktoskoncentrationen i blodet öka minst lika snabbt somglukoskoncentrationen gör när du äter glukos. Likaså kommer fruktos kunna omvandlas snabbare till fett än vad glukos kan. GI är bara relevant för ämnen som innehåller enbart glukos. De andra sockerarterna syns liksom inte förrän de indirekt omvandlas till glukos (vilket de inte alltid gör). 

När det gäller komplexa kolhydrater kan du tänka dig att du leker med lego. Dina händer är enzymer som bryter ned kolhydrater. Om du har 10 legobitar ihopsatta i en kjedja och knipsar loss en och en går det ganska enkelt. Om du har dem ihopsatta två och två, dvs 5 stycket bitar ihopsatta två och två. Om du nu ska dela dessa får du bryta isär dem och sedan leta upp nästa, ta upp den och bryta isär. Detta går inte fortare än att sitta och knipsa av dem en och en på en större legobit. 

Titta på GI för glukos jämfört med maltodextrin. Båda består till 100% av glukos vilket gör att GI är relevent mått i sammanhanget. Båda är 100% rena (processade) så de har samma förutsättningar. Enda skillnaden är att maltodextrin är långa kedjor av glukos, dvs en komplex kolhydrat. Trots det är den snabbare. Stämmer exakt med Michaelis-menten ekvationen om enzymkinetik så det högre värdet för den komplexa kolhydraten är vad man kan förvänta sig. Men det är tvärt emot vad som står i alla diet böcker och liknande jag läst. 

Det GI mäter är hur fort något omvandlas till glukos. Glukos vinner förstås den ronden. Det mäter inte hur fort något tas upp, når levern, musklerna eller hjärnan. Eller hur fort det skapar inflammation. Det mäter inget annat faktiskt. Det är som om en fartkamera bara kunde se röda Ferrari bilar och så kommer en blå BMW och swichar förbi i 250 km/h,och då visar fartkameran 0 km/h för den har inte sett något röd Ferrari. 

• Like 3